Connect with us

Marknadsnyheter

Delårsrapport EatGood Sweden AB Kvartal 3, 1 juli- 30 september 2020 med balansposter

Published

on

Försäljning

Under kvartalet uppgick rörelseintäkterna till 1162 kkr. Försäljningen skedde i huvudsak på den svenska marknaden och till en mindre del på export internationella aktiviteter har drabbats negativt pga av olika restriktioner och reseförbud. Dessa restriktioner och förbud har också påverkat all form av mässaktivitet förutom ett undantag i Thailand, Bangkok. Det negativa resultatet under kvartalet om -698 kkr beror huvudsakligen på utvecklingen av Corona pandemin. Affärer har skjutits upp men som förhoppningsvis återupptas efter att läget stabiliserats avseende Corona pandemin. Under tredje kvartalet kan vi konstatera att mer eller mindre alla våra marknader var nedstängda med undantag för Sverige och för en ny återförsäljnare inom marinbranschen, Southern Contracts i Storbritannien. Ordinarie säljarbete med kundbesök, demonstrationer av Lightfry, utställning på mässor, besök hos distributörer har kraftfullt begränsats till att hållas via telefon eller annan digital media. Vi är väldigt tacksamma för att Sverige har hållits halvöppet och att vi kunnat få till en ökad försäljningsvolym i Sverige under detta tredje kvartalet. Vi arbetar vidare med nya och befintliga kunder samt återförsäljare.  Marknaden i Sverige är helt klart intressant  i dessa tider av Covid 19 och vi kommer göra allt för att öka försäljningen i Sverige och andra öppna marknader. Vi blickar framåt och förbereder oss för att marknader åter öppnar upp igen successivt internationellt.

Ny Bless Burgers i Svinesund – en välsignelse med ett fantastiskt team

Bless Burgers fortsätter med expansion och öppnar sin femte anläggning med deras helt nya koncept med mycket hjärta och omtanke avseende miljö och FN’s 17 hållbarhetsmål, men utöver det så har de skapat en  riktigt bra meny med mycket god mat. Idag finns anläggningar, efter senaste öppningen i Svinesund, också i Uddevalla, Trollhättan/Vänersborg, Mariestad och Kristinehamn. För Svinesunds-restaurangen väntas det på att den norska gränsen skall öppnas för fullt drag i försäljningen då norrmännen återigen stormar in över gränsen.

Bless Burgers, Svinesund

Bless Burgers visar verkligen på bredden av vad Lightfry kan producera och tillaga t.ex sötpotatis, pommes frites, chickennuggets, fiskburgare, falafel, kycklingvingar, chillicheese nuggets mm. Detta visar mångsidigheten av Lightfry och detta är en knuff och ögon öppnare till andra aktörer på marknaden om vad som är möjligt med Lightfry och luftfritering.

Fafelle är ytterligare ett koncept, som ligger i PK-Huset i Stockholm, som använder Lightfry till spännande produkter för tillagning t.ex falafel, Halloumi-grillost, squash/aubergine, uppvärming av wraps samt produktion av Liba knäckebröd. Intressant är att Fafelle är etablerat i en helt vanlig butikslokal som ej behövde ha alla special-anpassningar för bland annat ventilation osv. Lightfry skapar fler och mer kostnadseffektiva etableringsmöjligheter. (Ps. Även hos Fafelle serveras otroligt god och fräsch mat – prova!)

Fortsatta åtgärder på grund av Corona pandemi

Bolaget har under Q3 fortsatt dragit ner personalens arbetstid med 60%, genom korttids-permittering, för att minska inverkan av detta ofrivilliga globala stopp och skapa bästa möjliga förutsättningar för bolaget på lång sikt, när läget återgår till ett normalläge.  Vi har en fortsatt god soliditet, en bra nivå på det egna kapitalet och ett omfattande betalt lager som hjäper oss avseende likviditeten då försäljning sker och lagret successivt minskar. Vi upprätthåller kapacitet för att kunna producera för behov, bibehålla sysselsättning i produktionen och detta utan negativ inverkan av problem i leverantörskedjan.

Positionering inför 2021 med vidareutveckling av produktportföljen till ”post” Covid-19 tiden

Under detta tredje kvartal så arbetas det med att positionera den nya godkända certifierade fyra-ledade Lightfry enheten för USA-marknaden. Vi har insett hur mycket mer möjliga användare och fler enheter samt kunder som kan göra installationer mer likt plug and play utan behov av ombyggnation av deras elanläggningar med en fyra-ledad Lightfry.  Alla äldre byggnader i USA som är mer än c:a 20 år har elinstallation med fyra-ledad el. Dessa byggnader utgör någonstans mellan 85-90% av byggnaderna i USA. Eatgood har breddat produktportföljen och har här igenom fått en produkt som är mycket mer väl anpassad till efterfrågan i USA och detta har prioriterats under tiden för Covid-19 för att nyttja tiden optimalt för verksamheten och enligt rådande omständigheter. Denna version är också ett väldigt bra komplement för hela Nordamerika, Mellan/Centralamerika och Sydamerika.

Marknadsföring – Digital marknadsföring, sociala media och mässor

I princip alla mässor blev inställda under året men ett positivt utropstecken var Thaifex-mässan i Bangkok med vår nya distributör, Cuisine Craft(Se Lightfry på www.sousvidethailand.com) Pga av låg smittspridning av Covid-19 genomfördes denna mässa 2020 som en nationell mässa. Thailand är en spännande marknad där Lightfry kommer få fritera många nya matprodukter som aldrig provats tidigare.

Fortsatt annonsering sker i Totalfood.com(USA) tills vidare, som har både en tryckt och digital tidning samt i svenska tidningen Hotell & Restaurang i alla nummer till och med sommaren 2021. Bearbetning sker dessutom parallellt av distributörer och tidigare kontakter från alla mässor där vi har deltagit, för bibehållande och underhållande av kontakter.

  • Inställd,Food Expo, 22-24 mars, Herning, Danmark, (eventuellt nya datum)
  • Inställd, Pizza Show, 6-10 april,Las Vegas, USA, (eventuellt nya datum)
  • Inställd, Marine Catering Expo, 16-17 juni, Miami, USA
  • Inställd, Western Foodservice & Hospitality show, 9-11 augusti, Anaheim, USA
  • Inställd, NAC’s, 11-14 oktober, Las Vegas, USA
  • NAFEM,26-28 augusti 2021, New Orleans, USA, Nytt datum
  • HOST, Oktober 2021, Milano, Italien

Marknader och utsikter – Det ser ljust ut för Air Fry Technology

Utsikter på marknaden globalt är att luftfriteringsprodukter för konsument har exploderat och det ligger helt rätt i tiden. Detta är en dragkraft som är väldigt positiv och gör vårt arbete lättare och skapar intresse hos potentiella kunder – mycket värdefullt som påtryckare mot kommersiell luftfritering. I USA sker arbete med att finna fler återförsäljare löpande för att bredda och öka närvaron med bra geografisk spridning där vi knyter till oss återförsäljare med stark närvaro på marknaden och med mycket säljpersonal ute på marknaden som känner kunderna, inköparna och har det rätta kontakterna. Eatgood lägger fortsatt större delen av resurser och tid på att anpassa aktiviter och anpassning av prouduktutbud för USA-marknaden som vi fortsatt ser som den mest intressanta av marknader och där potentialen är som störst och där vi verkligen kan göra en stor skillnad med Lightfry och Air Fry Technology.

Övriga marknader stöttar vi tills vidare med försäljningsaktiviteter nationellt via återförsäljare och internationellt via distributörer vilket är vår huvudstrategi för att kunna agera på flera marknader, på ett mer kraftfullt sätt, och för att få en utväxling och en mycket större genomslagskraft. Denna strategi håller vi fast vid i vårt fortsatta arbete. Vår utveckling i USA är även viktig som drivkraft och inspirationskälla för övriga marknader som vill vara med på tåget.

Ekonomi – resultaträkning i sammandrag kvartal 3, perioden 1 juli– 30 september 2020 i KKR

Resultaträkning i sammandrag kvartal 3, 2020                       Q3 2020                                       Q3 2019

S:a Rörelseintäkter och lagerförändring, KKR                            1 162                                                252

S:a Rörelsens kostnader inkl råvaror mm                                  -1 758                                           – 1 698

Rörelseresultat före avskrivningar                                                 -596                                           – 1 446

Avskrivningar                                                                                     -54                                                 – 50

Rörelseresultat efter avskrivningar                                               -650                                             -1 496

Kursförluster                                                                                      – 0                                               – 154

S:a Övriga rörelsekostnader                                                              -0                                               – 154

Rörelseresultat före finansiella intäkter och kostnader             -650                                             – 1 650

S:a finansiella intäkter och kostnader                                          – 48                                                   -10

Resultat efter finansiella kostnader och intäkter                       – 698                                            – 1 660

 

Resultaträkning i sammandrag jan – sep,                                    2020                                              2019

S:a Rörelseintäkter och lagerförändring, KKR                            3046                                             3 893

S:a Rörelsens kostnader inkl råvaror mm                                  -4 729                                           -6 426

Rörelseresultat före avskrivningar                                              -1 683                                           -2 533

Avskrivningar                                                                                    -158                                            – 148

Rörelseresultat efter avskrivningar                                             -1 841                                           -2 681

Kursförluster                                                                                     – 47                                             – 154

S:a Övriga rörelsekostnader                                                           – 47                                              – 154 

Rörelseresultat före finansiella intäkter och kostnader           -1 888                                            -2 836

S:a finansiella intäkter och kostnader                                          -145                                              – 146

Resultat efter finansiella kostnader och intäkter                      -2 033                                            -2 982

 

Balansräkning i sammandrag samt med nyckeltal kvartal 3 , 2020, KKR

                                                          Q3 2020                                    Q3 2019                                      

Anläggningstillgångar                        505                                             618                                          

Lager                                                 7 850                                          7 385                                          

Fordringar                                           794                                             885                                          

Kassa bank                                           50                                          1 381              

S:a tillgångar                                   9 199                                        10 269                                         

 

Eget kapital                                      4 016                                          7 626                                          

Krediter bank                                   3 084                                             600                                          

Kortfristiga skulder                         2 099                                          2 043                                         

S:a Skulder och

eget kapital                                      9 199                                        10 269                                        

Soliditet                                              44%                                           74%

 

Ställning per 20200930 avseende:

Likvida medel inklusive outnyttjad checkkredit                             50kkr

Antal utestående aktier                                                                  11 300 806

Resultat per aktie(jan –sept)                                                           -0,18 kr

 

Kommande informationstillfällen

Publiceringsdatum för kommande ekonomisk information:

26 januari 2021                           Kvartalsrapport  Q4, bokslutskommuniké 2020

Styrelsen och verkställande direktören försäkrar att kvartalsrapporten/delårsrapporten ger en rättvisande översikt av företagets verksamhet, ställning och resultat.

Borås den 24 november 2020

EatGood Sweden AB

Henrik Önnermark, VD

Denna kvartals/delårsrapport har inte varit föremål för granskning av bolagets revisor.

Continue Reading

Marknadsnyheter

RaySearch och C-RAD tecknar samarbetsavtal

Published

on

By

RaySearch Laboratories AB (pub) och C-RAD AB är glada att kunna tillkännage ett samarbetsavtal som syftar till att gemensamt utveckla innovativa lösningar och produkter för att förbättra kvaliteten på strålbehandling.

Fokus för samarbetet är att undersöka hur C-RAD:s ytskanningsteknologi kan utnyttjas vid dosplanering i RaySearchs dosplaneringssystem RayStation. Idag används ytorna från Catalyst+, C-RAD:s system för ytguidad strålbehandling, under bildtagning och behandling. Genom att göra Catalysts+ ytor tillgängliga i RayStation®* skapas många användningsmöjligheter. En sådan är att expandera en CBCT-bild, som har ett begränsat avbildningsområde, genom att använda information från ytskanningen. Detta kommer att leda till ett mer komplett återskapande av patientens anatomi, vilket i sin tur resulterar i ett mer tillförlitligt underlag för kliniska beslut. Som ett första resultat av samarbetet kommer ovan beskrivna tillämpning att demonstreras under den pågående mässan ESTRO. Därefter kommer andra användningsområden av företagens respektive produkter att utforskas.

Cecilia de Leeuw, vd och koncernchef, C-RAD: “Vi är mycket glada över samarbetet med RaySearch, genom vilket vi ska förbättra och hitta nya innovativa lösningar i vår gemensamma kamp mot cancer.”

Johan Löf, grundare och vd, RaySearch: “Jag ser fram emot att samarbeta med C-RAD, vars kontor dessutom ligger nära oss i Sverige. Den ytterligare information om patientens anatomi som tillhandahålls genom ytskanning via Catalyst+ har potential att avsevärt förbättra olika steg i dosplaneringsprocessen för strålbehandling i RayStation.”

För mer information vänligen kontakta: 
Johan Löf, grundare och vd, RaySearch Laboratories AB (publ) 
Tel: +46 (0) 8 510 530 00 
johan.lof@raysearchlabs.com  

Om C-RAD 
C-RAD utvecklar ytskanningsteknologi för strålterapi för att möjliggöra en mycket exakt dosavgivning till tumören och samtidigt skydda frisk vävnad från oönskad exponering. Med hjälp av höghastighets 3D-kameror i kombination med förstärkt verklighet stöder C-RAD den initiala patientpositioneringen och övervakar patientens rörelser under behandlingen för att säkerställa hög tillförlitlighet, ett effektivt arbetsflöde och ökad noggrannhet. C-RAD övervakar patientens rörelse utan att använda markörer eller ytterligare dos för att ge den högsta nivån av patientsäkerhet och komfort.
 C-RAD AB är noterat på Nasdaq Stockholm. Mer information finns på c-rad.com.

Om RaySearch 
RaySearch Laboratories AB (publ) är ett medicintekniskt företag som utvecklar innovativa mjukvarulösningar för att förbättra cancervården. RaySearch marknadsför RayStation®* dosplaneringssystem (TPS) och onkologiinformations-systemet (OIS) RayCare®*. De senaste tilläggen i RaySearchs produktlinje är RayIntelligence® och RayCommand®*. RayIntelligence är ett molnbaserat analyssystem för onkologi (OAS) som cancerkliniker kan använda för att samla in, strukturera och analysera data. Behandlingsstyrsystemet (TCS) RayCommand är utformat som en länk mellan behandlingsmaskinen och systemen för dosplanering och onkologiinformation. 

Programvara från RaySearch har sålts till drygt 1 000 kliniker i 43 länder. Företaget grundades år 2000 som en avknoppning från Karolinska Institutet i Stockholm och aktien är noterad på Nasdaq Stockholm sedan 2003. Mer information finns på raysearchlabs.com. 
 
Om RayStation 
RayStation®* är ett flexibelt, innovativt dosplaneringssystem som används av många ledande cancercenter världen över. Det kombinerar unika funktioner för adaptiv terapi, flermålsoptimering och marknadsledande algoritmer för optimering av behandlingsplaner för HDR-brachyterapi och extern strålbehandling med fotoner, elektroner och protoner samt heliumjoner och koljoner. RayStation har stöd för ett stort antal behandlingsmaskiner. Det möjliggör att all behandlingsplanering kan göras i ett och samma system och att befintlig utrustning kan utnyttjas maximalt. RayStation kan integreras fullständigt med RayCare®*. Genom att harmonisera behandlingsplaneringen skapas bättre vård för cancerpatienter över hela världen. 

* Regulatoriskt godkännande krävs på vissa marknader.  

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Styrelsen i S2Medical AB (publ) har beslutat att bolagets årsredovisning även ska utgöra en kontrollbalansräkning, vilket till följd senarelägger bolagets årsredovisning

Published

on

By

Styrelsen i S2Medical AB (publ) (”S2Medical” eller ”Bolaget”) har i enlighet med aktiebolagslagen (25 kap 13 §), upprättat en kontrollbalansräkning (”KBR”) genom att besluta att balansräkningen i bolagets årsredovisning även skall utgöra en KBR. I syfte att ge Bolagets revisor tillräcklig frist för att möjliggöra denna process har styrelsen valt att senarelägga publiceringen av Bolagets årsredovisning med 6 dagar till den 9 maj 2024.

Beslutet att upprätta KBR grundar sig i att Bolagets egna kapital för närvarande är lägre än hälften av det registrerade aktiekapitalet. Styrelsen ser det inte som sannolikt att denna brist kommer att elimineras enbart genom regleringen av bolagets tillgångar och skulder i samband med genomförandet av den godkända rekonstruktionsplanen. Då både KBR och det positiva utfallet av företagsrekonstruktionen visar på livskraft anser styrelsen att en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital är en tillräcklig åtgärd för att helt eliminera kapitalbristen. Styrelsen avser därför att föreslå en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital. Förslaget kommer att inkluderas i kallelsen till Bolagets kommande årsstämma för beslut.

Vi ser positivt på framtiden och jag uppfattar detta som en nödvändig administrativ åtgärd för att justera ett oproportionerligt stort aktiekapital på över 16 miljoner SEK.” Säger Bolagets CEO, Petter Sivlér

Denna information är sådan som S2Medical AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-05-03 20:38 CET.

Kontaktuppgifter
Petter Sivlér – CEO, S2Medical AB (publ)
Telefon: +46 (0)8-70 000 50
E-post: petter.sivler@s2m.se

Certified Adviser
Vator Securities AB
Telefon +46 (0)8-580 065 99
Hemsida: www.vatorsec.se 
Epost: ca@vatorsec.se

Om S2Medical 
S2Medical AB (publ) är ett medicintekniskt bolag som utvecklar och säljer innovativa sårläkningsprodukter för hela sårläkningsprocessen med fokus på brännskador och kroniska sår. Bolaget har utvecklat eiratex®, ett nytt cellulosabaserat material för läkning av svåra brännskador och kroniska sår. Materialet läker sår effektivt och därmed minskar både lidande för patienter samt kostnader för hälso- och sjukvården. 

Aktiens kortnamn: S2M

Aktiens ISIN-kod: SE0011725084

Continue Reading

Marknadsnyheter

Återkallelse: Santa Maria Tex Mex Style Dip

Published

on

By

Paulig återkallar Santa Maria Dip Tex Mex Style, 250 gram, med bäst före-datum 01/01/2026. Anledningen är att ett antal produkter istället för Tex Mex Style Dip kan innehålla ostdipp, som innehåller allergenen mjölk. Konsumenter uppmanas att reklamera produkten.  

Produkten återkallas som en försiktighetsåtgärd. Ostdippen (Santa Maria Dip Nacho Cheese Style) innehåller mjölk och utgör därmed en hälsorisk för konsumenter som är allergiska mot mjölkprotein.

Visuellt är det enkelt att särskilja produktinnehållet då Dip Tex Mex Style är grön och ostdippen är gul.

Paulig, som äger varumärket Santa Maria, är i kontakt med leverantören av produkten för att säkerställa att åtgärder vidtas för att förhindra att problemet återuppstår.

Ersättning för konsument

Konsumenter ombeds att inte konsumera produkten med det angivna bäst-före-datumet, spara produkten och kontakta Santa Marias Konsumentkontakt för ersättning:

E-mail: konsumentkontakt@santamaria.se
Telefonnummer: 020-67 42 00

Reklamationsformulär på Santa Marias hemsida: https://www.santamariaworld.com/se/om-santa-maria/kontakta-oss/ 

Presskontakt
Eva Berglie
Kommunikationschef
Paulig Scandinavia & Central Europe
0708-99 19 37
eva.berglie@paulig.com

Paulig är ett familjeägt livsmedelsföretag som vill skapa en ny, hållbar matkultur – för både människa och planet. Paulig erbjuder smaker i alla former: kaffe och drycker, Tex Mex och kryddor, snacks och växtbaserade alternativ. Företagets varumärken är Paulig, Santa Maria, Risenta, Poco Loco och Zanuy. Pauligs omsättning uppgick 2022 till 1,1 miljarder euro. Företaget har 2 300 passionerade medarbetare i 13 länder som alla samlas kring syftet For a life full of flavour. www.pauliggroup.com 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.