Connect with us

Marknadsnyheter

Stress och press vanligare i kvinnodominerade yrken

Published

on

Många som arbetar i vård, omsorg och skola är under hård press, eftersom de utsätts för en kombination av höga krav och litet eget inflytande.

Totalt har sex av tio sysselsatta alldeles för mycket att göra på jobbet, visar Arbetsmiljöverkets undersökning.


Arbetsmiljöverket gör regelbundet undersökningar av hur landets sysselsatta upplever sin arbetsmiljö. Nu publiceras den senaste rapporten, Arbetsmiljön 2019. Den uppdelade arbetsmarknaden, där kvinnor oftare har yrken som innebär kontakt med människor, återspeglas i resultaten.

–                     Problemen med stress, höga krav och litet inflytande är inte nya och vi ser att de förstärks nu under coronapandemin, inte minst inom vård, omsorg och skola. Vi är mitt inne i en pandemi, ingen vet när den är över och det spär på stressen och oron. Det här är allvarligt, eftersom vi vet att det ökar risken för ohälsa, säger Erna Zelmin-Ekenhem, generaldirektör på Arbetsmiljöverket.

Många på svensk arbetsmarknad uppger att de har alldeles för mycket att göra på jobbet.  Anställda i kvinnodominerade branscher – vård, omsorg och utbildning – utsätts även för höga krav i kombination med liten egen kontroll. Det kan till exempel vara att inte hinna tänka på annat än arbetet, tvingas hoppa över lunchen varje vecka och inte kunna påverka hur arbetet är upplagt eller när det ska utföras. Så beskriver ungefär var tredje anställd inom vård, omsorg och utbildning sin arbetsdag. Höga krav och litet inflytande över sitt arbete är en känd stressfaktor som kan leda till psykosociala påfrestningar och besvär.

Dessa branscher ligger också i topp när det gäller jobb som upplevs vara psykiskt ansträngande. En tredjedel av sysselsatta i vård, omsorg och utbildning har ett arbete som är i hög grad psykiskt ansträngande.

–                     Personalen måste få vila och återhämta sig för att de ska orka. Det är viktigt att arbetsgivare arbetar systematiskt för en god arbetsmiljö, i dialog med sina medarbetare. Ingen ska behöva bli sjuk, skadas eller dö av sitt arbete, säger Erna Zelmin-Ekenhem.

Det är dubbelt så vanligt att kvinnor utsätts för hot och våld på sina arbetsplatser. Nära två av tio kvinnor, jämfört med en av tio män, har utsatts för våld eller hot om våld i arbetet någon gång under det senaste året. Störst är problemen inom vård och omsorg. Där har mer än var tredje medarbetare drabbats.

–                     Det här är helt oacceptabelt. Ingen ska behöva bli utsatt för hot eller våld på sin arbetsplats. Här har arbetsgivarna ett stort ansvar att förebygga utsatta situationer och på andra sätt stötta medarbetarna, säger Erna Zelmin-Ekenhem.

Fakta om arbetsmiljöundersökningen:

Arbetsmiljöundersökningen görs vartannat år av Arbetsmiljöverket och visar hur de sysselsatta upplever sin arbetssituation och arbetsmiljö. Rapporten baseras på Statistiska centralbyråns undersökningar och har besvarats av 7 000 personer via telefon, varav 3 700 även deltog i en enkät.

Resultatet i den här rapporten bygger på data som samlats in från hösten 2019 till våren 2020.

Läs hela rapporten: av.se/arbetsmiljon2019

Några resultat från arbetsmiljöundersökningen 2019:

  • 64 procent upplever att de har en för hög arbetsbelastning, med alldeles för mycket att göra.
  • 23 procent upplever att de har arbeten med hög anspänning, en kombination av höga krav och liten kontroll över sitt eget arbete.
  • 19 procent svarar att de har varit utsatta för luftföroreningar minst en fjärdedel av arbetstiden.
  • 72 procent anser att de har ett intressant och stimulerande jobb.
  • 13 procent svarar att de varit utsatta för våld eller hot om våld i arbetet minst en gång under det senaste året.
  • 11 procent av kvinnorna och två procent av männen svarar att de har varit utsatta för sexuella trakasserier på arbetet under det senaste året. Var fjärde ung kvinna har drabbats.

Källa: Arbetsmiljöverket

Presskontakter:

Presstjänsten, 010-730 91 55 presstjansten@av.se

Ann Ponton Klevestedt, enhetschef på analysenheten, 010-730 91 83

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Beslut vid Camurus årsstämma 2024

Published

on

By

Lund — 8 maj 2024 — Camurus AB:s (CAMX) årsstämma 2024 avhölls idag onsdagen den 8 maj på Elite Hotel Ideon i Lund.

Årsstämman fastställde framlagda resultat- och balansräkningar liksom styrelsens framlagda ersättningsrapport samt beviljade ansvarsfrihet åt styrelseledamöterna och verkställande direktören. Därutöver fattades följande huvudsakliga beslut.

Val av styrelseledamöter och revisor
Till styrelseledamöter omvaldes Per Olof Wallström, Hege Hellstrøm, Jakob Lindberg, Stefan Persson, Erika Söderberg Johnsson och Fredrik Tiberg. Till styrelsens ordförande omvaldes Per Olof Wallström. Som revisor omvaldes revisionsbolaget Öhrlings PricewaterhouseCoopers AB med huvudansvarig revisor Johan Rönnbäck.

Arvode
Arvode till styrelsen, inklusive utskottsarvode, beslutades utgå med totalt 2 505 000 kronor. Ersättning ska utgå med 800 000 kronor till ordföranden och 335 000 kronor till envar av övriga bolagsstämmovalda ledamöter som inte är anställda i bolaget. Som ersättning för utskottsarbete beslutades att ordföranden för revisionsutskottet ska erhålla 150 000 kronor och övriga ledamöter av revisionsutskottet ska erhålla 70 000 kronor vardera samt att ordföranden för ersättningsutskottet ska erhålla 50 000 kronor och övriga ledamöter av ersättningsutskottet ska erhålla 25 000 kronor vardera.

Disposition av bolagets resultat
Den av styrelsen föreslagna dispositionen av bolagets resultat godkändes av stämman, innebärande att ingen utdelning skulle lämnas samt att de medel som står till moderbolagets förfogande om sammanlagt 1 386,5 MSEK skulle balanseras i ny räkning.

Bemyndigande för styrelsen att besluta om nyemission av aktier och/eller konvertibler
Årsstämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag om bemyndigande för styrelsen att besluta om nyemission av så många aktier och/eller konvertibler som motsvarar högst 20 procent av bolagets aktiekapital vid den tidpunkt bemyndigandet utnyttjas för första gången. Bemyndigandet får utnyttjas vid ett eller flera tillfällen, dock längst intill årsstämman 2025. Emission får ske med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt och mot kontant betalning, kvittning eller apport.

Bemyndigande för styrelsen att besluta om förvärv och överlåtelse av bolagets egna aktier
Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att bemyndiga styrelsen att fatta beslut om förvärv och överlåtelse av bolagets egna aktier. Förvärv får ske på Nasdaq Stockholm, vid ett eller flera tillfällen före nästa årsstämma, av högst två (2) procent av samtliga aktier i bolaget, exklusive bolagets innehav av egna aktier för att säkerställa bolagets åtaganden i prestationsaktieprogram 2024/2027, till ett pris per aktie inom det vid var tid registrerade börskursintervallet. Överlåtelse får under samma tid ske av högst så många aktier som bolaget innehar vid tidpunkten för överlåtelse.

Beslut om införande av prestationsaktieprogram 2024/2027
Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, om införande av ett prestationsaktieprogram samt leveransåtgärder i anledning därav i form av beslut om ändring av bolagsordningen, beslut om en riktad emission av högst 240 000 inlösen- och omvandlingsbara C-aktier, bemyndigande för styrelsen att besluta om återköp av samtliga emitterade C-aktier och beslut om överlåtelse av högst 185 000 egna stamaktier till deltagarna i programmet.

Prestationsaktieprogrammet omfattar samtliga anställda i Camurus-koncernen, cirka 250 personer. Prestationsaktieprogrammet innefattar en möjlighet att efter en treårig intjänandeperiod erhålla vederlagsfri tilldelning av prestationsaktier, förutsatt uppfyllande av vissa prestationsmål. Målen är kopplade till absolut sammanlagd ökning av TSR mellan årsstämman 2024 och årsstämman 2027, Camurus omsättningstillväxt, där omsättningen (enligt redovisningen) för räkenskapsåret 2023 jämförs med omsättningen (enligt redovisningen) för räkenskapsåret 2026, och (c) bolagets pipeline-utveckling under räkenskapsåren 2024‑2026.

Den maximala utspädningseffekten av programmet är cirka 0,42 procent av aktierna och rösterna i bolaget.

Beslut om godkännande av överlåtelse av teckningsoptioner som emitterats inom ESOP2021/2024
Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsen förslag, att godkänna att Camurus Development AB, direkt eller indirekt, tillåts överlåta 150 000 oanvända teckningsoptioner som emitterats inom ramen för ESOP2021/2024 eller på annat sätt förfoga över dessa teckningsoptioner för att säkerställa Camurus kostnader med anledning av ESOP2021/2024.

För vidare information
Fredrik Tiberg, vd och koncernchef
Tel. 046 286 46 92

fredrik.tiberg@camurus.com 

Om Camurus
Camurus är ett svenskt forskningsbaserat läkemedelsföretag med fokus på utveckling och marknadsföring av differentierade och innovativa läkemedel för behandling av svåra och kroniska sjukdomar. Produkterna baseras på den unika formuleringsteknologin FluidCrystal® samt en omfattande expertis inom alla faser av läkemedelsutveckling. Den kliniska forskningsportföljen innehåller produkter för behandling av beroende, smärta, cancer och endokrina sjukdomar. Utvecklingen sker i egen regi och i partnerskap med internationella läkemedelsbolag. Bolagets aktier är noterade på Nasdaq Stockholm under kortnamnet ”CAMX”. För mer information, se www.camurus.com.

Informationen lämnades för offentliggörande den 8 maj 2024 kl. 19.00.

Continue Reading

Marknadsnyheter

SolidX meddelar att fusionen med Time People Group avbryts

Published

on

By

SolidX AB (”SolidX”) och Time People Group AB (publ) (”TPG”) offentliggjorde den 4 mars 2024 att bolagen ingått en avsiktsförklaring med avsikten att gå samman genom en fusion (”Avsiktsförklaringen”). Med anledning av strategiska överväganden har SolidX och TPG gemensamtbeslutat att avbryta den planerade fusionen.

SolidX och TPG (tillsammans ”Bolagen”) ingick den 4 mars 2024 en avsiktsförklaring för att tydliggöra Bolagens avsikt beträffande ett samgående av SolidX och TPG. Samgåendet planerades att genomföras genom en aktiebolagsrättslig fusion (”Fusionen”). Med anledning av strategiska överväganden har Bolagen konstaterat att Fusionen inte är lämplig i nuläget, varför Bolagen gemensamt har beslutat att avbryta Fusionen. Den avbrutna Fusionen innebär emellertid inte ett hinder mot att det i framtiden kan föreligga förutsättningar för ett samgående mellan SolidX och TPG.

Rådgivare

Mangold Fondkommission AB har varit finansiell rådgivare i samband med Fusionen. Wigge har varit legal rådgivare i samband med Fusionen.

För mer information, vänligen kontakta:

Filip Alexanderson, Koncern-VD filip.a@solidx.se

+46 70 621 53 27

Denna information är sådan information somSolidX ABär skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 8e maj 202kl. 19.00 CET.

Om SolidX

SolidX AB är ett konsultbolag, bildat 2001, med fokus på IT och digitalisering och verkar som kompetens- och resursförstärkning hos SolidX kunder. SolidX ingår i en koncern och har i dagsläget fem dotterbolag, SolidX Care, SolidX ApS och Sekel AB, Utvecklarbolaget Stockholm AB samt Utvecklarbolaget Backend Stockholm AB. Genom att erbjuda sina konsulter mer fördelaktigavillkor än andra konkurrerande konsultbolag, har SolidX skapat en verksamhet som omfattas av en stadig tillväxttakt, låg personalomsättning och en bred kundbas. SolidX koncept och vision innefattar att vara den bästa arbetsgivaren och det självklara valet för konsulter. Detta innebär att vara en nytänkande arbetsgivare som ger mer åt den enskilda konsulten, med utgångspunkt i konsulternas egna önskemål och idéer. Visionen är att erbjuda konsulterna obegränsad kompetensutveckling, frihet och flexibilitet, en attraktiv lönemodell och full transparens.

Continue Reading

Marknadsnyheter

SolidX meddelar att fusionen med Time People Group avbryts

Published

on

By

SolidX AB (”SolidX”) och Time People Group AB (publ) (”TPG”) offentliggjorde den 4 mars 2024 att bolagen ingått en avsiktsförklaring med avsikten att gå samman genom en fusion (”Avsiktsförklaringen”). Med anledning av strategiska överväganden har SolidX och TPG gemensamtbeslutat att avbryta den planerade fusionen.

SolidX och TPG (tillsammans ”Bolagen”) ingick den 4 mars 2024 en avsiktsförklaring för att tydliggöra Bolagens avsikt beträffande ett samgående av SolidX och TPG. Samgåendet planerades att genomföras genom en aktiebolagsrättslig fusion (”Fusionen”). Med anledning av strategiska överväganden har Bolagen konstaterat att Fusionen inte är lämplig i nuläget, varför Bolagen gemensamt har beslutat att avbryta Fusionen. Den avbrutna Fusionen innebär emellertid inte ett hinder mot att det i framtiden kan föreligga förutsättningar för ett samgående mellan SolidX och TPG.

Rådgivare

Mangold Fondkommission AB har varit finansiell rådgivare i samband med Fusionen. Wigge har varit legal rådgivare i samband med Fusionen.

För mer information, vänligen kontakta:

Filip Alexanderson, Koncern-VD filip.a@solidx.se

+46 70 621 53 27

Denna information är sådan information somSolidX ABär skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 8e maj 202kl. 19.00 CET.

Om SolidX

SolidX AB är ett konsultbolag, bildat 2001, med fokus på IT och digitalisering och verkar som kompetens- och resursförstärkning hos SolidX kunder. SolidX ingår i en koncern och har i dagsläget fem dotterbolag, SolidX Care, SolidX ApS och Sekel AB, Utvecklarbolaget Stockholm AB samt Utvecklarbolaget Backend Stockholm AB. Genom att erbjuda sina konsulter mer fördelaktigavillkor än andra konkurrerande konsultbolag, har SolidX skapat en verksamhet som omfattas av en stadig tillväxttakt, låg personalomsättning och en bred kundbas. SolidX koncept och vision innefattar att vara den bästa arbetsgivaren och det självklara valet för konsulter. Detta innebär att vara en nytänkande arbetsgivare som ger mer åt den enskilda konsulten, med utgångspunkt i konsulternas egna önskemål och idéer. Visionen är att erbjuda konsulterna obegränsad kompetensutveckling, frihet och flexibilitet, en attraktiv lönemodell och full transparens.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.