Connect with us

Marknadsnyheter

Internationella dagen mot våld mot kvinnor – Var tionde svensk är utsatt för digitalt våld

Published

on

Idag, den 25 november, infaller internationella dagen mot våld mot kvinnor. Ämnet har varit återkommande under pandemin, efter att många nationella och internationella organisationer har larmat om ökat våld i nära relation till följ av ökad social distansering och att vi spenderar allt mer tid i hemmet.

Ett stort problem i arbetet med att skydda våldsutsatta kvinnor är det hot som teknik medför. Det vittnar många av de kvinnojourer som cybersäkerhetsföretaget Sentor och Uppsala kvinnojour kommer i kontakt med i samband med projektet Digital kvinnofrid. Projektet syftar till att stärka den digitala säkerheten hos kvinnojourer och de kvinnor, tjejer och barn de möter i sina verksamheter, och sprida kunskapen om hur teknik kan användas på ett säkert sätt. 

– För många utsatta kvinnor är digitala enheter oumbärliga verktyg när det väl är dags att bryta isoleringen och lämna sin förövare. Samtidigt skapar teknik nya arenor och nya metoder för våldsutövning. Vi har bland annat sett exempel där kvinnor har blivit spårade för att de någon gång loggat in på mailen från mannens dator, eller på grund av att kvinnan har använt ett gemensamt medlemskort i en matbutik som loggar alla köp. Tekniken tillåter således våldet att överskrida de fysiska gränserna kvinnan vidtagit och upprättat. Trots att kvinnan kan ha hittat en ny säker bostad och fått skyddade personuppgifter kan hon fortsätta bli övervakad och i värsta fall spårad, berättar Matilda Sjöstrand som ansvarig för Digital kvinnofrid på Sentor.
 

Unga mer utsatta

Inom ramen för projektet Digital kvinnofrid genomförde Ipsos en undersökning där 1218 svenskar fick svara på frågor om hot, övervakning och förföljelse på nätet – så kallat digitalt våld. I undersökningen uppgav 10 procent av svenskarna att de hade upplevt att en nuvarande eller tidigare partner övervakat dem via en app, telefon, dator eller sociala medier för att ta reda på var de är. I åldersgruppen 18-24 år uppgav hela 22 procent samma sak.

Studien undersökte även riskfyllda beteenden, såsom delning av lösenord. Resultatet visar att trettio procent har delat lösenord eller pinkoder till sociala medier, telefon eller e-post med en nuvarande eller tidigare partner. I åldersgruppen 25-34 var motsvarande siffra hela 49 procent.

– I kontexten “nära relationer” skapas särskilda utmaningar för teknisk säkerhet och integritet. Nära relationer utmärks ofta av tillit och förtroende, och partners förväntas dela viss information, såsom lösenord, frivilligt. Det kan vara ett sätt att uppvisa öppenhet och transparens gentemot sin partner, eller för att det helt enkelt är smidigare om partnern har tillgång till vissa konton. Men att dela lösenord kan bli förödande i de fallen då relationerna utvecklas till våldsamma, då lösenord kan ge tillgång till konton och tjänster som kan göra det möjligt för en förövare att ta ytterligare kontroll över sitt offer. Den här typen av ökad acceptans för att dela med sig av känslig information är en utveckling vi måste försöka stävja, avslutar Matilda. 

* * *

Kontaktperson
Tomas Wahlstedt
Marketing Manager
tomas.wahlstedt@sentor.se
0707 573 009 

Om Digital Kvinnofrid
Digital kvinnofrid är ett projekt som drivs av Uppsala Kvinnojour och cybersäkerhetsföretaget Sentor. Projektet inleddes hösten 2018, och föddes ur en vilja och ett behov av att stärka den digitala säkerheten hos kvinnojourer och de kvinnor, tjejer och barn de möter i sina verksamheter. I Sverige saknades samlad och uppdaterad kunskap om våld som utövas genom digital teknik, samt vilka säkerhetsåtgärder som är nödvändiga och användbara. Digital kvinnofrid blev det första initiativet i Sverige som förenar kunskapsfälten mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer med IT- och informationssäkerhet.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

En elektriker invald i LO:s ledning

Published

on

By

Idag valdes Louise Olsson till förste vice ordförande på LO:s kongress. Det är första gången i LO:s 126-åriga historia som en elektriker blir invald i LO:s ledning.

Valberedningen har försökt bygga ett starkt lag, och nu vill vi fortsätta arbeta för ett starkt, enat LO,” säger Louise Olsson om det nya uppdraget.

Som ett av de mindre yrkesförbunden är detta något stort – vi har äntligen en elektriker i LO:s ledning,” tillägger hon.

Elektrikernas ordförande Urban Pettersson är också nöjd över valet: ”Som ordförande är jag stolt och glad att Louise Olsson är vald till LO:s förste vice ordförande. Det är historiskt för vår del eftersom det är första gången någon från Elektrikerna blir invald i LO:s ledning.

Louise Olsson har dessförinnan varit vice ordförande i Elektrikernas förbundsledning. Till hösten kommer en ny vice ordförande att väljas till Elektrikerna.

Urban Pettersson, förbundsordförande
010-434 05 92
urban.pettersson@sef.se

Louise Olsson, Elektrikernas vice ordförande
010-434 05 97
louise.olsson@sef.se

Diana Oldenburg, kommunikationschef
010 434 05 90
diana.oldenburg@sef.se 

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Fans använde rekordstora mängder data under konserten på Friends Arena igår – Besökare från 57 länder på konserten

Published

on

By

Under gårdagens stora konsert på Friends Arena användes rekordstor mängd mobildata visar siffror från Tele2. De cirka 65 000 tusen besökarna använde i genomsnitt 190 megabyte data, per person, vilket motsvarar nästan 2 timmar streamad musik eller över 50 uppladdade bilder per person. Några av de appar publiken använde mest för att dela sin konsertupplevelse var Snapchat och Facebook. Enligt Tele2s roamingsiffror, så befann sig på besökare från 57 länder på arenan under konserten och de flesta utländska besökarna kom från USA. Gårdagens Konsert blev startskottet för det nya 5G-nät från Ericsson som Tele2 och Telenors gemensamma nätbolag Net4Mobility bygger på Friends Arena.

Under konserten laddades det upp 1092 gigabyte data, vilket motsvarar lika mycket data som exempelvis Örebro under samma kväll. Varje person på konserten använde i genomsnitt totalt 190 megabyte data och laddade upp 80 megabyte bilder och filmer från sina smartphones, vilket är nästan 50 procent mer än vad besökarna på Beyoncé gjorde förra året.

 

Första konserten av tredagars-turnén på Friends Arena igår lockade besökare från mer än 57 länder visar Tele2s roamingsiffror och de vanligaste länderna som de utländska besökarna kom ifrån var USA, Danmark och Finland.

 

Konserten igår spreds även flitigt i sociala medier. De appar som användes flitigast för att ladda upp data och dela med omvärlden iCloud, Snapchat och Facebook. De appar som de flesta besökare tittade på och laddade ner data från under konserten var Snapchat och Instagram.

        Vi är mycket glada att tillsammans med Ericsson få bygga ett helt nytt 5G-nät både på Friends Arena men också i stora delar av övriga Sverige. På Tele2 har vi lång erfarenhet av att jobba med arenauppkoppling och 5G kommer att revolutionera upplevelsen på konserter med betydligt bättre möjligheter att dela med sig av sina upplevelser i realtid, något som vi ser efterfrågas starkt av fansen. När det är 65 000 besökare på en liten yta ställer det höga krav på uppkopplingen och det är det vi nu löser, säger Elin Ovéus, nätchef på Tele2.

 

Konsert

Uppladdad data/abonnent

Nedladdad data/abonnent

Total mängd använd data/abonnent

Gårdagens konsert

80 MB

110 MB

190 MB

Beyoncé 11 maj 2023

54 MB

95 MB

150 MB

Final Mello 9 mars 2024

45 MB

82 MB

125 MB

 

Topp 5 vanligaste använda appar under gårdagens konsert

Mest använda appar för att dela data tex video och bilder

Mest använda appar för ta emot data

iCloud, 12,91%

Snapchat, 19,16%

Snapchat, 12,41%

Instagram, 17,31%

Facebook, 5,58%

TikTok, 9,74%

Instagram, 3,69%

Facebook, 9,09%

Whatsapp, 1,9%

iCloud, 8,01%

 

Topp 5 vanligaste länder utländska besökare (baserat på roaming)

Land

Andel av utländska besökare

Andel av alla besökare

USA

34,4%

8,4%

Danmark

10,1%

2,5%

Finland

8,7%

2,1%

Norge

8,1%

2,0%

Storbritannien

6,9%

1,7%

 

 

Metod
Alla siffror kommer från genererade data av besökare på konserten den 17 maj med Tele2 eller Comviq-abonnemang. Roamingdatan baseras på utländska besökare som under vistelsen i Sverige använder Tele2s nätverk.

 

 

För mer information, vänligen kontakta:

Fredrik Hallstan, Head of External Communications, Tele2, +46 761 15 38 30 / fredrik.hallstan@tele2.com

 

Följ Tele2 på vårt pressrum: www.tele2.com/sv/media

 

 

Om Tele2
Tele2 är ett ledande telekombolag med syfte att möjliggöra ett samhälle med obegränsade möjligheter. Genom våra nätverk och tjänster — som sträcker sig från bredband, datanät, mobil- och fast telefoni till TV, streaming och globala IoT-tjänster — är vi djupt sammankopplade med alla delar av dagens digitala livsstil. Genom att göra vår infrastruktur mer kraftfull, säker och hållbar möjliggör vi samma slags utveckling av samhället. Tele2 grundades 1993 och är noterat på Nasdaq Stockholm. Under 2023 omsatte bolaget 29 miljarder kronor, med en underliggande EBITDAaL på 10 miljarder kronor. För de senaste nyheterna och finansiella definitioner, vänligen se vår hemsida www.tele2.com.

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Coop återkallar Tortellini spenat & ricotta 350 g

Published

on

By

Coop återkallar Coop Tortellini spenat & ricotta 350 gram med bäst före-datum 2025-09-04 på grund av risk för allergener.

Anledningen till återkallelsen är att produkten fått felaktig förpackning och kan innehålla lax.

Coop tar händelsen på stort allvar och undersöker tillsammans med leverantören det inträffade. Varan kan innebära en hälsofara för den som är allergisk mot fisk.

Vid återkallelsen stoppas produkten i kassan och är inte möjlig att köpa. Kunder som har köpt Coop Tortellini spenat & ricotta 350 g, med ovan bäst-före-datum uppmanas lämna tillbaka produkten i Coops butiker och få pengarna tillbaka.

Coop beklagar det inträffade.

För mediefrågor, kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 
eller media@coop.se 

Coop är en av Sveriges största dagligvarukedjor som levererar prisvärd, hållbar matglädje och har mer än 800 butiker från Kiruna i norr till Smygehamn i söder. Coop har sedan 2008 erbjudit näthandel av mat och vår butik på coop.se erbjuder mer än 80 procent av de svenska hushållen möjligheten att få tillgång till sin beställning via hemleverans eller andra leveransmöjligheter. Coop rankas som ett av Sveriges mest hållbara varumärken och har störst andel ekologisk försäljning i branschen. Totalt omsätter Coop i Sverige 48 miljarder kronor och har över 22 000 medarbetare. För mer information om Coop besök: http://www.coop.se.

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.