Marknadsnyheter
Dalunde (MP): Stoppa EU-parlamentet från att försämra för dig som åker tåg
Nu avgörs vilka regler som ska gälla för alla Europas tågresenärer. Det handlar bland annat om rätten till ersättning om din resa blir försenad eller inställd. Tyvärr är förslaget från EU-kommissionen, EU-parlamentet och ministerrådet ett steg i fel riktning, i ett läge där vi behöver göra det enklare att välja tåget istället för flyget.
I förslaget från EU-parlamentets majoritet, bestående av konservativa, socialdemokrater och liberaler, införs fler situationer där tågbolagen inte är tvungna att ersätta dig som tågresenär om din avgång är försenad eller inställd. På listan över undantag skrivs nu väder in – det skulle kunna innebära att svenska tågbolag inte längre är skyldiga att ersätta resenärerna när det är kraftiga snöoväder i Sverige som resulterat i förseningar och inställda tåg. En situation som tyvärr inte är helt ovanlig under svenska vintrar.
– Miljöpartiet tycker att du alltid ska ha rätt att få pengarna tillbaka om ditt tåg blir inställt på grund av snökaos. Som tågresenär måste du kunna lita på att du inte hamnar i kläm när avgångar blir inställda eller försenade. Men nu håller EU-parlamentet på att göra det ännu mer otryggt för dig som resenär om något går fel, säger Jakop Dalunde (MP), EU-parlamentariker
I kompromissen har EU-parlamentets stora partigrupper backat från att göra det enklare för dig som resenär att boka sammanhängande resor med olika tågbolag, något som funnits med i tidigare versioner av lagförslaget och som de gröna lyckades få med sig EU-parlamentet på i en tidigare omröstning för drygt ett år sedan:
– Här fanns en färdig lösning som hade förbättrat för alla Europas tågresenärer. Men när EU-parlamentets gråa majoritet gjort upp vid förhandlingsbordet är det du som tågresenär som hamnar i kläm, säger Jakop Dalunde (MP), EU-parlamentariker
Du kommer nu som resenär fortsätta ha ett sämre konsumentskydd om du tar tåget än om du tar flyget, vilket Miljöpartiet tycker är oacceptabelt:
– Det måste bli enklare att boka sammanhängande resor med olika tågbolag. Det här är redan verklighet för flyget, det är helt orimligt att inte samma regler införs för tågbolagen, säger Jakop Dalunde (MP), EU-parlamentariker
EU-parlamentets socialdemokratiska grupp har försökt framställa förslaget som en förbättring för alla tågresenärer, men Jakop Dalunde köper inte den beskrivningen:
– De pratar om rätten att ta med cykeln på tåget, men tågbolagen får själva välja om det finns plats. De pratar om att göra det enklare att boka en sammanhängande biljett mellan olika tågbolag, men inför inga tvingande regler utan låter tågbolagen välja själva. Det är uppseendeväckande att försöka framställa en försämring som en förbättring, säger Jakop Dalunde (MP), EU-parlamentariker
Rätten att ta med sig cykel på tåget införs även den bara på papperet, eftersom att det blir upp till tågbolagen att bedöma om de har plats eller inte. I praktiken ingen förbättring jämfört med idag.
Kompromissen har stöd i EU-parlamentet av en majoritet bestående av konservativa, socialdemokrater och liberaler. Det krävs att minst en av dessa partigrupper ändrar sig för att kompromissen inte ska gå igenom när hela EU-parlamentet röstar om förslaget om några veckor.
Bakgrundsinfo – det här innebär förslaget om tågpassagerares rättigheter
- De rättigheter som gäller för dig som resenär om en avgång ställs in eller blir försenad urholkas, detta då listan på undantag när dina rättigheter inte gäller (“force majeure”) blir längre än idag. Bland annat skrivs “extrema vädersituationer” in på listan med undantag (artikel åtta i förslaget på förordning)
- Tågbolagens skyldighet att öppna upp sina data införs på papperet, men i nio år framåt gäller ett undantag där det är upp till medlemsstaterna själva att bestämma om det är “tekniskt genomförbart” (artiklarna 9a.1 och 2.1d i förslaget på förordning)
- Skyldigheten att göra det möjligt för dig som tågresenär att boka sammanhängande tågbiljetter kommer enbart gälla för ett och samma bolag eller dess helägda dotterbolag. I praktiken därmed ingen förbättring jämfört med idag, då du kommer att behöva boka separata biljetter om du ska åka med olika tågbolag (artikel 10a i förslaget på förordning)
- På papperet införs rätten att ta med sig cykeln på tåget – men samtidigt blir det upp till tågbolagen själva att bestämma hur många cyklar per tåg som det finns utrymme för. De kan därför själva bestämma att det blir noll cyklar på sin avgång. Bara när tågbolagen inte själva gjort någon sådan bedömning gäller fyra cyklar som grundprincip (artikel 6.3 i förslaget på förordning)
- För flyg har du rätt att få tillbaka pengarna om en avgång är mer än fem timmar försenad. Men för tåg införs ingen liknande rättighet. Istället kan du maximalt få 50 procents ersättning om ett tåg är försenat mer än två timmar (artikel 17.1 i förslaget på förordning)
Christian Valtersson
Pressekreterare
christian.valtersson@mp.se
+46 76 343 79 39
Marknadsnyheter
Euro Accident fick förnyad rating av AM Best
Igår fick Euro Accident en förnyad Financial Strength Rating om ”A− (Excellent)” av kreditratinginstitutet AM Best. ”Ett fint bevis på vår finansiella styrka och vår förmåga att uppfylla våra åtaganden”, säger Fredrik Bergström, VD, i en kommentar.
Kreditratinginstitutet AM Best har analyserat Euro Accident Livförsäkring AB och publicerade igår sin förnyade rating. Bolaget får en Financial Strength Rating om ”A− (Excellent)” och en Long-Term Issuer Credit Rating om ”a− (Excellent)”. Utsikterna för båda är stabila.
AM Best skriver bland annat så här i sitt pressmeddelande:
”The ratings reflect Euro Accident’s balance sheet strength, which AM Best assesses as strong, as well as its adequate operating performance, neutral business profile and appropriate enterprise risk management (ERM).” Källa: AM Best
– AM Best har bedömt bolagets finansiella styrka sedan 2022 och gårdagens publicering är ett gott bevis på vår finansiella styrka, stabilitet och förmåga att uppfylla våra åtaganden. Det är tryggt för alla som är försäkrade hos oss eller gör affärer med oss. Vår finansiella styrka, som AM Best bekräftar, bygger på vår sunda och solida verksamhet och vår förmåga att skapa långsiktigt värde för våra kunder och ägare, säger Fredrik Bergström, VD för Euro Accident Livförsäkring AB, i en kommentar.
För mer information, kontakta
Fredrik Bergström
VD, Euro Accident Livförsäkring AB
070-532 26 60
fredrik.bergstrom@euroaccident.com
Elsa Stattin
CFO, Euro Accident Livförsäkring AB
070-598 46 19
elsa.stattin@euroaccident.com
Om oss
Euro Accident Livförsäkring AB är ett svenskt livförsäkringsaktiebolag som erbjuder personriskförsäkringar inom områdena gruppförsäkring, sjukförsäkring och sjukvårdsförsäkring.
Kunder till Euro Accident är främst arbetsgivare och organisationer som tecknar försäkringar för sina anställda och medlemmar. Försäljning sker via försäkringsförmedlare och partnersamarbeten, som exempelvis banker och andra försäkringsbolag.
Euro Accident grundades 1996 och har i dag över 2,4 miljard svenska kronor i årlig premievolym och över 440 medarbetare på kontor i Belgrad, Göteborg, Köpenhamn, Malmö, Oslo, Stockholm, Växjö och Örnsköldsvik. Verksamheten i Danmark och Norge bedrivs genom registrerade filialer.
Marknadsnyheter
Euro Accident fick förnyad rating av AM Best
Igår fick Euro Accident en förnyad Financial Strength Rating om ”A− (Excellent)” av kreditratinginstitutet AM Best. ”Ett fint bevis på vår finansiella styrka och vår förmåga att uppfylla våra åtaganden”, säger Fredrik Bergström, VD, i en kommentar.
Kreditratinginstitutet AM Best har analyserat Euro Accident Livförsäkring AB och publicerade igår sin förnyade rating. Bolaget får en Financial Strength Rating om ”A− (Excellent)” och en Long-Term Issuer Credit Rating om ”a− (Excellent)”. Utsikterna för båda är stabila.
AM Best skriver bland annat så här i sitt pressmeddelande:
”The ratings reflect Euro Accident’s balance sheet strength, which AM Best assesses as strong, as well as its adequate operating performance, neutral business profile and appropriate enterprise risk management (ERM).” Källa: AM Best
– AM Best har bedömt bolagets finansiella styrka sedan 2022 och gårdagens publicering är ett gott bevis på vår finansiella styrka, stabilitet och förmåga att uppfylla våra åtaganden. Det är tryggt för alla som är försäkrade hos oss eller gör affärer med oss. Vår finansiella styrka, som AM Best bekräftar, bygger på vår sunda och solida verksamhet och vår förmåga att skapa långsiktigt värde för våra kunder och ägare, säger Fredrik Bergström, VD för Euro Accident Livförsäkring AB, i en kommentar.
För mer information, kontakta
Fredrik Bergström
VD, Euro Accident Livförsäkring AB
070-532 26 60
fredrik.bergstrom@euroaccident.com
Elsa Stattin
CFO, Euro Accident Livförsäkring AB
070-598 46 19
elsa.stattin@euroaccident.com
Om oss
Euro Accident Livförsäkring AB är ett svenskt livförsäkringsaktiebolag som erbjuder personriskförsäkringar inom områdena gruppförsäkring, sjukförsäkring och sjukvårdsförsäkring.
Kunder till Euro Accident är främst arbetsgivare och organisationer som tecknar försäkringar för sina anställda och medlemmar. Försäljning sker via försäkringsförmedlare och partnersamarbeten, som exempelvis banker och andra försäkringsbolag.
Euro Accident grundades 1996 och har i dag över 2,4 miljard svenska kronor i årlig premievolym och över 440 medarbetare på kontor i Belgrad, Göteborg, Köpenhamn, Malmö, Oslo, Stockholm, Växjö och Örnsköldsvik. Verksamheten i Danmark och Norge bedrivs genom registrerade filialer.
Marknadsnyheter
DELÅRSRAPPORT Q1 – JANUARI till MARS 2024
Q1 i sammandrag
- Nettoomsättningen för perioden uppgick till kSEK 17 806 (17 851).
- Rörelseresultat före skatt uppgick till kSEK 1 554 (1 102).
- Rörelsemarginalen för perioden uppgick till 8,7% (6,2%).
Bolaget i sammandrag
(kSEK) | Januari-mars 2024 | Januari-mars 2023 | Helår 2023 |
Nettoomsättning | 17 806 | 17 851 | 62 728 |
Rörelseresultat | 1 554 | 1 102 | -3 529 |
Resultat efter skatt | 1 217 | 868 | -3 470 |
Rörelsemarginal, % | 8,7% | 6,2% | -5,6% |
Resultat per aktie, SEK | 0,12 | 0,08 | -0,33 |
VD har ordet
Novus inleder 2024 med ett stabilt första kvartal. Vi har bibehållit omsättningen men förbättrat resultatet med 41% jämfört med samma period föregående år.
Resultatförbättringen är en kombination av god orderingång och effektivisering av de interna processerna. De investeringar och strategier vi la under föregående räkenskapsår har visat sig vara både relevanta och effektiva och resultatförbättringen är ett tydligt bevis på detta.
Organisationen har ett bättre systemstöd med ännu fler automatiserade processer för att säkerställa att de anställda kan fokusera mer på det kvalificerade arbetet. Vi kommer att fortsätta investera i vår AI-utveckling där verktygen har utformats för att komplettera och förbättra arbetsflödet ännu mer. Denna effektivisering ska öppna upp för en god lönsamhet och tillväxt där vi fortsätter att leverera värdefulla undersökningar och beslutsunderlag till våra kunder.
Efter perioden har Novus internationella samarbeten utvecklats då jag gått in som den svenska representanten i den internationella organisationen WAPOR, som är enligt mig den viktigaste organisationen i undersökningsbranschen för metodik. För Novus är det av stor vikt att upprätthålla nära kopplingar till forskningen och bibehålla starka band mellan Novus och forskningsvärlden. Tack vare detta samarbete kan vi fortsätta att bidra med att säkerställa att undersökningar upprätthåller en hög tillförlitlighet baserat på aktuell forskning.
Denna information är sådan som Novus Group är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-05-03 09:00 CET.
Torbjörn Sjöström08-535 25 820info@novusgroup.se
Novus är ett analys- och undersökningsföretag som genomför opinions- och marknadsundersökningar med erfarenhet i kombination med nya angreppssätt som plattform.
Nyckelord i verksamheten är förtroende, timing och närvaro – på plats när och där det händer med handlingsinriktade analyser. Novus är i dagsläget i huvudsak verksamt på den svenska marknaden med huvudkontor på Sveavägen 59 i Stockholm. Novus Group International (publ) bedriver sin verksamhet i Stockholm och är noterat på Spotlight stockmarkets (marknadsplatsen bytte namn från Aktietorget under 2018) sedan juni 2007.
-
Analys från DailyFX8 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter1 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter4 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter5 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke
-
Marknadsnyheter6 år ago
Tudorza reduces exacerbations and demonstrates cardiovascular safety in COPD patients