Connect with us

Marknadsnyheter

Rekordökning för onlineköp under Black Week

Published

on

Explosionsartad ökning för onlinehandeln under Black Week konstateras när Klarna och Prisjakt summerar den största onlineshoppingveckan någonsin. Statistik från Klarna visar att försäljningen ökade med hela 41 procent under veckan jämfört med 2019, samtidigt som Prisjakt kunde se ett ökat köpintresse under hela veckan på +11 %*. Årets rabatter på Black Friday låg på i genomsnitt 21 procent**. 

 – Vi har sett en stor ökning i e-handeln under hela veckan och årets Black Friday blev den största e-handelsdagen någonsin. Men även om fredagen fortfarande är den överlägset största dagen så har det skett ett skifte hos konsumenterna. Tidigare var shoppingen ännu mer fokuserad på fredagen medan vi nu ser att konsumenterna i större utsträckning sprider ut sitt shoppande under hela veckan och inte inväntar fredagen specifikt i lika stor utsträckning. Jämfört med en vanlig dag så ökar elektronik, barnprodukter och underhållning mest, säger Viveka Söderbäck, konsumentexpert på Klarna.
 

Tegnells råd har plattat ut kurvan för köphetsen: från en brant topp på Black Friday till ett mer jämnt köpintresse över Black Week. E-handeln har gjort en rekordartad tillväxt under reaveckan, även fast en del butiker nog hade hoppats på en högre topp på Black Friday. När det kommer till priser så var dock Black Friday fortsatt den bästa dagen att handla på under veckan, med rabatter som i genomsnitt låg på 21 procent, säger Oscar Hagman, dataanalytiker på Prisjakt Insights.
 

Statistik:
Black Friday: Procentuell ökning i omsättning mot 2019: 16 % (Klarna)
Black Week: (Måndag-fredag): Procentuell ökning i omsättning mot 2019: 41 % (Klarna)

Black Friday: Procentuell minskning i köpintresse (klick från Prisjakt till butik) mot 2019: -9 % (Prisjakt)
Black Week: Procentuell ökning i köpintresse (klick från Prisjakt till butik) mot 2019: 11 % (Prisjakt)
Fredag – fredag: procentuell ökning i köpintresse (klick från Prisjakt till butik) mot 2019: 22 % (Prisjakt)

Län med störst försäljningsökning under Black Friday jämfört med fjolåret: Östergötland, Gotland och Kalmar (Klarna)

Prisstatistik:
Inför Black Friday 2020 förväntade sig svenskarna rabattsatser på nästan 40 procent (39%), visar en nationell undersökning från Kantar Sifo på uppdrag av Prisjakt***. Resultatet var dock följande: 

Prisnedgång Black Friday 2020: 5 % (Prisjakt) (jämfört med Black Friday 2019: 6 %)
Andel varor som gick ner i pris Black Friday 2020: 48 % (Prisjakt) (jämfört med Black Friday 2019: 54 %)
Andel varor som gick upp i pris Black Friday 2020: 17 % (Prisjakt) (jämfört med Black Friday 2019: 17%)
Andel varor som hade minst 10 % prisnedgång 2020: 22 % (Prisjakt) (jämfört med Black Friday 2019: 24%)
Genomsnittlig prisnedgång på rabatterade varor: 21 % (Prisjakt) (Jämfört med Black Friday 2019: 21%)
Andel varor som steg i pris under hösten, för att sedan sjunka i pris på Black Friday: 11 % (Prisjakt) (Jämfört med 2019: 19 %)

Mest populära klockslaget att handla enligt Klarna: 21.00-22.00
 
Populäraste varorna (köpintresse) på Prisjakt under Black Friday 2020: Hörlurar, Mobiltelefoner och TV-apparater.

Åldersgrupp med störst ökning jämfört med fjolåret: 66-75 år

Mest populära varukategorier, jämfört med en genomsnittlig dag: Elektronik, barnprodukter, smycken och accessoarer (Klarna)

Varorna som sänktes mest procentuellt (Prisjakt):

Jays f-Jays five True Wireless Headset
1 november 2020: 727 kronor
Black Friday 2020: 299 kronor (58 % prisnedgång)

LG SN11RG (Hemmabiosystem)
1 november 2020: 18 990 kronor
Black Friday 2020: 7 990 kronor (57 % prisnedgång)

* Prisjakts Consumer Interest Index. Consumer Interest Index rapporterar om miljontals svenskars köpintresse (klick från Prisjakt till butik) för olika typer av produkter eller produktkategorier. Denna specifika undersökning inkluderade köpintresset den 23-27 november 2020 jämfört med samma period under Black Week förra året. 
 
** Data från Prisjakt Price Index, ett verktyg utvecklat av Prisjakt som rapporterar om prisändringen (%) på produkter och produktkategorier. Urvalet för undersökningen under Black Friday 2020 var totalt 298 000 produkter, under perioden 1 november jämfört med 27 november 2020. Varor som genererar intresse (klick) från konsumenter under perioden viktas högre än ej populära varor. För statistiken om genomsnittlig prisnedgång på rabatterade varor, har Prisjakt tittat på prisnedgången bland varor som gick ner med minst 10 procent.

*** Statistik från Kantar Sifo och Prisjakts undersökning. Undersökningen genomfördes via Kantar Sifos riksrepresentativa och slumpmässigt rekryterade webbpanel under tidsperioden 12-20 oktober 2020. Totalt har 3158 intervjuer samlats in bland svenska allmänheten av personer i åldrarna 18-79 år.

För mer information:
Niklas Gillström
Presschef Klarna Sverige
+46730 81 73 91
niklas.gillstrom@klarna.com

Linnéa Jonsson
Presskontakt Prisjakt
+46763 94 73 60
linnea.jonsson@jungrelations.com

 

Om Klarna:

Klarna är en av världens ledande betalningsleverantörer och en fullt licensierad bank, som vill revolutionera betalningar och banktjänster, och skapa smidigast möjliga shoppingupplevelse för både konsumenter och handlare. Företaget grundades i Stockholm 2005, och är med en nuvarande värdering på 53 miljarder kronor Europas högst värderade privata fintechbolag, och ett av de högst värderade privata fintechbolagen i världen. Klarna erbjuder konsumenter möjligheten att betala nu, betala senare eller dela upp betalningen över tid, vilket ger en enkel, säker och smidig köpupplevelse överallt. Klarna har idag 200 000 anslutna handlare, 3000 anställda och är verksamt i 17 länder. Bland Klarnas handlare finns varumärken som H&M, IKEA, Expedia Group, ASOS, Michael Kors, Nike, Superdry, Sephora, Samsung, Zara, Boozt, Sonos och Daniel Wellington, som genom Klarnas innovativa shoppingupplevelse erbjuder tjänster som sträcker sig bortom betalningar, och ger konsumenterna möjlighet att ta kontroll över sina personliga ekonomi. För mer information, besök klarna.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Slottsviken publicerar årsredovisning

Published

on

By

Styrelsen får härmed avge årsredovisning avseende räkenskapsåret 2023

Årsredovisningen finns tillgänglig på Bolagets webbplats www.slottsviken.se

För mer information kontakta:

Jakob Österberg, VD

Slottsviken Fastighetsaktiebolag (publ)

Telefon 018-19 49 50

E-post jakob.osterberg@slottsviken.se

 
Om Slottsviken Fastighetsaktiebolag:

Slottsviken är ett fastighetsbolag som förvärvar, förvaltar och utvecklar attraktiva fastigheter i stadsnära områden. Bolaget grundades 1983 och har sitt huvudkontor i Göteborg. Slottsviken är noterat på Spotlight Stock Market sedan 1997 och handlas via banker och fondkommissionärer.

Continue Reading

Marknadsnyheter

RaySearch och C-RAD tecknar samarbetsavtal

Published

on

By

RaySearch Laboratories AB (pub) och C-RAD AB är glada att kunna tillkännage ett samarbetsavtal som syftar till att gemensamt utveckla innovativa lösningar och produkter för att förbättra kvaliteten på strålbehandling.

Fokus för samarbetet är att undersöka hur C-RAD:s ytskanningsteknologi kan utnyttjas vid dosplanering i RaySearchs dosplaneringssystem RayStation. Idag används ytorna från Catalyst+, C-RAD:s system för ytguidad strålbehandling, under bildtagning och behandling. Genom att göra Catalysts+ ytor tillgängliga i RayStation®* skapas många användningsmöjligheter. En sådan är att expandera en CBCT-bild, som har ett begränsat avbildningsområde, genom att använda information från ytskanningen. Detta kommer att leda till ett mer komplett återskapande av patientens anatomi, vilket i sin tur resulterar i ett mer tillförlitligt underlag för kliniska beslut. Som ett första resultat av samarbetet kommer ovan beskrivna tillämpning att demonstreras under den pågående mässan ESTRO. Därefter kommer andra användningsområden av företagens respektive produkter att utforskas.

Cecilia de Leeuw, vd och koncernchef, C-RAD: “Vi är mycket glada över samarbetet med RaySearch, genom vilket vi ska förbättra och hitta nya innovativa lösningar i vår gemensamma kamp mot cancer.”

Johan Löf, grundare och vd, RaySearch: “Jag ser fram emot att samarbeta med C-RAD, vars kontor dessutom ligger nära oss i Sverige. Den ytterligare information om patientens anatomi som tillhandahålls genom ytskanning via Catalyst+ har potential att avsevärt förbättra olika steg i dosplaneringsprocessen för strålbehandling i RayStation.”

För mer information vänligen kontakta: 
Johan Löf, grundare och vd, RaySearch Laboratories AB (publ) 
Tel: +46 (0) 8 510 530 00 
johan.lof@raysearchlabs.com  

Om C-RAD 
C-RAD utvecklar ytskanningsteknologi för strålterapi för att möjliggöra en mycket exakt dosavgivning till tumören och samtidigt skydda frisk vävnad från oönskad exponering. Med hjälp av höghastighets 3D-kameror i kombination med förstärkt verklighet stöder C-RAD den initiala patientpositioneringen och övervakar patientens rörelser under behandlingen för att säkerställa hög tillförlitlighet, ett effektivt arbetsflöde och ökad noggrannhet. C-RAD övervakar patientens rörelse utan att använda markörer eller ytterligare dos för att ge den högsta nivån av patientsäkerhet och komfort.
 C-RAD AB är noterat på Nasdaq Stockholm. Mer information finns på c-rad.com.

Om RaySearch 
RaySearch Laboratories AB (publ) är ett medicintekniskt företag som utvecklar innovativa mjukvarulösningar för att förbättra cancervården. RaySearch marknadsför RayStation®* dosplaneringssystem (TPS) och onkologiinformations-systemet (OIS) RayCare®*. De senaste tilläggen i RaySearchs produktlinje är RayIntelligence® och RayCommand®*. RayIntelligence är ett molnbaserat analyssystem för onkologi (OAS) som cancerkliniker kan använda för att samla in, strukturera och analysera data. Behandlingsstyrsystemet (TCS) RayCommand är utformat som en länk mellan behandlingsmaskinen och systemen för dosplanering och onkologiinformation. 

Programvara från RaySearch har sålts till drygt 1 000 kliniker i 43 länder. Företaget grundades år 2000 som en avknoppning från Karolinska Institutet i Stockholm och aktien är noterad på Nasdaq Stockholm sedan 2003. Mer information finns på raysearchlabs.com. 
 
Om RayStation 
RayStation®* är ett flexibelt, innovativt dosplaneringssystem som används av många ledande cancercenter världen över. Det kombinerar unika funktioner för adaptiv terapi, flermålsoptimering och marknadsledande algoritmer för optimering av behandlingsplaner för HDR-brachyterapi och extern strålbehandling med fotoner, elektroner och protoner samt heliumjoner och koljoner. RayStation har stöd för ett stort antal behandlingsmaskiner. Det möjliggör att all behandlingsplanering kan göras i ett och samma system och att befintlig utrustning kan utnyttjas maximalt. RayStation kan integreras fullständigt med RayCare®*. Genom att harmonisera behandlingsplaneringen skapas bättre vård för cancerpatienter över hela världen. 

* Regulatoriskt godkännande krävs på vissa marknader.  

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Styrelsen i S2Medical AB (publ) har beslutat att bolagets årsredovisning även ska utgöra en kontrollbalansräkning, vilket till följd senarelägger bolagets årsredovisning

Published

on

By

Styrelsen i S2Medical AB (publ) (”S2Medical” eller ”Bolaget”) har i enlighet med aktiebolagslagen (25 kap 13 §), upprättat en kontrollbalansräkning (”KBR”) genom att besluta att balansräkningen i bolagets årsredovisning även skall utgöra en KBR. I syfte att ge Bolagets revisor tillräcklig frist för att möjliggöra denna process har styrelsen valt att senarelägga publiceringen av Bolagets årsredovisning med 6 dagar till den 9 maj 2024.

Beslutet att upprätta KBR grundar sig i att Bolagets egna kapital för närvarande är lägre än hälften av det registrerade aktiekapitalet. Styrelsen ser det inte som sannolikt att denna brist kommer att elimineras enbart genom regleringen av bolagets tillgångar och skulder i samband med genomförandet av den godkända rekonstruktionsplanen. Då både KBR och det positiva utfallet av företagsrekonstruktionen visar på livskraft anser styrelsen att en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital är en tillräcklig åtgärd för att helt eliminera kapitalbristen. Styrelsen avser därför att föreslå en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital. Förslaget kommer att inkluderas i kallelsen till Bolagets kommande årsstämma för beslut.

Vi ser positivt på framtiden och jag uppfattar detta som en nödvändig administrativ åtgärd för att justera ett oproportionerligt stort aktiekapital på över 16 miljoner SEK.” Säger Bolagets CEO, Petter Sivlér

Denna information är sådan som S2Medical AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-05-03 20:38 CET.

Kontaktuppgifter
Petter Sivlér – CEO, S2Medical AB (publ)
Telefon: +46 (0)8-70 000 50
E-post: petter.sivler@s2m.se

Certified Adviser
Vator Securities AB
Telefon +46 (0)8-580 065 99
Hemsida: www.vatorsec.se 
Epost: ca@vatorsec.se

Om S2Medical 
S2Medical AB (publ) är ett medicintekniskt bolag som utvecklar och säljer innovativa sårläkningsprodukter för hela sårläkningsprocessen med fokus på brännskador och kroniska sår. Bolaget har utvecklat eiratex®, ett nytt cellulosabaserat material för läkning av svåra brännskador och kroniska sår. Materialet läker sår effektivt och därmed minskar både lidande för patienter samt kostnader för hälso- och sjukvården. 

Aktiens kortnamn: S2M

Aktiens ISIN-kod: SE0011725084

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.