Connect with us

Marknadsnyheter

Regeringen ger SMS lån till företagen!

Published

on

Att förstå småföretagen i kris bevisar sig än en gång vara svårt för regeringen. Företagarförbundet och deras medlemmar som till största delen är småföretagare ifrågasätter meningen och intentionen med att Regeringen med finansministern i spetsen står och säger att man satt av ”historiskt stora stödpaket” för att hjälpa företagen när hjälpen inte når fram?

  • Regeringen har avsatt 39 miljarder i omställningsstöd endast 1 miljard har betalats ut.
  • Regeringen har avsatt 100 miljarder till Företagsakuten – endast 2,2 miljarder har betalats ut.
  • Till hyresstödet avsattes 5 miljarder, endast en femtedel ansöktes om.
  • Regeringen har gett 500 miljarder till bankerna – 165 miljarder sägs ha betalats ut.

Gång på gång visar det sig att hjälpen inte når fram därför att man byggt murar med villkor och regler som håller många företag borta, samt lämnat administrationen till myndigheter som fördröjer processen till dess att de nästan ger upp. Det finns såklart ingen strategi med detta annat än utbredd rädsla för att pengar inte skall gå som inte är i akut behov av stöd. Denna rädsla kombinerad med att myndigheterna som är satta att hantera detta har fått en uppgift i krisen som är dem övermäktig. I praktiken är deras jobb inte att få ut hjälpen snabbt, utan att göra rätt och följa snåriga regelverk och processer, och det kan få ta den tid det tar…

Detta har lett till en mer och mer akut likviditetsbrist i tiotusentals småföretag, och drabbar inte bara dem utan de anställda som jobbar där och den samhällsservice som dessa företag innebär och som vi andra tar för självklar. Va? Har frisören stängt?  Va? finns det ingen taxi att få tag på? Va? Kan man inte köpa skor i vår lilla hemby längre? Va? Har restaurangen stängt? Var skall jag då äta lunch? Ovanstående problem känns inte av om man som politiker lever i ”storbyn” Stockholm, men blir desto mer kännbar när man kommer ut på landsbygden.

Den senaste lösningen – Likviditetsbrist skall lösas med lån från skattekontot

Det är ett rätt, ett halvt rätt och ett helfel med denna lösning.

Ett rätt – Bra att Skatteverket som kan hantera snabba utbetalningar står som värd för hanteringen.

Ett halvt rätt – bra att man vill tillföra likviditet. Men det är dels anpassat för företag med hyggligt stor omsättning eller hyggligt stor lönesumma annars blir lånet av tre månaders moms i ett läge där omsättningen rasat ett ganska litet tillskott. Är man dessutom ett företag med få anställda blir det heller inte mycket låneslantar från arbetsgivaravgiften. Med andra ord, dessa pengar räcker inte långt.

Ett helfel – Att låna till kostnadsränta på 1,25% samt anståndsavgift om 0,2 procent är oskälig ränta när anledningen till lånebehovet är lånegivarens restriktioner. Ränta i likhet med CSN-lån 0,16 procent är acceptabelt i denna situation. Att därtill begära tillbaks lånet på 12 månader är ju helt orimligt. Det liknar ju villkor för SMS-lån? Att ett krisdrabbat företag skall återhämta sig på rekordfart efter den värsta krisen på 100 år är bara för mycket begärt. Har Staten själv tänkt betala tillbaks alla de pengar man lånar till alla krisstöd redan inom 12 månader? Det kan man såklart inte begära. På samma sätt kan man inte begära att småföretagen skall klara motsvarande uppgift. Återbetalningstiden måste vara på rimligt lång tid efter företagens egen återbetalningsförmåga. Utöver orimliga villkor så leder ett lån från skattekontot till att företaget ökar sin skuldsättning vilket i många fall leder till ett obligatoriskt krav på kontrollbalansräkning, och knuffar därmed företaget närmare konkurs och likvidation.  

Regeringen uppmanar att man skall förbereda sig både mentalt och fysiskt på att leva i denna kris hela 2021 och samtidigt sätter de upp villkor att man skall betala tillbaka skatten inom 12 månader. Hur får de ihop den ekvationen?

Företagarförbundet har tre lösningar som skall ses tillsammans för att hjälp skall nå brett bland företagen och rädda så många jobb som möjligt.

Lösning – 1 Skattebefria Småföretagen under kvartal 4 och kvartal 1 och 2 – 2021
Sätt upp rimliga villkor för att urskilja de drabbade och ge dem 1-3 skattefria kvartal för att överleva, fortsätta erbjuda samhälle tjänster, skapa jobb både under och efter krisen. Med lösningen slipper överbelastade myndigheter handlägga krångliga ärenden som försenar hjälp till utsatta. På samma sätt som skatteverket införde skattelättnad för arbtesgivaravgiften under första delen av krisen kan myndigheten genomföra denna skattelättnad så att de utlovade stödmiljarderna kan göra den av politiker aviserade och avsedda nyttan.

Lösning – 2. Omställningslån
Detta är ett likviditetstillskott som inte påverkar balansräkningen. Företagarförbundet har redan i våras lämnat ett konkret förslag på att använda ALMI och redan uppsatta digitala processer för att distribuera ut stödlån utan personlig risk till livskraftiga företag. Modellen bygger på ett lån mot en preferensaktie som tillför likviditet utan att knäcka balansräkningen, utan personlig risk för företagaren och med lång rimlig återbetalningstid i takt med att företaget skapar vinst igen efter krisen.

Lösning – 3. “CSN-lån”
Företagarförbundet föreslår också lån, liknande ett CSN-lån till egenföretagare som hjälper dem att hålla igång sin enskilda firma på halvfart istället för att tvinga denna att lägga ner eller sätta företaget i vila för att belasta A-kassan eller statlig försörjning. CSN-lån kompletterar det omsättningsstöd som både kom alldeles försent och som för många småföretagare inte täcker kostnader och lön så att de kan klara hyra och mat på bordet. CSN myndigheten har dessutom vana att hantera ett stort antal lånekunder och kan vara en myndighet med muskler för en sådan uppgift.

Tillsammans vi kan lösa krisen – det har Coronapandemin bevisat hittills.
Regeringens vädjan om att ta ansvar och rädda liv lyssnar vi dagligen på och följer restriktionerna. Företagen tar ansvar och låter folk jobba hemifrån, man permitterar istället för att avskeda och därmed tar ekonomiskt ansvar. Många i kris har förlorat sina intäkter, sina besparingar, och söker desperat efter att sätta sig sitt hus, sin familj i pant med hoppet om att övervintra tills restriktionerna går över och intäkterna kommer tillbaka.

Om vi nu alla skall hjälpas åt att minska smittspridningen, behålla jobben, stå redo för att växla upp när krisen är över då kan staten inte offra Sveriges jobbskapare. Betydelsen tillsammans inkluderar alla!

Med bästa småföretagarhälsningar
Mats Assarsson, Förbundsordförande, Företagarförbundet

Mathias Rebane, Näringspolitisk talesperson
0706-721821, 
mathias.rebane@ff.se

Företagarförbundet är en ideell och partipolitiskt obunden organisation, som sedan 1936 arbetar för att göra det bättre, enklare och tryggare att starta och driva samt utveckla småföretag i Sverige. Att skapa opinion om och öka förståelsen för småföretagarnas roll samt betydelse i samhällsutvecklingen och för tillväxten är kärnan i vår verksamhet. Därutöver levererar vi kvalificerade förmåner och tjänster till våra medlemmar.

Continue Reading

Marknadsnyheter

UMIDA: Joluca lanserar serie av funktionsdrycker och tecknar samarbetsavtal med Arvid Nordquist

Published

on

By

Umida Group AB (publ) (“Umida”, “Bolaget”) har tillsammans med JLC, inom det delägda bolaget Joluca Cocktails AB, utvecklat en serie av funktionsdrycker som nu presenteras för dagligvaruhandelns och servicehandelns inköpare. Produkterna beräknas finnas till försäljning i butik under början av september. Bolaget har i samband med lanseringen ingått ett samarbete med Arvid Nordquist som säljpartner 

Under varumärket Joluca kommer Umida efter sommaren att lansera en ny serie av funktionsdrycker. Joluca ägs gemensamt av Umida och humortrion JLC, som tillsammans utvecklat produkterna.  

Funktionsdrycker med underkategorin energidrycker har genomgått en expansiv tillväxtfas under de senaste 15 åren. Försäljningen inom dagligvaruhandeln och servicehandeln summerades till 5,5 miljarder SEK för 2023. Umida har gjort bedömningen att det huvudsakligen är en kvantitativ marknad med få premiumprodukter och under den premissen tagit fram välsmakande drycker som passar en bred målgrupp.

JLC består av Jonas Fagerström, Lucas Simonsson och Carl Déman. Trion utsågs nyligen av Maktbarometern till Sveriges mäktigaste inom sociala medier.

Försäljningen till dagligvaruhandeln och servicehandeln kommer att ske av Umidas nya säljpartner Arvid Nordquist HAB. ANH är ett svenskt familjeföretag som sedan starten 1884 fokuserat på stora smakupplevelser och kvalitetsprodukter. ANH är en kaffeproducent och nordiskt sälj- och marknadsföringsbolag för egna och andras varumärken inom områdena kaffe & te, vin & öl, livsmedel och non food. Några exempel på varumärken som ANH representerar är Pringles, Kelloggs, Duracell, Asahi, Bollinger och Peroni. Årligen omsätter ANH över 4 miljarder SEK.

”Detta kommer att bli en väldigt spännande lansering och har potential att bli det största som hänt inom Umida. Vi har följt denna kategori under ca 5 år och jag har en stark tilltro till att alla stjärnor nu står rätt för att detta projekt ska bli framgångsrik. Vi har ett av Nordens starkaste säljbolag, Sveriges mäktigaste inom social media samt vår prisbelönta smakkvalitet. Produkterna sticker verkligen ut vid de blindprovningar som vi genomfört med konsumenter och genom att lansera produkter både med och utan koffein når vi hela JLCs följarskara oavsett ålder. Kommande veckor går vi in en spännande fas med presentationer för de stora kedjorna och under juni kommer vi att få listningsbesked. Efter listningsbeskeden kommer vi återkomma med finansiell prognos för dessa nya produkter.” säger Filip Lundquist, VD på Umida Group AB.

För ytterligare information, kontakta:

Filip Lundquist, VD, Umida Group AB (publ), Telefon: +46 (0)76 942 41 21

Continue Reading

Marknadsnyheter

Delårsrapport jan – mar 2024

Published

on

By

Bredband2 redovisar en nettoomsättning på 414,8 (383,1) Mkr för tre månader 2024, vilket ger en tillväxt på 8,3 %. Resultatet EBIT uppgår till 35,0 (25,0) Mkr. EBIT har förbättrats med 40,0 % jämfört med samma period föregående år. Resultatet EBITDA uppgår till 70,5 (60,4) Mkr.

Första kvartalet i sammandrag

  • Nettoomsättningen uppgick till 414,8 (383,1) Mkr
  • Resultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 70,5 (60,4) Mkr
  • Resultatet efter avskrivningar men före förvärvsavskrivningar (EBITA) uppgick till 43,2 (33,6) Mkr
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 35,0 (25,0) Mkr
  • Resultatet före skatt (EBT) uppgick till 32,3 (22,3) Mkr
  • Resultatet efter skatt uppgick till 24,7 (17,8) Mkr
  • Resultatet per aktie var 0,026 (0,019) kr

Viktiga händelser under perioden

  • Årsstämman beslutade om höjd utdelning till 0,09 (0,08) kr per aktie, motsvarande totalt 86,1 (76,6) Mkr och att utdelningen betalas ut med 0,05 kr i mars och 0,04 kr i september.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten är fortsatt starkt. Kassan vid utgången av kvartalet uppgick till 102,8 Mkr. Koncernen har 53 Mkr i räntebärande förvärvslån.
  • Antalet bredbandskunder var ca 500 400 (456 000) vid utgången av kvartalet.
  • Bredband2 har högst betyg på Trustpilot bland de största internetleverantörerna i Sverige.
  • Bredband2 är ett av företagen bakom den uppmärksammade rapporten “Unga kvinnor och tech” och har även instiftat ett stipendium för techutbildning för kvinnor.

Belopp inom parentes avser, om inte annat anges, motsvarande värden för samma period föregående år.

LÄS MER: https://www.bredband2.com/om-bredband2/investor-relations/rapporter/

Denna information är sådan som Bredband2 är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-05-06 09:30 CET.

För ytterligare information: Daniel Krook, Verkställande Direktör, Bredband2 i Skandinavien AB (publ), +46 (0) 70 699 56 60

 Kort om Bredband2:

”En smidig och trygg digital vardag för alla.”

Bredband2 är en etablerad leverantör av data- och telekommunikation och säkerhetslösningar som vänder sig till både företag och privatpersoner. Som Sveriges tredje största fiberleverantör ser vi till att en halv miljon kunder kan ta del av internets möjligheter på ett tryggt och smidigt sätt. För oss handlar relationen till våra kunder om så mycket mer än att leverera stabila tjänster. Genom att ge tillgång till det som våra kunder behöver mest skapar vi möjligheter för dem att kommunicera, jobba, lära och underhålla sig på ett säkert sätt. Och det är en självklarhet för oss.

Bredband2 i Skandinavien AB (publ) grundades 1989 och har cirka 9 200 aktieägare med notering på Nasdaq First North Growth Market med Redeye AB som Certified Adviser.

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nynas – starkt resultat 2023

Published

on

By

År 2023 återgick Nynas till lönsamhet, drivet av den starka utvecklingen av kärnverksamheten.
– Vi har bevisat att Nynas är en hållbar verksamhet, grundad på unika produkter, infrastruktur och marknadsposition, och vi uppnådde ett starkt resultat både kommersiellt och finansiellt 2023, säger Nynas vd Eric Gosse.

Med ett mindre fotavtryck än tidigare redovisade Nynas ett positivt rörelseresultat på 566 miljoner kronor 2023, och ökade väsentligt sin justerade EBITDA till 829 miljoner kronor (2022: 596) och återhämtade eget kapital. Nettoresultatet 2023 var 592 miljoner kronor.

Stark efterfrågan på marknaden
Nynas upplevde en stark efterfrågan på sina nafteniska specialprodukter (NSP), särskilt inom transformatoroljor. Dessa oljor bidrar till energiomställningen genom att hjälpa kunder att öka effektiviteten och bygga ut sin elektriska infrastruktur.

Bitumenförsäljningen återhämtade sig till nivåer över våra mål i Skandinavien. Nynas fortsätter att arbeta aktivt med hela försäljningskedjan för att bättre kunna betjäna kunderna och utnyttja de två produktionsanläggningarna i Nynäshamn och Göteborg. Nynas förblir också en viktig bitumenleverantör i Storbritannien, vilket baseras på en 50-procentig andel i Eastham-raffinaderiet.

Investerar i framtiden
Under året fortsatte företaget att utveckla sin förmåga att köpa råvaror från en mängd olika källor genom snabba tester och beslutsfattande, för att därigenom förbättra kapaciteten i råvaruförsörjningen.

Som en satsning för framtiden investerades 600 miljoner kronor under året, inklusive ett storskaligt underhåll av den största produktionsanläggningen.

Hållbarhet en viktig drivkraft
Nynas produkter spelar en viktig roll i omställningen till ett hållbart samhälle. Genom sin livscykel har produkterna en positiv inverkan och hjälper till att spara koldioxid och energi jämfört med den näst bästa tillgängliga produkten.
– Hållbarhet är den främsta drivkraften i våra FoU-projekt idag. Genom innovativa produkter stödjer vi våra kunder och samhällets omställning till en mer hållbar värld, förklarar Eric Gosse.

Nynas utökar för närvarande portföljen av cirkulära produkter och utforskar nya cirkulära råvaror. 2023 startades till exempel ett projekt med Stena Recycling för att samla in och återförädla uttjänta transformatoroljor för användning som råvara.

Företaget fortsätter också att förbättra energieffektiviteten på alla Nynas anläggningar och introducera energikällor med lägre klimatpåverkan.

Ladda ner hela rapporten på www.nynas.com

Nynas annual reports

För ytterligare information kontakta:
Hans Östlin, Kommunikationsdirektör, Nynas AB
E-post: hans.ostlin@nynas.com
Tfn: +46 (0)708 93 19 75

Lösningar för omställningen till ett hållbart samhälle
Nynas erbjuder bitumen och nafteniska specialprodukter för applikationer som berör människors liv varje dag, till exempel inom elektrifiering och väginfrastruktur. Vår kärnkompetens är att förädla tunga molekyler till högpresterande specialprodukter med lång livslängd. Vi verkar på en internationell marknad med starkt fokus på Europa och vi har ett nära samarbete med kunderna för att skapa lösningar för att möta utmaningarna och fånga möjligheterna i omställningen till ett hållbart samhälle.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.