Connect with us

Marknadsnyheter

Ski in – Korv Out – SkiStar och Scan inleder samarbete säsongen 2020/21

Published

on

Tillsammans gör SkiStar och Scan det nu enklare för alla ”foodiesar” i skidbackarna att fylla på energireserven i vår uppgraderade version av den klassiska korvkiosken. I samarbete med lokala krögare i Åre, Sälen och Vemdalen erbjuds skidåkarna en Korv & Carve-meny med allt från klassiskt enkel korv med bröd att ta med i liften, till street food-inspirerade och mättande korvrätter. Under en annorlunda och coronasäkrad vintersäsong i fjällen så är behovet att kunna äta smittsäkert i backen extra viktigt för alla skidgäster. Samarbetet mellan Scan och SkiStar är ett led i detta arbete.

I ett läge där både restaurangbranschen och besöksnäringen befinner sig i ett utmanande läge ställer vi om och hittar nya lösningar, med säkerheten och tryggheten i fokus. Lagom till skidsäsongen 20/21 är vi glada över att kunna presentera ett nytt samarbete mellan SkiStar och Scan på temat Korv & Carve.

Med Korv & Carve har vi tillsammans utvecklat ett nytt koncept som gör det möjligt för gästerna/skidåkarna att på ett enkelt och säkert sätt kunna äta i skidbacken. Utgångspunkten är korv – en av världens smartaste rätter som kan varieras i oändlighet.

”Det är fantastiskt roligt att vi tillsammans med SkiStar lyckats få fram en både flexibel och säker lösning för matservering i skidbacken och dessutom på rekordtid”, säger Maria Dundeberg, försäljningsdirektör Foodservice HKScan. ”Korv & Carve-lösningen hjälper till att hålla igång skidåkningen med de fördelar för folkhälsan som det innebär att röra på sig utomhus.  Dessutom stöttar vi lokala restauranger på skidorterna – en fråga som ligger mig extra varmt om hjärtat”.

”För oss är det viktigt att kunna erbjuda en minnesvärd upplevelse i fjällen för våra gäster, både i backen, i boendet och inte minst kring maten, säger Mathias Lindström, kommersiell direktör på SkiStar AB. I samarbete med Scan och de lokala krögarna på våra destinationer kan vi nu erbjuda ett bra tillägg till matupplevelsen samtidigt som det blir tryggt, snabbt och säkert för skidgästen att också äta gott utomhus i backen. Det ligger helt i linje med hur vi coronasäkrar vår verksamhet denna säsong men är även något som vår gäster önskar i framtiden”.

I vår uppgraderade version av den klassiska korvkiosken, som drivs av lokala krögare, serveras en Korv & Carve-meny med allt från klassiskt enkel korv med bröd att ta med i liften, till street food-inspirerade och mättande korvrätter. Tanken är att alla, från seniora foodies till tonåringar och barn i förskoleåldern, ska kunna hitta en eller flera favoriter på menyn och självklart finns det vegetariska alternativ.

”Med Korv & Carve tar vi verkligen ut svängarna och möter skidåkarna ute i backen med vår hyllning till korven och hantverket som ligger bakom”, säger Mathias Emilsson, head chef på Scan. ”Vi tycker att korven förtjänar att göra samma resa som hamburgaren har gjort de senaste åren och har utvecklat moderna streetfood-rätter med ”edge” och inspiration från olika delar av världen. Tillsammans med de lokala krögarna har vi också möjlighet att sätta lokal prägel på menyn”.

Så beställer du:

Maten beställer man i mobilen och kan t ex förbeställas i liften eller på väg till korverian. När den är klar plingar det till i telefonen och det är bara att hämta upp och njuta. Inga köer och ingen trängsel, bara Ski in – Korv out, snabbt, smidigt och prisvärt. Gästen kan sedan att välja att äta på plats utomhus eller i något av de tält som är placerade i anslutning till serveringen eller köpa med ett eget ”korv-kit” till närliggande grill som gästen då tillagar själv.

Här kommer du att hitta Korv & Carve i vinter:
Åre: Rödkullen, Sadelexpressen och Valletorget i Björnen.
Sälen: Söderåsen Express, Valletorget, Tandådalstorget och Östra Tandådalstorget
Vemdalen: Hovde Express i Vemdalsskalet och Grizzly Express i Björnrike.

Lokala krögare:
Jonas i Sälen, Sälen
Carins krog, Åre
Bravur Group, Åre &Sälen           

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Maria Dundeberg, Försäljningsdirektör Foodservice, HKScan, telefon: +46 72 230 86 31

maria.dundeberg@hkscan.com

Petra Hallebrant, PR- och kommunikationschef på SkiStar AB, telefon:  +46 280 841 60

petra.hallebrant@skistar.com

Mediakontakt HKScan Sverige:
Telefon: +46 8 725 85 10

HKScan är ett nordiskt företag som producerar kött och måltider. Vi har över 7 000 yrkeskunniga medarbetare som strävar efter att servera världens mest krävande gaffel och säkerställa kvalitet genom hela värdekedjan, från gård till gaffel. HKScan producerar, marknadsför och säljer högkvalitativa och hållbart framtagna produkter av fläsk-, nöt-, fjäderfä- och lammkött samt charkuterivaror och färdigmat, med starka konsumentvarumärken som HK®, Scan®, Rakvere®, Kariniemen®, Rose®, Pärsons® och Tallegg®. Våra kunder finns i sektorerna detaljhandel, food service, industri och export och vår hemmamarknad utgörs av Finland, Sverige, Danmark och Baltikum. Vi exporterar till nästan 50 länder. År 2019 hade HKScan en omsättning på 1,7 miljarder euro, vilket gör oss till en av Europas ledande producenter av kött och färdigmat.

Continue Reading

Marknadsnyheter

En elektriker invald i LO:s ledning

Published

on

By

Idag valdes Louise Olsson till förste vice ordförande på LO:s kongress. Det är första gången i LO:s 126-åriga historia som en elektriker blir invald i LO:s ledning.

Valberedningen har försökt bygga ett starkt lag, och nu vill vi fortsätta arbeta för ett starkt, enat LO,” säger Louise Olsson om det nya uppdraget.

Som ett av de mindre yrkesförbunden är detta något stort – vi har äntligen en elektriker i LO:s ledning,” tillägger hon.

Elektrikernas ordförande Urban Pettersson är också nöjd över valet: ”Som ordförande är jag stolt och glad att Louise Olsson är vald till LO:s förste vice ordförande. Det är historiskt för vår del eftersom det är första gången någon från Elektrikerna blir invald i LO:s ledning.

Louise Olsson har dessförinnan varit vice ordförande i Elektrikernas förbundsledning. Till hösten kommer en ny vice ordförande att väljas till Elektrikerna.

Urban Pettersson, förbundsordförande
010-434 05 92
urban.pettersson@sef.se

Louise Olsson, Elektrikernas vice ordförande
010-434 05 97
louise.olsson@sef.se

Diana Oldenburg, kommunikationschef
010 434 05 90
diana.oldenburg@sef.se 

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Fans använde rekordstora mängder data under konserten på Friends Arena igår – Besökare från 57 länder på konserten

Published

on

By

Under gårdagens stora konsert på Friends Arena användes rekordstor mängd mobildata visar siffror från Tele2. De cirka 65 000 tusen besökarna använde i genomsnitt 190 megabyte data, per person, vilket motsvarar nästan 2 timmar streamad musik eller över 50 uppladdade bilder per person. Några av de appar publiken använde mest för att dela sin konsertupplevelse var Snapchat och Facebook. Enligt Tele2s roamingsiffror, så befann sig på besökare från 57 länder på arenan under konserten och de flesta utländska besökarna kom från USA. Gårdagens Konsert blev startskottet för det nya 5G-nät från Ericsson som Tele2 och Telenors gemensamma nätbolag Net4Mobility bygger på Friends Arena.

Under konserten laddades det upp 1092 gigabyte data, vilket motsvarar lika mycket data som exempelvis Örebro under samma kväll. Varje person på konserten använde i genomsnitt totalt 190 megabyte data och laddade upp 80 megabyte bilder och filmer från sina smartphones, vilket är nästan 50 procent mer än vad besökarna på Beyoncé gjorde förra året.

 

Första konserten av tredagars-turnén på Friends Arena igår lockade besökare från mer än 57 länder visar Tele2s roamingsiffror och de vanligaste länderna som de utländska besökarna kom ifrån var USA, Danmark och Finland.

 

Konserten igår spreds även flitigt i sociala medier. De appar som användes flitigast för att ladda upp data och dela med omvärlden iCloud, Snapchat och Facebook. De appar som de flesta besökare tittade på och laddade ner data från under konserten var Snapchat och Instagram.

        Vi är mycket glada att tillsammans med Ericsson få bygga ett helt nytt 5G-nät både på Friends Arena men också i stora delar av övriga Sverige. På Tele2 har vi lång erfarenhet av att jobba med arenauppkoppling och 5G kommer att revolutionera upplevelsen på konserter med betydligt bättre möjligheter att dela med sig av sina upplevelser i realtid, något som vi ser efterfrågas starkt av fansen. När det är 65 000 besökare på en liten yta ställer det höga krav på uppkopplingen och det är det vi nu löser, säger Elin Ovéus, nätchef på Tele2.

 

Konsert

Uppladdad data/abonnent

Nedladdad data/abonnent

Total mängd använd data/abonnent

Gårdagens konsert

80 MB

110 MB

190 MB

Beyoncé 11 maj 2023

54 MB

95 MB

150 MB

Final Mello 9 mars 2024

45 MB

82 MB

125 MB

 

Topp 5 vanligaste använda appar under gårdagens konsert

Mest använda appar för att dela data tex video och bilder

Mest använda appar för ta emot data

iCloud, 12,91%

Snapchat, 19,16%

Snapchat, 12,41%

Instagram, 17,31%

Facebook, 5,58%

TikTok, 9,74%

Instagram, 3,69%

Facebook, 9,09%

Whatsapp, 1,9%

iCloud, 8,01%

 

Topp 5 vanligaste länder utländska besökare (baserat på roaming)

Land

Andel av utländska besökare

Andel av alla besökare

USA

34,4%

8,4%

Danmark

10,1%

2,5%

Finland

8,7%

2,1%

Norge

8,1%

2,0%

Storbritannien

6,9%

1,7%

 

 

Metod
Alla siffror kommer från genererade data av besökare på konserten den 17 maj med Tele2 eller Comviq-abonnemang. Roamingdatan baseras på utländska besökare som under vistelsen i Sverige använder Tele2s nätverk.

 

 

För mer information, vänligen kontakta:

Fredrik Hallstan, Head of External Communications, Tele2, +46 761 15 38 30 / fredrik.hallstan@tele2.com

 

Följ Tele2 på vårt pressrum: www.tele2.com/sv/media

 

 

Om Tele2
Tele2 är ett ledande telekombolag med syfte att möjliggöra ett samhälle med obegränsade möjligheter. Genom våra nätverk och tjänster — som sträcker sig från bredband, datanät, mobil- och fast telefoni till TV, streaming och globala IoT-tjänster — är vi djupt sammankopplade med alla delar av dagens digitala livsstil. Genom att göra vår infrastruktur mer kraftfull, säker och hållbar möjliggör vi samma slags utveckling av samhället. Tele2 grundades 1993 och är noterat på Nasdaq Stockholm. Under 2023 omsatte bolaget 29 miljarder kronor, med en underliggande EBITDAaL på 10 miljarder kronor. För de senaste nyheterna och finansiella definitioner, vänligen se vår hemsida www.tele2.com.

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Coop återkallar Tortellini spenat & ricotta 350 g

Published

on

By

Coop återkallar Coop Tortellini spenat & ricotta 350 gram med bäst före-datum 2025-09-04 på grund av risk för allergener.

Anledningen till återkallelsen är att produkten fått felaktig förpackning och kan innehålla lax.

Coop tar händelsen på stort allvar och undersöker tillsammans med leverantören det inträffade. Varan kan innebära en hälsofara för den som är allergisk mot fisk.

Vid återkallelsen stoppas produkten i kassan och är inte möjlig att köpa. Kunder som har köpt Coop Tortellini spenat & ricotta 350 g, med ovan bäst-före-datum uppmanas lämna tillbaka produkten i Coops butiker och få pengarna tillbaka.

Coop beklagar det inträffade.

För mediefrågor, kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 
eller media@coop.se 

Coop är en av Sveriges största dagligvarukedjor som levererar prisvärd, hållbar matglädje och har mer än 800 butiker från Kiruna i norr till Smygehamn i söder. Coop har sedan 2008 erbjudit näthandel av mat och vår butik på coop.se erbjuder mer än 80 procent av de svenska hushållen möjligheten att få tillgång till sin beställning via hemleverans eller andra leveransmöjligheter. Coop rankas som ett av Sveriges mest hållbara varumärken och har störst andel ekologisk försäljning i branschen. Totalt omsätter Coop i Sverige 48 miljarder kronor och har över 22 000 medarbetare. För mer information om Coop besök: http://www.coop.se.

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.