Connect with us

Marknadsnyheter

Bokslutskommuniké EatGood Sweden AB

Published

on

20200101 – 20201231

Viktiga händelser under helåret 2020

  • Ny kedjekund i Sverige, Bless Burgers
  • Första ordern av Lightfry till Australian Navy
  • Ny distributör inom marinmarknaden i Storbritannien, Southern contracts
  • Nya kontakter för produktutveckling av silikonlister i Italien för optimerad funktion
  • Ny leverantör av rostfria detaljer
  • Konsumentmarknaden för luftfritöser, fortsatt stark tillväxt
  • Ny distributör i Thailand & Grönland

VD’n har ordet

Försäljning under 2020 uppgick till 3,52 Msek vilket självklart var långt under våra förväntningar när vi klev in i 2020. I utgången av 2019 hade vi en bra magkänsla, med en del case, med ett antal större kunder som hade drivit oss upp emot en omsättning som vi hade varit nöjda med. Sedan kom Corona och slog undan marknaden rejält vilket inte hjälpte oss, vår bransch eller våra kunder alls utan tvärt om. Men på slutet av detta kvartal Q4 2020 så kändes det som att det började röra sig lite på hela den globala marknaden från olika håll vilket gör att det känns som en skön start in på 2021 med stor tillförsikt om framtiden som är – Air Fry Technology!

Bless Burgers

Ett stort glädjeämne under året var Bless Burgers som bytte ut alla oljefritöser till fyra Lightfry-enheter var i deras fem restauranger. Vilka föregångare till vad som komma skall mot hälsosammare och bättre mat. EatGood ser fram emot ett fortsatt gott samarbete och vill fortsätta att växa och utvecklas tillsammans.

Australian Navy

I början av 2020 fick vi den första ordern från den Australienska flottan till deras landbaserade stationer och utbildningsenheter. Detta efter presentation och demonstration av Lightfry för deras försvarsminister samt amiralen för hela flottan. Vi ser en stor potential i att leverera fler Lightfry-enheter till flottan på de landbaserade anläggningarna men även till fartygen för marina installationer som amiralen visade stort intresse för.

Ny distributör inom marinbranschen

Southern Contracts som är ett etablerat namn inom marinutrustning för matlagning och restaurang blev distributörer under 2020. Marinmarknaden är otroligt intressant både gällande färjor, kryssningsfartyg, lastfartyg men även för den militära sidan. Southern Contracts levererar till den brittiska marinen redan idag och kan följa den Australienska flottans val av utrustning, Lightfry.

Ny leverantör för silikonlister

Silikonlister till ugnar är för alla producenter av ugnar en utmaning. Nu har vi hamnat rätt med den bästa leverantören i Italien och världen, där vi har testat av kvaliteten under 2020 och därigenom känner oss trygga i att lägga produktionen hos dem. Lightfry med nya lister och mycket bättre funktion innebär stora steg framåt och en ännu bättre upplevelse för kunder och användare.

Ny leverantör av rostfria detaljer

Under 2020 så har EatGood tagit strategiska steg mot ytterligare leverantörer av rostfria plåt- och stålkomponenter för att säkerställa att leveranser kan ske i tid och enligt utfästelser med hög kvalitet. Där är vi vid utgången av 2020 i princip helt klara med flytten av produktionen av rostfria komponenter till nya leverantörer för ett bra 2021. Detta ger oss styrka för att kunna växa under kontrollerade former vilket i sin tur innebär att vi kan skala upp produktion i takt med ökad försäljning.

Luftfritöser på konsumentmarknaden växer så det knakar

De senaste 5-6 åren så har marknaden fullständigt exploderat för Luftfritöser till konsument. Luftfritering har blivit mycket populärt och uppskattat. Tack vare denna trend och utveckling så behöver vi inte förklara att det går att fritera med luft utan idag är det en självklarhet. Konsumentmarknaden leder allt som oftast utvecklingen kring ny innovativ teknik på marknader och vi är redo för detta teknikskifte på den kommersiella marknaden, med andra ord konvertering till luftfritering fullt ut.

Nya distributörer i Thailand och Grönland

Vi har fått två nya distributörer på två mindre marknader som även börjat köpa Lightfry-maskiner. Thailand och Grönland låg inte högst av marknader att lägga fokus på. Under en 12 månaders period i Thailand fram till juli 2020 så växte marknaden för konsument-luftfritöser med mer än 1000 procent. Det är en utveckling som vi drar nytta av globalt men som vår distributör i Thailand vill se till att ligga i framkant med när trenden väl når den kommersiella marknaden och dess aktörer. Det visar sig verkligen att marknaden och möjligheterna är globala för Lightfry och Air Fry Technology.

Henrik Önnemark, VD

Försäljning

Under helåret så uppgick försäljningen till c:a 3,52 Msek. Försäljningen skedde till största del, detta år, till den svenska marknaden. Största marknaden under året var Sverige som stod för 50% av

försäljningen. Resultatet för 2020 om -2,78 Msek (-4,5 Msek 2019) är en förbättring jämfört med 2019 och vi ser det som en positiv vändning med ett lägre underskott och en fortsatt strävan mot att nå breakeven i ett första steg, och vidare mot svarta siffror för en långsiktigt positiv utveckling.

Kostnads och likviditets-påverkande aktiviteter

En kombination av genererad försäljning och sänkta kostnader, genom uteblivna möjligheter bl.a till marknadsaktiviteter så som mässor och därtill kopplade resekostnader, har bidragit till att bolaget  kunnat bibehålla en nödvändig likviditetsnivå för att hantera de löpande utgifterna. Vi har under året dragit nytta av regeringens program avseende korttidspermittering men även tagit del av omställningsstödet. Under majoriteten av 2020, efter utbrottet av pandemin, så har vi även gjort löpande genomgång av kostnader och inköp för att minska belastningen avseende likviditet i väntan på signaler om en vändning på marknaden och en positiv utveckling i hanteringen av Covid-19 och utrullningen av ett vaccinationsprogram som drog igång sent i december 2020.

Utsikter och aktiviteter 2021

Även om USA-marknaden har tagit mycket stryk under Covid-19 pandemin så är det fortfarande en jättemarknad med potential. USA är fortsatt en av huvudmarknaderna som vi prioriterar och där vi ser ett väldigt tydligt intresse för Lightfry. En potential med stora volymer bara genom ett fåtal stora kunder gör USA-marknaden extra intressant för oss. Det är i USA försäljningen kommer drivas uppåt på nya nivåer. Det var här krutet skulle läggas 2020 och även nu ett år senare så ligger den planen fast. HB Specialty Foods har tagit steg på marknaden och anpassat sig och sin interna organisation till att bli och att kunna agera fullt ut som en leverantör med fokus på restaurangutrustning.

Skandinavien

Skandinavien kommer vi prioritera då det är i vårt närområde och att därigenom kan vi lära oss väldigt mycket om kunder och deras behov och beteenden på nära håll utan mellanhänder. All den erfarenhet som vi bygger upp i relationen med slutanvändare i avseende på behov av service, support, tjänster, utbildning, uppföljning etcetera har vi möjligheten att ta oss med ut globalt som tydliga framgångsexempel och lärdomar.

Marinmarknaden

Försäljning till marina marknaden och installationer på bland annat färjor och fartyg är en intressant marknad då varje fartyg behöver anpassade enheter beroende på elsystem ombord avseende volt och hertz. Vi hanterar alla förekommande elsystem och konfigurationer och kan testköra alla i skarpt läge i vår produktions- och testanläggning i Borås. Komplexiteten i branschen gör också att priser på marina produkter ligger högre vilket bidrar till en högre marginal. Vi ser att Lightfry kan göra en extremt stor skillnad inom marinmarknaden då vi bidrar till att eliminera risken för brand och arbetsmiljöproblem relaterad till oljefritöser bland annat. En ytterligare bidragande faktor till vårt intresse inom marinmarknaden är behovet av bättre och hälsosammare mat för passagerare och personalen.

Övrig marknad

Vi arbetar även på andra marknader med väl utvalda projekt, men vi är mycket selektiva, för att bli effektiva. Vi bygger vidare med försäljningsaktiviteter nationellt via återförsäljare och internationellt via distributörer vilket är vår huvudstrategi för att kunna agera på flera marknader, på ett mer kraftfullt sätt, och för att få utväxling och en större genomslagskraft. Fokus på vår egen aktivitet med insatser avseende sälj och marknadsaktiviteter följer intäkter, intresse och försäljningsframgångar och läggs till övervägande del på USA och förhoppningsvis även Kanada under 2021. Parallellt vill jag också lyfta Australien och Mexico som nytillkomna intressanta marknader med stor potential samt väldigt kvalificerade och aktiva distributörer.

Vi ser fram emot att mässor kan hålla öppet 2021, under Covid-19 säkra former, och att vi kan ställa ut med våra distributörer eller i egen regi. Med hög marknadsnärvaro skapar bolaget brus och uppmärksamhet och EatGood fortsätter på så sätt att bygga upp ett nätverk och kännedom om produkten Lightfry vilket är starten på säljprocessen.

Följande viktiga mässor är önskvärda att delta i, under förutsättning att de inte ställs in eller skjuts upp, för marknadsbearbetning och försäljning av Lightfry-ugnen tillsammans med EatGood’s distributörer under 2021/2022 enligt nedanstående schema:

  • NRA Show, 22-25 maj 2021, Chicago, USA
  • The NAFEM Show, 26-28 augusti 2021, Orlando, USA
  •  Cruise Ship Hospitaly Expo, 8-9 juni 2021, Miami Beach, USA
  • International restaurant and food service of New York, 18-20 juli 2021, USA
  •  NAC’s Show, 5-8 oktober 2021, Chicago, USA
  •  HOST, 22-26 oktober 2021, Milano, Italien

Ekonomi, balans och resultaträkning i sammandrag kvartal 4 och helåret 2020,

1 januari –31 december 2020 i KKR

Resultaträkning                                                    Q4 2020         Q4 2019          Helår 2020        Helår 2019                                                                                                                                                                     

S:a Rörelseintäkter och lagerförändring               452                     257                  3 522                4 150

S:a Rörelsens kostnader inkl råvaror mm        -1 099                 -1 727                – 5 852               -8 153

Rörelseresultat före avskrivningar                      -647                 -1 470                  -2 330               -4 003

Avskrivningar                                                          -52                      -50                     -210                  -198

Rörelseresultat efter avskrivningar                    -699                 -1 520                  -2 540               -4 201

Övriga rörelsekostnader                                           0                          0                     – 47                 – 154

Rörelseresultat före finansiella intäkter             -699                 -1 520                 -2 587                -4 355

och kostnader

S:a finansiella intäkter och kostnader                – 49                      -14                    -194                    -161

Resultat efter finansiella kostnader                   -748                 -1 534                 -2 781                -4 516

Balansräkning i sammandrag samt med nyckeltal helår 20201231, KKR

                                                       20201231                                     20191231                                    

Anläggningstillgångar                      452                                                586                                          

Lager                                               7 916                                             8 886                                          

Fordringar                                          438                                               177                                          

Kassa bank                                         55                                                  45                                          

S:a tillgångar                                  8 861                                            9 694                                           

Eget kapital                                    3 268                                             6 048                                           

Krediter bank                                 3 575                                              1972                                           

Kortfristiga skulder                       2 018                                             1 674                                           

S:a Skulder och

eget kapital                                    8 861                                             9 694                                           

Soliditet                                          37%                                                62%                                           

 

Ställning per 20201231 avseende:

Likvida medel inklusive outnyttjad checkkredit                             55 000

Antal utestående aktier                                                                   11 300 806

Resultat per aktie                                                                             -0,25kr (jan – dec)

Styrelsen kommer att föreslå årsstämman att ingen utdelning lämnas för 2020

 

KASSAFLÖDESANALYS

 Not  2020  2019
Den löpande verksamheten
Resultat före skatt 2 781 359 4 514 840
Justeringar för poster som inte ingår i kassaflödet, m mKassaflöde från den löpande verksamheten före 257 555 378 685
förändringar av rörelsekapital 2 523 804 4 136 155
Kassaflöde från förändringar i rörelsekapital
Ökning (-)/Minskning (+) av varulager 969 991 2 905 960
Ökning (-)/Minskning (+) av rörelsefordringar 118 860 778 989
Ökning (+)/Minskning (-) av rörelseskulder 226 722 1 860 300
Kassaflöde från den löpande verksamheten 1 445 951 8 123 426
Investeringsverksamheten
Förvärv av materiella anläggningstillgångar 103 900 174 595
Kassaflöde från investeringsverksamheten 103 900 174 595
Finansieringsverksamheten
Nyemission 8 668 268
Återbetalda aktieägartillskott
Resultat terminskontrakt 47 555 152 816
Upptagna lån 2 139 875 1 000 000
Amortering av lån 537 538 1 218 519
Kassaflöde från finansieringsverksamheten 1 554 782 8 296 933
Periodens kasssaflöde 4 931 1 088
Likvida medel vid periodens början 50 000 51 088
Likvida medel vid periodens slut 54 931 50 000

 

Kommande informationstillfällen

Publiceringsdatum för kommande ekonomisk information:

18 maj 2021                                 Årsredovisning för 2020 kommer finnas som nerladdningsbar pdf-fil på Eatgoods hemsida

30 juni 2021                                 Bolagsstämma på Eatgood kl. 14.00, Källbäcksrydsgatan 6 i Borås

25 maj 2021                                 Kvartalsrapport Q1 2021

Styrelsen och verkställande direktören försäkrar att kvartalsrapporten och bokslutskommunikén ger en rättvisande översikt av företagets verksamhet, ställning och resultat.

Borås den 26 januari 2021

EatGood Sweden AB

Henrik Önnermark, VD

Denna bokslutskommuniké har inte varit föremål för granskning av bolagets revisor.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Styrelsen i S2Medical AB (publ) har beslutat att bolagets årsredovisning även ska utgöra en kontrollbalansräkning, vilket till följd senarelägger bolagets årsredovisning

Published

on

By

Styrelsen i S2Medical AB (publ) (”S2Medical” eller ”Bolaget”) har i enlighet med aktiebolagslagen (25 kap 13 §), upprättat en kontrollbalansräkning (”KBR”) genom att besluta att balansräkningen i bolagets årsredovisning även skall utgöra en KBR. I syfte att ge Bolagets revisor tillräcklig frist för att möjliggöra denna process har styrelsen valt att senarelägga publiceringen av Bolagets årsredovisning med 6 dagar till den 9 maj 2024.

Beslutet att upprätta KBR grundar sig i att Bolagets egna kapital för närvarande är lägre än hälften av det registrerade aktiekapitalet. Styrelsen ser det inte som sannolikt att denna brist kommer att elimineras enbart genom regleringen av bolagets tillgångar och skulder i samband med genomförandet av den godkända rekonstruktionsplanen. Då både KBR och det positiva utfallet av företagsrekonstruktionen visar på livskraft anser styrelsen att en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital är en tillräcklig åtgärd för att helt eliminera kapitalbristen. Styrelsen avser därför att föreslå en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital. Förslaget kommer att inkluderas i kallelsen till Bolagets kommande årsstämma för beslut.

Vi ser positivt på framtiden och jag uppfattar detta som en nödvändig administrativ åtgärd för att justera ett oproportionerligt stort aktiekapital på över 16 miljoner SEK.” Säger Bolagets CEO, Petter Sivlér

Denna information är sådan som S2Medical AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-05-03 20:38 CET.

Kontaktuppgifter
Petter Sivlér – CEO, S2Medical AB (publ)
Telefon: +46 (0)8-70 000 50
E-post: petter.sivler@s2m.se

Certified Adviser
Vator Securities AB
Telefon +46 (0)8-580 065 99
Hemsida: www.vatorsec.se 
Epost: ca@vatorsec.se

Om S2Medical 
S2Medical AB (publ) är ett medicintekniskt bolag som utvecklar och säljer innovativa sårläkningsprodukter för hela sårläkningsprocessen med fokus på brännskador och kroniska sår. Bolaget har utvecklat eiratex®, ett nytt cellulosabaserat material för läkning av svåra brännskador och kroniska sår. Materialet läker sår effektivt och därmed minskar både lidande för patienter samt kostnader för hälso- och sjukvården. 

Aktiens kortnamn: S2M

Aktiens ISIN-kod: SE0011725084

Continue Reading

Marknadsnyheter

Återkallelse: Santa Maria Tex Mex Style Dip

Published

on

By

Paulig återkallar Santa Maria Dip Tex Mex Style, 250 gram, med bäst före-datum 01/01/2026. Anledningen är att ett antal produkter istället för Tex Mex Style Dip kan innehålla ostdipp, som innehåller allergenen mjölk. Konsumenter uppmanas att reklamera produkten.  

Produkten återkallas som en försiktighetsåtgärd. Ostdippen (Santa Maria Dip Nacho Cheese Style) innehåller mjölk och utgör därmed en hälsorisk för konsumenter som är allergiska mot mjölkprotein.

Visuellt är det enkelt att särskilja produktinnehållet då Dip Tex Mex Style är grön och ostdippen är gul.

Paulig, som äger varumärket Santa Maria, är i kontakt med leverantören av produkten för att säkerställa att åtgärder vidtas för att förhindra att problemet återuppstår.

Ersättning för konsument

Konsumenter ombeds att inte konsumera produkten med det angivna bäst-före-datumet, spara produkten och kontakta Santa Marias Konsumentkontakt för ersättning:

E-mail: konsumentkontakt@santamaria.se
Telefonnummer: 020-67 42 00

Reklamationsformulär på Santa Marias hemsida: https://www.santamariaworld.com/se/om-santa-maria/kontakta-oss/ 

Presskontakt
Eva Berglie
Kommunikationschef
Paulig Scandinavia & Central Europe
0708-99 19 37
eva.berglie@paulig.com

Paulig är ett familjeägt livsmedelsföretag som vill skapa en ny, hållbar matkultur – för både människa och planet. Paulig erbjuder smaker i alla former: kaffe och drycker, Tex Mex och kryddor, snacks och växtbaserade alternativ. Företagets varumärken är Paulig, Santa Maria, Risenta, Poco Loco och Zanuy. Pauligs omsättning uppgick 2022 till 1,1 miljarder euro. Företaget har 2 300 passionerade medarbetare i 13 länder som alla samlas kring syftet For a life full of flavour. www.pauliggroup.com 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från H & M Hennes & Mauritz AB:s årsstämma 2024

Published

on

By

H & M Hennes & Mauritz AB höll på fredagen den 3 maj årsstämma under ordförandeskap av advokat Andreas Steen. Årsstämman fastställde styrelsens förslag att dela ut till aktieägarna SEK 6:50 per aktie. Utdelningen ska utbetalas vid två olika tillfällen under året – i maj samt i november. Avstämningsdag för den första utdelningsbetalningen om SEK 3:25 per aktie är den 7 maj 2024. Utbetalningen av utdelningen beräknas att ske från Euroclear Sweden AB den 13 maj 2024. Avstämningsdag för den andra utdelningsbetalningen om SEK 3:25 per aktie är den 8 november 2024. Utbetalningen av utdelningen beräknas att ske från Euroclear Sweden AB den 13 november 2024.

Årsstämman fastställde resultaträkningen och balansräkningen för moderbolaget och för koncernen. Årsstämman beviljade styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2022/2023.

 

De ordinarie styrelseledamöterna Karl-Johan Persson, Stina Bergfors, Anders Dahlvig, Danica Kragic Jensfelt, Lena Patriksson Keller, Christian Sievert samt Christina Synnergren omvaldes av årsstämman. Årsstämman valde även in den föreslagna nya styrelseledamoten Helena Saxon. Till styrelseordförande omvaldes Karl-Johan Persson. Av de fackliga organisationerna utsedda ordinarie ledamöter är Keith Barker, Agneta Gustafsson och Tim Gahnström, och suppleanter är Therese Nordström, Hans Nilsson och Sofia Almbrandt.

 

Årsstämman fastställde enligt valberedningens förslag att styrelsearvoden per stämmovalda ledamöter fördelar sig enligt följande: styrelsens ordförande SEK 1 900 000, ledamot SEK 825 000. Arvodet för arbetet i revisionsutskottet ska uppgå till SEK 315 000 till ordföranden samt SEK 210 000 vardera till övriga ledamöter.

 

Årsstämman beslutade att utse Deloitte AB till revisor för tiden intill slutet av årsstämman 2025.

Till revisorn ska arvode utgå enligt godkänd räkning.

 

Årsstämman godkände styrelsens ersättningsrapport.

 

Årsstämman beslutade om minskning av aktiekapitalet, för avsättning till fritt eget kapital, genom indragning av de 19 144 612 egna B-aktier som återköpts inom ramen för H&M:s återköpsprogram, varigenom aktiekapitalet minskar med 2 430 352,764 kronor. För att återställa aktiekapitalet efter minskningen av aktiekapitalet beslutade årsstämman samtidigt om ökning av aktiekapitalet med 2 430 352,764 kronor genom fondemission utan utgivande av nya aktier, varvid minskningsbeloppet ska överföras från fritt eget kapital.

 

Årsstämman beslutade att bemyndiga styrelsen att under perioden fram till och med årsstämman 2025, vid så många tillfällen som den anser lämpligt, förvärva högst så många av bolagets aktier av serie B att bolagets innehav inte överstiger 10 procent av samtliga aktier i bolaget. Förvärv ska ske på Nasdaq Stockholm till ett pris per aktie inom vid förvärvstillfället gällande kursintervall. Syftet med bemyndigandet är att ge styrelsen möjlighet att justera bolagets kapitalstruktur. Detta blir ett av de redskap som styrelsen kan välja att använda om överskottslikviditet identifieras. Om bemyndigandet används, avser styrelsen föreslå att årsstämman ska besluta om indragning av de aktier som återköpts av bolaget.

Kontakt:

H&M Group Media Relations 08-796 53 00  E-post: mediarelations@hm.com

För mer information från H&M-gruppen samt pressbilder besök hmgroup.com/media.

 

H & M Hennes & Mauritz AB (publ) grundades i Sverige 1947 och är noterat på Nasdaq Stockholm. H&M:s affärsidé är att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris på ett hållbart sätt. I koncernen ingår förutom H&M, varumärkena COS, Monki, Weekday, & Other Stories, H&M HOME, ARKET, Afound samt Sellpy. Ytterligare information finns på hmgroup.com.

 

 

 

 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.