Connect with us

Marknadsnyheter

Rekordförsäljning av semlor på fettisdagen trots pandemin – Svenska folket räddade sina bagerier

Published

on

Ett normalt år står företagen för en tredjedel av alla inköp av semlor på fettisdagen. Farhågorna var därför i år stora att fettisdagen skulle bli ännu ett stort bakslag för bageribranschen, men svenska folket vallfärdade till bagerierna. Efter elva månaders motgång fick branschen uppleva en dags framgång. Sveriges bagare & konditorer vill rikta ett stort och hjärtligt tack till alla som åt gott för att göra gott åt en utsatt bransch.

I år inföll fettisdagen den 16 februari. De senaste åren har mer än hälften av Sveriges befolkning ätit minst en semla under fettisdagen och 6 miljonersemlor uppskattas ha sålts. Under pandemin har bagerierna drabbats hårt och var tjugonde av Sveriges bagare & konditorers medlemsföretag har hittills gått i konkurs under pandemin. Ungefär en tredjedel av semlorna brukas köpas av företag som bjuder sina anställda på firande men inför årets fettisdag hade få företag beställt semlor och inom bageribranschen var oron stor för att försäljningen av semlor, ofta kallade branschens livboj, under fettisdagen skulle bli betydligt lägre än vanligt och utgöra ytterligare ett hårt slag mot den utmärglade branschen

Men runt om i Sverige rapporterar bagerier om rekordförsäljning av semlor till privatpersoner under fettisdagen.

  • När jag vaknade tidigt igår på fettisdagen hade jag en pirrande känsla i kroppen, likt den en politiker har på valdagen när det är dags för ett stort avgörande. Under dagen rapporterade bageri efter bageri att kunderna lystrat till branschens rop på hjälp och att de vallfärdat till bagerierna som haft rekordförsäljning. Som bransch är vi oerhört tacksamma för den uppslutning privatpersoner visat för att stötta vår bransch i de här tuffa tiderna, säger Martin Lundell, vd på branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer.

Branschen hoppas nu starkt att fettisdagen ska innebära en vändning efter nära ett års tuffa tider med sviktande försäljning och osäkra villkor för branschens företag. En dags framgång kan betyda mycket för framtidstron.

Många anställda i branschen har sitt första jobb, så kallat instegsjobb, när de arbetar i kassan eller serveringen. När det går dåligt för branschen riskerar de unga att stängas ute från arbetsmarknaden. Tack vare den oväntat höga försäljningen av semlor hoppas Sveriges bagare & konditorer att fler ungdomar nu kan behålla jobbet.

  • Vi är enormt ödmjuka över det lyft bagerierna fick under fettisdagen. Att konsumenterna i den här svåra tiden väljer att visa sin uppskattning för bagerierna så till den grad att det lett till rekordförsäljning på många håll har fått bageriägarna tårögda av glädje och ödmjukhet. Nu gäller det att hålla i och hålla ut. Faran är inte över än, och vi hoppas att kunderna fortsätter att visa sitt stöd för branschen. Om kunderna vill kunna köpa en bulle på sitt favoritbageri i höst behöver de köpa ytterligare en semla nu, säger Martin Lundell.

För frågor vänligen kontakta: Martin Lundell, vd Sveriges bagare & konditorer. martin@bageri.se, 0703-64 67 94

Martin LundellVD08 762 67 94martin@bageri.se

Branschorganisation för bagerier och konditorier Sveriges bagare & konditorer är en branschorganisation för bageribranschen i Sverige. Organisationen grundades år 1900 och har sedan dess arbetat för att främja utvecklingen av bagerier och konditorier i Sverige. Sveriges bagare & konditorer har cirka 450 medlemsföretag. Bland de projekt organisationen driver kan nämnas tävlingarna Årets Konditor, Årets Bagare, SM Unga Bagare och Mack-SM. Dessutom driver Sveriges bagare & konditorer Svenska Konditorlandslaget, Svenska Bagarlandslaget och Svenska Juniorbagarlandslaget samt ger ut Tidningen BRÖD. För mer information: www.bageri.se

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

AFRY tar fram färdplan för minskade utsläpp för den italienska papper- och massaindustrin

Published

on

By

AFRY samarbetar med den italienska pappersorganisationen Assocarta för att ta fram en färdplan för hur massa- och pappersindustrin i Italien ska nå nollutsläpp.

Assocarta har valt AFRY för att ta fram en strategi för hur de kan minska koldioxidutsläppen från massa- och papperssektorn som är i linje med EU:s ramverk, landsspecifika förhållanden och den tekniska utvecklingen. AFRYs underlag kommer att beskriva en övergripande färdplan för utfasning av fossila bränslen för sektorn, och peka ut de bästa tillgängliga teknikerna, de rättsliga och infrastrukturella hinder samt konkurrenskraftiga hävstänger. Dessutom kommer AFRY att tillhandahålla en analys av massa- och papperssektorn i Italien, inklusive potentiella scenarier fram till 2030 och nödvändiga politiska åtgärder.

”Vi är stolta över att kunna bidra till den italienska massa- och pappersindustrins väg mot en mer hållbar framtid. Vårt tvärvetenskapliga team som kombinerar expertis från Italien, Spanien, Finland, Sverige och Tyskland säkerställer att bästa tillgängliga kunskap tillämpas i detta viktiga uppdrag”, säger Visa Moilanen, AFRYs chef för massa- och pappersverksamheten. 

Utöver sektoranalysen och färdplanen erbjuder AFRY stöd till enskilda italienska massa- och pappersföretag för att skräddarsy färdplaner för minskade koldioxidutsläpp för deras specifika verksamheter och projekt.

Assocarta är den branschorganisation som samlar, representerar och skyddar företag som tillverkar papper, kartong och pappersmassa i Italien. Assocarta är en del av Confindustria och, på europeisk nivå, medlem i CEPI, den europeiska federationen för massa- och pappersindustrin. I dagsläget täcker Assocartas medlemmar över 90 % av den italienska produktionen inom sektorn.

För mer information, kontakta:

Marika Hahtala, Head of Business Development, Marketing and Communications, AFRY Process Industries

Mobile +358 40 823 8986
e-mail marika.hahtala@afry.com

 

AFRY erbjuder tjänster inom teknik, design, digitalisering och rådgivning för att accelerera omställningen till ett mer hållbart samhälle. Vi är 19 000 hängivna experter inom industri, energi- och infrastruktur, som skapar värde för kommande generationer. AFRY har en global räckvidd med djupa rötter i Norden, en nettoomsättning på 27 miljarder och är noterade på Nasdaq Stockholm.

Making Future

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nyheter från tidningen Tillväxt nr 2, 2024.

Published

on

By

Skogen och åkrarna ger henne kraft

CAJSASTINA ÅKERSTRÖM SLOG igenom som artist för trettio år sedan med låten ”Fråga stjärnorna”. Sin första konstutställning hade hon 2021. Inspirationen hämtar hon på landsbygden i Småland där hon bor sedan många år. Landsbygden är hennes universum. Där trivs hon allra bäst.
Läs mer på sid 16»

”Volym övertrumfar allt”

EN HÖG SKÖRD är det viktigaste, enligt Erik Wildt-Persson, VD för Kristianstadortens Lagerhusförening. Förhoppningen är att årets skörd ska bjuda på både stora volymer och hög kvalitet. En stigande prisbild står också på önskelistan. 
Läs mer på sid 8»

Tillväxten i skogen skulle kunna öka

EN NY RAPPORT från Skogsstyrelsen visar att tillväxten i skogen kan öka med upp till 30 procent till år 2100. En förfinad skötsel av de arealer där ny skog ska växa upp krävs för att detta ska bli möjligt. Avvägningsproblem där olika intressen ställs mot varandra komplicerar emellertid utvecklingen.
Läs mer på sid 10»

Digitaliseringen ska öka lönsamheten

SYFTET MED DIGITALISERINGEN inom lantbruket är att förenkla olika arbetsmoment. Men viktigast av allt är att den leder till ökad lönsamhet. På företaget Haghultskossorna i Skillingaryd har man nytta av digitaliseringen, nu i form av den elektroniska djurvåg som är kopplad till djurens öronmärkning.
Läs mer på sid 24»

Rolf Åttingsberg, ansvarig utgivare av tidningen Tillväxt, 08-701 00 63
e-post: skogochlantbruk@handelsbanken.se

—————————————————————-

Till tidningen Tillväxts pressrum»

Prenumerera på tidningen Tillväxt här»

Se senaste avsnittet av Studio Skog och lantbruk»

Anmäl dig till nyhetsbrevet Skog och lantbruk»

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nyheter från tidningen Tillväxt nr 2, 2024.

Published

on

By

Skogen och åkrarna ger henne kraft

CAJSASTINA ÅKERSTRÖM SLOG igenom som artist för trettio år sedan med låten ”Fråga stjärnorna”. Sin första konstutställning hade hon 2021. Inspirationen hämtar hon på landsbygden i Småland där hon bor sedan många år. Landsbygden är hennes universum. Där trivs hon allra bäst.
Läs mer på sid 16»

”Volym övertrumfar allt”

EN HÖG SKÖRD är det viktigaste, enligt Erik Wildt-Persson, VD för Kristianstadortens Lagerhusförening. Förhoppningen är att årets skörd ska bjuda på både stora volymer och hög kvalitet. En stigande prisbild står också på önskelistan. 
Läs mer på sid 8»

Tillväxten i skogen skulle kunna öka

EN NY RAPPORT från Skogsstyrelsen visar att tillväxten i skogen kan öka med upp till 30 procent till år 2100. En förfinad skötsel av de arealer där ny skog ska växa upp krävs för att detta ska bli möjligt. Avvägningsproblem där olika intressen ställs mot varandra komplicerar emellertid utvecklingen.
Läs mer på sid 10»

Digitaliseringen ska öka lönsamheten

SYFTET MED DIGITALISERINGEN inom lantbruket är att förenkla olika arbetsmoment. Men viktigast av allt är att den leder till ökad lönsamhet. På företaget Haghultskossorna i Skillingaryd har man nytta av digitaliseringen, nu i form av den elektroniska djurvåg som är kopplad till djurens öronmärkning.
Läs mer på sid 24»

Rolf Åttingsberg, ansvarig utgivare av tidningen Tillväxt, 08-701 00 63
e-post: skogochlantbruk@handelsbanken.se

—————————————————————-

Till tidningen Tillväxts pressrum»

Prenumerera på tidningen Tillväxt här»

Se senaste avsnittet av Studio Skog och lantbruk»

Anmäl dig till nyhetsbrevet Skog och lantbruk»

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.