Connect with us

Marknadsnyheter

Rättelse: Advenica: Bokslutskommuniké 2020

Published

on

Tillväxt under ett annorlunda år

Rättelsen avser avsaknad av hänvisning till MAR, denna har nu lagts till längst ner i pressmeddelandet

 

1 oktober – 31 december 2020

  • Omsättningen uppgick till 37,1 (27,7) MSEK.
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 5,5 (-4,1) MSEK.
  • Resultatet efter skatt uppgick till 4,6 (-5,4) MSEK.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 18,2 (-1,1) MSEK.
  • Resultatet efter skatt per aktie uppgick före och efter utspädning till 0,14 (-0,24) SEK

 

1 januari – 31 december 2020

  • Omsättningen uppgick till 84,4 (75,5) MSEK.
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till -18,6 (-24,7) MSEK.
  • Resultatet efter skatt uppgick till -20,0 (-43,0) MSEK .
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 0,0 (-15,4) MSEK.
  • Resultatet efter skatt per aktie uppgick före och efter utspädning till -0,6 (-1,95) SEK.
  • Styrelsen föreslår att ingen utdelning lämnas.

 

VD har ordet

 
Under ett högst annorlunda år lyckades Advenica skapa ytterligare tillväxt, drygt 10 procent mer jämfört med 2019. Fjärde kvartalet 2020 präglades av intensivt utvecklingsarbete, leveranser och ett förnyat ramavtal med en av bolagets större kunder. Omsättningen i kvartalet uppgick till 37,1 (27,7) MSEK och för helåret till 84,4 (75,5) MSEK. Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 5,5 (-4,1) MSEK och för helåret till -18,6 (-24,7).     

Kostnadsbilden speglade investeringarna i utvecklingsavdelningen för att säkra leveranser på affärer tagna under de senaste åren. Fram tills pandemins andra våg slöts flera betydande avtal, och försäljningen under 2020 ökade med cirka 12 procent jämfört med 2019. Under hösten 2020 begränsades emellertid återigen möjligheterna att vara på plats för att avsluta affärer, knyta nya kontakter och genomföra installationer.

Ändå kan vi när 2020 summeras konstatera att Advenica erhöll flera stora ordrar. Flera av dessa löper under längre tid. Tjänsteförsäljningen växte och motsvarade cirka 41 procent av det totala ordervärdet. Det är mycket glädjande att vi idag arbetar med fler parallella betalda utvecklingsprojekt och mer produktutveckling än någonsin. 

Allt distansarbete 2020 driver på medvetandet och säkerhetskulturen. Det finns idag insikt om att det inte går att vänta med att åtgärda bristerna i befintliga IT-system. Trafiken till Advenicas webbplats ökar ständigt, liksom våra följare på LinkedIn. En hög andel potentiella kunder söker nu direkt på vårt bolagsnamn och laddar ner material om cybersäkerhet och våra produkter. 

Marknadens tilltro till Advenicas potential bevisades av att nyemissionen med företrädesrätt blev kraftigt övertecknad med 319,1 procent, varav 97,7 procent med stöd av teckningsrätter.

En strategiskt viktig rekrytering gjordes efter periodens slut med Patrik Åkesson, som tillträder som ny Vice President R&D 1 mars 2021. Patrik kommer vara ansvarig för att utveckla bolagets befintliga system och processer, och blir därmed en viktig del i Advenicas utveckling framåt.

Advenica har mycket att göra – och än mer att åstadkomma. Processen tillsammans med kunder inför ett investeringsbeslut om cyber-säkerhet kan oftast inte göras hemifrån. Jag och mina medarbetare håller ut och vi ser fram emot att kunna träffa kunder på riktigt igen.

Malmö, den 18 februari 2021

Marie Bengtsson,
VD och koncernchef, Advenica

F ör ytterligare information, vänligen kontakta: 
Marie Bengtsson, VD och Koncernchef Advenica AB, +46 (0)703 86 00 32, marie.bengtsson@advenica.com 

Denna information är sådan information som Advenica är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 18 februari 2021 kl. 12.30.

Om Advenica

Advenicas expertis hjälper länder, myndigheter, företag och organisationer att skydda den allra viktigaste digitala informationen. Våra välbeprövade och betrodda cybersäkerhetslösningar isolerar nätverk fysiskt och kopplar samtidigt samman data på ett säkert sätt. Sedan starten 1993 designar, utvecklar och tillverkar vi alla krypto- och segmenteringsprodukter i Sverige för att garantera hög assurans. Läs om vår unika teknologi och dess EU- och nationella godkännanden på högsta säkerhetsnivå på www.advenica.com

Advenica AB är ett publikt bolag listat på Nasdaq First North Premier Growth Market med kortnamnet ”ADVE”. Certified Adviser är Erik Penser Bank, telefon 08-463 83 00, Email: certifiedadviser@penser.se, www.penser.se

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Gomero Group AB (publ) – Kommuniké från årsstämma 15 maj 2024

Published

on

By

Idag, tisdagen den 15 maj 2024, hölls årsstämma i Gomero Group AB (publ) lokaler med adress Kämpegatan 16, Göteborg. Årsstämman beslutade i samtliga punkter enligt styrelsens och valberedningens förslag. Till ordförande för årsstämman valdes Johan Rask.

Vid årsstämman beslutades i huvudsak följande:

Resultat- & balansräkning

Årsstämman fastställde resultat- & balansräkning för moderbolaget och koncernen för räkenskapsåret 2023 i enlighet med angiven årsredovisning.

Fritt eget kapital balanserades, enligt beslut, i ny räkning.

Ansvarsfrihet

Årsstämman beviljade samtliga i styrelsen och den verkställande direktören ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2023.

Styrelse, revisor samt arvodering

Årsstämman beslutade om omval av styrelseledamöter Johan Rask, Alf Engqvist, Fredrik Östbye, Jörgen Hentschel och Malin Sparf Rydberg. Johan Rask omvaldes till styrelsens ordförande. Styrelsen består således av fem styrelseledamöter.

Årsstämman fastställde att arvode ska utgå med sammantaget 390 000 SEK varav 130 000 SEK till styrelsens ordförande samt med 65 000 SEK till respektive ledamot.

Årsstämman omvalde revisionsbolaget Frejs Revisorer AB till revisor med Ulf Johansson som huvudansvarig revisor. Det fastställdes att bolagets revisor arvoderas efter godkänd räkning.

Valberedning

Årsstämman beslutade om principer för tillsättande och ersättning av valberedning i enlighet med lämnat förslag.

Beslut om bemyndigande om nyemission

Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att bemyndiga styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen och längst intill nästkommande årsstämma fatta beslut om nyemission av aktier. Beslutet omfattar högst 2 500 000 SEK genom nyemission av högst 500 000 aktier.

 

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Nils Lindgren, CFO

Tel. +46 (0)722 03 19 49

E-post: nils.lindgren@gomero.com

Jan-Eric Nilsson, VD

Tel. +46 (0) 73 519 10 11

E-post: jan-eric.nilsson@gomero.com

 

Om Gomero

Gomero Group AB (publ) är ett bolag som hjälper kunder inom energisektorn till en långsiktigt hållbar ekonomisk tillväxt genom utveckling av system och tjänster för prediktivt underhåll – en viktig strategisk fråga i energiomställningen. Med Gomeros uppkopplade produkter, sensorer och dataanalys ser vi till att underhållsarbetet kan optimeras samtidigt som man möter kraven på kostnadseffektivitet och hållbarhet.

Gomeros produkt SIPP™ är marknadsledande i Sverige och hjälper över hundra kunder i nio länder med digitalisering av underhållsprocesser på transformatorstationer. För kunderna innebär det ökad driftsäkerhet, minskade kostnader och bättre möjligheter att arbeta mer effektivt med sitt underhåll. Bland Gomeros kunder finns bland annat Ellevio, Vattenfall, Lede AS, Fingrid och Deutsche Bahn.

Koncernen, med säte i Göteborg, består av två helägda dotterbolag, Gomero Nordic AB och Gomero Pty. Ltd.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Gomero Group AB (publ) – Kommuniké från årsstämma 15 maj 2024

Published

on

By

Idag, tisdagen den 15 maj 2024, hölls årsstämma i Gomero Group AB (publ) lokaler med adress Kämpegatan 16, Göteborg. Årsstämman beslutade i samtliga punkter enligt styrelsens och valberedningens förslag. Till ordförande för årsstämman valdes Johan Rask.

Vid årsstämman beslutades i huvudsak följande:

Resultat- & balansräkning

Årsstämman fastställde resultat- & balansräkning för moderbolaget och koncernen för räkenskapsåret 2023 i enlighet med angiven årsredovisning.

Fritt eget kapital balanserades, enligt beslut, i ny räkning.

Ansvarsfrihet

Årsstämman beviljade samtliga i styrelsen och den verkställande direktören ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2023.

Styrelse, revisor samt arvodering

Årsstämman beslutade om omval av styrelseledamöter Johan Rask, Alf Engqvist, Fredrik Östbye, Jörgen Hentschel och Malin Sparf Rydberg. Johan Rask omvaldes till styrelsens ordförande. Styrelsen består således av fem styrelseledamöter.

Årsstämman fastställde att arvode ska utgå med sammantaget 390 000 SEK varav 130 000 SEK till styrelsens ordförande samt med 65 000 SEK till respektive ledamot.

Årsstämman omvalde revisionsbolaget Frejs Revisorer AB till revisor med Ulf Johansson som huvudansvarig revisor. Det fastställdes att bolagets revisor arvoderas efter godkänd räkning.

Valberedning

Årsstämman beslutade om principer för tillsättande och ersättning av valberedning i enlighet med lämnat förslag.

Beslut om bemyndigande om nyemission

Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att bemyndiga styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen och längst intill nästkommande årsstämma fatta beslut om nyemission av aktier. Beslutet omfattar högst 2 500 000 SEK genom nyemission av högst 500 000 aktier.

 

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Nils Lindgren, CFO

Tel. +46 (0)722 03 19 49

E-post: nils.lindgren@gomero.com

Jan-Eric Nilsson, VD

Tel. +46 (0) 73 519 10 11

E-post: jan-eric.nilsson@gomero.com

 

Om Gomero

Gomero Group AB (publ) är ett bolag som hjälper kunder inom energisektorn till en långsiktigt hållbar ekonomisk tillväxt genom utveckling av system och tjänster för prediktivt underhåll – en viktig strategisk fråga i energiomställningen. Med Gomeros uppkopplade produkter, sensorer och dataanalys ser vi till att underhållsarbetet kan optimeras samtidigt som man möter kraven på kostnadseffektivitet och hållbarhet.

Gomeros produkt SIPP™ är marknadsledande i Sverige och hjälper över hundra kunder i nio länder med digitalisering av underhållsprocesser på transformatorstationer. För kunderna innebär det ökad driftsäkerhet, minskade kostnader och bättre möjligheter att arbeta mer effektivt med sitt underhåll. Bland Gomeros kunder finns bland annat Ellevio, Vattenfall, Lede AS, Fingrid och Deutsche Bahn.

Koncernen, med säte i Göteborg, består av två helägda dotterbolag, Gomero Nordic AB och Gomero Pty. Ltd.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ambea avslutar aktieåterköpsprogram och initierar nytt återköpsprogram

Published

on

By

Ambea har avslutat det senaste aktieåterköpsprogrammet där 3 000 000 aktier för totalt 187 MSEK har köpts tillbaka. Styrelsen har beslutat om att inleda ett nytt återköpsprogram om högst 3 000 000 egna aktier på Nasdaq Stockholm under perioden fram till tiden för bolagets årsstämma 2025. Beslutet fattas med stöd av återköpsbemyndigandet från årsstämman 2024.

Syftet med återköpsprogrammet är att optimera bolagets kapitalstruktur och bidra till ökat aktieägarvärde. Återköpsprogrammet kommer att hanteras av ett kreditinstitut, som kommer att agera enligt instruktioner från bolaget.

Det återköpsprogrammet som styrelsen beslutat om ska uppfylla följande villkor:

  1. Återköp ska ske på Nasdaq Stockholm i enlighet med Nasdaq Stockholms regelverk för aktieemittenter (nedan “Regelverket”).
  2. Återköp får ske vid ett eller flera tillfällen fram till tiden för bolagets årsstämma 2025.  
  3. Återköp får endast ske till ett pris per aktie inom det på Nasdaq Stockholm vid var tid gällande kursintervallet, varmed avses intervallet mellan gällande högsta köpkurs och lägsta säljkurs som publiceras löpande av Nasdaq Stockholm.
  4. Återköp får ske endast med iakttagande av de mängdbegränsningar för köp av egna aktier som anges i Regelverket.
  5. Maximalt får 3 000 000 aktier återköpas. Bolagets innehav vid var tid får dock aldrig överstiga 10 procent av samtliga aktier i bolaget.
  6. Återköp får även ske genom blockaffärer i enlighet med tillämpliga regler.

Det totala antalet aktier i Ambea uppgår till 89 562 698. Bolaget innehar vid tidpunkten för detta pressmeddelande 3 000 000 egna aktier.

För mer information, vänligen kontakta:

Susanne Vogt, ansvarig IR
E-post: ir@ambea.se

Ambeas presstjänst
Telefon: +46 (0)10 33 00 501
E-post: press@ambea.se

Ambea är Skandinaviens kunskapsledande omsorgsföretag. Inom Ambea arbetar över 30 000 medarbetare med att skapa ett bra liv för varje omsorgstagare på 950 enheter. Vi ska vara kvalitetsledande i allt vi gör och vår vision är att göra världen lite bättre, en människa i taget. Ambea har huvudkontor i Solna, Sverige och är noterat på Nasdaq Stockholm. 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.