Connect with us

Marknadsnyheter

Zaplox AB (publ) publicerar bokslutskommuniké för perioden januari – december 2020

Published

on

2020 ett rekordår för Zaplox försäljning – COVID-19 gav ökad efterfrågan

Fjärde kvartalet för koncernen (2020-10-01 till 2020-12-31)

  • Nettoomsättningen uppgick till 912 (468) KSEK.
  • Resultat efter finansiella poster uppgick till -8 538 (-9 672) KSEK.
  • Resultat per aktie* uppgick till -0,11 (-0,24) SEK.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -6 255 (-8 221) KSEK.
  • Likvida medel uppgick till 5 322 (13 615) KSEK vid årets utgång.
  • Soliditeten uppgick till 51 (70) %.
  • Nya kontrakterade dörrar under fjärde kvartalet uppgick till 3 866 (717) st.
  • Nya inkomstbringande dörrar under fjärde kvartalet uppgick till 948 (0) st.

Helårsperioden för koncernen (2020-01-01 till 2020-12-31)

  • Nettoomsättningen uppgick till 3 696 (2 451) KSEK.
  • Resultat efter finansiella poster uppgick till -26 824 (-35 925) KSEK.
  • Resultat per aktie* uppgick till -0,34 ( -0,90) SEK.
  • Nya kontrakterade dörrar under året uppgick till 9 160 (9380) st.
  • Nya inkomstbringande dörrar under året uppgick till 9 532 (518) st.
  • Antal kontrakterade dörrar totalt per 2020-12-31 uppgick till 34 887 (25 727) st.
  • Antal inkomstbringande dörrar totalt per 2020-12-31 uppgick till 12 872 (3 340) st.

*Resultat per aktie: Periodens resultat dividerat med genomsnittligt antal aktier
**Soliditet: Eget kapital dividerat med totalt kapital

Väsentliga händelser under fjärde kvartalet 2020

Zaplox tillkännager avgång av VD samt tillsättande av tillförordnad VD
Zaplox styrelse tillkännagav att VD Magnus Friberg, i samförstånd med bolaget, lämnar sitt uppdrag som VD med omedelbar verkan, men är tillgänglig för bolaget under kvartalet. Even Frydenberg lämnar samtidigt sitt uppdrag såsom styrelseordförande och går in som tillförordnad VD. Zaplox styrelsen har i samband med detta utsett Jonas Edelswärd som ny styrelseordförande. Rekryteringsprocessen för att hitta en ny permanent VD inleds.

Övriga händelser under fjärde kvartalet 2020

Zaplox levererar mobila nycklar till Seneca Gaming Corporation i USA
I partnerskapet med Agilysys tecknar Zaplox avtal för mobila nycklar med Seneca Gaming Corporation med start till Seneca Allegany Casino & Hotel med 413 rum och Seneca Niagara Resort & Casino med 604 rum i USA. Avtalet innefattar 1017 rum och innebär att Zaplox lösning integreras med Agilysys affärssystem för hotell och låssystem från ASSA ABLOY Global Solutions.

Zaplox och JOINGO levererar mobil gästresa i kasino app till Little River Casino i USA
Inom ramen av det nya partnerskapet med JOINGO tecknade Zaplox avtal med Little River Casino Resort i Michigan i november 2020. Avtalet gäller 292 rum, och Zaplox mobila gästresa integreras i JOINGOs välrenommerade kasino app. Lösningen togs i drift redan i januari 2021. Detta är partnersamarbetets första gemensamma kundavtal och för Little River Casino integreras Zaplox SDK med Oracle Opera PMS och låssystem från dormakaba.

Zaplox partnerskap med Agilysys växlar upp och flera nya kundavtal tecknas i USA
Zaplox tecknar avtal tillsammans med Agilysys för mobila nycklar till fem större hotell och kasinos; Choctaw Casino, Shooting Star Casino, Win-River Resort& Casino, Northern Quest Casino och PGA National Resort& Spa i USA. Initialt innefattar avtalen 794 rum, men med en potential för totalt ca 3280 rum då flera av hotellen som start implementerar mobila nycklar för ett mindre antal rum i ett pilotprojekt. Zaplox nyckelcentriska SDK integreras med Agilysys PMS och låssystem från ASSA ABLOY Global Solutions och dormakaba

Zaplox levererar mobila nycklar till Mount Airy Casino Resort i USA
Zaplox och Agilysys ska leverera mobila nycklar till Mount Airy Casino Resort, en AAA Four Diamond Resort, med 283 rum i Mount Pocono, Pennsylvania, USA. Zaplox nyckelcentriska SDK integreras med Agilysys PMS och låssystem från ASSA ABLOY Global Solutions.

Zaplox mobila gästresa nu i drift på La Cantera Resort & Spa i USA
Zaplox meddelar att bolagets mobila gästresa nu är i drift på La Cantera Resort& Spa i San Antonio, Texas, USA. La Cantera, som har 496 rum tecknade avtal med Zaplox i maj 2020 och kan nu välkomna sina gäster med mobil in- och utcheckning samt mobila nycklar i Zaplox Premium3 App. Zaplox gästresa är integrerad med Oracle Opera PMS och låssystem från dormakaba.

Zaplox mobila gästresa i drift på populära boutiquehotell i USA
Zaplox mobila gästresa är i drift på boutiquehotellen XV Beacon Hotel med 69 rum i Boston och Hotel Hugo med 112 rum i New York, USA. Hotellets gäster kan nu checka in och få en mobil nyckel direkt i hotellets egna app och behöver inte längre stå i kö i hotellreceptionen för att checka in eller hantera ett fysiskt nyckelkort. Kundavtalen tecknades i maj respektive juni, 2020 och Zaplox lösningar integreras här med flera av Zaplox partners, ASSA ABLOY Global Solution, SALTO Systems, ALICE Operations Platform och Oracle Opera PMS.

Zaplox levererar mobil nyckel till Radisson Blu Mountain Resort i Trysil
Zaplox tecknade avtal med Radisson Blu Mountain Resort i Trysil för Zaplox mobila nyckel app, Premium1. Hotellet, med 369 rum, valde Zaplox för att erbjuda sina gäster en smidigare och effektivare incheckning med en mobil nyckel direkt i gästens mobiltelefon. Hotellet har redan nu valt att uppgradera sin applösning från Premium1 till Premium3 för att kunna erbjuda även mobil in-och utcheckning tillsammans med mobila nycklar. Uppgraderingen planeras gå i drift under Q1.

Zaplox tecknar partneravtal med JOINGO och adderar mobil nyckel till ledande kasino app
Zaplox tecknar ett partneravtal med JOINGO, en ledande leverantör av mobilteknologi för spelindustrin. JOINGO, som levererar kasinolösningar främst i USA avser att integrera Zaplox SDK för mobil in- och utcheckning och mobil nyckel i deras kasino app. Partneravtalet öppnar upp nya försäljningsmöjligheter för Zaplox på kasinomarknaden och det nya avtalet inkluderar integration till hotell som har affärssystem från Oracle och Agilysys.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

Tillförordnad VD Even Frydenberg blir ordinarie VD för Zaplox AB
Zaplox styrelse utsåg Even Frydenberg som ordinarie VD för Zaplox. Even har sedan 2019 varit styrelseledamot i Bolaget och sedan oktober 2020 varit tillförordnad VD.

Zaplox AB (publ) genomför en till 100% tecknad och garanterad företrädesemission av units om totalt cirka 28,6 MSEK
Zaplox styrelse kommunicerar den 28 januari 2021, villkorat av godkännande vid extra bolagsstämma den 8 mars 2021, beslutet att genomföra en emission av aktier och teckningsoptioner (”Units”) med företrädesrätt för Bolagets aktieägare om totalt cirka 28,6 MSEK före emissionskostnader (“Företrädesemissionen”). Vid fullt utnyttjande av samtliga teckningsoptioner av serien TO 1 kan Bolaget därutöver tillföras maximalt cirka 14,3 MSEK före emissionskostnader. Företrädesemissionen förutsätter godkännande vid extra bolagsstämma den 8 mars 2021.

Övriga händelser efter periodens utgång

Mobil gästresa från Zaplox och Maestro välkomnar gäster på Myrtle Beach Seaside Resorts i USA
Partnerskapet med Northwind/Maestro PMS resulterar i ett avtal med Myrtle Beach Seaside Resorts, South Carolina USA. Avtalet innebär att hotellkedjan, som består av 6 hotell med totalt 775 rum framöver kan erbjuda sina gäster en kontaktfri mobil gästresa med mobila nycklar. Zaplox app för mobila nycklar integreras med Maestro PMS WebPro lösning samt låssystem från ASSA ABLOY Global Solutions.

Kallelse till extra bolagsstämma i Zaplox AB (publ)
Styrelsen i Zaplox AB kallar till extra bolagsstämma måndagen den 8 mars 2021.

Zaplox tecknar flera nya kundavtal för mobila nycklar på den amerikanska marknaden
Zaplox ska framöver leverera, tillsammans med Agilysys mobila nycklar till ytterligare sex amerikanska hotell och kasinos med totalt 2 330 rum. Det är Turning Stone Resort Casino i NYC, The Banff Centre i Canada, Santa Claran Hotel Casino och Inn of the Mountain Gods Resort & Casino i New Mexico, samt Grand Casino Mille Lacs i Minnesota, Blue Water Resort& Casino i Arizona, och Eddys Tap Room Hotel i Colorado som alla valt Zaplox mobila nycklar för integration med Agilysys mobila gästresa.

VD HAR ORDET

2020 ett rekordår för Zaplox försäljning – COVID-19 gav ökad efterfrågan

Det fjärde kvartalet resulterade i en ökad efterfrågan på Zaplox kontaktfria mobila gästresa. Omsättningsmässigt har det andra, tredje och fjärde kvartalet 2020 varit de bästa i Zaplox historia. Våra lösningar svarar väl upp mot de ökade servicekrav som gästerna nu ställer på hotellen samt mot hotellens ökade behov av kostnadseffektivisering under och efter pandemins framfart. Zaplox 2020 innebar en ökning i antal kontrakterade dörrar i relation till 2019 med nära 36 % till 34 887 (25 727) dörrar samtidigt som antalet aktiva intäkts-givande dörrar ökade med 285 % och summerades till 12 872 (3 340) dörrar under samma tidsperiod. Nettoomsättningen uppgick till 3,7 MSEK vilket motsvarar en omsättnings-tillväxt (nettoomsättning) på + 54% jämfört med föregående år.

Mobila lösningar är här för att stanna
Idag efterfrågar gästerna inte bara en kontaktfri mobil lösning utan förväntar sig att hotellet erbjuder en digital möjlighet för in-och utcheckning. Redan före pandemin pågick digitaliseringen av hotellbranschen även om många ansåg att förändringen gick långsamt. Pandemin har aktualiserat hotellens digitala behov ytterligare. Hotellen ska förutom att bibehålla hög servicegrad med reducerad personal även möta gästernas nya digitala krav. Det är sannolikt att många hotell kommer fortsatt drivas med begränsad personalstyrka under hela 2021 och därför väljer att ta hjälp av tekniska lösningar för att undvika att höja driftskostnaderna för snabbt.

Det är också så att våra lösningar, utöver minskad smittspridning, resulterar i tydliga operativa kostnadsbesparingar. Receptionens höga toppbelastning morgon och kväll minskar då kontaktfri in- och utcheckning sker via hotellets app eller kiosk. Hotellen kan då reducera personalstyrkan eller omfördela personalen till att arbeta med mer inkomstbringande uppgifter.

Växande partnernätverk och nya produkter snabbar upp försäljningsprocessen
Vi har under 2020 tecknat fler nya kundavtal än någonsin och därmed också utökat vår installerade kundbas med över 160 procent. Zaplox partner-nätverk växer vilket samtidigt genererar nya försäljningsmöjligheter. Våra nuvarande partneravtal med hotellbranschens marknadsledande leverantörer representerar mer än 40 procent av den totala marknaden för affärssystem för hotell och över 70 procent av den totala marknaden för hotellås. Det är genom partnernätverket som vi har genererat flertalet av de nya kundavtalen under 2020 bl.a. genom partnersamarbeten med Agilysys, Northwind/Maestro PMS, JOINGO, dormakaba och ASSA ABLOY Global Solutions.

Under kvartalet lanserade vi även en ny mobil nyckelapp, Zaplox Premium1. En av fördelarna med den nya nyckelappen är att den ger hotellet möjlighet att snabbt lansera sin egen gästresa samt att det är en påbyggnadsbar första lösning. Den ger också ett enklare beslut för hotellet som har mobilanpassade lås på plats. Prisbilden är väsentligt lägre jämfört med en komplett gästresa som utöver låsintegration också inkluderar integration till affärssystem och andra hotellspecifika plattformar. Idag kan vi leverera Zaplox mobila nyckelapp på under 30 dagar och när hotellet därefter är redo att addera integration till sitt affärssystem (PMS) till appen kan deras befintliga app uppgraderas till en komplett gästresa (Premium 3). När den mobila nyckelappen är i drift genereras intäktsgivande dörrar för Zaplox samtidigt som den ser till att hotellet har rätt förutsättningar för nästa steg i hotellets app utveckling.

Kasinos i USA väljer Zaplox
Kasinomarknaden fortsätter att vara en stark marknad för oss. I samarbete med partners som Agilysys, JOINGO och Oracle Hospitality har vi tecknat många nya avtal under kvartalet. Ett exempel är Little River Casino som valt att addera mobil incheckning och mobila nycklar direkt i deras kasino app – en lösning som nu är drift.

Fördelarna är många när hotell- och kasinogästerna kan hantera både in- och utcheckning och nyckel till hotellrummet, i samma app som kasinolayout, spel, vinster och statistik. Gästerna kan också undvika att köa i incheckningskön, vilket är särskilt viktigt på kasinohotell. En snabb och effektiv in- och utcheckningsprocess ger gästen mer tid att spendera i kasinot, då den tid som spenderas i kasinot är lika med intäkter.

Oberoende hotell av samma intresse som hotellkedjor
Zaplox nuvarande tillväxtförväntningar är inte beroende av att vi tecknar avtal med stora hotellkedjor, men de är naturligtvis potentiella kunder, antingen genom direkt försäljning eller i samarbete med vårt partnernätverk. Även om vår abonnemangsmodell är attraktiv för hotellkedjor, vilka nu är starkt påverkade av COVID-19 pandemin och söker kostnadseffektiva lösningar att inkludera i deras befintliga miljö, så attraherar modellen även oberoende hotell som också behöver stöd av digitala lösningar. 

Nya målsättningar fram till och med 2022
Vår affärsmodell och abonnemangsförfarande skapar långvariga relationer med våra kunder och det i sin tur innebär skalbara och förutsägbara intäkter för Zaplox. Baserat på marknadsdynamik, trender i efterfrågan och faser i installationer som Zaplox har upplevt under andra halvåret 2020 har vi som mål att öka antalet kontrakterade dörrar under året för att nå åtminstone 70 000 och vid utgången av 2022 åtminstone 150 000 dörrar. Vi planerar även att driftsätta ett större antal dörrar under 2021 och målet är åtminstone 40 000 aktiva dörrar vid utgången av 2021 samt över 95 000 aktiva dörrar vid utgången av 2022. Zaplox målsättning är att generera positivt kassaflöde under andra halvåret 2022.

För mer information, vänligen kontakta:

Even Frydenberg, VD och styrelseledamot, +32 468 07 88 02

E-post: even.frydenberg@zaplox.com
Alternativt: ir@zaplox.com

Informationen i bokslutskommunikén är sådan information som Zaplox AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 22 februari 2021.

Certified Adviser
Svensk Kapitalmarknadsgransking AB
E-post: ca@skmg.se
Telefon: +46 11 32 30 732

Om Zaplox
Zaplox hjälper hotell och semesterboenden att skapa en modern och lönsam mobil gästupplevelse. Zaplox är marknadsinnovatör av den kontaktfria mobila gästresan och mobila nyckeltjänster för den globala hotellmarknaden med en total marknadspotential om cirka 20 miljoner hotellrum. Zaplox är verksamma i Europa och Nordamerika och erbjuder en mjukvaruplattform för att hantera gästens hotellvistelse. Med Zaplox kan hotellen erbjuda kontaktfri självbetjäning vid in- och utcheckning, samt distribuera mobila nycklar för hotellrummen direkt till gästernas mobiltelefoner. Zaplox SaaS lösningar adderar funktionalitet till hotellets befintliga app, eller erbjuder Zaplox premium app som är ett kostnadseffektivt sätt för hotell att lansera sin egen app. Zaplox Kiosk hjälper hotell att erbjuda självbetjäning vid in- och utcheckning. Zaplox lösningar integreras med lås- och hotellsystem, och kan ersätta eller samexistera med nyckelkort. Zaplox grundades 2010 på IDEON Science Park Lund, Sverige, och har kontor i Europa och USA. Zaplox aktie är noterad på Nasdaq First North Growth Market. zaplox.com.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Alltainer AB (Publ): Offentliggör härmed delårsrapport för perioden juli 2023 – mars 2024

Published

on

By

Pressmeddelande 2024-05-22

Alltainer AB (”ALLT”) offentliggör härmed delårsrapport för perioden juli 2023 – mars 2024. Nedan presenteras en sammanfattning av rapporten. Delårsrapporten finns tillgänglig på Alltainers hemsida (www.alltainer.com/investor) och som bifogad fil.

NIO MÅNADER (2023-07-01 – 2024-03-31)

  • Rörelsens intäkter uppgick till 1 429 KSEK (13 183).
  • EBITDA uppgick till -8 279 KSEK (-1 448).
  • Rörelseresultatet uppgick till –9 748 KSEK (-2 264).
  • Resultatet per aktie uppgick till -0,98 SEK (-0,24).

TREDJE KVARTALET (2024-01-01 – 2024-03-31)

  • Rörelsens intäkter uppgick till 119 KSEK (1 769).
  • EBITDA uppgick till -3 719 KSEK (-2 391).
  • Rörelseresultatet uppgick till -4 220 KSEK (-2 658).
  • Resultatet per aktie uppgick till -0,43 SEK (-0,28).
  • Soliditeten uppgick till 59,1 % (60,5 %).

Definitioner

Resultat per aktie: Periodens resultat dividerat med genomsnittligt antal aktier under perioden, vilka uppgick till 11 123 788 stycken. Soliditet: Eget kapital dividerat med totalt kapital.

ALLTAINERS VD Jakob Kesje kommenterar

Läget för verksamhetsåret har hittills varit svårbedömt. Trots att offertstocken byggs på och intresset för våra produkter är positivt, så råder återhållsamhet vad gäller beslut att lägga order. Vid lagd order har det dessutom gått långsamt med den förskottsbetalning som är förutsättningen för att kunna påbörja produktion. Av ovan nämnda anledning har tillverkningen legat nästan helt still i över 6 månader.

Så för att inte använda pengar i onödan, har organisationen bantats, personal har sagts upp, och fabrikshyran förhandlats ner. Däremot fortsätter vi vår marknadsbearbetning i ännu högre grad än tidigare.  Offertstocken växer stadigt till båda existerande kunder och återförsäljare, men också till nya geografiska marknader och nya affärsområden.  

Förväntan är att inom överskådlig tid landa ett antal order, båda små och stora, så vi kan komma igång med produktionen och blicka framåt.

Jakob Kesje, VD på Alltainer AB

För fullständig delårsrapport, se https://www.alltainer.com/investor/

För ytterligare information

Jakob Kesje
VD, Alltainer AB
Telefon: 0763-11 19 11
E-post:
jk@alltainer.com

Kort om Alltainer

Alltainer tillverkar, marknadsför och säljer sjöcontainrar inredda som bostäder, barer, sanitetsanläggningar eller andra ändamål som kunderna efterfrågar. Tillverkningen baseras på nya sjöcontainrar som inredas enligt kundens specifikationer i bolagets anläggning i Vietnam. Försäljningen sker framförallt via försäljningskanaler på den amerikanska marknaden, men även i Afrika, Sverige och övriga Europa.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Acuvi genomför en fullt säkerställd företrädesemission om cirka 27,8 MSEK och avser att besluta om en riktad nyemission om cirka 22,3 MSEK

Published

on

By

EJ FÖR OFFENTLIGGÖRANDE, DISTRIBUTION ELLER PUBLICERING, VARKEN DIREKT ELLER INDIREKT, INOM ELLER TILL USA, AUSTRALIEN, HONGKONG, JAPAN, KANADA, NYA ZEELAND, SCHWEIZ, SINGAPORE, SYDAFRIKA, SYDKOREA ELLER I NÅGON ANNAN JURISDIKTION DÄR OFFENTLIGGÖRANDE, DISTRIBUTION ELLER PUBLICERING AV DETTA PRESSMEDDELANDE SKULLE VARA OLAGLIG ELLER KRÄVA YTTERLIGARE REGISTRERINGS- ELLER ANDRA ÅTGÄRDER.

Styrelsen i Acuvi AB (”Acuvi” eller ”Bolaget”) har idag, den 22 maj 2024, med stöd av bemyndigandet från årsstämman den 31 maj 2023, fattat beslut om en företrädesemission av högst 2 135 867 aktier om cirka 27,8 MSEK (”Företrädesemissionen”). Bolaget har i samband med Företrädesemissionen erhållit teckningsförbindelser från styrelse och ledning om cirka 5,1 MSEK, motsvarande cirka 18,5 procent av Företrädesemissionen, samt avsiktsförklaringar om cirka 3,7 MSEK, motsvarande cirka 13,3 procent av Företrädesemissionen från bland andra Handelsbanken Fonder. Vidare har Bolaget erhållit vederlagsfria emissionsgarantier om cirka 22,7 MSEK, motsvarande cirka 81,5 procent av Företrädesemissionen. Företrädesemissionen är således säkerställd till cirka 27,8 MSEK, motsvarande 100 procent. Vidare avser styrelsen, villkorat av beslut vid årsstämman den 22 maj 2024 om emissionsbemyndigande, att med stöd av bemyndigandet besluta om en riktad nyemission av högst 1 715 385 aktier om cirka 22,3 MSEK till ShapeQ GmbH (”Riktade Emissionen”). Företrädesemissionen, tillsammans med den Riktade Emissionen som styrelsen avser att genomföra, innebär en kapitalanskaffning om totalt högst cirka 50,1 MSEK före emissionskostnader (”Emissionerna”). Teckningskursen i Emissionerna uppgår till 13 SEK per aktie. Emissionerna ska bland annat finansiera försäljnings- och marknadsföringsinsatser för accelererad expansion av Bolagets verksamhet samt stärka Bolagets finansiella ställning.

Bakgrund och motiv

Behovet av allt högre precision ökar inom bland annat medicinteknik, halvledarindustri och automation. Acuvi tillhandahåller unika teknologier och avancerade system för att stödja denna utveckling. Bolagets kunder tillverkar till exempel operationsrobotar, utrustning för tillverkning av halvledare och diagnostiksystem. Acuvi har egen lokal närvaro i Europa och USA. Huvudkontoret ligger i Uppsala.

Emissionerna avses stärka Acuvis balansräkning och skapa utrymme att nyttja det momentum som finns på marknaderna i Tyskland och USA, och som ytterligare förstärkts i samband med det letter of intent till samarbets- och royaltyavtal med det tyska bolaget Nanos Instruments som nyligen kommunicerats. Under det kommande året avser Acuvi stärka sälj- och marknadsföringsinsatser både på den tyska och amerikanska marknaden.

Vid fulltecknad Företrädesemission, tillsammans med den planerade Riktade Emissionen, tillförs Acuvi cirka 50,1 MSEK före avdrag för emissionskostnader. Emissionslikviden, efter avdrag för emissionskostnader som beräknas uppgå till cirka 1,7 MSEK, är avsedd att användas till följande ändamål med ungefärlig andel angiven inom parentes:

  1. Löpande verksamhet (40 %)
  2. Utökad försäljning och marknadsföring (40 %)
  3. Produktutveckling (10 %)
  4. Stärkt balansräkning (10 %)

Företrädesemissionen

Styrelsen i Acuvi har idag, den 22 maj 2024, med stöd av bemyndigandet från årsstämman den 31 maj 2023, beslutat om en nyemission av aktier med företrädesrätt för Bolagets befintliga aktieägare. Företrädesemissionen omfattar högst 2 135 867 aktier och genomförs till en teckningskurs om 13 SEK per aktie. Företrädesemissionen ska genomföras på i huvudsak nedanstående villkor.

Emissionsvolym: Vid full teckning tillförs Acuvi cirka 27,8 MSEK före emissionskostnader.

Avstämningsdag: Avstämningsdagen hos Euroclear Sweden AB för fastställande av vilka aktieägare som äger rätt att erhålla teckningsrätter infaller den 3 juni 2024. Sista dag för handel i Bolagets aktie inklusive rätt att erhålla teckningsrätter infaller den 30 maj 2024. Första dag för handel i Bolagets aktie exklusive rätt att erhålla teckningsrätter infaller den 31 maj 2024.

Teckningsrätter: Företrädesemissionen ska ske med företrädesrätt för de som på avstämningsdagen är registrerade aktieägare i Bolaget. För varje en (1) befintlig aktie erhålles en (1) teckningsrätt. Tolv (12) teckningsrätter berättigar till teckning av en (1) ny aktie.

Teckningsperiod: Teckning av nya aktier ska ske under perioden från och med 5 juni 2024 till och med den 20 juni 2024. Styrelsen äger rätt att förlänga tecknings- och betalningsperioden.

Handel i teckningsrätter: Handel i teckningsrätter äger rum på Nasdaq First North Growth Market (”Nasdaq First North”) under perioden från och med den 5 juni 2024 till och med den 17 juni 2024.

Teckningskurs: 13 SEK per aktie. Courtage utgår ej.

Handel i BTA: Handel i betald tecknad aktie (BTA) äger rum på Nasdaq First North från och med den 5 juni 2024 fram till 3 juli 2024

Teckningsförbindelser och garantiåtaganden: Acuvi har erhållit teckningsförbindelser från styrelse och ledning uppgående till cirka 5,1 MSEK, motsvarande cirka 18,5 procent av emissionslikviden i Företrädesemissionen. Vidare har Bolaget erhållit avsiktsförklaringar om cirka 3,7 MSEK, motsvarande cirka 13,3 procent av Företrädesemissionen från bland andra Handelsbanken Fonder. Därtill har Bolaget ingått avtal om emissionsgarantier om cirka 22,7 MSEK från ShapeQ GmbH, motsvarande cirka 81,5 procent av emissionslikviden. Bolaget har således erhållit teckningsförbindelser och emissionsgarantier om totalt cirka 27,8 MSEK, motsvarande 100 procent av Företrädesemissionen. Ingen ersättning utgår för lämnade teckningsförbindelser samt garantiåtaganden. Teckningsförbindelserna och garantiåtagandena är inte säkerställda genom bankgaranti, spärrmedel, pantsättning eller liknande arrangemang.

Preliminär tidplan för Företrädesemissionen

30 maj 2024 Sista dag för handel i aktien inkl. teckningsrätt
31 maj 2024 Första dag för handel i aktien exkl. teckningsrätt
3 juni 2024 Avstämningsdag i Företrädesemissionen
4 juni 2024 Beräknad dag för offentliggörande av informationsmemorandum
5 juni 2024 – 17 juni 2024 Handel i teckningsrätter
5 juni 2024 – 20 juni 2024 Teckningsperiod
5 juni 2024 – 3 juli 2024 Handel i BTA
26 juni 2024 Beräknad dag för offentliggörande av preliminärt utfall i Företrädesemissionen

Aktier, aktiekapital och utspädning

Genom Företrädesemissionen ökar aktiekapitalet med högst 1 067 933,5 SEK genom emission av högst 2 135 867 nya aktier, innebärande att aktieägare som inte väljer att delta i Företrädesemissionen kommer att vidkännas en utspädning om högst 7,69 procent.

Den Riktade Emissionen

Styrelsen i Acuvi avser, under förutsättning att årsstämman den 22 maj 2024 beslutar om föreslaget emissionsbemyndigande, fatta beslut om den Riktade Emissionen uppgående till 1 715 385 nya aktier. Den Riktade Emissionen avses genomföras till en teckningskurs om 13 SEK per aktie, innebärande en ökning av aktiekapitalet med högst 857 692,50 SEK. Genom den Riktade Emissionen kan Bolaget komma att tillföras högst 22,3 MSEK före emissionskostnader.

Bolagets styrelse har gjort en samlad bedömning och noga övervägt att anskaffa det nödvändiga kapitalet enbart genom företrädesemission men har gjort bedömningen att det, av flera skäl, är fördelaktigt för Bolaget och aktieägarna att delvis anskaffa ytterligare kapital genom den Riktade Emissionen. Skälet till det är bland annat att den Riktade Emissionen minskar behovet av garantiåtaganden i Företrädesemissionen och således även eventuell garantiersättning. Den Riktade Emissionen stärker även aktieägarbasen med en ny aktiv minoritetsaktieägare i form av ShapeQ GmbH, ett tyskt investeringsbolag, vilket bedöms ha signifikant kommersiellt såväl som strategiskt värde för Bolaget. Acuvis aktieägare bereds därtill möjlighet att teckna sig för aktier i Företrädesemissionen som beskrivits ovan.

Teckningskursen i den planerade Riktade Emissionen om 13 SEK motsvarar teckningskursen i Företrädesemissionen och har fastställts genom förhandling mellan ShapeQ GmbH och Acuvi, i samråd med finansiella rådgivare och genom analys av ett flertal marknadsfaktorer. Styrelsens bedömning är därför att teckningskursen är marknadsmässig med beaktande av rådande marknadsförhållanden.

För befintliga aktieägare uppkommer en utspädningseffekt som uppgår till cirka 5,82 procent. Villkoren för den Riktade Emissionen kommer att vara detsamma som i Företrädesemissionen. Beslut om den Riktade Emissionen kommer att offentliggöras genom separat pressmeddelande.

Kommentar från Olof Stranding, VD för Acuvi:

”Jag är väldigt glad att genom den planerade Riktade Emissionen kunna få in en stark engagerad Tysklands-baserad ägare med stor tro på Acuvi. Det är också en väldigt stark signal att vi tar in 50 MSEK fullt garanterat utan vare sig garantiersättning eller kursrabatt. Tillsammans med ShapeQ och befintliga ägare har Acuvi nu väldigt goda förutsättningar att stärka vår sälj- och marknadsföringssatsning. Vi ser ökande krav på miniatyrisering och högre precision från marknaden vilket skapar ökad efterfrågan på våra produkter och tjänster.”

Kommentar från Johannes Köpple, VD för ShapeQ:

”Acuvi, kanske främst genom dotterbolaget PiezoMotor, verkar ha nått en mycket intressant punkt där bolaget kan accelerera tillväxten samtidigt som marginalerna ökar. Den nyligen genomförda affären med tyska Nanos illustrerar verksamhetens marginalpotential. Acuvi drar nytta av megatrender som precision och miniatyrisering och vi ser flera intressanta tillväxtmöjligheter framför oss – särskilt i USA och Tyskland. Eftersom Acuvi redan visar positiva kassaflöden och med de medel detta kapitaltillskott tillhandahåller, är Acuvi väl rustat för sin ytterligare expansion. Vi på ShapeQ är glada över att bli en del av denna resa.”

Informationsmemorandum

Fullständiga villkor och anvisningar för Företrädesemissionen samt övrig information om Bolaget och information om teckningsförbindelser, garantiåtaganden kommer att framgå av det informationsmemorandum som Bolaget beräknas offentliggöra omkring den 4 juni 2024.

Rådgivare

Corpura Fondkommission AB (www.corpura.se) agerar finansiell rådgivare och Eversheds Sutherland Advokatbyrå AB agerar legal rådgivare till Acuvi i samband med Emissionerna. Aqurat Fondkommission AB agerar emissionsinstitut.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Olof Stranding, VD

E-mail: ir@acuvi.com

Denna information är sådan information som Acuvi AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-05-22 kl. 08:00 CEST.

Om Acuvi AB

Behovet av allt högre precision ökar inom bland annat medicinteknik, halvledarindustri och automation. Acuvi tillhandahåller unika teknologier och avancerade system för att stödja denna utveckling. Våra kunder tillverkar till exempel operationsrobotar, utrustning för tillverkning av halvledare och diagnostiksystem. Acuvi har egen lokal närvaro i Europa och USA. Huvudkontoret ligger i Uppsala. Aktien handlas på Nasdaq First North Growth Market.

Certified Adviser: Corpura Fondkommission AB, Tel: +46 (0)72-252 34 51

Viktig information

Publicering, offentliggörande eller distribution av detta pressmeddelande kan i vissa jurisdiktioner vara föremål för restriktioner enligt lag och personer i de jurisdiktioner där detta pressmeddelande har offentliggjorts eller distribuerats bör informera sig om och följa sådana legala restriktioner. Mottagaren av detta pressmeddelande ansvarar för att använda detta pressmeddelande och informationen häri i enlighet med tillämpliga regler i respektive jurisdiktion. Detta pressmeddelande utgör inte ett erbjudande om, eller inbjudan att, förvärva eller teckna några värdepapper i Acuvi i någon jurisdiktion, varken från Acuvis eller från någon annan.

Detta pressmeddelande är inte ett prospekt enligt betydelsen i förordning (EU) 2017/1129 (”Prospektförordningen”) och har inte blivit godkänt av någon regulatorisk myndighet i någon jurisdiktion. Ett prospekt kommer att upprättas av Bolaget och publiceras på Bolagets hemsida efter att prospektet har granskats och godkänts av Finansinspektionen.

Detta pressmeddelande utgör inte ett erbjudande om eller inbjudan avseende att förvärva eller teckna värdepapper i USA. Värdepapperna som omnämns häri får inte säljas i USA utan registrering, eller utan tillämpning av ett undantag från registrering, enligt den vid var tid gällande U.S. Securities Act från 1933 (”Securities Act”), och får inte erbjudas eller säljas i USA utan att de registreras, omfattas av ett undantag från, eller i en transaktion som inte omfattas av registreringskraven enligt Securities Act. Det finns ingen avsikt att registrera några värdepapper som omnämns häri i USA eller att lämna ett offentligt erbjudande avseende sådana värdepapper i USA. Informationen i detta pressmeddelande får inte offentliggöras, publiceras, kopieras, reproduceras eller distribueras, direkt eller indirekt, helt eller delvis, i eller till Australien, Hongkong, Japan, Kanada, Nya Zeeland, Singapore, Sydafrika, USA eller någon annan jurisdiktion där sådant offentliggörande, publicering eller distribution av denna information skulle stå i strid med gällande regler eller där en sådan åtgärd är föremål för legala restriktioner eller skulle kräva ytterligare registrering eller andra åtgärder än vad som följer av svensk rätt. Åtgärder i strid med denna anvisning kan utgöra brott mot tillämplig värdepapperslagstiftning.

Framåtriktade uttalanden

Detta pressmeddelande innehåller framåtriktade uttalanden som avser Bolagets avsikter, bedömningar eller förväntningar avseende Bolagets framtida resultat, finansiella ställning, likviditet, utveckling, utsikter, förväntad tillväxt, strategier och möjligheter samt de marknader inom vilka Bolaget är verksamt. Framåtriktade uttalanden är uttalanden som inte avser historiska fakta och kan identifieras av att de innehåller uttryck som ”anser”, ”förväntar”, ”förutser”, ”avser”, ”uppskattar”, ”kommer”, ”kan”, ”förutsätter”, ”bör” ”skulle kunna” och, i varje fall, negationer därav, eller liknande uttryck. De framåtriktade uttalandena i detta pressmeddelande är baserade på olika antaganden, vilka i flera fall baseras på ytterligare antaganden. Även om Bolaget anser att de antaganden som reflekteras i dessa framåtriktade uttalanden är rimliga, kan det inte garanteras att de kommer att infalla eller att de är korrekta. Då dessa antaganden baseras på antaganden eller uppskattningar och är föremål för risker och osäkerheter kan det faktiska resultatet eller utfallet, av många olika anledningar, komma att avvika väsentligt från vad som framgår av de framåtriktade uttalandena. Sådana risker, osäkerheter, eventualiteter och andra väsentliga faktorer kan medföra att den faktiska händelseutvecklingen avviker väsentligt från de förväntningar som uttryckligen eller underförstått anges i detta pressmeddelande genom de framåtriktade uttalandena. Bolaget garanterar inte att de antaganden som ligger till grund för de framåtriktade uttalandena i detta pressmeddelande är korrekta och varje läsare av pressmeddelandet bör inte opåkallat förlita sig på de framåtriktade uttalandena i detta pressmeddelande. Den information, de uppfattningar och framåtriktade uttalanden som uttryckligen eller underförstått framgår häri lämnas endast per dagen för detta pressmeddelande och kan komma att förändras. Varken Bolaget eller någon annan åtar sig att se över, uppdatera, bekräfta eller offentligt meddela någon revidering av något framåtriktat uttalande för att återspegla händelser som inträffar eller omständigheter som förekommer avseende innehållet i detta pressmeddelande, såtillvida det inte krävs enligt lag eller Nasdaq First North Growth Market Rulebook.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kallelse till årsstämma i Lyvia Group AB (publ)

Published

on

By

Aktieägarna i Lyvia Group AB (publ), org. nr. 559290-4089 (”Lyvia” eller ”Bolaget”), kallas till årsstämma den 19 juni 2024 kl. 09.30 på Convendum, Kungsgatan 9 i Stockholm.

Rätt att delta

Aktieägare som önskar delta vid årsstämman ska dels vara införd i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken den 11 juni 2024, dels ombeds anmäla sitt deltagande så att anmälan är Bolaget tillhanda senast den 13 juni 2024, per post till Lyvia Group AB, ”Årsstämma”, Hovslagargatan 5 B, 111 48 Stockholm, eller per e-post till daria.hyppa@lyviagroup.com. Vid anmälan ska uppges aktieägarens namn, person- eller organisationsnummer, adress, telefonnummer, aktieinnehav, uppgift om eventuella biträden (högst två) samt, i förekommande fall, uppgift om ställföreträdare eller ombud.

Förvaltarregistrerade aktier

För att ha rätt att delta i stämman måste aktieägare som har sina aktier förvaltarregistrerade tillfälligt omregistrera aktierna i eget namn. Omregistrering begärs hos förvaltaren och måste vara verkställd hos Euroclear Sweden AB den 13 juni 2023 (rösträttsregistrering). Aktieägare som önskar omregistrering måste underrätta sin förvaltare om detta i god tid före detta datum.

Ombud

Aktieägare som avser att närvara genom ombud ska utfärda en daterad skriftlig fullmakt. Om fullmakt utfärdas av juridisk person ska bestyrkt kopia av registreringsbevis eller motsvarande för den juridiska personen bifogas. Fullmakts giltighet får anges till längst fem år från utfärdandet. Fullmakt i original samt eventuellt registreringsbevis bör i god tid före bolagsstämman insändas till Bolaget på ovan angiven adress. Fullmaktsformulär hålls tillgänglig på Bolagets hemsida, www.lyviagroup.com, senast tre veckor före stämman.

Förslag till dagordning

  1. Stämmans öppnande
  2. Val av ordförande vid bolagsstämman
  3. Upprättande och godkännande av röstlängd
  4. Godkännande av dagordning
  5. Val av justeringsperson
  6. Prövning av om stämman blivit sammankallad i behörig ordning
  7. Framläggande av årsredovisningen och revisionsberättelse samt koncernredovisning och koncernrevisionsberättelse
  8. Beslut om:
    1. fastställande av resultaträkning och balansräkning samt koncernresultaträkning och koncernbalansräkning,
    2. dispositioner beträffande Bolagets vinst eller förlust enligt den fastställda balansräkningen,
    3. ansvarsfrihet åt styrelseledamöter och verkställande direktör
  9. Fastställande av arvoden till styrelsen och revisorerna
  10. Fastställande av antalet styrelseledamöter och antalet revisorer
  11. Val av styrelseledamöter och styrelseordförande
  12. Val av revisorer
  13. Bemyndigande för styrelsen att emittera aktier, teckningsoptioner och/eller konvertibler
  14. Stämmans avslutande

Beslutsförslag

Val av ordförande vid bolagsstämman (punkt 2)

Ett antal aktieägare har föreslagit att Mikael Ericson utses till ordförande vid bolagsstämman.

Förslag till beslut (punkt 9, 10, 11 och 12)

Lyvias största aktieägare Esmaeilzadeh Holding AB har föreslagit följande:

att arvode till styrelseledamöter och till ledamöter i styrelsens utskott samt kommittéer ska utgå på årsbasis enligt följande (punkt 9):

  • 500 000 kr till styrelsens ordförande;
  • 250 000 kr till vardera övrig styrelseledamot;
  • 100 000 kr till ordförande av revisionsutskottet och 50 000 kr till vardera övrig ledamot av revisionsutskottet; samt
  • 50 000 kr till ordförande av ersättningsutskottet och 30 000 kr till vardera övrig ledamot av ersättningsutskottet;

att ersättning till revisorerna ska utgå enligt godkänd räkning (punkt 9);

att styrelsen för tiden intill slutet av nästa årsstämma ska oförändrat bestå av sju (7) ledamöter samt att ett (1) revisionsbolag ska utses till revisor (punkt 10);

att Mikael Ericson, Martin Almgren, Saeid Esmaeilzadeh, Roberto Rutili, Christer Hellström, Erik Rune och Mikael Borg omväljs till styrelseledamöter för tiden intill slutet av nästa årsstämma samt att Mikael Ericson omväljs till styrelseordförande (punkt 11); samt

att revisionsbolaget Öhrlings PricewaterhouseCoopers AB väljs som revisor. Öhrlings PricewaterhouseCoopers AB har meddelat att, för det fall förslaget till revisor bifalls, auktoriserade revisorn Nicklas Renström utses som huvudansvarig för revisionen (punkt 12).

Förslag till beslut om bemyndigande för styrelsen att emittera aktier, teckningsoptioner och/eller konvertibler (punkt 13)

Styrelsen har föreslagit att bolagsstämman bemyndigar styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen före nästa årsstämma, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, besluta om nyemission av aktier, teckningsoptioner och/eller konvertibler. Emission ska kunna ske mot kontant betalning, apport eller kvittning eller i annat fall på villkor som avses i 2 kap. 5 § andra stycket 1-3 och 5 aktiebolagslagen. Det totala antalet aktier som ska kunna ges ut, eller, vid emission av konvertibler eller teckningsoptioner, tillkomma efter konvertering eller utnyttjande, med stöd av bemyndigandet ska inte vara begränsat på annat sätt än vad som följer av bolagsordningens vid var tid gällande gränser för aktiekapitalet och antalet aktier.

Om styrelsen beslutar om emission utan företrädesrätt för aktieägarna ska skälen vara att kunna bredda ägarkretsen, anskaffa eller möjliggöra anskaffning av rörelsekapital, finansiering av förvärv av bolag, verksamheter eller tillgångar samt fullgöra förpliktelser i avtal. Beslut enligt denna punkt förutsätter för sin giltighet att det biträds av aktieägare med minst två tredjedelar av såväl de avgivna rösterna som de vid stämman företrädda aktierna.

Övrigt

Årsredovisningen och revisionsberättelsen samt övriga handlingar som följer av aktiebolagslagen hålls tillgängliga senast tre veckor före stämman. Samtliga handlingar enligt ovan hålls tillgängliga hos Bolaget och på Bolagets hemsida, www.lyviagroup.com, samt sänds till de aktieägare som begär det och uppger sin e-post- eller postadress.

Antal aktier och röster

Det totala antalet aktier i Bolaget uppgår per dagen för denna kallelse till 5 687 723 aktier och 5 687 723 röster. Bolaget äger inga egna aktier.

Aktieägarna erinras om sin rätt att begära upplysningar enligt 7 kap. 32 § aktiebolagslagen.

För information om hur dina personuppgifter behandlas hänvisas till den integritetspolicy som finns tillgänglig på: www.euroclear.com/dam/ESw/Legal/Integritetspolicy-bolagsstammor-svenska.pdf.

Stockholm i maj 2024

Lyvia Group AB (publ)

Styrelsen

För mer information vänligen kontakta:
Nicklas Bexelius, Legal Director
nicklas.bexelius@lyviagroup.com
+46 (0) 73 941 41 10

Daria Hyppa, Investor Relations Manager
daria.hyppa@lyviagroup.com
+46 (0) 76 307 40 20

Om Lyvia Group:

Lyvia är en europeisk partner för affärskritisk mjukvara och -tjänster. Vi utvecklar och levererar mjukvarulösningar och tjänster som driver verksamhetskritiska funktioner genom hela värdekedjan. Vi hjälper våra kunder att öka deras operativa effektivitet, driva lönsamhet och generera tillväxt, samt förbli konkurrenskraftiga i ett snabbt föränderligt digitalt landskap.

Läs mer om Lyvia Group här: https://lyviagroup.com/

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.