Connect with us

Marknadsnyheter

2,4 MKR EBITA-RESULTAT UNDER 2020 – MÖJLIGGÖR OFFENSIVA SATSNINGAR 2021

Published

on

Om Shortcut Media Group

Shortcut Media Group är en av Sveriges ledande, oberoende samt mest prisbelönta produktionsgrupper och producerar bl.a. reklam- och företagsfilm, trailers, utbildningsfilm, animerad film, promos, livesändningar samt tillhandahåller postproduktion. Gruppen består av varumärkena Bond Street Film, Oddway Film, Shortcut Produktion och Frost Studio. Bolagets aktie är noterad på Spotlight Stock Market.

För perioden, 1 januari – 31 december 2020

  • Nettoomsättningen minskade med 15%, till 58 342 (68 819) Tkr
  • Resultatet före Goodwill-avskrivningar (EBITA) uppgick till 2 435 (3 000) Tkr
  • EBITA-marginal uppgick till 4,2% (4,4%)
  • Resultat före skatt uppgick till -3 729 (662) Tkr
  • Resultat per aktie exklusive Goodwill-avskrivningar uppgick till 0,18 (0,29) Kr
  • Resultat per aktie uppgick till -0,37 (-0,05) Kr

Fjärde kvartalet, 1 oktober – 31 december 2020

  • Nettoomsättningen minskade med 14%, till 15 854 (18 403) Tkr
  • Resultatet före Goodwill-avskrivningar (EBITA) uppgick till 403 (913) Tkr
  • EBITA-marginal uppgick till 2,5% (5,0%)
  • Resultat före skatt uppgick till -3 175 (501) Tkr
  • Resultat per aktie exklusive Goodwill-avskrivningar uppgick till 0,05 (0,12) Kr
  • Resultat per aktie uppgick till -0,29 (0,01) Kr

Viktiga händelser

  • SMG publicerade tillväxtstrategi i syfte att fördubbla verksamhetens storlek till 2022, till en omsättning i årstakt om minst 120 Mkr och ett EBITA-resultat om 6-12 MKr
  • Bond Street vann affärer värda ca 2 Mkr från ett svenskt storföretag samt en ramavtalskund inom offentlig sektor
  • Bond Street tilldelade ramavtal med Skolverket, värt ca 4 Mkr per år, upp till 16 Mkr över fyra års tid. Ca 60-80% av total volym väntas avse arbete utfört av Bond Street
  • Oddway vann ramavtal med ett globalt techföretag, värt ca 1,8 Mkr över fem månader. I avtalet finns en möjlig option om förlängning
  • Ramavtal med Polisen, värt ca 3 Mkr per år, upp till 12 Mkr över fyra års tid trädde i kraft. Ca 30-50% av avtalsvolymen väntas avse arbete utfört av Bond Street
  • Oddway lanserade ett nytt affärsområde och nyanställde fyra personer
  • Bond Street förnyade ramavtal med Discovery Sverige. Avtalets värde överstiger 10 Mkr per år

Händelser efter periodens utgång

  • Bond Street vann ramavtal med Frilans Finans, Sveriges största organisation för egenanställda med ca 1 100 Mkr i omsättning
  • Oddway vann affärer värda 1,3 Mkr från ett svenskt storföretag
  • Bond Street tilldelades ramavtal med Länsstyrelsen Stockholm som avtalsleverantör 4 av 5
  • SMG ökade ägandet i dotterbolaget Oddway från 58% till 100% i syfte att skapa samordningsvinster samt att öka koncernens finansiella styrka ytterligare inför kommande förvärv

Verkställande direktörens kommentar

2,4 MKR EBITA-RESULTAT UNDER 2020 – MÖJLIGGÖR OFFENSIVA SATSNINGAR 2021

2020 blev ett speciellt år för medie- och underhållningsbranschen. En kombination av inställda sport- och underhållningsevenemang, minskade marknadsinvesteringar och strikta restriktioner för bl.a. resor samt folksamlingar har resulterat i en svår miljö för många bolag i branschen, oavsett storlek.

Mot bakgrund av detta är det med stor stolthet som vi idag sammanfattar ett år för SMG där vi både vunnit en rad nya kunder, i stort sett bibehåller 2019 års rörelsemarginal och redovisar 2,4 Mkr i EBITA-resultat. Under fjärde kvartalet belastades resultatet med 0,4 Mkr till följd av att en kundfordring bedömdes vara osäker. Kunden är en eventarrangör som drabbats hårt av restriktioner relaterade till Covid-19. Det operativa resultatet (EBITA) före reservering för befarad kundförlust för kvartalet uppgår till 817 (913) Tkr, motsvarande en justerad EBITA-marginal om 5,2% (5,0%).

I bokslutskommunikén för ett år sedan nämnde jag det vunna ramavtalet med Fastighetsbyrån och att ”vi hoppas kunna presentera fler sådana affärer under 2020”. Under kalenderåret 2020 vann vi, pandemin till trots, ytterligare fem ramavtal – med Polisen, Skolverket, Post- och Telestyrelsen, ett utbildningsföretag och ett globalt techföretag. Så långt 2021 har vi vunnit ytterligare avtal med Frilans Finans och Länsstyrelsen Stockholm. Jag nämnde även för ett år sedan att vi under 2020 skulle minska nettoskulden, vilket vi gjort. Idag kan vi uppvisa en nettokassa.

Med strikta restriktioner, inställda evenemang och försiktiga marknadsinvesteringar kommer marknaden fortsätta att vara trög för många aktörer i vår bransch första halvåret 2021. I den miljön är våra nyvunna, långsiktiga ramavtal en enorm trygghet. Att vi dessutom vänt till nettokassa under 2020 ger oss en perfekt position för att nu satsa offensivt under 2021 och framåt.

Enligt den tillväxtplan som publicerades i november ska SMG fördubbla verksamhetens storlek och i årstakt minst omsätta 120 Mkr, med ett EBITA-resultat i spannet 6-12 Mkr, under 2022. Förutom genom organisk tillväxt kommer vi med start i år att öka tempot för strukturaffärer betydligt.

I skrivande stund har vi flera pågående förvärvsdialoger. Det skulle förvåna mig om vi inte stängt ett förvärv före midsommar. Det är inte heller uteslutet att vi gör fler än ett förvärv i år. Kombinationen av SMG:s bredd, styrka genom pandemin, att vi förenklat koncernstrukturen de senaste åren och introducerat optionsprogram för nyckelpersoner är alla faktorer som gör oss till en attraktiv part i förvärvsdialoger.

Trots marknadsklimatet har 2020 inneburit en rad framgångar för SMG. Vi tar med oss dessa in i det nya året och ser nu fram emot att inte bara fortsätta vinna kunder organiskt, utan även växa koncernen med förvärv under 2021. Jag ser extra mycket fram emot både detta och de andra steg vi kommer att ta enligt vår tillväxtplan under året!

Anders Brinck,

VD

Granskning

Denna rapport har inte varit föremål för granskning av bolagets revisor.

Rapportkalendarium

SMG:s rapporter samt årsredovisning tillhandahålls på www.spotlightstockmarket.com samt på www.shortcutmedia.se.

SMG:s rapport för perioden 1 januari– 31 mars 2020 kommer att publiceras den 27 maj 2020.

SMG:s rapport för perioden 1 april – 30 juni 2020 kommer att publiceras den 27 augusti 2020.

SMG:s rapport för perioden 1 juli – 30 september 2020 kommer att publiceras den 30 november 2020.

SMG:s årsredovisning för 2020 kommer att publiceras senast tre veckor före årsstämman.

Vänligen observera att rapportkalendarium kan komma att justeras, exempelvis till följd av förvärv.

Stockholm den 24 februari 2021,

Styrelsen,

Shortcut Media AB (publ.)

För ytterligare information vänligen kontakta:

Anders Brinck

VD

Shortcut Media Group

anders.brinck@shortcutmedia.se

Tel: 076-949 66 99

Shortcut Media AB (publ)

Ynglingagatan 15

113 47 Stockholm

Tel: 08-588 969 95

E-post: info@shortcutmedia.se

www.shortcutmedia.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Studie: Eksem kopplat till ätstörningar

Published

on

By

En ny studie från Yale visar att personer med eksem löper ökad risk för ätstörningar

som anorexi, bulimi och hetsätning. Forskarna analyserade över 250 000

patientjournaler och fann att eksempatienter är tre gånger mer benägna att utveckla

hetsätning och dubbelt så benägna att drabbas av anorexi eller bulimi. Det föreslås

att ätstörningar kan vara ett sätt att hantera depression och ångest relaterat till

eksem. Tidig upptäckt är viktig för att kunna ge rätt stöd och vård till dessa individer.

Källa: https://medicine.yale.edu/yigh…

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.