Connect with us

Marknadsnyheter

Quantcast släpper ny målgruppsplattform – blåser till strid för ett fritt internet

Published

on

Idag släpper techföretaget Quantcast en ny målgruppsplattform, Quantcast Platform. Annonsbranschen befinner sig vid en kritisk tidpunkt, och Quantcast Platform kommer att jämna ut spelplanen för annonser och marknadsföring på ett öppet internet. Quantcast Platform utgör en ny, innovativ och intelligent plattform som drivs av företagets nya patenterade AI och maskininlärningsmotor, Ara™. Plattformen kommer hjälpa varumärken, organisationer och publicister att nå deras målgrupper genom att nå rätt person, vid rätt tidpunkt. Med sin nya plattform siktar Quantcast på att ta strid för ett internet där vem som helst med en god idé och starkt innehåll kan nå ut till den publik de förtjänar.

”Som förkämpar för ett fritt och öppet internet tror vi på att jämna ut spelplanen för varumärken, byråer och publicister och att eliminera de fördelar som för närvarande utnyttjas av slutna affärsmodeller”, säger Konrad Feldman, medgrundare och vd för Quantcast.

”Vi samlar här vår tekniska expertis inom mätning och insikter, programmatisk annonsering, hantering av integritet och samtycke på en enda enhetlig och lättanvänd plattform för att tillgodose våra kunder behov runt om i världen och för att främja det öppna internet”, säger Feldman.

”Googles beslut att ta ett kliv tillbaka från branschtäckande initiativ är dåliga nyheter för publicister och innehållsskapare. Nästan 5 miljarder människor litar på att det öppna internet för tillgång till kvalitativ och pålitlig information, nyheter, utbildning och underhållning. Google har återigen visat att de är villiga att degradera relevansen av annonsering på det öppna internet. Vad de gör kommer att gynna kassakorna på Search och YouTube, som är helt oberörda av detta beslut. Medan det öppna internet får det allt svårare att leverera effektiv annonsering, eller att helt enkelt mäta effektiviteten av annonsering, så kommer mer av intäkterna från annonsering att försvinna ner i techjättarnas skattkistor, på det öppna och fria internets bekostnad”, säger Feldman.

Med utgångspunkt i data från mer än 100 miljoner webbplatser kommer Quantcast Platform fungera som en av världens största unika samlingar av data i realtid, och vara en källa till målgruppsstatistik och insikter om reklam och marknadsföring. Med inbyggda funktioner som garanterar konsumentens integritet och samtycke kommer Quantcast Platform att göra det möjligt för företag att frodas i en värld där integritet premieras och samtidigt spara tid, kostnader, få djupare insikter och enastående affärsresultat.

De senaste 20 årens annonsfinansierade internet har varit en lyckad affär. Dessvärre har den ofta skett på konsumentens bekostnad och lett till en situation där ett fåtal bolag har nästan all kontroll över marknaden. En situation som nu endast riskerar att förvärras, med risk att den mångfald av produkter, idéer, innehåll och innovationer vi vant oss att se på internet är hotad.

Annonsfinansiering är en bra och beprövad modell som ger publicister en rättvis möjlighet att få betalt för sitt innehåll och konsumenten tillgång till en värld av information. Men den måste ses för vad den är: Ett informationsutbyte som måste bli rättvist för båda parter. Quantcast nya plattform är ett steg i rätt riktning.

”På Ad-on arbetar vi med att överträffa gränserna för vad som är möjligt för våra kunder, och utifrån den premissen kräver vi att våra samarbetspartners har höga standarder. Quantcast har visat sig vara en värdefull resurs, tack vare deras utmärkta datakvalitet och marknadsledande analytiska kompetens. Deras förmåga att upptäcka och agera när det gäller målgruppsskiften och beteendetrender i realtid är en avgörande kompetent i en konkurrenskraftig digital strategi. Dessutom har Quantcast Platform hjälpt oss att nå unika insikter kring våra kunders målgrupper, både om de interagerar med annonsören online och offline. Detta har gjort det möjligt för vårt team att snabbt och effektivt dela den här informationen med annonsörer och i förlängningen öppnat upp för nya tillväxtmöjligheter”, säger Adela Vergara, digitalchef & rådgivare, på AdOn. 

“Quantcast utmärker sig också i sitt stöd från det lokala, svenska kontoret. Som byrå uppskattar vi verkligen en lokal närvaro när det gäller system som är affärskritiska för våra kunder”, tillägger Adela på AdOn.

“Genom Quantcasts insikter så skapar Forbes riktigt värde och stärker prestanda i nya områden, och influerar våra kunders bredare mediestrategier, och i förlängningen skapar vi nya intäkter och djupare partnerskap för Forbes, säger Alyson Williams, senior vice president of Digital Operations and Strategy, på Forbes.

Presskontakt:

Artur Leczycki

artur.leczycki@kreab.com

Quantcast är ett annonsteknikföretag och ligger bakom en innovativ, intelligent målgruppsplattform som stärker varumärken, organisationer och publicister i deras strävan efter bättre förstå och bygga deras målgrupper online. Läs mer om Quantcast här.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Jönköping Energi fördjupar samarbetet med Bixia – blir ny aktör på balansmarknaden

Published

on

By

Jönköping Energi har med hjälp av elhandelsbolaget Bixia tagit en aktiv roll på Svenska kraftnäts balansmarknad. Jönköpingsbolaget maximerar nyttan av sina produktionsresurser samtidigt som de bidrar till energiomställningen i samhället tillsammans med Bixia.

Jönköping Energi levererar värme, kyla och stadsnät till 57 000 kunder. Det kommunägda energibolaget har en samhällsviktig funktion och vinsten går tillbaka till de som bor i Jönköping. Bolaget arbetar för ett hållbart samhälle, att driva regionens utveckling och utveckla nya smarta lösningar för framtiden. Att bli aktiva på balansmarknaden är en viktig del av detta arbete.

Bixia är Jönköping Energis elhandelspartner sedan 2022 och hanterar balansansvaret för Jönköping Energis totala elproduktion och slutkundsaffär. Nu fördjupar bolagen samarbetet och tillsammans med Bixia tar Jönköping Energi ännu ett steg på hållbarhetsstegen genom att bli aktiva på balansmarknaden. 

– Vi sätter högt värde på att vara ett framåtlutat energibolag och vill tillgängliggöra Jönköpings resurser optimalt.​ Bixia har tagit en aktiv position på stödtjänstmarknaden och vi ser fram emot att tillsammans kunna bidra till mer stabilitet i elsystemet och därigenom till den gröna omställningen, säger Carl Dohlsäter, Enhetschef Energihandel på Jönköping Energi.

Bixia, ett av de elbolagen i Sverige som köper in störst andel förnybar och lokalproducerad el, har tagit sedan några år tillbaka tagit en aktiv position på balansmarknaden. Elhandelsbolaget är balansansvariga gentemot Svenska kraftnät sedan 1999 och ansvarar för Jönköping Energis budgivning och prissättning av tillgänglig kapacitet samt hanterar kommunikationen med Svenska kraftnät. 

– Jönköping Energi är en innovativ och spännande samarbetspartner som delar vår ambition om mer förnybart i elsystemet. Vi är glada att hjälpa dem maximera nyttan av sina produktionsresurser och bidra till energiomställning genom att vara aktiva på stödtjänstmarknaden, säger Eric Constantien, Försäljningsansvarig på Bixia.

Behovet av en marknad för att stabilisera elsystemet har vuxit fram i takt med att mer förnybar och väderberoende el har kommit in i systemet. För att vara i balans behöver energisystemet ha en frekvens på 50 Hz– varken mer eller mindre.

Som aktiva på balansmarknaden kan Jönköpings Energi med hjälp av sina befintliga resurser, vattenkraft, vindkraft och kraftvärmepanna, anpassa sin produktion och vid behov stötta frekvensen i det svenska elsystemet. Jönköping energi utnyttjar därmed sina produktionsresurser maximalt, bidrar till den gröna omställningen och får nya intäktsströmmar på befintliga resurser. 

För mer information kontakta:
Presskontakt Bixia, 013-20 91 40
Eric Constantien, Försäljningsansvarig Stora Företag och Producenter, eric.constantien@bixia.se
Carl Dohlsäter, Enhetschef Energihandel, Jönköping Energi, carl.dohlsater@jonkopingenergi.se

Bixia arbetar aktivt för att öka andelen lokalproducerad el och är idag ett av de elbolag som köper in störst andel lokalproducerad el i Sverige. Företaget utvecklar hållbara energitjänster anpassade efter framtidens elmarknad och omsatte 7,1 mdkr under år 2022.
Läs mer på www.bixia.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Svenskarnas förtroende för både regeringens och oppositionens hållbarhetsarbete är lågt

Published

on

By

En undersökning visar att endast en minoritet av svenska medborgarna anser att regeringen och oppositionen tar tillräckligt ansvar för hållbar utveckling.

En undersökning från SB Insight kastar ljus över svenskarnas syn på regeringens och oppositionens engagemang i hållbarhetsfrågor. Resultaten visar att endast 29% av de tillfrågade anser att regeringen tar ett tillräckligt stort ansvar för hållbar utveckling. För oppositionen är siffran ännu lägre, där bara 25% av svenskarna ser deras insatser som tillräckliga.

“Dessa siffror indikerar en tydlig besvikelse bland medborgarna när det gäller politiska ledarnas insatser för miljön och hållbar utveckling,” förklarar Erik Elvingsson Hedén, vd på SB Insight. “Det är en stark indikation på att både regeringen och oppositionen behöver förbättra sin politik och kommunikation kring dessa kritiska frågor. Med tanke på att EU-valet närmar sig den 9 juni, är detta särskilt relevant eftersom det kan påverka hur väljarna ser på partiernas förmåga att hantera dessa frågor på en europeisk nivå.”

Denna brist på förtroende kan ha djupgående effekter på det politiska landskapet, särskilt inför kommande val där hållbarhetsfrågor är alltmer framträdande. Det understryker även behovet av konkreta åtgärder och tydligare ledarskap inom området hållbar utveckling.

“Svaga siffror för både regeringen och oppositionen visar att det finns ett betydande utrymme för politiska aktörer att ompositionera sig och verkligen visa att de kan leda Sverige mot en mer hållbar framtid,” tillägger Elvingsson Hedén.

SB Insights studie Sustainable Brand Index är Europas största oberoende varumärkesstudie om hållbarhet. Studien har genomförts årligen sedan 2011. I 2024 års studie har ett riksrepresentativt urval av 29 000 svenskar i åldern 16–75 år intervjuats under perioden december 2023 – februari 2024. Respondenterna hämtades från Norstats panel.

Erik Elvingsson Hedén
CEO, SB Insight
erik.heden@sb-insight.com
+46 70 865 13 97

SB Insight är en insiktsbyrå och grundare av Sustainable Brand Index. som förser företag och varumärken med beslutsunderlag kring hur hållbarhet påverkar varumärken, kommunikation och affärsutveckling.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Swedavias trafikstatistik för april 2024

Published

on

By

Under april valde drygt 2,6 miljoner resenärer att resa via Swedavias tio flygplatser. Det är en ökning med knappt 1,5 procent jämfört med april föregående år. Utvecklingen är fortsatt driven av en ökad efterfrågan på utrikesresor primärt från Stockholm Arlanda Airport. Flygbolagen fortsätter att stärka den svenska tillgängligheten på Swedavias flygplatser. I årets sommartrafikprogram har hittills sammanlagt 25 nya flyglinjer lanseras, varav 10 helt nya destinationer. Därtill har flygbolagen stärkt charterutbudet inför sommarsäsongen på fyra av Swedavias flygplatser, Malmö Airport, Luleå Airport, Umeå Airport och Östersund Airport.

Efterfrågan på utrikesresor vid våra flygplatser fortsätter att öka samtidigt som destinationsutbudet stärkts i samband med sommartrafikprogrammet. Samtidigt håller den svagare utvecklingen av inrikesresandet i sig, även om det finns regionala skillnader. Vi förväntar oss totalt sett ett fortsatt ökat resande under sommarsäsongen, säger Jonas Abrahamsson, Swedavias vd och koncernchef.

Så här långt har 25 nya flyglinjer lanserats inför sommarsäsongen 2024 – med ett tiotal helt nya destinationer. Charterutbudet har även utvecklats inför sommarsäsongen vid Malmö Airport, Åre Östersund, Umeå Airport och Luleå Airport.

Nya flyglinjer – maj:
Stockholm Arlanda – Hannover med Eurowings
Stockholm Arlanda – Bari med Norwegian
Stockholm Arlanda – Zagreb med Croatian Airlines
Göteborg Landvetter – London (LGW) med Norwegian
Göteborg Landvetter – Nice med Norwegian

Göteborg Landvetter – Dubrovnik med Norwegian

Under april reste drygt 2,6 miljoner resenärer via Swedavias tio flygplatser, vilket är drygt 1 procent högre jämfört med april 2023. Utrikesresandet ökade med 4 procent till nära 2 miljoner resenärer medan inrikesresandet minskade med 5 procent till nära 660 000 resenärer.
Resandet totalt sett vid Swedavias flygplatser under april månad är 82 procent av prepandeminivåerna, 2019.

Stockholm Arlanda Airport hade drygt 1,8 miljoner resenärer under april, vilket är en ökning med 5 procent jämfört med fjolårets april. Utrikesresandet ökade med 8 procent till nära 1,6 miljoner resenärer medan inrikesresandet minskade med 8 procent till drygt 275 000 resenärer. Resenärsnivåerna på Stockholm Arlanda i april ligger totalt sett på 91 procent av prepandeminiverna, 2019.

Göteborg Landvetter Airport hade sammanlagt nära 429 000 resenärer under april, vilket är i nivå med fjolårets resande i april. Utrikesresandet ökade med 2 procent till drygt 381 000 resenärer medan inrikesresandet minskade med 14 procent till drygt 47 000 resenärer. Resenärsnivåerna på Göteborg Landvetter ligger i april på 78 procent av nivåerna före pandemin.  

Övriga Swedavia-flygplatser hade en varierande utveckling under april. Ronneby Airport, följt av Kiruna Airport, är den regionala flygplats som har bäst utveckling både under april jämfört med fjolårets april. Luleå Airport, följt av Kiruna Airport, har i april den bästa utvecklingen jämfört med före pandemin. Malmö Airport, följt av Visby Airport, hade den svagaste utvecklingen i april jämfört med april 2023.

April månads trafikutveckling – antal resenärer:

Mer utförlig information om Swedavias trafiksiffror och statistik finns tillgänglig på Swedavias hemsida: Statistik | Om Swedavia.                      

Tips till resenärer inför flygresan: Vanliga frågor och svar | Stockholm Arlanda Airport (swedavia.se).   

För mer information, kontakta Swedavias presstjänst på telefon 010-109 01 00 eller press@swedavia.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.