Marknadsnyheter
Lindex resultat och försäljningsutveckling för 2020 och fjärde kvartalet
Lindex presenterar idag sitt resultat och sin försäljning för 2020 samt fjärde kvartalet. Den globala coronasituationen och dess effekter påverkade försäljningsutvecklingen under året men tack vare modeföretagets snabba digitala tillväxt och effektiva kostnadsåtgärder redovisar Lindex ett stabilt helårsresultat för 2020.
Lindex rörelseresultat för 2020 uppgick till 323* MSEK (340* MSEK 2019). Den snabba digitala tillväxten och modeföretagets effektiva kostnadsåtgärder bidrog till det stabila helårsresultatet. Modeföretaget redovisar också en stärkt marginal för såväl fjärde kvartalet som för helåret.
”Det har onekligen varit en turbulent tid, präglad av den globala coronasituationen med restriktioner, minskad butikstrafik och periodvis stängda butiker för flertalet av våra försäljningsmarknader. Vi har verkligen utmanats men också lärt oss och åstadkommit väldigt mycket. Jag är stolt över hur snabbt vi har lyckats anpassa oss för att möta vår starka digitala tillväxt och hur vi med rätt prioriteringar, effektiva åtgärder samt fantastiskt bidrag från alla engagerade medarbetare parerat situationen tillsammans. Vi redovisar ett helårsresultat för 2020 som är nästan i paritet med föregående års mycket starka resultat”, säger VD Susanne Ehnbåge.
Lindex totala försäljning för 2020 minskade med 10,9 procent i lokala valutor och med 12,6 procent i SEK. Den totala försäljningen under fjärde kvartalet minskade med 13,4 procent i lokala valutor och med 15,3 i SEK. Modeföretaget visar en bättre försäljningstillväxt än marknaden under både 2020 och fjärde kvartalet för alla nordiska försäljningsländer.
Lindex fortsatte sin starka tillväxt online med en försäljningsökning på 103 procent för helåret och 145 procent för fjärde kvartalet. Företagets e-handel fördubblades och till och med tredubblades för vissa marknader för både helåret och fjärde kvartalet. Försäljningen med externa online-partners fördubblades för helåret och mer än tredubblades för fjärde kvartalet. Totalt utgjorde den digitala försäljningen 15,6 procent av Lindex försäljning under 2020 (6,6 procent 2019) och 21,8 procent under fjärde kvartalet (7,3 procent Q4 2019).
”Med vårt konkurrenskraftiga och mer hållbara erbjudande har vi tagit marknadsandelar på alla våra nordiska försäljningsmarknader. Vi utvecklar ständigt vårt erbjudande utifrån kundens behov och lanserade nyligen Lindex activewear, sömlösa plagg av återvunna material designade med komfort och välbefinnande i fokus. Vi kommer se fortsatt ökad tydlighet i våra modekoncept och vi tar ytterligare steg i Lindex varumärkesarbete. För att fortsätta stå starka och säkra ett motståndskraftigt bolag fortlöper våra kraftfulla satsningar inom den digitala utvecklingen, integreringen av våra försäljningskanaler och optimeringen av vår butiksportfölj. Hur vi möter och skapar värde för vår kund är avgörande för vår framgång, där innovation och hållbarhet, ur alla aspekter, är centrala delar för oss”, säger Susanne Ehnbåge.
*Lindex rörelseresultat redovisas exklusive IFRS16 leasingavtal.
För mer information, kontakta;
Kristina Hermansson
Senior PR & Communications Manager
Telefon: +46 (0)31 739 50 70
E-mail: press@lindex.com
Lindex är ett av Europas ledande modeföretag med cirka 460 butiker på 18 marknader och försäljning online. Lindex erbjuder ett inspirerande och prisvärt mode för den modeintresserade och medvetna kvinnan. Sortimentet omfattar flera olika koncept inom dam-, barn-, underkläder och kosmetik. Lindex växer, både genom egna kanaler, franchise och tillsammans med globala modeplattformar. Lindex hållbarhetslöfte är att göra skillnad för framtida generationer genom att stärka kvinnan, respektera planeten och stå upp för mänskliga rättigheter. Lindex är ett helägt dotterbolag till Stockmann Oyj Abp. Ytterligare information finns på www.lindex.com.
Marknadsnyheter
Kommuniké från GreenMercs årsstämma 2024
Vid GreenMerc AB (publ) årsstämma för räkenskapsåret 2023 fattades nedan angivna beslut.
Följande beslut fattades:
- Fastställelse av resultat- och balansräkning för 2023
- Bolagets resultat ska disponeras så som föreslagits i årsredovisningen
- Att ge ansvarsfrihet till styrelsen och verkställande direktören för den tid redovisningen omfattar
- Att något styrelsearvode ej ska utgå och att ersättning till revisorn ska utgå enligt godkänd räkning
- Styrelsen återvaldes och utgörs av Kjell Bjurefeldt, Totte Löfström, Giovana Ordonez Pari, Steffan Soendermark och Ari Liukko
- Revisor Leif Lüsch omvaldes som revisor
- Bolagets aktier ska delas upp 10:1. Nuvarande 1 419 215 aktier delas därmed upp till 14 192 150
- Den nya bolagsordningen antogs. Den nya bolagsordningen finns beskriven i detalj i stämmohandlingarna som finns tillgängliga på bolagets webbplats
- Styrelsen bemyndigas att före årsstämman 2025, vid ett eller flera tillfällen, fatta beslut om emission enligt styrelsen förslag som finns beskriven i detalj i stämmohandlingarna som finns tillgängliga på bolagets webbplats
Kontakt
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Arvid Börje Ramberg, vd för GreenMerc AB (publ)
kan nås via e-post på arvid@greenmerc.com eller telefon på 0709-36 86 87.
Om GreenMerc: GreenMerc har som ambition att vara bryggan mellan gammalt och nytt, med målet att uppnå tillväxt genom att lansera skalbara webbaserade finanstjänster som överbryggar traditionell finans och Decentralized Finance (DeFi). Med fokus på innovativa teknologilösningar erbjuder företaget en rad tjänster, från utveckling till färdiga, driftsatta och förvaltade lösningar, vilket möjliggör en mer tillgänglig och transparent finansmarknad för GreenMercs kunder. Läs mer på www.greenmerc.com.
Om Trijo: Trijo är ett dotterbolag till GreenMerc och Sveriges enda kryptobörs. Specialiserade på digitala valutatjänster, är Trijo en pionjär inom kryptovalutamarknaden i Sverige. Med en app tillgänglig för både iPhone och Android, och stöd för över 16 nya valutor, arbetar Trijo för att erbjuda enklare åtkomst till kryptovalutor. Trijo har nyligen även lanserat en tjänst som möjliggör staking och därmed en avkastning på dina digitala tillgångar. Läs mer på www.trijo.se.
Marknadsnyheter
Protokoll fört vid ordinarie årsstämma i Attana AB, 556931-4106, fredagen den 3 maj 2024 i bolagets lokaler i Sollentuna.
- Val av ordförande och protokollförare vid stämman
Arne Nabseth valdes till ordförande.
Anders Ulrikson valdes till protokollförare.
- Upprättande och godkännande av röstlängd
Fastställdes enligt bilaga.
- Val av en eller två justeringsmän
Teodor Aastrup valdes att jämte ordförande justera protokollet.
- Prövande om bolagsstämman blivit behörigen sammankallad
Sammankallad i enlighet med bolagsordningen.
- Godkännande av dagordning
Dagordningen godkändes.
- Framläggande av årsredovisningen och revisionsberättelsen
Årsredovisningen och revisionsberättelsen föredrogs och framlades.
- Beslut om
- Fastställande av resultat- och balansräkningen
Fastställdes.
- Disposition av aktiebolagets vinst eller förlust enligt den fastställda balansräkningen
Förlusten balanseras i ny räkning.
- Ansvarsfrihet åt styrelseledamöterna och verkställande direktören
Ansvarsfrihet beviljades för styrelseledamöterna och verkställande direktören. Ingen av styrelsens ledamöter deltog i omröstningen.
- Fastställande av arvoden åt styrelsen och revisorn
Beslutades att revisorn arvoderas enligt godkänd löpande räkning.
Beslutades att styrelsearvode för externa ledamöter uppgår till två och ett halvt basbelopp vardera och till ordförande fem basbelopp.
- Val av styrelse och revisor
Styrelse:
Arne Nabseth valdes till ledamot.
Lena Jendeberg valdes till ledamot.
Rolf Lundh valdes till ledamot.
Teodor Aastrup valdes till ledamot.
Revisor:
Carlsson & Partners Revisionsbyrå AB med Petter Gustafsson som huvudansvarig revisor valdes till revisor för kommande räkenskapsår.
- Styrelsens förslag till bemyndigande
Beslutades att godkänna styrelsens förslag.
- Annat ärende som ska tas upp på stämman
- Beslutades att valberedningen till årsstämman 2025 består av de tre största aktieägarna införda i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken per den 1 januari 2025 samt styrelsens ordförande.
- Årsstämmans avslutande
Arne Nabseth avslutade årsstämman och det konstaterades att alla beslut fattades enhälligt.
Vid protokollet Ordförande
Anders Ulrikson Arne Nabseth
Justeras
Teodor Aastrup
För ytterligare information, kontakta:
Teodor Aastrup
VD Attana AB
ir@attana.com
+46 708862300
Denna information är sådan som Attana AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för publicering genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande vid den tid då företagets nyhetsdistributör, Cision, publicerade detta pressmeddelande.
Om Attana
Attana AB grundades 2002 med idén att effektivisera forskning och utveckling av nya läkemedel genom biologisk interaktionskarakterisering i realtid. Baserat på sina patenterade teknologier säljer bolaget uppdragsforskning och egenproducerade analysinstrument samt ett in vitro diagnostiskt (IVD) verktyg, Attana Virus Analytics (AVA), till läkemedelsbolag, bioteknikföretag och akademiska institutioner. Mer information om Attanas forskningstjänster och produkter finns på www.attana.com eller kontakta sales@attana.com
Marknadsnyheter
Mattias Clifford – Ny Regionchef för Lexium Service Management
Lexium Service Management har utsett Mattias Clifford till Regionchef för Göteborg. Med en gedigen bakgrund inom fastighetsbranschen, både som beställare och utförare, tar Mattias med sig omfattande kunskap och erfarenhet till sin nya roll som Regionchef.
– Mattias har arbetat i olika roller inom fastighetsbranschen, vilket har gett honom en unik förmåga att se behoven i hela ledet av FM-tjänster. Denna breda förståelse är en styrka när det gäller att leda ett team mot förändring och säkerställa att rätt personer placeras på rätt platser, säger Johan Lundmark, Operativ Chef, Lexium Service Management.
– För mig handlar ledarskapet om att säkerställa att teamet presterar och mår bra samtidigt som jag strävar efter kontinuerlig förbättring och utveckling. En viktig del av mitt ledarskap är att coacha och tillföra ordning och reda med struktur och rutiner till teamet säger Mattias Clifford, Regionchef, Region Väst, Lexium Service Mangement.
För mer information, kontakta:
Johan Lundmark, Operativ Chef, Lexium Service Management
+4672 992 11 09, johan.lundmark@lexium.se
Om Lexium Service Management
Lexium Service Management erbjuder framtidens Integrerade Facility Management-tjänster till kunder i Norden genom premiumtjänster som prioriterar teknik, hållbarhet och kvalitet.
Lexium omsätter ca 120 MSEK, sysselsätter ca 150 personer och är ISO-certifierat enligt 45001, 14001 och 9001.
Lexium erbjuder samtliga tjänsteområden som krävs för att sköta en lokal eller fastighet – de huvudsakliga tjänsterna är Bemanning, Fastighetsservice, Lokalvård, Säkerhet och Tekniska tjänster.
-
Analys från DailyFX8 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter1 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter4 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter5 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke
-
Marknadsnyheter6 år ago
Tudorza reduces exacerbations and demonstrates cardiovascular safety in COPD patients