Connect with us

Marknadsnyheter

Varför tar inte politikerna ansvar för de problem som uppenbarar sig?

Published

on

I snart 8 månader har Tillväxtverket haft problem med att administrera och hantera ansökningarna om korttidspermittering. I mer än 8 månader har företag lånat ut pengar och betalt löner till de anställda som korttidspermitterats med löfte om att ersättas från staten.

I 8 månader har de gjort detta utan ränta.

De som nu har slut på pengar att låna ut, kan få låna av staten under tiden, till 3,5 procents ränta.

Det skulle kunna vara ett ämne för en komisk fars men fallet är dessvärre verklighet för Sveriges småföretagare. Det handlar om livsverk, familjers försörjning, hem för företagare som pantsatt sina hus i väntan på de utlovade stöden.

Varför tar inte ansvariga politiker och myndigheter detta problem på allvar?

Varför hänvisar ansvariga politiker till myndigheten och myndigheten till omfattande regelverk och rigorösa tidsödande kontroller? Istället för att se problemet och på allvar ta ansvar och göra något åt det? Varför sitter näringsministern på händerna? Näringsministern som borde vara företagens främsta företrädare i denna kris gömmer sig i finansministerns kjolar och vågar inte ta sitt ansvar. Finansministern i sin tur är rädd för att ”kriminella nätverk” skall dränera statskassan och istället för att lägga fokus på att bekämpa dessa, så svälter man ut hela företagarkollektivet. Myndigheten å sin sida har att rätta sig efter regelverk avsett hur långsamma dessa visar sig vara, det är som att ägna timmar åt att kontrollera att vattnet i brandbilen är rent istället för att bekämpa elden.

 

Tillväxtverket lovade att vara generösa

Den 17 mars 2020, två dagar efter att regeringen beslutade om korttidspermittering sa Tim Brooks på Tillväxtverket att de skulle vara generösa i sina bedömningar. ”Grunden är att Tillväxtverket kommer att göra en bedömning som kommer att vara generös, men i det här läget ha en koppling till coronavirusets härjningar” sa Tim Brooks, chef för Tillväxtverkets avdelning för företag, till TT.

Det började bra

Till en början rosade företagen och deras anställda hjälpen med korttidspermitteringsstöd från regeringen som hanteras av Tillväxtverket. Många anställda slapp uppsägning och ett liv i arbetslöshet och ovisshet i krisen. Ansökningar expierades snabbt och hjälpen nådde företagen lika snabbt. Den 29 april, redan en dryg månad efter regeringens beslut hade 50.000 företag ansökt om korttidspermittering och hela 30.000 hade fått sin ansökan beviljad. 800 företag hade fått nej. Stödet fungerade, hjälpen kom fram då dem anställda slapp uppsägning och företagen slapp agera bank.

Men sen hände något, och det har sedan gått trögt, riktigt trögt …

Därefter började problemen för Tillväxtverket och företagen. Under sommaren fungerade allt sämre och företagen satt och väntade på både besked och pengar. Företag efter företag vittnar om att de inte får besked och heller inga pengar. Samtidigt som de ligger ute med löner till sina anställda som ej arbetar. Beskeden från regeringen är ”Håll i och håll ut”, vi har beslutat om stöd.

Inget mer ”Håll i och håll ut”

Så säger en coach till en maratonlöpare med kramp i vaderna som har 5-6 km kvar till målgång. Hen kan också upprepa ”håll i och håll ut” ytterligare ett par gånger för att peppa löparen att inte ge upp utan ta sig i mål. Men om coachen meddelar att målet är flyttat ytterligare 25 km fram och försöker köra håll i och håll ut 10-15 gånger till kommer det inte att fungera. Löparen måste stanna och få hjälp.

Istället ”Vi lovar ta ansvar för situationen tillsammans med myndigheten”

På samma sätt måste ”håll i och håll ut” nu efter 8 månader bytas ut mot: ”Vi ser problemet och vi tänker lösa det tillsammans – vi som är ansvariga för de löften som getts, regering och myndighet”. ”Vi inser att vi måste sluta peka på varandra och arbeta tillsammans för att leverera en lösning”. Det är vad företagen nu behöver höra istället för ett till: ”Håll i och håll ut”.

Brutna löften från regering blir en direkt orsak till konkurser

Det är vad företagen behöver nu för att inte gå i konkurs på grund av brutna löften från en regering. För det är faktiskt regeringens fel om dessa företag går i konkurs nu. De hade kunnat välja att varsla och avsluta anställda istället för att permittera, och då hade de inte behövt betala löner för ej arbetade timmar.

28 procent av småföretagen har tappat mer än halva omsättningen

I en färsk medlemsundersökning gjord bland Företagarförbundets medlemmar säger hela 28 procent att de tappat mer än halva omsättningen under januari månad. Föregående månader i krisen är snittet 17 procent. Handeln och restaurangnäringen är några av de värst drabbade. Väldigt många företag upplever att konkursen kryper närmare. Skall då dessa företag behöva snubbla på mållinjen efter att ha kämpat i snart ett år, bara för att Tillväxtverket inte kan få fart på ärendehanteringen?  Det skulle innebära att en massa jobb går förlorade och liv slås i spillror.

  1. Återinför generös bedömning

Tom Brooks, chef för Tillväxtverkets avdelning för företag, lovade för ett år sedan ”en generös bedömning” av ansökningarna för att pengarna skulle komma ut snabbt och minska den panik som företagen och de anställda kände i början av krisen. Den paniken är på väg tillbaks och därför måste även Tim Brooks generösa bedömning aktiveras igen så att hjälpen kommer fram innan det är försent.

  1. Slopa arbetsgivaravgiften tillfälligt igen

I krisens början sänktes arbetsgivaravgiften för upp till 30 anställda på lönesummor upp till 25.000 kr. Denna åtgärd kostade ca 33 miljarder för fyra månader. Företagarförbundet föreslår att arbetsgivaravgiften sänks retroaktivt igen från 1 februari till 30 juni. Fem månader till en kostnad om ca 41 miljarder som med råge ryms i Magdalenas redan utlovade stödbudget. En beprövad åtgärd som är enkel att administrera för Skatteverket och omvittnad enkel för småföretagen att söka. Ett stöd som kommer göra nytta och hjälpa på riktigt som till skillnad från Per Bolunds ”lånelöfte” kan hjälpa företagen att betala sina löner och leverantörer och på det viset hålla hjulen rullande den sista tiden till dess att vi förhoppningsvis kan börja återgå till något som liknar ett normalt samhälle igen efter sommaren.

300 miljarder har avsatts och utlovats av regeringen

Endast en liten del av dessa pengar och denna hjälp har hittills nått fram. I slutet av januari hade 35 miljarder utbetalts. Och med den takten så räcker dessa utlovade/budgeterade pengar i 8 år. Förhoppningsvis skall inte krisen pågå för företagen så länge. Regeringen behöver visa på handlingskraft och en hjälp som verkligen kommer fram. Snabbt. Företagen behöver hjälpen. De anställda behöver hjälpen för att få behålla sina jobb. Sverige behöver hjälpa sig själv nu. Slopa arbetsgivaravgiften fram till sommaren.

Mattias Rebane

Näringspolitisk talesperson
Företagarförbundet

Företagarförbundet är en ideell och partipolitiskt obunden organisation, som sedan 1936 arbetar för att göra det bättre, enklare och tryggare att starta och driva samt utveckla småföretag i Sverige. Att skapa opinion om och öka förståelsen för småföretagarnas roll samt betydelse i samhällsutvecklingen och för tillväxten är kärnan i vår verksamhet. Därutöver levererar vi kvalificerade förmåner och tjänster till våra medlemmar.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Studie: Eksem kopplat till ätstörningar

Published

on

By

En ny studie från Yale visar att personer med eksem löper ökad risk för ätstörningar

som anorexi, bulimi och hetsätning. Forskarna analyserade över 250 000

patientjournaler och fann att eksempatienter är tre gånger mer benägna att utveckla

hetsätning och dubbelt så benägna att drabbas av anorexi eller bulimi. Det föreslås

att ätstörningar kan vara ett sätt att hantera depression och ångest relaterat till

eksem. Tidig upptäckt är viktig för att kunna ge rätt stöd och vård till dessa individer.

Källa: https://medicine.yale.edu/yigh…

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.