Connect with us

Marknadsnyheter

Första ordern av vätgaståg i Frankrike – ett historiskt steg mot hållbar mobilitet

Published

on

Regionerna Auvergne-Rhône-Alpes, Bourgogne-Franche-Comté, Grand Est och Occitanie lägger den första ordern någonsin i Frankrike på dualmode el/vätgaståg. Det är ett historiskt steg för minskningen av koldioxidutsläpp från järnvägstransport till förmån för passagerare och regioner, och för utvecklingen av ett vätgasekosystem och en lovande sektor inför framtiden.

På uppdrag av de fyra regionerna har SNCF Voyageurs lagt en order hos Alstom på de första 12 dual mode el-vätgastågen i Coradia Polyvalent-serien Régiolis, utvecklade av Alstom. Kontraktet är värt totalt nästan 190 miljoner euro [1]. Näst efter tåg som drivs av ånga, termisk och sedan elektrisk energi är denna innovation en verklig revolution inom mobilitet på räls. Detta är första ordern i Frankrike och ett steg mot att uppnå energiomställningsmålen för att minska utsläppen av växthusgaser, en ambition som stöds av den franska regeringen genom den vätgasplan som lanserades i juni 2018. Ordern ligger helt i linje med PLANETER-programmet för att minska miljöpåverkan från SNCF Voyageurs regionala mobilitetslösningar, baserat på övertygelsen att införandet av fler TERs (regionala expresståg) avsevärt kan minska koldioxidutsläppen. Andra franska regioner har redan uttryckt sitt intresse av att delta i fas 2 av projektet.

Denna officiella franska order av vätgasdrivna tåg är resultatet av gemensamma insatser under två år av de olika intressenterna i projektet. Dual-mode el-vätgaståget Coradia Polyvalent uppfyller kraven i Frankrikes mångsidiga järnvägsnät och har en autonomi på upp till 600 km på sektioner av järnvägsnätet som inte är elektrifierade. Det 72 meter långa tåget med fyra vagnar har en kapacitet på 218 sittplatser och samma dynamiska prestanda och komfortnivå som dual-mode el-dieselversionen.

Nästan 400 dual-mode elektrisk-termiska och helelektriska Coradia Polyvalent-tåg har beställts av de franska regionerna sedan 2011. Utvecklingen och tillverkningen av Coradia Polyvalent-tågen säkrar mer än 2000 arbetstillfällen i Frankrike för Alstom och dess leverantörer. Sex av Alstoms 15 anläggningar i Frankrike är involverade i projektet: Reichshoffen (Bas-Rhin) för design och montering, Ornans (Doubs) för motorer, Le Creusot (Saône-et-Loire) för boggier, Tarbes (Hautes-Pyrénées) för drivlinor, Villeurbanne (Rhône) för fordonsbaserad elektronik och Saint-Ouen (Seine-Saint-Denis) för design.

– Frankrike har allt som behövs för att landet ska visa vägen när det gäller vätgas: den franska regeringen är fast besluten att förverkliga denna ambition. Vi kommer att stå för 47 miljoner euro i utvecklingskostnader för Frankrikes första vätgasdrivna regionaltåg. Jag är mycket glad över att detta stöd har gjort det möjligt för de fyra partnerregionerna att bekräfta sin order på de första 14 tågen, säger Jean-Baptiste Djebbari, Departementet för ekologisk omställning.

– Miljöskydd är en mycket viktig fråga och utan tvekan 2000-talets största utmaning. Den här ordern på de första Coradia-tågen i Auvergne-Rhône-Alpes är nästa steg i vår regions ambition att öka den gröna tillväxten med fokus på innovation, affärsutveckling och skapande av arbetstillfällen. Sedan vårt åtagande för det europeiska projektet Zero Emission Valley har vi strävat efter att göra vår region – där nästan alla aktörer i vätgassektorn är baserade – till en av regionerna med lägst koldioxidutsläpp i Europa, genom att utveckla tillämpningar för denna nya energikälla. Vätgaståg är ett innovativt alternativ till dieseltågen som trafikerar våra icke-elektrifierade linjer, säger Laurent Wauquiez, Kommunfullmäktiges ordförande i Auvergne-Rhône-Alpes.

– Som energikälla och lagringslösning är vätgas och speciellt grön vätgas ett sätt att inte bara tackla effekterna av den globala uppvärmningen, utan även för att skapa arbetstillfällen, öka attraktionskraften och tillväxten i vår region. Som en pionjär inom denna strategiska teknik har regionen sammanfört talanger och kompetenser från både Bourgogne och Franche-Comté för sin övergång till vätgas. Ordern på tre Coradia Polyvalent H2s, till ett värde av totalt 52 miljoner euro, är ytterligare ett steg i vår utrullning av vätgas för mobilitetslösningar med låga koldioxidutsläpp. Tågen kommer att trafikera sträckan Auxerre och Laroche-Migennes och kommer att vara en del av det första regionala ekosystemet i Frankrike som inkluderar tåget, baserat i Auxerre, säger Marie-Guite Dufay, Kommunfullmäktiges ordförande i Bourgogne-Franche-Comté.

– Denna banbrytande order bekräftar vårt åtagande att säkra jobbtillfällena och aktiviteten vid Reichshoffen-anläggningen, där alla tåg – med option på tre + två för regionen Grand Est och ytterligare nio stycken som har beställts av våra motsvarigheter — kommer att monteras. Detta är det första steget i TER Grand Ests långsiktiga strategi och vårt deltagande i detta program som saknar motstycke och som syftar till att stimulera en landsomfattande lansering av det lätta vätgaståget i Frankrike. Testerna som genomförs kommer att vara grundläggande i utvecklingen av en fransk vätgasbaserad järnvägssektor och, i en andra fas, producera det lätta vätgaståg som Grand Est-regionen så väl behöver för att genomföra sin politik för att rädda och utveckla sina små järnvägslinjer, säger Jean Rottner, Kommunfullmäktiges ordförande i Grand Est.

– Detta är ett viktigt ögonblick i vår satsning på vätgas i Occitanie, som fokuserar på att utveckla nya mobilitetsslag och skapa praktiska lösningar för att producera grön vätgas. Den första ordern ger grönt ljus för en ny era av tekniska framsteg för grön mobilitet. Occitanie-regionen gör den till en språngbräda och 2025 kommer vi att välkomna den första vätgastågprototypen på linjen Montréjeau – Luchon, som vi hoppas kunna öppna igen. Det är också goda nyheter för sysselsättningen och tillväxten i vår region, speciellt med tanke på Alstoms anläggning i Tarbes, som är involverad i tillverkningen av dessa innovativa tåg. En koldioxidsnål återindustrialisering av våra regioner och gröna mobilitetslösningar är inte längre någon utopisk dröm – arbetet med detta pågår redan nu i våra regioner. Jag vill hylla det kollektiva engagemanget från de fyra regioner som har visat sin förmåga att ta initiativ till och stötta detta projekt, som främjar framväxten av en lovande sektor för framtiden här i Frankrike, säger Carole Delga, Kommunfullmäktiges ordförande i Occitanie / Pyrénées – Méditerranée.

– Alstom är särskilt stolta över att tillsammans med SNCF Voyageurs och regionerna Auvergne-Rhône-Alpes, Bourgogne-Franche-Comté, Grand Est och Occitanie bidar till en renare och mer hållbar mobilitetslösning. Alstom är det första järnvägsbolaget i världen som lanserar ett vätgaståg på marknaden och att behärska denna teknik via sitt iLint-tåg, utvecklat för den tyska marknaden. Denna nya order för den franska marknaden ligger helt i linje med Alstom Groups ambition att bli nummer ett på marknaden för grön och smart mobilitet, och att hjälpa till med utrullningen av ett effektivt vätgasbaserat ekosystem i våra regioner, säger Jean-Baptiste Eyméoud, VD för Alstom France.

– Den här ordern är ett historiskt och konkret steg mot renare transporter och en ny järnvägslösning med noll direkta utsläpp. Vätgas har blivit en konkret lösning för att hjälpa regionerna att förverkliga sin energiomställning. Vi är stolta över vårt åtagande för denna väg framåt och över det tillägg som denna teknik utgör till det utbud av lösningar som har utvecklats för våra regioner via vårt PLANETER-program. Den här ordern är resultatet av flera års arbete tillsammans med våra organiserande myndigheter och tillverkaren, och har uppnåtts genom engagemanget och expertisen hos våra team på avdelningarna Rullande materiel och TER, för att utveckla ett vätgaståg som kan tillgodose våra regioners behov, säger Christophe Fanichet, VD, SNCF Voyageurs.

[1] Detta kontrakt bokfördes under fjärde kvartalet av Alstoms räkenskapsår 2020/21

Presskontakt:
Maria Parent
Kommunikationschef Alstom Norden
maria.parent@alstom.com
mobil: 076-807 65 50

Om Alstom

Alstom visar vägen till en framtid med låga koldioxidutsläpp genom att utveckla och marknadsföra mobilitetslösningar som skapar en hållbar grund för framtidens transporter. Alstoms produktportfölj omfattar allt från höghastighetståg, tunnelbanor, monorail, spårvagnar och elbussar till integrerade system, anpassade tjänster, infrastruktur, signalsystem och lösningar för digital moblitet. Med Alstoms förvärv av Bombardier Transportation den 29 januari 2021 uppgår den nya koncernens sammanlagda omsättning till 15,7 miljarder euro för tolvmånadersperioden som avslutades den 31 mars 20201. Alstom har huvudkontor i Frankrike, verksamhet i mer än 70 länder och 75 000 anställda. I Norden har Alstom cirka 2000 medarbetare med huvudkontor i Stockholm. www.alstom.com   www.alstom.com/nordics

¹ oreviderat proforma

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Scandinavian ChemoTech meddelar att QM & RA Direktör Eva Ståhl Wernersson lämnar företaget

Published

on

By

Efter tre år som QA/RA chef i Scandinavian ChemoTechs ledningsgrupp väljer nu Eva Ståhl Wernersson att lämna sitt konsultuppdrag i Bolaget och gå vidare mot nya utmaningar.
 

Eva Ståhl Wernersson har varit en viktig del av ChemoTech, under vilka hon har gjort betydande insatser för företagets följsamhet mot regelverket och kvalitetssäkringsåtgärder. Hon ledde bland annat ansträngningarna för att säkra CE-märkningen för IQwave 3.0 CE systemet, vår flaggskeppsprodukt.

 

Vi vill uttrycka vårt uppriktiga tack till Eva för hennes dedikerade tjänst och många prestationer under sin tid hos oss,” sa Mohan Frick, VD. ”Genom hennes ledning har vi stärkt vårt åtagande för regelverksexcellens och positionerat ChemoTech som ett respektabelt Bolag inom vår bransch. Vi alla önskar Eva lycka till i framtiden.”

 

Rekryteringsprocessen av en ny kvalitet- och regulatoriskchef har redan påbörjats. Evas sista dag på Bolaget är satt till den 30 juli, 2024.

 

För mer information vänligen kontakta:

Mohan Frick, CEO

 

Tele: +46 (0)10-218 93 00

Mail: ir@chemotech.se

 

Scandinavian ChemoTech AB (publ)

ChemoTech är ett svenskt medicinteknikföretag med säte i Lund som utvecklat en patenterad teknologiplattform för att ge cancerpatienter tillgång till ett nytt behandlingsalternativ, Tumörspecifik Elektroporation™ (TSE), som kan användas för behandling av både människor och djur. Det finns ett stort antal cancerpatienter vars tumörer av olika skäl inte kan behandlas med konventionella metoder men där TSE kan vara en lösning. Därför utvärderar bolaget kontinuerligt nya möjligheter och applikationsområden för teknologin. ChemoTechs aktier (CMOTEC B) är noterade på Nasdaq First North Growth Market i Stockholm och Redeye AB är bolagets Certified Adviser. Läs mer på: www.chemotech.se.

 

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Lexium etablerar verksamhet i Finland

Published

on

By

Lexium etablerar verksamhet i Finland och öppnar kontor i Helsingfors. Detta steg tas som en följd av att företaget har säkrat ett nordiskt FM-avtal, som omfattar både Sverige och Finland.


För att driva verksamheten i Finland grundar Lexium dessutom ett finskt dotterbolag, Lexium Service Management Oy, som kommer att vara helägt av Lexium Service Management AB.

Det nya kontoret, beläget i Helsingfors, kommer att vara en central plats för att betjäna både befintliga och nya kunder.

Lexium Service Management är glada att kunna starta sin verksamhet i Finland och ser fram emot att välkomna nya kunder och kollegor till företaget. 

– Vi är fast beslutna att leverera högkvalitativa Facility Management-tjänster och stärka vår närvaro inom den nordiska regionen, säger Niclas Brodin, CEO, Lexium Service Management.

För mer information, kontakta:
Niclas Brodin, CEO, Lexium Service Management
+46 70 615 79 60niclas.brodin@lexium.se

Om Lexium Service Management
Lexium Service Management erbjuder framtidens Integrerade Facility Management-tjänster till kunder i Norden genom premiumtjänster som prioriterar teknik, hållbarhet och kvalitet.

Lexium omsätter ca 120 MSEK, sysselsätter ca 150 personer och är ISO-certifierat enligt 45001, 14001 och 9001.

Lexium erbjuder samtliga tjänsteområden som krävs för att sköta en lokal eller fastighet – de huvudsakliga tjänsterna är Bemanning, Fastighetsservice, Lokalvård, Säkerhet och Tekniska tjänster.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Urinblåsecancer: Titta innan du spolar!

Published

on

By

Blåscancermånaden maj sätter i år fokus på att lära sig om symptomen.

– Urinblåsecancer är den sjunde[i] vanligaste cancersjukdomen i Sverige, och också den sjätte[ii] dödligaste. Urinblåsecancer betraktas ofta som den bortglömda cancern och vad många inte vet är att varje dags väntan för att sätta in behandling är en dålig sak och förvärrar prognosen, säger Carl-Henrik Sundin, ordförande i Blåscancerförbundet.

I Sverige lever 27 000 människor med urinblåsecancer, 3 600 nya fall upptäcks varje år. Avgörande för de allra flesta som får sjukdomen är hur tidigt den upptäcks, överlevnadschansen är minst 90 procent vid diagnos i ett tidigt stadium.

-Tyvärr så ser vi i vittnesmål från medlemmar att många kan gå i flera år med olika symptom utan att bli utredda för en eventuell urinblåsecancer, konstaterar Carl-Henrik Sundin.

Det viktigaste symptomet att hålla särskilt uppsikt på är Blod i urinen. Så titta innan du spolar!

Ett av hindren för snabb diagnos av urinblåsecancer är relaterat till symtomen och hur människor reagerar på dem, särskilt som vissa av symtomen inte kopplas till cancer i urinblåsan. Upptäckten av exempelvis blod i urinen, smärtsam och oregelbunden urinering kan alla förväxlas med andra tillstånd.

Mer information:

Blåscancerförbundet

World bladder Cancer Patient Coalition

[1] https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/dokument-webb/statistik/cancer-i-siffror-2023.pdf

[2] https://www.cancerfonden.se/om-cancer/statistik#dodlighet

Frågor:

Carl-Henrik Sundin, ordförande Blåscancerförbundet. 0702 67 91 67, ch.sundin@blascancerforbundet.se

Annika Eliasson, presskontakt Blåscancerförbundet. 0702 35 43 35, annika.eliasson@rmpmedia.se

Blåscancerförbundet är en svensk patientförening för dem som fått cancer i urinblåsan. Cancerföreningen verkar ideellt. Blåscancerförbundets ändamål och uppgift är att verka för att förebygga, bekämpa och mildra effekterna av cancer i urinblåsa och urinvägar samt att verka för en förbättrad vård och livssituation för målgruppens drabbade.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.