Connect with us

Marknadsnyheter

Giggers VD-brev maj 2021: Gig-året har startat bra!

Published

on

Med en bra värdeökning i aktien första kvartalet så har bolaget rusat fram.

Att marknaden har ögonen på oss, och att omvärlden tror på Gigger Group märks tydligt.

Gigger har blivit Veckans Aktie hos Finanstid.se, finalist som ”Årets Gig-företag” hos Branschen.se i knivskarp konkurrens, samt har jag själv blivit nominerad till ”Årets VD” hos Motivation.se som är Sveriges ledande ledarskapssajt.

Allt detta inom loppet av två veckor!

Giggers aktie:

Vi har sedan noteringen på Spotlight Markets ökat vårt ägarkollektiv från ca 1,200 aktiesparare till närmare 8,500 st.Vår bolagsvärdering har ökat från ca 60 MSEK vid introduktionen i december 2020, till ca 300 MSEK i skrivandets stund. Det är en fantastisk start, men vi är långt ifrån klara!

Gig-marknaden i Sverige:

Välkända och välmeriterade ekonomen Claes Hemberg släppte en rapport i mitten av april där han målade upp ödesrubriker för många Gig-bolag.

Kärnbudskapet var att gig-plattformarna behöver fokusera mindre på sina tekniska lösningar och mer på sina giggare, samt att gig-plattformarna bör passa sig för storbolagen som kan komma att sluka dem då de är för nischade mot stödfunktionalitet till storbolagen.

Han menar vidare att konsolidering och sammanslagningar bör ske för att stärka de många små spelarna på gigmarknaden.

Jag är helt enig med Claes Hemberg, faktum är att vi redan har gjort allt han pekar på som måste göras enligt hans åsikt;

  • Vi värnar giggarna och sänker kostnaderna för dem, samtidigt som att vi erbjuder pensionssparande, försäkringar, inkasso, arbetsmiljöguidning och utbildning, och förbättrar dessutom den tekniska funktionaliteten för både uppdragsgivare och giggare.
  • Vi har en bred tjänst som erbjuder många typer av giggare, inte bara exempelvis hantverkare eller designers, och därför kommer ingen jätte, typ IKEA eller Bauhaus, att kunna konkurrera ut oss.
  • Vi har redan en förvärvsstrategi där vi blandar förvärv av närliggande tjänster med konkurrentförvärv, en resa vi redan påbörjat med influencerplattformen Collabs.

Med andra ord, vi står redan rustade för att bli gig-ekonomins vinnare, både på lång och kort sikt.

Vad händer i Gigger och Collabs?

Gigger –

För att säkerställa att vi gör rätt saker, och att vi uppnår våra högt ställda mål, så har vi genomfört några riktiga topprekryteringar av två nyckelpersoner:

    • Fredrik Gnosspelius, ansluter som Koncerncontroller i Gigger Group AB
      • Fredrik har tidigare haft positioner som Facilities & Procurement Manager Scandinavia hos börsnoterade Team Oliva. Innan rollen hos Team Olivia har Fredrik under 11 år innehaft roller som Procurement & Facilities Manager och Operational & Excellence Manager hos utbildningskoncernen Academedia. Fredriks erfarenheter och analytiska förmåga kommer att stötta koncernbolagen och koncernchefen i sin tillväxt – och förvärvsstrategi.
    • Fredrik Grufvisare, ansluter som VD för Collabs i augusti
      • Fredrik har tidigare varit först försäljningschef, och senare VD, för Studentkortet, där han först radikalt ökade försäljningen för att sedan öka bolagets vinst rejält. Med sin gedigna erfarenhet av mediaförsäljning och reformering av bolag så kommer han att vara en fantastisk tillgång för Collabs.

För Gig-plattformen Gigger så är vårt arbete med ”nya” Gigger ”G2” i full gång. Vi är nöjda med att ligga före plan med att kunna betatesta plattformen i England i först en sluten, och sedan en öppen, betaversion.

Vi ser ju fram emot att internationalisera Gigger, och såklart även Collabs, med England som första land, en marknad som är mer än 10 ggr större än den svenska. Vi styrks ytterligare i vår övertygelse om Englandsetableringen då vi läser branschkollegans rapport om deras etablering där tillväxten varit mycket god.

Vi firar dessutom att 10,000 personer har registrerat konto i Gigger-plattformen sedan starten. Vi har fortsatt ökat antalet giggare som skapar ett konto med 7–800 personer/månad, en ökning från de ca 500 personer i snitt som skapade konto

Collabs –

Vårt dotterbolag Collabs, som för mig är en riktig kärlekshistoria, har börjat leverera enligt de förväntningar jag hela tiden haft. Tidpunkten för förvärvet kunde inte varit bättre, det är nu det händer!

Med outstanding personal, och marknadens mest utvecklade och kostnadseffektiva plattform så har kampanjerna rullat in. Vi har redan traction från stora varumärken som Lindex och Discovery+.

Försäljningsutvecklingen för Collabs är god och följer plan. Collabs har flera kampanjer igång och bland dem märks exempelvis ElGiganten, Foodora, St. Tropez och Contemporary Wines.

Vi skall ha Bolagsstämma:

Gigger Group har Bolagsstämma den 31:e maj, denna kommer att genomföras i god Gigger-anda, dvs kostnadseffektivt, rättvist och digitaliserat.

I vår ständiga strävan att ligga i framkant så har vi valt att vara bland de första i Sverige med att hålla Bolagsstämma i Legimeet från Direkt Studios, med liveröstning och full interaktion, i direktsändning via Nyhetsbyrån Direkt.

Vi välkomnar vår stora skara aktieägare att delta!

För mer information, vänligen kontakta:

Gigger Group AB

Magnus Winterman, Head of Investor Relations

Telefon: 0702 95 99 55

E-post: magnus.winterman@gigger.se                  

www.gigger.group                                                 

Gigger Group AB

Claes Persson, VD

Telefon: 0722 24 70 50

E-post: claes.persson@gigger.se                            

www.gigger.group

Gigger Group AB hjälper företag och gigarbetare att vinna i den nya tidens arbetsmarknad. Med marknadens modernaste mjukvaruplattform digitaliserar och förenklar vi administrationen för och av timanställda, temporära uppdragstagare samt frilansare, dvs den nya tidens arbetskraft – ”giggers” – i Sverige och internationellt. I Giggers plattform bygger företag upp sina personalpooler, schemalägger och hanterar löner – ”giggaren” söker uppdrag, fakturerar och säkerställer betalning. Gigger – den nya tidens uppdragsgivare!

Collabs AB är en innovativ influencer marketing-byrå med fokus på 360-strategier där micro-influencers är basen i uppläggen. Byrån grundar sig i en kombination av kreativitet och data i ett där man genom en egenutvecklad plattform ger möjlighet att hantera hela kampanjprocessen från a-ö under ett tak. Plattformen ger kunderna, förutom en möjlighet att upptäcka miljontals influencers världen över genom ett AI-drivet verktyg, även möjligheten att samla allt administrativt på ett ställe; från bokningar, godkännande av innehåll och publiceringar till slutrapport och analys samt hela fakturahanterings-processen.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.