Connect with us

Marknadsnyheter

Giggers VD-brev maj 2021: Gig-året har startat bra!

Published

on

Med en bra värdeökning i aktien första kvartalet så har bolaget rusat fram.

Att marknaden har ögonen på oss, och att omvärlden tror på Gigger Group märks tydligt.

Gigger har blivit Veckans Aktie hos Finanstid.se, finalist som ”Årets Gig-företag” hos Branschen.se i knivskarp konkurrens, samt har jag själv blivit nominerad till ”Årets VD” hos Motivation.se som är Sveriges ledande ledarskapssajt.

Allt detta inom loppet av två veckor!

Giggers aktie:

Vi har sedan noteringen på Spotlight Markets ökat vårt ägarkollektiv från ca 1,200 aktiesparare till närmare 8,500 st.Vår bolagsvärdering har ökat från ca 60 MSEK vid introduktionen i december 2020, till ca 300 MSEK i skrivandets stund. Det är en fantastisk start, men vi är långt ifrån klara!

Gig-marknaden i Sverige:

Välkända och välmeriterade ekonomen Claes Hemberg släppte en rapport i mitten av april där han målade upp ödesrubriker för många Gig-bolag.

Kärnbudskapet var att gig-plattformarna behöver fokusera mindre på sina tekniska lösningar och mer på sina giggare, samt att gig-plattformarna bör passa sig för storbolagen som kan komma att sluka dem då de är för nischade mot stödfunktionalitet till storbolagen.

Han menar vidare att konsolidering och sammanslagningar bör ske för att stärka de många små spelarna på gigmarknaden.

Jag är helt enig med Claes Hemberg, faktum är att vi redan har gjort allt han pekar på som måste göras enligt hans åsikt;

  • Vi värnar giggarna och sänker kostnaderna för dem, samtidigt som att vi erbjuder pensionssparande, försäkringar, inkasso, arbetsmiljöguidning och utbildning, och förbättrar dessutom den tekniska funktionaliteten för både uppdragsgivare och giggare.
  • Vi har en bred tjänst som erbjuder många typer av giggare, inte bara exempelvis hantverkare eller designers, och därför kommer ingen jätte, typ IKEA eller Bauhaus, att kunna konkurrera ut oss.
  • Vi har redan en förvärvsstrategi där vi blandar förvärv av närliggande tjänster med konkurrentförvärv, en resa vi redan påbörjat med influencerplattformen Collabs.

Med andra ord, vi står redan rustade för att bli gig-ekonomins vinnare, både på lång och kort sikt.

Vad händer i Gigger och Collabs?

Gigger –

För att säkerställa att vi gör rätt saker, och att vi uppnår våra högt ställda mål, så har vi genomfört några riktiga topprekryteringar av två nyckelpersoner:

    • Fredrik Gnosspelius, ansluter som Koncerncontroller i Gigger Group AB
      • Fredrik har tidigare haft positioner som Facilities & Procurement Manager Scandinavia hos börsnoterade Team Oliva. Innan rollen hos Team Olivia har Fredrik under 11 år innehaft roller som Procurement & Facilities Manager och Operational & Excellence Manager hos utbildningskoncernen Academedia. Fredriks erfarenheter och analytiska förmåga kommer att stötta koncernbolagen och koncernchefen i sin tillväxt – och förvärvsstrategi.
    • Fredrik Grufvisare, ansluter som VD för Collabs i augusti
      • Fredrik har tidigare varit först försäljningschef, och senare VD, för Studentkortet, där han först radikalt ökade försäljningen för att sedan öka bolagets vinst rejält. Med sin gedigna erfarenhet av mediaförsäljning och reformering av bolag så kommer han att vara en fantastisk tillgång för Collabs.

För Gig-plattformen Gigger så är vårt arbete med ”nya” Gigger ”G2” i full gång. Vi är nöjda med att ligga före plan med att kunna betatesta plattformen i England i först en sluten, och sedan en öppen, betaversion.

Vi ser ju fram emot att internationalisera Gigger, och såklart även Collabs, med England som första land, en marknad som är mer än 10 ggr större än den svenska. Vi styrks ytterligare i vår övertygelse om Englandsetableringen då vi läser branschkollegans rapport om deras etablering där tillväxten varit mycket god.

Vi firar dessutom att 10,000 personer har registrerat konto i Gigger-plattformen sedan starten. Vi har fortsatt ökat antalet giggare som skapar ett konto med 7–800 personer/månad, en ökning från de ca 500 personer i snitt som skapade konto

Collabs –

Vårt dotterbolag Collabs, som för mig är en riktig kärlekshistoria, har börjat leverera enligt de förväntningar jag hela tiden haft. Tidpunkten för förvärvet kunde inte varit bättre, det är nu det händer!

Med outstanding personal, och marknadens mest utvecklade och kostnadseffektiva plattform så har kampanjerna rullat in. Vi har redan traction från stora varumärken som Lindex och Discovery+.

Försäljningsutvecklingen för Collabs är god och följer plan. Collabs har flera kampanjer igång och bland dem märks exempelvis ElGiganten, Foodora, St. Tropez och Contemporary Wines.

Vi skall ha Bolagsstämma:

Gigger Group har Bolagsstämma den 31:e maj, denna kommer att genomföras i god Gigger-anda, dvs kostnadseffektivt, rättvist och digitaliserat.

I vår ständiga strävan att ligga i framkant så har vi valt att vara bland de första i Sverige med att hålla Bolagsstämma i Legimeet från Direkt Studios, med liveröstning och full interaktion, i direktsändning via Nyhetsbyrån Direkt.

Vi välkomnar vår stora skara aktieägare att delta!

För mer information, vänligen kontakta:

Gigger Group AB

Magnus Winterman, Head of Investor Relations

Telefon: 0702 95 99 55

E-post: magnus.winterman@gigger.se                  

www.gigger.group                                                 

Gigger Group AB

Claes Persson, VD

Telefon: 0722 24 70 50

E-post: claes.persson@gigger.se                            

www.gigger.group

Gigger Group AB hjälper företag och gigarbetare att vinna i den nya tidens arbetsmarknad. Med marknadens modernaste mjukvaruplattform digitaliserar och förenklar vi administrationen för och av timanställda, temporära uppdragstagare samt frilansare, dvs den nya tidens arbetskraft – ”giggers” – i Sverige och internationellt. I Giggers plattform bygger företag upp sina personalpooler, schemalägger och hanterar löner – ”giggaren” söker uppdrag, fakturerar och säkerställer betalning. Gigger – den nya tidens uppdragsgivare!

Collabs AB är en innovativ influencer marketing-byrå med fokus på 360-strategier där micro-influencers är basen i uppläggen. Byrån grundar sig i en kombination av kreativitet och data i ett där man genom en egenutvecklad plattform ger möjlighet att hantera hela kampanjprocessen från a-ö under ett tak. Plattformen ger kunderna, förutom en möjlighet att upptäcka miljontals influencers världen över genom ett AI-drivet verktyg, även möjligheten att samla allt administrativt på ett ställe; från bokningar, godkännande av innehåll och publiceringar till slutrapport och analys samt hela fakturahanterings-processen.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Beslut på Nordnets årsstämma den 29 april 2024

Published

on

By

Måndagen den 29 april 2024 hölls årsstämma i Nordnet AB (publ). Nedan sammanfattas de viktigaste besluten från stämman.

Fastställande av resultat- och balansräkningar samt utdelning

Årsstämman fastställde de framlagda resultat- och balansräkningarna för bolaget och koncernen för verksamhetsåret 2023.

Årsstämman fastställde styrelsens förslag om en utdelning om 7,20 kronor per aktie med avstämningsdag den 2 maj 2024. Utdelningen beräknas ske från Euroclear Sweden AB den 7 maj 2024.

Ansvarsfrihet

Styrelsens ledamöter och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2023.

Styrelse

Årsstämman fastställde valberedningens förslag att antalet styrelseledamöter ska vara åtta.

Tom Dinkelspiel, Fredrik Bergström, Anna Bäck, Karitha Ericson, Charlotta Nilsson och Henrik Rättzén omvaldes som ordinarie ledamöter av styrelsen, samt nyval av Therese Hillman och Johan Åkerblom för tiden intill slutet av nästa årsstämma. Tom Dinkelspiel omvaldes till styrelsens ordförande.

Styrelsearvode

Årsstämman beslutade att arvode för styrelsen och styrelsens utskott ska utgå enligt följande för sedvanlig mandatperiod om 12 månader.

Arvodet till var och en av styrelsens ordförande och övriga styrelseledamöter ska utgå med 472 500 kr var. Arvode för arbete i styrelsens utskott ska utgå enligt följande.

  • 150 000 kr till ordförande och 80 000 kr till ledamot i Risk- och Complianceutskottet.
  • 100 000 kr till ordförande och 60 000 kr till ledamot i Revisionsutskottet.
  • 75 000 kr till ordförande och 40 000 kr till ledamot i IT-utskottet.
  • 40 000 kr till ordförande och 25 000 kr till ledamot i Ersättningsutskottet.

Revisor

Årsstämman fastställde att Bolaget ska ha ett revisionsbolag som revisor, utan revisorssuppleanter.

Revisionsbolaget Deloitte AB omvaldes som revisor för tiden intill slutet av den årsstämma som hålls under 2025.

Ersättningsrapporten

Årsstämman godkände styrelsens ersättningsrapport för räkenskapsåret 2023.

Teckningsoptionsprogram

Årsstämman beslutade att inrätta ett teckningsoptionsprogram för samtliga anställda i Nordnet-koncernen, innefattande beslut om emission och överlåtelse av teckningsoptioner.

Syftet med programmet, och skälen för avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt, är att stärka kopplingen mellan anställdas arbete och skapat aktieägarvärde. Därmed bedöms en ökad intressegemenskap uppstå mellan deltagarna och aktieägare i bolaget. Styrelsen har för avsikt att årligen föreslå liknande teckningsoptionsprogram vid kommande årsstämmor framöver.

Rätt att teckna teckningsoptionerna tillkommer, med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, ett helägt dotterbolag till Nordnet AB (publ) med rätt och skyldighet att överlåta teckningsoptionerna till anställda i Nordnet-koncernen till marknadsmässigt pris. Teckningsoptionerna ska emitteras vederlagsfritt till dotterbolaget.

Enligt programmets villkor ska följande gälla. Hur många teckningsoptioner och hur stort belopp en anställd får investera i beror på vilken kategori av anställda som den anställde tillhör. Varje teckningsoption av TO 2024/2027 Serie I ska berättiga till teckning av en (1) aktie i Nordnet till en teckningskurs om 120 procent av stängningskursen för Nordnets aktie på Nasdaq Stockholm den 17 maj 2024. Varje teckningsoption av TO 2024/2027 Serie II ska berättiga till teckning av en (1) aktie i Nordnet till en teckningskurs om 120 procent av stängningskursen för Nordnets aktie på Nasdaq Stockholm den 1 november 2024. Teckningsoptioner av TO 2024/2027 Serie I kan utnyttjas för att teckna aktier i Nordnet i enlighet med villkoren för teckningsoptionerna (se Bilaga 1 som finns tillgänglig på Nordnets hemsida) under följande perioder:

(i)           en tvåveckorsperiod från och med dagen efter offentliggörande av bolagets delårsrapport för perioden 1 januari-31 mars 2027, dock tidigast den 13 april 2027 och senast den 7 juni 2027, och

(ii)       en tvåveckorsperiod från och med dagen efter offentliggörande av bolagets halvårsrapport för perioden 1 januari-30 juni 2027, dock tidigast den 17 augusti 2027 och senast den 31 augusti 2027.

Teckningsoptioner av TO 2024/2027 Serie II kan utnyttjas för att teckna aktier i Nordnet i enlighet med villkoren för teckningsoptionerna (se Bilaga 2 som finns tillgänglig på Nordnets hemsida) under följande perioder:

(i)           en tvåveckorsperiod från och med dagen efter offentliggörande av bolagets delårsrapport för perioden 1 januari-30 september 2027, dock tidigast den 15 oktober 2027 och senast den 8 december 2027, och

(ii)      en tvåveckorsperiod från och med dagen efter offentliggörande av bolagets bokslutskommuniké för perioden 1 januari-31 december 2027, dock tidigast den 14 januari 2028 och senast den 10 mars 2028.

Högst 2 515 340 teckningsoptioner kommer att emitteras inom ramen för programmet. Ökningen av bolagets aktiekapital kommer vid full anslutning och fullt utnyttjande av det maximala antalet teckningsoptioner att uppgå till 12 576,70 kronor. Den del av teckningskursen vid aktieteckning som överstiger aktiernas kvotvärde ska tillföras den fria överkursfonden. Det maximala antalet teckningsoptioner som får förvärvas av deltagarna i programmet kan leda till att maximalt 2 515 340 aktier ges ut, vilket motsvarar en utspädning om cirka 1,00 procent av det totala antalet aktier och röster i bolaget efter fullt utnyttjande av samtliga teckningsoptioner, dock med förbehåll för eventuell omräkning.

Det högsta antalet optioner är baserat på ett preliminärt marknadsvärde för Serie I om 17,77 kronor per teckningsoption, framräknat med tillämpning av Black& Scholes värderingsmodell. Den preliminära värderingen är baserad på ett marknadsvärde på den underliggande aktien om 190 kronor, vilket motsvarar stängningskursen för Nordnets aktie den 17 maj 2024 och ett antagande om en teckningskurs om 228 kronor per aktie. Marknadsvärdet för Serie II kommer att beräknas i samband med överlåtelsetidpunkten enligt ovan.  Det slutliga antalet optioner kommer att styras av marknadsvärdet per teckningsoption vid överlåtelsetidpunkten, med begränsningen att totalt antal teckningsoptioner som kan emitteras och överlåtas aldrig kan överstiga 2 515 340.

Bolagets kostnader för programmet är, vid sidan av kostnader för att bereda och administrera incitamentsprogrammet, begränsade till socialavgifter i Norge. Vid antagande om en ökning av bolagets aktiekurs med 100 procent under programmets löptid skulle dessa kostnader inte överstiga cirka 2,0 miljoner kronor.

Fullständiga villkor för deltagande i programmet samt ytterligare information finns tillgängliga på Bolagets webbplats www.nordnetab.com.

 

För mer information, kontakta:

Johan Tidestad, Kommunikationschef
johan.tidestad@nordnet.se, 0708-875 775

Nordnet är en ledande nordisk digital plattform för sparande och investeringar. Genom innovation, enkelhet och transparens utmanar vi traditionella strukturer och ger privata sparare tillgång till samma information, verktyg och service som professionella investerare. Besök oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Återköp av aktier i Arise under vecka 17, 2024

Published

on

By

Under perioden 22 april till 26 april 2024 har Arise AB (publ) (LEI-kod: 549300FOT7EE85QYB655) (“Arise” eller ”Bolaget”) återköpt sammanlagt 71 715 egna stamaktier (isin: SE0002095604) inom ramen för det återköpsprogram som styrelsen initierat i syfte att bidra till ökat aktieägarvärde och en optimerad kapitalstruktur.

Återköpen är en del av det återköpsprogram omfattande återköp motsvarande högst SEK 100m som Arise tillkännagav den 14 november 2023. Återköpsprogrammet löper från och med den 16 november 2023 och fram till datumet för Arise årsstämma 2024 och genomförs i enlighet med EUs marknadsmissbruksförordning nr 596/2014 (MAR) och EU-kommissionens delegerade förordning 2016/1052 (den så kallande “Safe Harbour”-förordningen). Syftet med återköpsprogrammet är att anpassa Bolagets kapitalstruktur för kapitalbehovet över tid och därigenom bidra till ökat aktieägarvärde. Avsikten är för närvarande att de stamaktier som återköpts sedan ska makuleras genom beslut vid kommande bolagsstämmor.

Stamaktier i Arise har återköpts (i SEK) enligt följande:

Datum Aggregerad daglig volym (antal aktier) Viktat genomsnittspris per dag (SEK) Totalt dagligt transaktionsvärde (SEK)
22/04/2024 12 898 38,5187 496 814,19
23/04/2024 14 684 38,8802 570 916,86
24/04/2024 15 179 38,7702 588 492,87
25/04/2024 15 365 37,5714 577 284,56
26/04/2024 13 589 37,7044 512 365,09

Samtliga förvärv har genomförts på Nasdaq Stockholm av Kepler Cheuvreux för Arises räkning. Efter ovanstående förvärv uppgår Bolagets innehav av egna aktier per den 26 april till 2 053 894 aktier. Det totala antalet utestående aktier i Bolaget uppgår till 44 494 235 stamaktier.

Fullständig information om de genomförda transaktionerna enligt artikel 5.3 i MAR och artikel 2.3 i Safe Harbour-förordningen biläggs detta pressmeddelande.

Halmstad 29 april 2024

ARISE AB (publ)

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Per-Erik Eriksson, VD Arise AB, +46 702 409 902

Denna information lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 29 april 2024 kl. 18.00.

Om Arise

Arise är ett ledande och oberoende företag som förverkligar ny grön energi. Bolaget prospekterar, bygger, säljer och förvaltar förnybar elproduktion. Bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm.        

Arise AB (publ), Box 808, 301 18 Halmstad, tel. 46 35 10 450 71 00, org.nr. 556274-6726. E-mail: info@arise.se, www.arise.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Återköp av aktier i Hoist Finance under vecka 17, 2024

Published

on

By

Hoist Finance AB (publ) (LEI-kod: 549300NPK3FB2BEL4D08) (”Hoist Finance”) har under perioden 22 april 2024 – 26 april 2024 återköpt sammanlagt 135 000 egna aktier (ISIN: SE0006887063) inom ramen för det återköpsprogram som styrelsen infört.

Återköpen är en del av det återköpsprogram om högst 10 procent av samtliga aktier i bolaget till ett sammanlagt belopp om högst 100 000 000 SEK som Hoist Finance offentliggjorde den 6 februari 2024. Återköpsprogrammet, som löper under perioden från och med den 8 februari 2024 intill årsstämman den 7 maj 2024, genomförs i enlighet med EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014 (”MAR”) och Kommissionens delegerade förordning (EU) nr 2016/1052 (”Safe Harbour-förordningen”). Syftet med återköpsprogrammet är att justera bolagets kapitalstruktur och därigenom bidra till att skapa ett ökat värde för Hoist Finance aktieägare. Avsikten är att de aktier som återköps ska dras in genom beslut vid kommande bolagsstämmor.

Aktier i Hoist Finance har återköpts enligt följande:

Datum

Aggregerad daglig volym (antal aktier)

Viktat genomsnittspris per dag (SEK)

Totalt dagligt transaktionsvärde (SEK)

22 april 2024

20 000

51,5279

1 030 558

23 april 2024

30 000

51,7950

1 553 850

24 april 2024

30 000

49,2056

1 476 168

25 april 2024

20 000

49,3188

986 376

26 april 2024

35 000

50,1999

1 756 997

Totalt ackumulerat under vecka 17 2024

135 000

 

6 803 949

 

Totalt ackumulerat under återköpsprogrammet

2 015 022

 

95 393 345

 

Samtliga förvärv har genomförts på Nasdaq Stockholm av Carnegie Investment Bank AB (publ) för Hoist Finance räkning.

Efter ovanstående förvärv uppgår Hoist Finance innehav av egna aktier per den 26 april 2024 till 2 015 022. Det totala antalet aktier i Hoist Finance, inklusive de egna aktierna, uppgår till 89 303 000 och antalet utestående aktier, exklusive de egna aktierna, uppgår till 87 287 978.

Fullständig information om de genomförda transaktionerna enligt artikel 5.3 i MAR och artikel 2.3 i Safe Harbour-förordningen biläggs detta pressmeddelande.

För vidare information vänligen kontakta:

Christian Wallentin, Vice VD och CFO

ir@hoistfinance.com
+46 8 55 51 77 90

Om Hoist Finance

Hoist Finance är en förvaltare specialiserad på förfallna lån. I över 25 år har vi fokuserat på att investera i och förvalta skuldportföljer. Vi är en partner till internationella banker och finansiella institut i hela Europa och förvärvar portföljer av förfallna lån. Vi är också en partner till privatpersoner och små och medelstora företag som befinner sig i en skuldsituation och vi skapar långsiktigt hållbara återbetalningsplaner som gör det möjligt för dem att omvandla förfallna skulder till skulder som betalas av. Vi finns på 13 marknader i Europa och aktierna är noterade på Nasdaq Stockholm. För mer information, besök hoistfinance.com.

 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.