Connect with us

Marknadsnyheter

GOOBIT GROUP: Lönsamt kryptoföretag listas på First North, ska expandera i Europa

Published

on

I dag, onsdag, listas kryptoväxlingsbolaget Goobit Group (kortnamn: BTCX) på Nasdaq First North, vilket sker genom en direktlistning utan ett publikt erbjudande. Vi fick en pratstund med bolagets vd Pär Helgosson för att få en bättre inblick i Goobit inför handelspremiären.

Pär Helgosson. (Källa: Goobit Group)

I er bolagsbeskrivning inför listningen framkommer att Goobit är den största aktören i Sverige när det gäller handel med kryptovalutor för privatpersoner och företag. Vad är det som har gjort er störst?

”Vi var en av de första kryptoväxlarna i världen och var också bland de första reglerade, vilket har gett oss en legitimitet som reglerad kryptobörs, både hos privatkunder, bolag och banker. Bidragande är också att vi har ett starkt fokus på kundservice, med support på svenska alla dagar i veckan. Eftersom vi har gjort detta i snart tio år har vi samlat på oss erfarenhet som andra aktörer har svårt att köpa sig till”, säger Pär Helgosson.

Ni är noggranna när det gäller identifiering av kunder och säkerställande att det inte sker några illegala transaktioner av något slag på er plattform. Det här är uppenbarligen en viktig fråga för er?

”Det finns alltid ett spektrum inom olika branscher, från superseriösa och reglerade aktörer, till de som befinner sig i andra änden. Vi går i bräschen för att vi gör detta ’by the book’ och att man kan lita på att vi är registrerade och följer de regleringar som finansiella institutioner såsom FI i Sverige, och motsvarande internationellt ställer på alla finansiella aktörer som hanterar transaktioner och valutor. Goobit har i praktiken samma processer och rutiner som banker när det kommer till exempelvis KYC (know your customer) och ’source of funds’. Vår bedömning är att de aktörer som inte gör dessa typer av kontroller, som inte spårar och hindrar felaktiga transaktioner, i längden kommer att konkurreras ut av aktörer som oss som erbjuder en minst lika bra kundupplevelse, om inte bättre, samtidigt som vi är säkrare och tryggare.”

Det planeras för en EU-reglering om drygt två år gällande kryptotillgångar. Känner ni er redo inför den? Kan allt det arbete Goobit hittills har lagt ned på KYC-processer och liknande visa sig bli en tydligare konkurrensfördel framöver när branschen regleras?

”Vi kommer se till att vara helt redo innan regleringarna slår till, vilket absolut är en konkurrensfördel då många andra aktörer som inte varit proaktiva på detta område kommer att behöva påbörja det arbetet när det väl är dags. Vi har tagit den positionen att kunderna kan lita på att vi kommer att vara reglerade, registrerade, följa alla AML- och compliance-krav som vi ska. Goobit gör det som är svårt, men vi gör det på ett automatiserat och skalbart sätt. Vi ser till att göra rätt för oss och ska vara det trygga och pålitliga alternativet”.

Stämmer det att Goobit har hjälpt Riksbanken att komma igång på kryptoområdet?

”Ja, vi var tillsammans med vår partner de som tog initiativet till projektet med Riksbankens e-krona, som de sedan har tagit vidare på egen hand.”

I dagsläget ansvarar kunderna själva för förvaringen av den kryptovaluta de handlar hos Goobit och ni tillhandahåller inte så kallade wallets. Är det senare något som ni överväger att lägga till i ert utbud framöver?

”Ja, vår plan är att erbjuda kunden de tjänster de önskar, såsom möjlighet till wallet framöver och även ’custodian-tjänster’. Vi utvecklar olika tjänster som vi kommer att sjösätta framåt, och i det arbetet drar vi bland annat nytta av att vi har drivit och opererat Nova Exchange, som är en av de största kryptobörserna med över 600 kedjor och coins. Det finns få andra aktörer som har hanterat så stora volymer av kedjor och tokens, och det ger oss en erfarenhet som är unik ur det perspektivet, vilket är en fördel när vi utvecklar nya tjänster.”

Goobit har en expansionsplan som inkluderar övriga Norden i ett första steg och sedan övriga EU-länder. Är planen att delvis uppnå detta genom förvärv eller handlar det om en helt organisk expansion?

”Vi kommer dels att växa organiskt, men även titta på strategiska samarbeten samt möjliga uppköp. Varje marknad vi går in på kommer att utvärderas för att identifiera vilka metoder som lämpar sig bäst. Goobit kommer att såväl samarbeta som konkurrera med lokala aktörer och gör det utifrån tyngden att vi har varit tidiga, att vi är reglerade och att vi har Nasdaq med oss i ryggen som en kvalitetsstämpel.”

Bolaget ”hedgar” inte de bitcoin och ether ni lagerhåller förutom att eventuellt minska lagret vid kraftig volatilitet. Det borde peka på att ni har en positiv långsiktig syn på dessa kryptovalutors prisutveckling? 

”Ja, vår långsiktiga syn är positiv även om det kan vara volatilt på kort sikt. Vår bedömning är att vi befinner oss någonstans i mitten, eller möjligen i mitten av andra halvan, av denna ’bull run’ för kryptovalutor. Bitcoin är det här digitala tillgångsslagets reservvaluta, och anledningen till att vi väljer att fokusera på bitcoin och ether är att de är de största, mest pålitliga och använda protokollen. Goobit är en av de första och största aktörerna i Norden som har valt att allokera kapital i krypto. En investerare i Goobit får kryptoexponering både genom vår kärnaffär att växla kryptovalutor till lokal valuta och genom att vår balansräkning sedan lång tid tillbaka innehåller en lämplig allokering mot bitcoin och ether.”

Nu listas Goobit på Nasdaq First North. Vad är syftet med det, och varför direktlistning istället för IPO?

”Vi gör det för att skala upp våra tillväxtplaner. Anledningen till att Goobit direktlistar sig snarare än gör en IPO är för att vi är lönsamma och har bra siffror med oss in. Den emission vi gjorde i april, tillsammans med verksamhetens kassaflöde gör att vi kan påbörja vår nordiska expansion. Listningen ger också en legitimitet för oss, branschen, kunderna och för våra partners. Väl på Nasdaq kommer vi att invänta marknadens värdering på bolaget och sedan hämta in kapital för att accelerera resan ut i Europa.” 

Goobits lönsamhet och positiva kassaflöde har uppnåtts relativt nyligen. Kan investerare förvänta sig fortsatt lönsamhet framöver?

”Jag klev in i bolaget med mandatet att göra Goobit lönsamt, förbereda och bygga upp bolaget inför en Nasdaq-notering. Det vi ska göra framöver är att fortsätta skala upp vår verksamhet. Goobit har nu den organisatoriska förmågan att kunna operera lönsamt när vi skalar internationellt, men kan mycket väl välja att växa snabbare utan hänsyn till det om så önskas. Vårt största fokus framöver är tillväxt, men vi kan som sagt skala upp tekniskt och operationellt utan att kostnaderna ökar i takt med intäkterna.”

Enligt Goobits bolagsbeskrivning ökade intäkterna med 33,2 procent till 320,7 miljoner kronor (240,7) för det brutna räkenskapsårets nio månader 1 maj 2021 – 31 januari 2021. Ebitda uppgick till 9,1 miljoner (-0,24). För februari 2021 redovisas en omsättning på 65 miljoner kronor, vilket är den högsta nivån hittills för en enskild månad, och Goobit uppger att dess volymer växer i snabb takt.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Studie: Eksem kopplat till ätstörningar

Published

on

By

En ny studie från Yale visar att personer med eksem löper ökad risk för ätstörningar

som anorexi, bulimi och hetsätning. Forskarna analyserade över 250 000

patientjournaler och fann att eksempatienter är tre gånger mer benägna att utveckla

hetsätning och dubbelt så benägna att drabbas av anorexi eller bulimi. Det föreslås

att ätstörningar kan vara ett sätt att hantera depression och ångest relaterat till

eksem. Tidig upptäckt är viktig för att kunna ge rätt stöd och vård till dessa individer.

Källa: https://medicine.yale.edu/yigh…

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.