Marknadsnyheter
Inbjudan till TOURNs presentation av Kvartalsrapport ETT 2021
TOURN publicerar Kvartalsrapport ETT den 17:e maj 2021 och bjuder med anledning av det in till en live-presentation.
Plats: Digitalt, livesändning via Youtube
Tid: Kl. 11.00 måndag 17:e maj 2021
TOURNs VD Robin Stenman presenterar kvartalsrapporten, berättar mer om bolagets strategi för 2021 samt besvarar insamlade frågor genom Magnus Skog från Erik Penser Bank.
Länk till live-sändning
https://www.youtube.com/watch?v=ek2fgNBqs6Q
//
VD, Robin Stenman
TOURN International AB (PUBL)
ir@tourn.com
Tourn är ett techbolag med ursprung i Sverige vars aktier är noterade på Nasdaq First North. Enligt “Deloitte tech fast 500 (EMEA)” är Tourn är ett av Europas snabbast växande techbolag. Bolaget grundades 2010 men sedan 2014 utvecklar bolaget tech-produkter inom företrädesvis influencer marketing men även inom social tech och fintech. Tourn utvecklar tech-plattformar direkt i Tourn, genom dotterbolag eller joint ventures, vidare förvärvar Tourn teknologier och bolag.
Marknadsnyheter
Lantmännen fortsätter och fördjupar fullkornsengagemang genom nysatsningen FullkornsFrämjandet och forskningssamarbeten
Lantmännen har länge arbetat med såväl akademi som bransch för att öka kunskapen om fullkorn. Senaste exemplen är engagemang i nystartade FullkornsFrämjandet samt flera studier, däribland forskningssamarbeten med Köpenhamns universitet och Chalmers i Göteborg. Fullkorn har på senare tid även blivit uppmärksammat genom en meny med tydliga fullkornsinslag på Nobelmiddagen.
Lantmännen har flera samarbeten för att öka kunskapen om fullkorn, däribland medverkan i nya initiativet FullkornsFrämjandet. Samarbetet samlar industri, akademi, myndigheter, civilsamhälle och patientorganisationer med målet att öka svenskarnas fullkornsintag.
Lantmännen har vidare flera samarbeten inom akademin. Företaget var nyligen med och stöttade forskning vid Köpenhamns universitetssjukhus där man kunde påvisa fullkornets hälsofördelar hos barn. Lantmännens forskningsstiftelse har därtill delfinansierat en studie vid Chalmers tekniska högskola, som med hjälp utav 4 500 deltagare ska kartlägga hur vi människor påverkas av vad vi äter.
Enligt de nordiska näringsrekommendationerna bör vi sträva efter att äta minst 90 gram fullkorn varje dag.
– Utöver de många hälsoeffekter vi kan se på både grupp- och individnivå så finns även en omtanke för råvaran, och i förlängningen jorden den brukas i. Nyttan med att äta hela spannmålskärnan finns det helt enkelt goda belägg för, säger Lovisa Martin Marais, Nutrition Manager på Lantmännen R&D.
Under senare tid har kocken Jessie Sommarström fått stor uppmärksamhet för hennes meny på Nobelmiddagen – en modern kulturgröt på klippt korn. En maträtt där fullkorn spelar huvudrollen.
– Det är oerhört viktigt att fullkorn lyfts mer och i synnerhet i sådana här, lite mer ovanliga sammanhang. Därför är en skål gröt om dagen ett ypperligt tips att dela med sig av. Branschen jobbar mycket hårt för att förbättra folkhälsan genom de livsmedel vi erbjuder och om Nobelbanketten kan bli en ögonöppnare för fullkornets viktiga funktion så är ingen gladare än vi, avslutar Lovisa Martin Marais.
Mer information
– Fullkorn är hela kärnor av spannmål som till exempel vete, havre, råg och korn. Fullkorn innehåller mycket fibrer vilket är svårt för kroppen att bryta ner, och gör dessutom att energin från fullkorn frigörs långsammare vilket genererar en stabil blodsockernivå över tid.
– Fullkorn har visat sig vara den enskilt viktigaste kostfaktorn kopplat till hälsa enligt forskarsamarbetet Global Burden of Disease, den största och mest omfattande datainsamlingen för att kvantifiera sjukdomsbörda. Att vi äter för lite fullkorn är därför en av de största riskfaktorerna för utveckling av livsstilssjukdomar.
– Mer information om fullkorn och dess hälsofördelar finns att läsa på Lantmännens webbplats.
För mer information, kontakta gärna:
Lantmännens pressavdelning
Tel: 010 556 88 00
E-post: press@lantmannen.com
Om Lantmännen
Lantmännen är ett lantbrukskooperativ och norra Europas ledande aktör inom lantbruk, maskin, bioenergi och livsmedel. Vi ägs av 18 000 svenska lantbrukare, har 12 000 anställda, har verksamheter i ett 20-tal länder och omsätter 70 miljarder SEK på årsbasis. Med basen i spannmål förädlar vi åkermarkens resurser för ett livskraftigt lantbruk. Några av våra mest kända varumärken inom livsmedel är AXA, Bonjour, Kungsörnen, GoGreen, FINN CRISP, Korvbrödsbagarn och Hatting. Vårt företag är grundat på kunskap och värderingar som har funnits i generationer hos våra ägare. Genom forskning, utveckling och verksamhet i hela värdekedjan tar vi tillsammans ansvar från jord till bord. Läs gärna mer på www.lantmannen.se.
Marknadsnyheter
Copernicus: Ozonhålet i Antarktis 2024 återgår till normalläge
Den dagliga utbredningen av ozonhålet i Antarktis mellan 1 juli och 8 december för 1979–2024
Källa: CAMS/ECMWF.
Under de senaste fyra åren har det årliga ozonhålet i Antarktis pågått längre än vanligt och stängts under andra halvan av december. Mätningar i nära realtid från Copernicus atmosfärövervakningstjänst (CAMS) visar att ozonhålet i Antarktis 2024 bröt sviten genom att följa en mer normal utveckling. Ozonhålet började sluta sig i början av december, vilket är närmare det genomsnittliga normalläget än under de senaste åren. Andra indikatorer som normalt används som den totala arealen på ozonhålet, låg också närmare normalläget.
Utvecklingen av ozonhålet i Antarktis under 2024 började senare än normalt, främst på grund av en störning av polarvirveln efter två plötsliga stratosfäriska uppvärmningar i juli. När polarvirveln åter etablerades under augusti kunde den kemiska uttunningen av stratosfäriskt ozon över Antarktis få effekt, som den gör varje år. Ozonhålets yta fortsatte att öka under hela september, nära genomsnittet för 1979-2021. Den nådde sin maximala storlek på 22 miljoner kvadratkilometer i slutet av månaden. Detta var inte bara mindre än ytan under 2023 och 2022, då den maximala ytan var cirka 25 miljoner km2, den maximala ytan inträffade dessutom senare än 2023 och låg i linje med det historiska genomsnittet.
Även om några av de senaste årens ozonhål i genomsnitt stängdes senare under året, har stängningen 2024 varit mer typisk. Ozonhålens yta minskade stadigt i storlek under hela oktober, i linje med genomsnittet, men stabiliserades under november med en ungefärlig yta på 10 miljoner km2 per dag under månaden. Polarvirveln bröts ner under den första veckan i december, vilket snabbt ledde till att ozonhålet stängdes 2024 i linje med det genomsnittliga stängningsdatumet för 1979-2021.
Tidsserier för det dagliga ozonhålsområdet mellan den 1 juli och den 8 december. Den röda linjen visar data för 2024 och den streckade linjen prognosen för de kommande 5 dagarna. Den tjockare, mörkare blå linjen representerar ozonhålets utveckling under 2023, och den ljusare blå linjen representerar 2022. De grå färgerna representerar percentilvärdena och medianen mellan 1979 – 2021. (Källa: CAMS/ECMWF)
LADDA NED BILD / LADDA NED DATA
Laurence Rouil, direktor för Copernicus Atmosphere Monitoring Service (CAMS) vid ECMWF, kommenterar: ”Montrealprotokollet och dess efterföljande ändringar har varit mycket effektiva när det gäller att begränsa utsläppen av ozonnedbrytande ämnen, men det finns fortfarande en viss variation i denna process på grund av den naturliga variationen av de andra atmosfäriska variablerna som spelar in. Förhoppningsvis kommer vi att se de första tecknen på återhämtning av ozonhålet under de kommande decennierna.
Under hela säsongen publicerar CAMS uppdaterade grafer med analyser, prognoser och animationer av ozonhålet på sin övervakningssida, som regelbundet uppdateras med den senaste informationen i ämnet.
För mer information om stängningen av ozonhålet 2024.
Följ utvecklingen av ozonhålet 2024 i CAMS ozone monitoring page.
Om Copernicus
Copernicus är en del av Europeiska unionens rymdprogram, med finansiering från EU, och är dess flaggskeppsprogram för jordobservation. Verksamheten fungerar genom sex tematiska tjänster: Atmosfär, marina, mark, klimatförändringar, säkerhet och nödsituationer. Den levererar fritt tillgängliga driftsdata och tjänster som ger användarna tillförlitlig och aktuell information om vår planet och dess miljö. Programmet samordnas och hanteras av EU-kommissionen och genomförs i partnerskap med medlemsstaterna, European Space Agency (ESA), European Organization for Exploitation of Meteorological Satellites (EUMETSAT), European Center for Medium-Distance Weather Forecasts ( ECMWF), EU-byråer och Mercator Océan, med flera.
ECMWF driver två tjänster från EU: s Copernicus Earth observationsprogram: Copernicus Atmosphere Monitoring Service (CAMS) och Copernicus Climate Change Service (C3S). De bidrar också till Copernicus Emergency Management Service (CEMS), som genomförs av EU:s gemensamma forskningsråd (JRC).
Om ECMWF
European Center for Medium-Range Weather Forecasts (ECMWF) är en oberoende mellanstatlig organisation som stöds av 35 stater. Det är både ett forskningsinstitut och en operativ tjänst 24/7 som producerar och sprider numeriska väderprognoser till sina medlemsstater. Dessa uppgifter är fullt tillgängliga för de nationella meteorologiska tjänsterna i medlemsstaterna. Superdatoranläggningen (och tillhörande dataarkiv) på ECMWF är en av de största i sin typ i Europa och medlemsstaterna kan använda 25 procent av sin kapacitet för sina egna ändamål.
ECMWF har utökat antalet platser där man bedriver verksamhet. Förutom huvudkontoret i Storbritannien och Computing Center i Italien kommer nya kontor med fokus på aktiviteter som genomförs i partnerskap med EU, såsom Copernicus, finns i Bonn, Tyskland.
Copernicus Atmosphere Monitoring Service webb http://atmosphere.copernicus.eu/
Copernicus Climate Change Service webb https://climate.copernicus.eu/
Mer information om Copernicus: www.copernicus.eu
ECMWF:s webb: https://www.ecmwf.int/
Twitter:
@CopernicusECMWF
@CopernicusEU
@ECMWF
Mediekontakt
Nuria Lopez
Communications | Copernicus Contracts and Press
Office of the Director General
European Centre for Medium-Range Weather Forecasts
Reading, UK | Bologna, Italy
Email: copernicus-press@ecmwf.int
Mobile: +44 (0)7392 277 523
Twitter: @CopernicusECMWF
Björn Mogensen
+46 708-184298
bjorn.mogensen@mogensen.info
Taggar:
Marknadsnyheter
Elon AB (publ) (”Elon”) tecknar en avsiktsförklaring med estländska grossistdistributören Sandman Group (”Sandman”)
Elon har idag tecknat en avsiktsförklaring med Sandman, Baltikums största grossistdistributör av hemelektronikprodukter i Estland. Avsiktsförklaringen innefattar möjligheten för Elon att börja samarbeta i Baltikum med Sandman gällande inköp, logistik samt marknadsföring av varumärkena Elon, Elvita, Nordanro och Canvac.
”Sandman är en imponerande organisation på en, för oss, ny marknad och vi ser stora möjligheter att nå ut med våra varumärken i Baltikum”, säger Elons CEO Stefan Lebrot.
Aare Koppel, Group CEO på Sandman, kommenterar:
”Vårt nya samarbete innebär ett betydande steg framåt i att leverera innovativa lösningar och skapa värde för våra kunder. Vi ser fram emot samarbetet och att göra ett verkligt genomslag på den nordiska marknaden.”
Elon tecknade under 2023 samarbetsavtal med den österrikiska hemelektronikkedjan RedZac och startade under 2024 leveranser av produkter under det egna varumärket Elvita till bolaget. Avsiktsförklaringen med Sandman ger nu Elon möjlighet att nå ut med samtliga egna varumärken till den baltiska marknaden.
Denna information är sådan som Elon AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-12-10 16:00 CET.
Stefan Lebrot, CEO Elon AB (publ)
Telefon: +46 76-76 26 329
E-post: stefan.lebrot@elongroup.se
Camilla Waldmark
Kommunikations- och IR-ansvarig
Tel: +46 70-570 11 94
E-post: camilla.waldmark@elongroup.se
Elon är ett ledande företag för den frivilliga fackhandeln inom hemprodukter, och finns i de nordiska länderna Sverige, Norge, Danmark, Finland och Island. I Sverige finns idag ca 420 Elon-butiker under varumärket Elon och Elon Ljud & Bild. Elon-butikernas fokus ligger på vitvaror och hemelektronik som gör kundens vardag lite enklare. Lokala, drivna entreprenörer med ett starkt varumärke och centrala funktioner som logistik, IT och marknadsföring gör Elon till en stark spelare.
Elon bedriver verksamhet i tre affärssegment; Business to Business (B2B), Business to Consumer (B2C) och Logistics and Servicec (L&S), har sitt säte i Stockholm, men även verksamhet i Örebro och Kalmar. Bolagets aktie (ELON) är noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap.
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter4 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter1 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke