Connect with us

Marknadsnyheter

Stödsystemet för djurbidrag ändras – anmälan om deltagande måste i fortsättningen sökas varje år

Published

on

EU:s stödsystem för djurbidrag ändras från och med 2022. Den mest betydande reformen gäller anmälningarna om deltagande i djurbidrag. Hittills har djurgårdarnas anmälningar om deltagande varit i kraft tills vidare, men i fortsättningen måste de göras årligen.

De nuvarande anmälningarna om deltagande i EU:s djurbidrag upphör att gälla vid utgången av 2021. Ändringen gäller följande anmälningar om deltagande:

  • EU:s bidrag för nötkreatur (hela landet)
  • EU:s bidrag för mjölkkor (AB-stödregionen)
  • EU:s får- och getbidrag
    • bidrag per tacka (AB-stödregionen)
    • bidrag för hongetter (AB-stödregionen)
    • bidrag för slaktlamm och slaktkillingar (hela landet)

Livsmedelsverket ger hösten 2021 närmare information om att de nuvarande anmälningarna om deltagande upphör och om ansökan om nya anmälningar. Avsikten är att anmälningarna om deltagande 2022 ska sökas i webbtjänsten Vipu i början av nästa år.

Kommissionens anmärkningar är orsaken till ändringarna

Orsaken till att stödsystemet för djurbidrag ändras är de anmärkningar som Finland har fått av EU-kommissionen. Kommissionen anser att en stödsökande enligt EU-rättsakterna måste anmäla sitt deltagande i stödsystemet årligen, och därför kan anmälan om deltagande inte gälla tills vidare. Den som ansöker om stöd ska i fortsättningen bland totalt 17 åtgärder välja dem som han eller hon deltar i under stödåret. I Finlands nuvarande modell finns det tre anmälningar om deltagande. Dessutom måste registeranmälningarna om gårdens alla djur framöver vara i ordning genast när perioden för fastställande av stödet börjar efter ansökan.

Finland måste korrigera förfarandet så att det stämmer överens med EU-bestämmelserna. 

Anmälningarna om deltagande i nationella husdjursstöd förblir oförändrade

De ändringar som nästa år görs i anmälningarna om deltagande gäller endast djurbidrag som finansieras av EU. Anmälningarna om deltagande i nationella husdjursstöd är fortfarande i kraft tills vidare, så de behöver inte sökas på nytt år 2022. Följande anmälningar om deltagande i nordligt husdjursstöd förblir oförändrade:

  • Nordligt husdjursstöd för hongetter
  • Nordligt stöd per djurenhet för nötkreatur och nordligt husdjursstöd för slaktade nötkreatur
  • Nordligt husdjursstöd för tackor

Ytterligare information ges vid Livsmedelsverket av:
Överinspektör Iida Parikka
050 518 6117
iida.parikka@ruokavirasto.fi

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group AB har beslutat att inte utnyttja köpoptionen i Nordic Benefits AS och ingått avtal om avyttring av aktier i Nordic Benefits AS

Published

on

By

Pressmeddelande 30 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) meddelade den 14 december 2023 att Bolaget ingått avtal med Uppertine Holdings Ltd om förvärv av cirka 10,1 procent av aktierna och rösterna i Nordic Benefits AS (”Nordic Benefits”) (”Förvärvet”). Den totala köpeskillingen för Förvärvet uppgick till cirka 8,3 MSEK, motsvarande 11,3 SEK per aktie. I samband med Förvärvet avtalade Bolaget och Uppertine Holdings Ltd att Bolaget skulle erhålla en köpoption som, om Bolaget utnyttjade den fullt ut, skulle öka Bolagets totala aktieinnehav i Nordic Benefits från cirka 10,1 procent till cirka 51,4 procent av det totala antalet aktier och röster i Nordic Benefits (”Köpoptionen”). mySafety Group har idag, den 30 april 2024, beslutat att inte utnyttja Köpoptionen och ingått avtal om att sälja tillbaka samtliga aktier från Förvärvet till Uppertine Holdings Ltd till samma pris per aktie som Bolaget betalade i samband med Förvärvet.

Efter en tät dialog och genomgång av struktur och produktportfölj valde vi att avstå från att utnyttja vår köpoption. Nordic Benefits är ett mycket framgångsrikt företag, men för oss är det centralt att våra förvärv också innebär att vi kan dra nytta av kundrelationerna, och bygga kundresor tillsammans med våra förvärv. Strukturen i Nordic Benefits visade sig inte lämpad för vår affärsmodell, och därför valde styrelsen att inte gå vidare med förvärvet. Vi kommer nu att inrikta oss på att investera i andra partnerskap och lösningar för att skapa egna erbjudanden i resevertikalen, säger Marcus Petterson, VD och koncernchef för mySafety Group. 

Enligt aktieöverlåtelseavtalet skulle mySafety Group utnyttja Köpoptionen senast den 30 april 2024 och för det fall Köpoptionen inte utnyttjades skulle Uppertine Holdings Ltd ha rätt att återköpa och mySafety Group rätt att sälja tillbaka aktierna som mySafety Group förvärvade genom Förvärvet. Köpeskillingen vid en sådan transaktion skulle enligt det ursprungliga aktieöverlåtelseavtalet uppgå till 90 procent av köpeskillingen i Förvärvet.

mySafety Group har idag beslutat att inte utnyttja Köpoptionen och ingått avtal om att sälja tillbaka samtliga aktier från Förvärvet till Uppertine Holdings Ltd. Köpeskillingen motsvarar köpeskillingen som betalades i samband med Förvärvet, dvs. 11,3 SEK per aktie och totalt cirka 8,3 MSEK, och således inte 90 procent av den totala köpeskillingen i Förvärvet som först avtalats. Avyttringen av aktierna i Nordic Benefits genomförs per idag, den 30 april 2024. Efter avyttringen äger mySafety Group inga aktier i Nordic Benefits.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl.19.00 den 30 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nordic Credit Partners Fund III AB (publ) årsredovisning och bolagsstyrningsrapport 1 januari – 31 december 2023

Published

on

By

Nordic Credit Partners Fund III AB (publ) offentliggör idag årsredovisningen och bolagsstyrnings-rapporten för perioden 1 januari – 31 december 2023.

Dokumenten publiceras på emittentens hemsida www.ncpgroup.se.

För ytterligare information, kontakta:
Emittentens VD Jakob Eliasson
Telefon: 08-23 11 00
e-post: jakob.eliasson@ncpgroup.se

 

Om Emittenten

Nordic Credit Partners Fund III AB (publ) är en alternativ investeringsfond som regleras av lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder. Fonden investerar i nordiska högavkastande företagsobligationer (eller fonder med motsvarande exponering). Investeringsstrategin bygger på fundamentalvärdering, långsiktighet och portföljförvaltningens och investeringskommitténs mångåriga erfarenhet från finansmarknaden. Målsättningen är att generera en stabil och attraktiv riskjusterad avkastning om 6-9 procent per år över tid. Varje potentiell investering genomgår en omfattande operationell, finansiell och juridisk utvärdering innan slutgiltigt investeringsbeslut fattas och följs därefter upp löpande. Fonden strävar efter god diversifiering mellan branscher, risknivåer och geografier och har möjlighet att belåna innehaven för att öka den riskjusterade avkastningen.

Styrelsen driver verksamheten i en anda av transparens, öppenhet och kostnadsmedvetenhet. Fonden är strukturerad som ett publikt svenskt aktiebolag med säte i Stockholm och fondandelarna är noterade på Nordic Growth Market (NGM). Fondens förvaringsinstitut är Swedbank och AIF-förvaltare är Wahlstedt & Partners, en auktoriserad förvaltare av alternativa investeringsfonder som står under Finansinspektionens tillsyn.

Informationen är sådan som Emittenten ska offentliggöra enligt lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden och lagen (1991:980) om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersoners försorg för offentliggörande den 30 april 2024 kl. 18:30.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Vaxxa AB offentliggör utfallet i teckningsperiod 2 för nyttjande av teckningsoptioner av serie TO5

Published

on

By

Vaxxa AB (”Vaxxa” eller ”Bolaget”) meddelar idag, den 30 april 2024, utfallet i nyttjande i teckningsperiod 2 av teckningsoptioner av serie TO5, vilka emitterades i samband med Vaxxas företrädesemission under 2023.

Under perioden 15 april 2024 – 29 april 2024 hade innehavare av teckningsoptioner av serie TO5 rätt att teckna aktier med stöd av teckningsoptioner.

Totalt nyttjades 801 881 000 teckningsoptioner motsvarande 8 018 810 aktier, vilket motsvarar en nyttjandegrad om cirka 75,6 procent. Vaxxa tillförs därmed cirka 5,1 MSEK. I den första teckningsperioden var nyttjandegraden ca 21% vilket innebär en total nyttjandegrad på 96,6% för TO5.

Antal aktier och aktiekapital

Vaxxa tillförs cirka 5,1 MSEK före emissionskostnader. Emissionskostnaderna beräknas uppgå till cirka 0,1 MSEK. När de nya aktierna har registrerats hos Bolagsverket kommer antalet aktier i Vaxxa uppgå till 33 305 756 (tidigare 25 286 946) och aktiekapitalet uppgå till 16 652 878 SEK (tidigare 12 643 473  SEK).

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.