Connect with us

Marknadsnyheter

Ericsson rapporterar andra kvartalet 2021

Published

on

Andra kvartalet i korthet

  • Koncernens organiska försäljning ökade med 8% jämfört med samma kvartal föregående år, trots att försäljningen i Kina minskade med SEK -2,5 miljarder jämfört med samma kvartal föregående år och patent- och licensintäkterna minskade med SEK -0,5 miljarder jämfört med samma kvartal föregående år. Rapporterad försäljning var SEK 54,9 (55,6) miljarder.
  • Bruttomarginalen exklusive omstruktureringskostnader förbättrades till 43,4% (38,2%), främst driven av operativ hävstångseffekt inom Networks. Andra kvartalet 2020 påverkades negativt av nedskrivning av lager och initial 5G-utbyggnad i Kina. Rapporterad bruttomarginal var 43,4% (37,6%).
  • EBIT exklusive omstruktureringskostnader förbättrades till SEK 5,8 miljarder (10,6%) från SEK 4,5 miljarder (8,2%) jämfört med samma kvartal föregående år, drivet av Networks. Rapporterad EBIT var SEK 5,8 (3,9) miljarder.
  • Den organiska försäljningen inom Networks ökade med 11% jämfört med samma kvartal föregående år, driven av ökade marknadsandelar. Försäljningen i Kina minskade med SEK -2,0 miljarder jämfört med samma kvartal föregående år. Den rapporterade EBIT-marginalen var 21,7% (13,2%).
  • Den organiska försäljningen inom Digital Services var oförändrad jämfört med samma kvartal föregående år, trots att försäljningen i Kina minskade med SEK -0,5 miljarder jämfört med samma kvartal föregående år. Rapporterad EBIT var SEK -1,6 (-0,7) miljarder, med påverkan från en nedskrivning på SEK -0,3 miljarder för förkommersiella produktinvesteringar för den kinesiska marknaden.
  • Periodens resultat var SEK 3,9 (2,6) miljarder.
  • Fritt kassaflöde före M&A var SEK 4,1 (3,2) miljarder med stöd från högre inbetalningar av patent- och licensavgifter. Nettokassan 30 juni 2021 var SEK 43,7 (37,5) miljarder.
  • Utsikterna för RAN-marknaden för 2021 har uppdaterats till 10% tillväxt jämfört med samma kvartal föregående år, mot tidigare 3% tillväxt. Källa: Dell’Oro

 

SEK miljarder

Kv 2
2021
Kv 2
2020
Förändring
årsvis
Kv 1
2021
Förändring
kvartalsvis
Jan-jun
2021
Jan-jun
2020
Förändring
årsvis
Nettoomsättning 54,9 55,6 -1% 49,8 10% 104,7 105,3 -1%
 Försäljningstillväxt justerad för jämförbara enheter och valutaeffekter[1]  –  –  8% –  –  –  –  9%
Bruttomarginal[1]  43,4% 37,6% –  42,8% –  43,1% 38,6% – 
EBIT  5,8 3,9 51% 5,3 11% 11,1 8,2 36%
EBIT-marginal[1]  10,6% 6,9% –  10,6% –  10,6% 7,7% – 
Periodens resultat  3,9 2,6 51% 3,2 23% 7,1 4,9 45%
Vinst per aktie efter utspädning, SEK  1,10 0,74 49% 0,96 15% 2,06 1,39 48%
Finansiella mått exkl. omstr.kostnader[1]
Bruttomarginal exklusive omstruktureringskostnader  43,4% 38,2% –  42,9% –  43,2% 39,3% – 
EBIT exkl. omstr.kostnader  5,8 4,5 29% 5,3 9% 11,2 9,1 22%
EBIT-marginal exkl. omstr.kostnader  10,6% 8,2% –  10,7% –  10,7% 8,7% – 
Fritt kassaflöde före M&A  4,1 3,2 26% 1,6 161% 5,6 5,6 1%
Nettokassa vid periodens slut  43,7 37,5 16% 43,0 2% 43,7 37,5 16%

 

[1] Finansiella icke-IFRS-mått stäms av i slutet av denna rapport mot närmaste avstämningsbara poster i de finansiella rapporterna.

Kommentar från Börje Ekholm, koncernchef och VD:

Vi hade ett fortsatt starkt resultat, med en organisk försäljningstillväxt[1] på 8% under kvartalet. Detta trots en minskad försäljning i Kina med SEK -2,5 miljarder jämfört med samma kvartal föregående år. Networks fortsatte att vinna marknadsandelar under kvartalet med ett antal betydande vunna kontrakt. Koncernens bruttomarginal[2] ökade till 43,4% (38,2%). Vi är välpositionerade för att utnyttja fortsatt marknads-momentum med vår konkurrenskraftiga 5G-produktportfölj och kostnadsstruktur. Det är dock klokt att räkna med en betydligt lägre marknadsandel i Kina för Networks och Digital Services, eftersom det tidigare beslutet att utesluta kinesiska leverantörer från de svenska 5G-näten kan påverka tilldelningen av marknadsandelar.

Försäljningen[1] inom Networks växte organiskt med 11%, trots lägre volymer på grund av försenad 5G-utbyggnad i Kina. Denna tillväxt avspeglar den fortsatt höga aktiviteten på de flesta marknader. Marknaden i Nordostasien exklusive Kina hade stark tillväxt gällande 5G-volymer. Bruttomarginalen[2] förbättrades till 47,9% (40,5%). Genom proaktiva, kontinuerliga åtgärder för en motståndskraftig leveranskedja har vi ökat takten i produktionen för att tillgodose efterfrågan från kunder, och vi står förberedda för framtida utmaningar. Våra ökade FoU-investeringar har accelererat produktutvecklingen. Vi förstärkte vår Cloud RAN-portfölj ytterligare med stöd för 5G-mellanband och massiv MIMO för ökade nätprestanda. Cloud RAN gör det möjligt för tjänsteleverantörer att sömlöst utveckla sina nät mot molnanpassad teknik och öppna nätarkitekturer, och möta efterfrågan på större flexibilitet i utbyggnaden. Våra framgångar med 5G-kontrakt i Nordamerika fortsätter. Vi har skrivit på ännu ett 5-årigt kontrakt med en ledande kund, med ett värde på USD 8,3 miljarder (SEK 71 miljarder). Detta är det enskilt största avtalet i Ericssons historia.

Inom Digital Services hade vi en fortsatt stark utveckling inom 5G Core, och vi ökar FoU-investeringarna i den molnbaserade 5G-portföljen. Den organiska försäljningen var oförändrad under kvartalet. Exklusive den minskade försäljningen i Kina ökade försäljningen[1] med 5%. Bruttomarginalen[2] sjönk till 37,9% (43,6%) jämfört med samma kvartal föregående år, främst på grund av en nedskrivning på SEK -0,3 miljarder relaterad till förkommersiella produktinvesteringar för den kinesiska marknaden. En betydande förlust av marknadsandelar i Kina, som under 2020 stod för 5,4% av försäljningen inom Digital Services, skulle göra att målet för EBIT-marginalen för 2022 skulle fördröjas. En betydligt minskad volym skulle leda till en begränsad förlust under 2022 för Digital Services. Förbättringarna kommer senare under 2022, och vi förväntar oss att se en gradvis ökad omsättning inom Core. Baserat på vår starka portfölj förväntar vi oss att överträffa vårt ursprungliga mål för EBIT-marginalen på 4-7%, eftersom försäljning inom andra marknader över tid kommer att kompensera för bortfallet i Kina. Vi ser stark efterfrågan på våra kärnerbjudanden inom OSS, BSS och 5G, vilket ger oss goda förutsättningar för långsiktig lönsamhet.

Det nya IPR-avtalet med Samsung bekräftar det betydande värdet i vår patentportfölj, och med detta avtal på plats har vi ett bra utgångsläge för att genomföra pågående och framtida patent-licensförnyelser. Ett ytterligare avtal skrevs på i juli, och det är för närvarande hög förhandlingsaktivitet gällande förnyelser. Allteftersom nya avtal ingås, kommer intäkterna att innefatta retroaktiva betalningar för perioder utan licens innan avtalen slöts.

Samtidigt som många marknader ser en återgång till det normala efter covid-19-pandemin, fortsätter vi att se en ökning av fall i Sydostasien som kan resultera i långsammare återhämtning för de länder som påverkas.

Vi fortsätter att investera i regelefterlevnad för att våra åtaganden inom etisk affärspraxis ska genomsyra alla områden i hela organisationen. Att säkerställa att alla beslut fattas med integritet är en drivande kraft i vår kulturförändring.

Affärsmöjligheterna inom Enterprise gällande 5G är en spännande tillväxtmöjlighet för Ericsson. Med utgångspunkt i vår kärnverksamhets starka grund och kommer vi att fortsätta att stegvis investera i tillväxt inom Dedicated Networks, Sakernas internet och den portfölj med trådlösa produkter som förvärvades med Cradlepoint. Vi förutser 20-30% årlig marknadstillväxt inom Enterprise, med möjligheter inom automation, fjärrstyrning och säkerhetshantering inom hela branscher som smart tillverkning, hamnar och flygplatser, energi, gruvdrift, hälsovård och jordbruk. Användning av 5G för storföretag – och fortsatt tillväxt inom 4G – kommer att driva den digitala transformationen av affärsverksamheter globalt, med de trådlösa nätens kombination av höga prestanda, låga fördröjning och säkerhetsfördelar jämfört med traditionella fasta nät. Vi är övertygade om att trådlöst kommer att vara förstahandsvalet för globala verksamheter i 5G-eran.

Ta hand om er.

Börje Ekholm

Koncernchef och VD

[1] Försäljning justerad för jämförbara enheter och valutaeffekter

[2] Exklusive omstruktureringskostnader

INFORMATION TILL REDAKTIONEN

För att läsa den fullständiga rapporten med tabeller hänvisar vi till bifogad fil alternativt https://www.ericsson.com/assets/local/investors/documents/financial-reports-and-filings/interim-reports-archive/2021/6month21-se.pdf eller www.ericsson.com/investors

Videokonferens för analytiker, investerare och journalister

VD och koncernchef Börje Ekholm och finanschef Carl Mellander kommenterar rapporten och svarar på frågor på en videokonferens som börjar kl. 09:00 CEST

För att ansluta till videokonferensen, vänligen gå till www.ericsson.com/investors

För att ställa en fråga, vänligen ring:

Sverige: +46 (0)8 566 426 51 (Avgiftsfritt Sverige: 0200 883 685)

Internationellt/UK: +44 (0)333 300 0804 (Avgiftsfritt UK: 0800 358 9473)

USA: +1 631 913 1422 (Avgiftsfritt USA: +1 855 85 70686)

PIN-kod: 92278406#

Vänligen ring in senast 15 minuter innan videokonferensen startar.

Videokonferensen kommer finnas tillgänglig efter eventet på https://www.ericsson.com/investors.

FÖR YTTERLIGARE INFORMATION, KONTAKTA GÄRNA

Kontaktperson

Peter Nyquist, chef Investerarrelationer
Telefon: +46 705 75 29 06

E-post: peter.nyquist@ericsson.com

Ytterligare kontakter

Stella Medlicott, Marknads- och Kommunikationsdirektör
Telefon: +46 730 95 65 39

E-post: media.relations@ericsson.com

Investerare

Lena Häggblom, Investerarrelationer
Telefon: +46 72 593 27 78

E-post:  lena.haggblom@ericsson.com

Stefan Jelvin, Investerarrelationer
Telefon: +46 709 86 02 27

E-post: stefan.jelvin@ericsson.com

Media

Kristoffer Edshage, chef Corporate Media
Telefon: +46 722 20 44 46
E-post: media.relations@ericsson.com

Corporate Media
Telefon: 010-719 69 92
E-post:
media.relations@ericsson.com

Denna information är sådan som Telefonaktiebolaget LM Ericsson är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 16 juli 2021 kl. 07:00 CEST.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.