Connect with us

Marknadsnyheter

Fortsatt lägre försäljning till följd av pandemin men viss stabilisering

Published

on

Andra kvartalet                                   

  • Nettoomsättningen uppgick till 6,1 MSEK (13,9).
  • Resultat efter skatt uppgick till -19,7 MSEK (-11,7).
  • Resultat per aktie, före och efter utspädning, uppgick till -0,14 SEK (-0,08).
  • Likvida medel uppgick till 64,8 MSEK (30,9).

Väsentliga händelser under kvartalet

  • Enzymaticas företrädesemission avslutades den 2 juni och bolaget tillfördes 59,1 MSEK före emissionskostnader. Emissionen tecknades fullt ut och var garanterad av bolagets tre största ägare.

  • Det japanska patentverket beviljade Enzymaticas patent för det torskenzym som utgör en av nyckelkomponenterna i förkylningssprayen ColdZyme® för den japanska marknaden. Patentet gäller till 2036.

  • Enzymatica meddelade att bolaget lanserar ColdZyme på Amazon i Sverige och Storbritannien, vilket kommer att förbättra tillgången på produkten och ge en ökad exponering av varumärket.

Första halvåret

  • Nettoomsättningen uppgick till 23,1 MSEK (40,7).
  • Resultat efter skatt uppgick till -28,5 MSEK (-11,0).
  • Resultat per aktie, före och efter utspädning, uppgick till SEK -0,20 (-0,08).

Väsentliga händelser efter kvartalet

  • Den 12 juli meddelade Enzymatica att bolaget har utlicensierat exklusiva rättigheter till sin tyska samarbetspartner STADA för att marknadsföra och sälja ViruProtect® (ColdZyme) i Vietnam. Den vietnamesiska egenvårdsmarknaden beräknas omsätta cirka 2 miljarder euro och öron-näsa-halssegmentet cirka 20 miljoner euro.
  • Den 13 juli meddelade Enzymatica att styrelsen har utsett Claus Egstrand, bolagets nuvarande Chief Operating Officer, till ny VD för Enzymatica. Han tillträder sin nya tjänst senast den 1 januari 2022. Claus Egstrand efterträder Therese Filmersson som varit t f VD sedan juni 2020 och som kommer att återgå till rollen som CFO.

Coronapandemins påverkan
Coronapandemin med social distansering, förbättrad handhygien och färre sociala kontakter resulterade i att förkylningsmarknaderna i Sverige och internationellt halverades under det första kvartalet, men marknaderna började stabiliseras under det andra kvartalet. Enzymatica bedömer att förkylningsmarknaderna kommer fortsätta att återhämta sig under det andra halvåret 2021 när ländernas vaccinationsprogram planeras vara genomförda inför förkylningssäsongens inledning under Q4 2021. Företaget ser inte några andra direkta effekter på verksamheten av covid-19 vad gäller produktion, logistik, sjukfrånvaro mm.

 

Nyckeltal

(KSEK) Q2
2021
Q2
2020
H1
2021
H1
2020
Helår
2020
Nettoomsättning 6,1 13,9 23,1 40,7 111,2
Bruttomarginal, % 29 58 47 71 68
Rörelseresultat -20,0 -11,9 -28,7 -11,7 -12,1
Kassaflöde från den löpande verksamheten -14,4 -1,3 -13,1 -5,8 -10,7
Genomsnittligt antal anställda 24 18 24 18 18

 

Ordförande-kommentar: Nyemissionen säkerställer kapital för fortsatt expansion

Effekterna av pandemin fortsatte att påverka Enzymaticas försäljning negativt under det andra kvartalet. Samtidigt ser vi tecken på att marknaderna håller på att vända om än från låga nivåer. Under kvartalet genomförde vi en företrädesemission och har därmed säkerställt företagets kapitalbehov för att fortsätta vår internationella expansion. Enzymatica fick också godkänt patentet för en av nyckelkomponenterna i ColdZyme för den japanska marknaden samt tog i bruk ett nytt affärssystem.

Enzymaticas försäljning under det andra kvartalet uppgick till 6,1 MSEK jämfört med 13,9 MSEK under motsvarande period 2020. Den lägre försäljningen är hänförlig till effekterna av pandemin med social distansering, bättre handhygien och färre sociala kontakter, eftersom antalet förkylningar minskat markant. Under kvartalet fick vi order för ColdZyme på marknader som Rumänien, Polen och Balkan.

Under det andra kvartalet började förkylnings-marknaderna i Sverige och internationellt att återhämta sig, och i juni (till och med vecka 25) ser vi exempelvis hur den svenska marknaden växte med 21 % jämfört med föregående år. I Australien, som befinner sig i början på sin förkylningssäsong, visar marknadsdata att marknaden fortsätter att återhämta sig och kan just nu jämföras med nivåerna innan pandemin.

Under kvartalet genomförde vi en företrädesemission som tillfört bolaget 59,1 MSEK före emissionskostnader. Emissionen tecknades fullt ut, varav 55,6 % med stöd av teckningsrätter, 4,6 % utan stöd av teckningsrätter och resterande del, 39,8 %, tecknades av Enzymaticas tre största ägare enligt garantiåtaganden. Det visar att våra största ägare har en fortsatt stark tilltro till bolaget och dess potential framöver. Genom emissionen har vi säkerställt kapital för att fortsätta våra internationella satsningar, genomföra kliniska studier, stärka organisationen och supply chain samt tillgodose behovet av rörelsekapital.

Enzymatica har ett omfattande och växande patentskydd för ColdZyme. I maj beviljade det japanska patentverket patent för det torskenzym som utgör en av huvudkomponenterna i ColdZyme. Det ger oss ett femtonårigt skydd av vår produkt på en av världens största health care-marknader. Motsvarande patent blev godkänt inom EU och i Ryssland under 2020.

Under kvartalet tog vi i bruk ett nytt affärssystem som ger oss ett ännu bättre stöd för produktion, efterfråge-planering och ekonomihantering.

Det är en omfattande investering som säkerställer ett viktigt verksamhetsstöd för att framgångsrikt kunna hantera den internationella expansionen.

Efter kvartalet utsåg styrelsen Claus Egstrand till ny VD för bolaget, och han tillträder sin nya tjänst senast den 1 januari 2022. Claus har arbetat för Enzymatica sedan 2017, först som Chief Commercial Officer och sedan som Chief Operating Officer. Det är en styrka att vi har gjort en intern rekrytering och Claus har en perfekt bakgrund med lång erfarenhet från den internationella läkemedels- och medicintekniska industrin. Han har vid upprepade tillfällen visat förmåga att kunna leda uppbyggnaden av verksamheter med tvåsiffriga tillväxttal, både vad gäller intäkter och vinst. Vi är mycket tacksamma för Claus fortsatta, starka engagemang för Enzymatica.

Liksom under det senaste kvartalet kommer vi oförtröttligt fortsätta arbetet under Q3 med att stötta våra distributörer på existerande marknader, vid lanseringen av ColdZyme på nya marknader och sluta ytterligare distributörsavtal för nya geografiska marknader. Vi fortsätter också arbetet med kliniska studier och det regulatoriska arbetet för att väl förbereda oss inför MDR, det nya regelverket för medicintekniska produkter. Försäljningsutvecklingen bedöms fortsatt ojämn, såväl på grund av pandemins effekter som på den uppbyggnadsfas som bolaget befinner sig i. I takt med att vaccinations-programmen genomförs i Sverige och internationellt är vi övertygade om att förkylningsmarknaderna kommer att återhämta sig. Vi har börjat se en mindre återhämtning under Q2 och bedömer att en mer kraftfull återhämtning kommer att ske under kommande förkylningssäsong, d.v.s. under Q4 2021 och Q1 2022.

Bengt Baron, Arbetande styrelseordförande
 

Frågor kring rapporten besvaras av:
Bengt Baron, arbetande styrelseordförande, Enzymatica AB
Tel: 0708-59 30 09 | E-post: bengt.baron@outlook.com

Therese Filmersson, CFO, tf VD, Enzymatica AB
Tel: 0708-40 72 24 | E-post: therese.filmersson@enzymatica.com

Offentliggörande
Informationen i denna delårsrapport är sådan som Enzymatica är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruks-förordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 16 juli 2021 kl. 08.30 CET.

Adress
Enzymatica AB (publ) Organisationsnummer: 556719-9244

Post: Ideon Science Park, 223 70 LUND Besök: Scheelevägen 19, Ideon, Lund
Telefon: 046-286 31 00 | info@enzymatica.se | www.enzymatica.se

Enzymatica är listat på Nasdaq First North Growth Market. Bolaget handlas under kortnamnet ENZY och ISIN-koden SE0003943620.
Certified Adviser är Erik Penser Bank. Telefon: 08-463 83 00

Email: certifiedadviser@penser.se
 

OM ENZYMATICA AB
Enzymatica AB är ett life science-bolag som utvecklar och säljer hälsoprodukter mot främst sjukdomar och symptom i öron-näsa-hals-regionen. Produkterna är baserade på en barriärteknologi, som inkluderar marina enzymer. Bolagets första produkt är medicinteknikprodukten ColdZyme®, en munspray mot förkylning. Produkten har lanserats på ett 30-tal marknader på 3 kontinenter. Strategin är att fortsätta växa genom att utveckla fler hälsoprodukter och stärka positionen på befintliga marknader och expandera till fler geografiska marknader via etablerade partners. Bolaget har huvudkontor i Lund och är listat på Nasdaq First North Growth Market. För mer information besök www.enzymatica.se och www.enzymatica.se/sv/section/media/pressmeddelanden

Enzymaticas Certified Adviser är Erik Penser Bank. Tel: 08-463 83 00 E-post: certifiedadviser@penser.se

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

GreenMerc lanserar Trijo Swapping – ny tjänst för växling av kryptovalutor

Published

on

By

Stockholm, 2 maj 2024,

GreenMercs dotterbolag Trijo, Sveriges ledande kryptobörs, är glada att offentliggöra lanseringen av ”Trijo Swapping”, en ny tjänst som möjliggör direkt växling av kryptovalutor utan behov av att först konvertera till fiatvalutor.

Trijo Swapping möjliggör för kunder att snabbt och enkelt växla mellan alla kryptovalutor tillgängliga på plattformen, direkt i datorn eller mobilen. Genom Swapping kan Trijos kunder enkelt ombalansera sina kryptoinnehav på ett snabbt och kostnadseffektivt sätt.

”Med Trijo Swapping tar vi bort barriärerna för handel mellan olika kryptovalutor och erbjuder våra kunder maximal flexibilitet och effektivitet. Det här är ett viktigt steg i vår strävan att ständigt förbättra och förenkla handel med kryptovalutor,” säger Arvid Börje Ramberg, vd på GreenMerc. ”Det är vår ambition att fortsätta expandera och förbättra tjänsten för att möta våra kunders behov.”

För mer information, besök trijo.co

Kontakt

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Arvid Börje Ramberg, vd för GreenMerc AB (publ)

kan nås via e-post på arvid@greenmerc.com eller telefon på 0709-36 86 87.

Om GreenMerc: GreenMerc har som ambition att vara bryggan mellan gammalt och nytt, med målet att uppnå tillväxt genom att lansera skalbara webbaserade finanstjänster som överbryggar traditionell finans och Decentralized Finance (DeFi). Med fokus på innovativa teknologilösningar erbjuder företaget en rad tjänster, från utveckling till färdiga, driftsatta och förvaltade lösningar, vilket möjliggör en mer tillgänglig och transparent finansmarknad för GreenMercs kunder. Läs mer på www.greenmerc.com.

Om Trijo: Trijo är ett dotterbolag till GreenMerc och Sveriges enda kryptobörs. Specialiserade på digitala valutatjänster, är Trijo en pionjär inom kryptovalutamarknaden i Sverige. Med en app tillgänglig för både iPhone och Android, och stöd för över 16 nya valutor, arbetar Trijo för att erbjuda enklare åtkomst till kryptovalutor. Trijo har nyligen även lanserat en tjänst som möjliggör staking och därmed en avkastning på dina digitala tillgångar. Läs mer på www.trijo.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

GreenMerc lanserar Trijo Swapping – ny tjänst för växling av kryptovalutor

Published

on

By

Stockholm, 2 maj 2024,

GreenMercs dotterbolag Trijo, Sveriges ledande kryptobörs, är glada att offentliggöra lanseringen av ”Trijo Swapping”, en ny tjänst som möjliggör direkt växling av kryptovalutor utan behov av att först konvertera till fiatvalutor.

Trijo Swapping möjliggör för kunder att snabbt och enkelt växla mellan alla kryptovalutor tillgängliga på plattformen, direkt i datorn eller mobilen. Genom Swapping kan Trijos kunder enkelt ombalansera sina kryptoinnehav på ett snabbt och kostnadseffektivt sätt.

”Med Trijo Swapping tar vi bort barriärerna för handel mellan olika kryptovalutor och erbjuder våra kunder maximal flexibilitet och effektivitet. Det här är ett viktigt steg i vår strävan att ständigt förbättra och förenkla handel med kryptovalutor,” säger Arvid Börje Ramberg, vd på GreenMerc. ”Det är vår ambition att fortsätta expandera och förbättra tjänsten för att möta våra kunders behov.”

För mer information, besök trijo.co

Kontakt

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Arvid Börje Ramberg, vd för GreenMerc AB (publ)

kan nås via e-post på arvid@greenmerc.com eller telefon på 0709-36 86 87.

Om GreenMerc: GreenMerc har som ambition att vara bryggan mellan gammalt och nytt, med målet att uppnå tillväxt genom att lansera skalbara webbaserade finanstjänster som överbryggar traditionell finans och Decentralized Finance (DeFi). Med fokus på innovativa teknologilösningar erbjuder företaget en rad tjänster, från utveckling till färdiga, driftsatta och förvaltade lösningar, vilket möjliggör en mer tillgänglig och transparent finansmarknad för GreenMercs kunder. Läs mer på www.greenmerc.com.

Om Trijo: Trijo är ett dotterbolag till GreenMerc och Sveriges enda kryptobörs. Specialiserade på digitala valutatjänster, är Trijo en pionjär inom kryptovalutamarknaden i Sverige. Med en app tillgänglig för både iPhone och Android, och stöd för över 16 nya valutor, arbetar Trijo för att erbjuda enklare åtkomst till kryptovalutor. Trijo har nyligen även lanserat en tjänst som möjliggör staking och därmed en avkastning på dina digitala tillgångar. Läs mer på www.trijo.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Välkommen till ett webbsänt seminarium om Mediebarometern 2023!

Published

on

By

Den 14 maj presenterar Nordicom vid Göteborgs universitet resultaten från 2023 års Mediebarometer, den årliga undersökningen av den svenska befolkningens medievanor.  

Utöver de viktigaste resultaten från Mediebarometern 2023 kommer två exklusiva analyser att presenteras. Tobias Lindberg, medieforskare vid Nordicom, har tittat närmare på framtiden för den tryckta boken och presenterar siffror kring bokens ställning i en alltmer digital medievärld. Ulrika Facht, medieanalytiker vid Nordicom, presenterar statistik kring hur faktorer som utbildning, urbanisering och kön spelade roll för nyhetsanvändningen bland unga vuxna 2023.   

Program  

  • Moderator Jonas Ohlsson, föreståndare vid Nordicom, hälsar välkommen och berättar om programmet 
  • Elisabeth Falk, utredare vid Nordicom, berättar om undersökningen  
  • Huvudresultat och trender i Mediebarometern 2023  
    Karin Hellingwerf, medieanalytiker vid Nordicom  
  • Har vi slutat läsa böcker? Om bokläsningens framtid
    Tobias Lindberg, medieforskare vid Nordicom  
  • Urban eller förläst – vad spelar roll för nyhetsanvändning i den digitala generationen  
    Ulrika Facht, medieanalytiker vid Nordicom  

Tid och datum: 14 maj, ett webbsänt seminarium publiceras på www.nordicom.gu.se klockan 07.00.  

Vill du ta del av rapporten med embargo innan den släpps? Kontakta Nordicoms kommunikatör Mia Jonsson Lindell nedan.  

Få Mediebarometern 2023 direkt till din inkorg
I år kommer resultaten att presenteras vid ett webbsänt seminarium som publiceras på vår webbplats. I samband med detta kommer också hela rapporten Mediebarometern 2023 att finnas tillgänglig för gratis nedladdning. Anmäl dig till Mediebarometerns nyhetsbrev så skickar vi en länk till det webbsända seminariet och rapporten i anslutning till lanseringen den 14 maj.   

Om Mediebarometern
Mediebarometern är en årlig undersökning av den svenska befolkningens tillgång till, och användning av, olika typer av medier. Undersökningen har genomförts sedan 1979 och det gör Mediebarometern till den äldsta studien i sitt slag i världen. Resultaten i 2023 års undersökning bygger på svar från omkring 6 000 slumpmässigt utvalda personer i åldern 9 till 85 år.

Kontakt:

Göteborgs universitet är ett av de stora i Europa med 53 800 studenter och 6 700 anställda. Verksamheten bedrivs av åtta fakulteter, till allra största del i centrala Göteborg. Utbildning och forskning har stor bredd och hög kvalitet – det vittnar sökandetryck och nobelpris om. www.gu.se.  Följ oss på Twitter. Gilla oss på Facebook. Följ oss på Instagram.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.