Connect with us

Marknadsnyheter

Veoneer samarbetar med Baraja för att leverera Spectrum-Scan LiDAR till nästa generation autonoma fordon

Published

on

Stockholm, 19 juli 2021: Autotech-bolaget Veoneer, Inc. (NYSE: VNE och SSE: VNE SDB) har tecknat avtal med LiDAR-företaget Baraja om att industrialisera deras LiDAR, som baseras på spektrum-skanningsteknologi, för nästa generations bilar med nivå L2+ till L4, självkörning.

Enligt det icke-exklusiva avtalet kommer Veoneer utveckla, marknadsföra och integrera en skalbar spektrum-scanningsplattform från Baraja till fordonsindustrin.

Veoneer valde att samarbete med Baraja efter omfattande tester, där Baraja erbjuder robust teknologi och en plan för att ta fram mycket små lidarlösningar som möjliggör fordonsintegration.

Barajas spektrumskanningslidar kopplar samman en laser, som har justerbar våglängd, med en prismaliknande optik som leder ljuset i olika riktningar, vilket erbjuder en högre tillförlitlighet till en lägre kostnad. Barajas RMCW-teknologi erbjuder industriledande störningsreduktion och momentan mätning av hastighet, vilket skiljer den från traditionella Time-of-flight-lösningar.

”Veoneer är en naturlig partner för oss. Vår spektrumskanningsteknologi ska göra självkörning säkrare, mer tillgänglig och redan idag redo för nästa generation fordon. Genom att kombinera vår teknologi med Veoneers omfattande erfarenhet inom fordonsdesign och plattformsintegration innebär detta samarbete att världsledande tillverkare av bilar kan erbjuda autonoma funktioner till fler människor,” säger Federico Collarte, medgrundare och koncernchef för Baraja. 

Spektrumskanning möjliggör nivå 4, självkörning

Barajas spektrumskanningslidar omdefinierar hur autonoma fordon ser sin omgivning. Istället för att lita på ömtåliga rörliga delar och oscillerande speglar används spridande optik som skannar av omgivningen, vilket är betydligt mer tillförlitligt och robust än traditionell FMCW eller roterande LiDAR.

Barajas spektrumskanningslidar skapar högupplösta ”pointclouds” som detekterar objekt med hög precision under fart och på mer än 250 m avstånd, samtidigt som den inte störs av andra sensorer eller ljuskällor. Teknologin är också mer tolerant mot faktorer som tidigare hindrat traditionella LiDAR system, såsom värme, stötar och vibrationer. Baraja har testat sin LiDAR i tuffa miljöer, från Australiens inland till arktisk tundra, för att försäkra sig om att den klarar olika väderförhållanden.

Denna teknologi kompletteras av Veoneers gedigna erfarenhet av att utveckla fordonsanpassade sensorlösningar till förarassistans och autonoma applikationer samt skapa nya system för LiDAR så att fordonstillverkarna ska kunna detektera och klassificera objekt snabbare och med mer precision.

 ”Veoneer vill erbjuda säkra, robusta, högkvalitativa sensorlösningar till fordonstillverkare globalt. Efter omfattande undersökningar av 70 Lidar-företags teknologier globalt har vi kommit fram till att vi, som samarbetspartner till Baraja, kommer kunna erbjuda och integrera skalbara LiDAR-sensorer i framtida bilar till konkurrenskraftiga priser,” säger Jan Carlson, ordförande, VD och koncernchef för Veoneer.

RMCW – Random Modulation Continuous Wave
FMCW – Frequency-Modulated Continuous Wave

För ytterligare information
Thomas Jönsson, EVP Communications & IR,
thomas.jonsson@veoneer.com, tel +46 (0)8 527 762 27

Veoneer, Inc. (NYSE: VNE and SSE: VNE SDB) är en världsledare inom fordonsteknik. Vi designar, tillverkar och säljer mjukvara, hårdvara och systemlösningar för passagerarsäkerhet, förarassistans, collaborative’ och autonom körning till fordonstillverkare globalt. Vår affärsidé är att skapa förtroende för mobilitet. Huvudkontoret ligger i Stockholm och Veoneer har 7500 medarbetare i 11 länder. Under 2020 uppgick försäljningen till 1,37 miljarder USD. Veoneer, som bildades 2018, bygger på närmare 70 års erfarenhet av att utveckla lösningar för fordonssäkerhet. Veoneer är noterat på New York Stock Exchange (NYSE: VNE) och Nasdaq Stockholm (SSE: VNE SDB).

Baraja bygger LiDAR för en autonom framtid. Med banbrytande Spectrum-Scan™ LiDAR-teknologin erbjuder Baraja ledande fordonstillverkare ett solitt system, en ny benchmark för precision och tillförlitlighet. Baraja grundades 2016 av telekomingenjörerna Federico Collarte och Cibby Pulikkaseril, som upptäckte ett sätt att använda optisk fiber och fotonik för att lösa problem LiDAR ställts inför.  Baraja stöds av Sequoia, Blackbird Ventures, Hitachi Construction Machinery och Main Sequence Ventures.

”Safe Harbor Statement” enligt amerikansk federal lag: I meddelandet finns uttalanden som inte är historiska fakta, utan framåtblickande, så som de definieras i Amerikanska Förenta Staternas (USA) ”Private Securities Litigation Reform Act of 1995”. I sådana framåtblickande uttalanden ingår uttalanden om aktiviteter, händelser och utveckling så som Veoneer, Inc. eller dess ledning tror och antar kan inträffa i framtiden. Framåtblickande uttalanden grundas på nuvarande förväntningar, antaganden och tillgänglig data från tredje part. Våra förväntningar och antaganden kommuniceras i god tro när vi anser att det finns rimlig täckning för dem. Dock kan vi inte garantera att sådana framåtblickande uttalanden kommer att materialiseras eller visa sig vara korrekta, då framåtblickande uttalanden i sig beror på kända och okända risker och allmänna osäkerhetsfaktorer som kan leda till att det faktiska resultatet avviker från det tilltänkta resultatet. Otaliga risker och osäkerhetsfaktorer kan innebära att effekterna blir helt annorlunda jämfört med vad som tidigare angivits, däribland generella ekonomiska förutsättningar och förändringar i den globala fordonsindustrin. För samtliga framåtblickande uttalanden i detta och i andra meddelanden åberopar vi det skydd som USA:s ”Private Securities Litigation Reform Act of 1995” erbjuder. Förutom den skyldighet vi har enligt lag, åtar vi oss inte att uppdatera dessa framåtblickande eller uttalanden till följd av ny information eller framtida händelser.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group AB har beslutat att inte utnyttja köpoptionen i Nordic Benefits AS och ingått avtal om avyttring av aktier i Nordic Benefits AS

Published

on

By

Pressmeddelande 30 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) meddelade den 14 december 2023 att Bolaget ingått avtal med Uppertine Holdings Ltd om förvärv av cirka 10,1 procent av aktierna och rösterna i Nordic Benefits AS (”Nordic Benefits”) (”Förvärvet”). Den totala köpeskillingen för Förvärvet uppgick till cirka 8,3 MSEK, motsvarande 11,3 SEK per aktie. I samband med Förvärvet avtalade Bolaget och Uppertine Holdings Ltd att Bolaget skulle erhålla en köpoption som, om Bolaget utnyttjade den fullt ut, skulle öka Bolagets totala aktieinnehav i Nordic Benefits från cirka 10,1 procent till cirka 51,4 procent av det totala antalet aktier och röster i Nordic Benefits (”Köpoptionen”). mySafety Group har idag, den 30 april 2024, beslutat att inte utnyttja Köpoptionen och ingått avtal om att sälja tillbaka samtliga aktier från Förvärvet till Uppertine Holdings Ltd till samma pris per aktie som Bolaget betalade i samband med Förvärvet.

Efter en tät dialog och genomgång av struktur och produktportfölj valde vi att avstå från att utnyttja vår köpoption. Nordic Benefits är ett mycket framgångsrikt företag, men för oss är det centralt att våra förvärv också innebär att vi kan dra nytta av kundrelationerna, och bygga kundresor tillsammans med våra förvärv. Strukturen i Nordic Benefits visade sig inte lämpad för vår affärsmodell, och därför valde styrelsen att inte gå vidare med förvärvet. Vi kommer nu att inrikta oss på att investera i andra partnerskap och lösningar för att skapa egna erbjudanden i resevertikalen, säger Marcus Petterson, VD och koncernchef för mySafety Group. 

Enligt aktieöverlåtelseavtalet skulle mySafety Group utnyttja Köpoptionen senast den 30 april 2024 och för det fall Köpoptionen inte utnyttjades skulle Uppertine Holdings Ltd ha rätt att återköpa och mySafety Group rätt att sälja tillbaka aktierna som mySafety Group förvärvade genom Förvärvet. Köpeskillingen vid en sådan transaktion skulle enligt det ursprungliga aktieöverlåtelseavtalet uppgå till 90 procent av köpeskillingen i Förvärvet.

mySafety Group har idag beslutat att inte utnyttja Köpoptionen och ingått avtal om att sälja tillbaka samtliga aktier från Förvärvet till Uppertine Holdings Ltd. Köpeskillingen motsvarar köpeskillingen som betalades i samband med Förvärvet, dvs. 11,3 SEK per aktie och totalt cirka 8,3 MSEK, och således inte 90 procent av den totala köpeskillingen i Förvärvet som först avtalats. Avyttringen av aktierna i Nordic Benefits genomförs per idag, den 30 april 2024. Efter avyttringen äger mySafety Group inga aktier i Nordic Benefits.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl.19.00 den 30 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nordic Credit Partners Fund III AB (publ) årsredovisning och bolagsstyrningsrapport 1 januari – 31 december 2023

Published

on

By

Nordic Credit Partners Fund III AB (publ) offentliggör idag årsredovisningen och bolagsstyrnings-rapporten för perioden 1 januari – 31 december 2023.

Dokumenten publiceras på emittentens hemsida www.ncpgroup.se.

För ytterligare information, kontakta:
Emittentens VD Jakob Eliasson
Telefon: 08-23 11 00
e-post: jakob.eliasson@ncpgroup.se

 

Om Emittenten

Nordic Credit Partners Fund III AB (publ) är en alternativ investeringsfond som regleras av lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder. Fonden investerar i nordiska högavkastande företagsobligationer (eller fonder med motsvarande exponering). Investeringsstrategin bygger på fundamentalvärdering, långsiktighet och portföljförvaltningens och investeringskommitténs mångåriga erfarenhet från finansmarknaden. Målsättningen är att generera en stabil och attraktiv riskjusterad avkastning om 6-9 procent per år över tid. Varje potentiell investering genomgår en omfattande operationell, finansiell och juridisk utvärdering innan slutgiltigt investeringsbeslut fattas och följs därefter upp löpande. Fonden strävar efter god diversifiering mellan branscher, risknivåer och geografier och har möjlighet att belåna innehaven för att öka den riskjusterade avkastningen.

Styrelsen driver verksamheten i en anda av transparens, öppenhet och kostnadsmedvetenhet. Fonden är strukturerad som ett publikt svenskt aktiebolag med säte i Stockholm och fondandelarna är noterade på Nordic Growth Market (NGM). Fondens förvaringsinstitut är Swedbank och AIF-förvaltare är Wahlstedt & Partners, en auktoriserad förvaltare av alternativa investeringsfonder som står under Finansinspektionens tillsyn.

Informationen är sådan som Emittenten ska offentliggöra enligt lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden och lagen (1991:980) om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersoners försorg för offentliggörande den 30 april 2024 kl. 18:30.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Vaxxa AB offentliggör utfallet i teckningsperiod 2 för nyttjande av teckningsoptioner av serie TO5

Published

on

By

Vaxxa AB (”Vaxxa” eller ”Bolaget”) meddelar idag, den 30 april 2024, utfallet i nyttjande i teckningsperiod 2 av teckningsoptioner av serie TO5, vilka emitterades i samband med Vaxxas företrädesemission under 2023.

Under perioden 15 april 2024 – 29 april 2024 hade innehavare av teckningsoptioner av serie TO5 rätt att teckna aktier med stöd av teckningsoptioner.

Totalt nyttjades 801 881 000 teckningsoptioner motsvarande 8 018 810 aktier, vilket motsvarar en nyttjandegrad om cirka 75,6 procent. Vaxxa tillförs därmed cirka 5,1 MSEK. I den första teckningsperioden var nyttjandegraden ca 21% vilket innebär en total nyttjandegrad på 96,6% för TO5.

Antal aktier och aktiekapital

Vaxxa tillförs cirka 5,1 MSEK före emissionskostnader. Emissionskostnaderna beräknas uppgå till cirka 0,1 MSEK. När de nya aktierna har registrerats hos Bolagsverket kommer antalet aktier i Vaxxa uppgå till 33 305 756 (tidigare 25 286 946) och aktiekapitalet uppgå till 16 652 878 SEK (tidigare 12 643 473  SEK).

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.