Connect with us

Marknadsnyheter

Attendos rapport för det andra kvartalet 2021 – Förbättring driven av Finland

Published

on

Attendo redovisar ett förbättrat resultat för det andra kvartalet 2021. Den organiska tillväxten uppgick till 5 procent, drivet framförallt av högre kundinflöde i Finland och positiva priseffekter. Pandemin fortsätter att tynga den skandinaviska verksamheten, som dock sett en positiv trend avseende sålda platser under kvartalet. Utvärderingar har under kvartalet visat att Attendos åtgärder för att skydda kunder under pandemin totalt sett fungerat väl.

Kommentarer från Martin Tivéus, VD och koncernchef

”Vi fortsätter att leverera enligt plan på vårt turn-around program i Finland och kan uppvisa en god organisk tillväxt som följd av fler sålda platser samt prisjusteringar som balanserar kostnaderna för den nya bemanningslagen. Medan pandemin har haft en ytterst begränsad effekt i vår finska verksamhet, har den varit desto kraftigare i Skandinavien. Vi ser dock en positiv trend i antalet sålda platser i Skandinavien, från en mycket låg nivå under första kvartalet. Under kvartalet har vi även låtit göra en grundlig analys av vårt arbete under pandemin i Sverige. Den visar på flera lärdomar, men också att Attendo som helhet klarat pandemin väl.

Turn-around programmet i Finland fortsätter enligt plan

Vi fortsätter att leverera enligt plan på det långsiktiga turn-around program vi startade i Finland 2019. En fortsatt hög försäljningstakt i kombination med färre nyöppningar syns i både beläggningsutveckling och omsättning. Beläggningen uppgår nu till 85 procent att jämföra med 79 procent vid samma period 2020. Valutajusterad nettoomsättning i Attendo Finland ökade med cirka 15 procent i relation till jämförelsekvartalet 2020.

Det leasejusterade rörelseresultatet (EBITA) för Finland uppgick till 0 Mkr under kvartalet, en förbättring med 67 Mkr jämfört med motsvarande kvartal 2020, drivet av högre beläggning och positiva priseffekter. Priseffekter från omförhandlade kontrakt inför 2021 har till stor del balanserat högre kostnader för ökade bemanningskrav relaterade till den nya bemanningslagen. Vi räknar med fortsatta förhandlingar under kommande år för att fullt ut kompensera för kostnaderna relaterade till den nya bemanningslagen fram till 2023.

Gradvis förbättring av nyförsäljningen i Sverige

Efter ett pandemi-år med en historiskt låg inflyttningstakt av nya kunder till äldreboenden i Sverige, ser vi en gradvis förbättring av inflyttningstakten under andra kvartalet. Detta som en konsekvens av vaccinationsprogrammen och en sjunkande smittspridning i samhället. Med detta kan vi stänga kvartalet med en oförändrad beläggning i Sverige jämfört med första kvartalet trots att vi öppnat mer än 200 nya platser under kvartalet. Vi räknar med en fortsatt normalisering av försäljningstakten under andra halvåret i takt med att beläggningssituationen i kommunernas egna verksamheter successivt förbättras. Jämfört med föregående år är dock beläggningen väsentligt lägre, något som syns i resultatet. 

Nettoomsättningen i Attendo Skandinavien minskade med 4 procent som en konsekvens av avyttringen av den norska verksamheten och lägre beläggning i relation till jämförelsekvartalet. Leasejusterat rörelseresultat uppgick till 74 Mkr, något lägre än föregående år också justerat för reavinst i jämförelsekvartalet. I resultatet för andra kvartalet ingår engångskostnader på 15 mkr för extra återhämtningsdagar efter pandemin för personalen. 

Sammantaget ett förbättrat resultat drivet av Finland

Den organiska tillväxten uppgick till 5 procent, drivet framförallt av högre kundinflöde i Finland och positiva priseffekter. Det leasejusterade rörelseresultatet (EBITA) för andra kvartalet uppgick till 53 Mkr, en tydlig underliggande förbättring drivet av utvecklingen av Finland.

Attendo har fortsatt en stor negativ finansiell påverkan från corona-pandemin, vilket delvis uppvägts av offentlig kompensation för corona-relaterade merkostnader som uppkommit under 2020. Trots den kraftiga påverkan av pandemin på både 2020 och 2021, följer vi vår strategiska plan och är trygga med att vi kommer att leverera på våra nya finansiella mål för 2023.

Omsorg som gör skillnad

Vårt övergripande mål för verksamheten är att ge en god omsorg som ska leda till högre nöjdhet och bättre hälsa för våra kunder med ambitionen att ha nöjdast kunder på varje ort där vi finns. Under det senaste året har vi därför utvecklat vårt gemensamma arbetssätt under namnet Attendo Way, som ska säkerställa omsorg med hög kvalitet utifrån gemensamma principer och samtidigt uppmuntra till lokalt engagemang. Vi fortsätter under 2021 med att utveckla Attendo Way med fokus på bland annat kultur och öppenhet, digitala verktyg samt medarbetarengagemang. Vi sätter också fokus på att ta nästa steg när det gäller kvalitetsutveckling, med ambitionen att förbättra våra resultat när det gäller livskvalitet och förebyggande hälsa.

Efterspelet av pandemin

Som Nordens största omsorgsföretag är det viktigt för oss att utvärdera vår egen insats under pandemin. Det är vi skyldiga våra kunder och närstående, men också Attendos alla medarbetare och våra kommunala uppdragsgivare. Attendo är ett lärande företag och vi vill bidra till att öka kunskapen om pandemin och om äldreomsorgen i allmänhet.

Under våren har vi därför startat ett omfattande internt arbete som inkluderar alla våra medarbetare, med att diskutera och dokumentera lärdomar från hanteringen av pandemin.

Utvärderingen har inom vissa områden även skett med hjälp av extern expertis. Bland annat har Sirona Health Solutions analyserat överdödligheten under hela pandemin vid samtliga äldreboenden i kommuner där Attendo har verksamhet. Det omfattar en tredjedel av Sveriges äldreboenden. Resultatet visar att Attendo hade en överdödlighet som var 19 procentenheter lägre än andra utförare (privata och offentliga) under perioden mars 2020 – april 2021.

Pandemin har varit oerhört utmanande för både medarbetare, boende och anhöriga och det finns många lärdomar att dra inför framtiden. Samtidigt visar utvärderingarna att Attendos åtgärder för att skydda boende under pandemin totalt sett har fungerat väl.”

Sammanfattning av andra kvartalet 2021

  • Nettoomsättningen uppgick till 3 207 Mkr (3 112). Den organiska tillväxten uppgick till 4,8 procent.
  • Leasejusterat rörelseresultat (EBITA), det vill säga EBITA enligt tidigare redovisningsstandard, uppgick till 53 Mkr (42), vilket motsvarar en leasejusterad rörelsemarginal på 1,7 procent (1,3). De negativa effekterna från pandemin uppskattas ha påverkat resultatet med cirka 40 Mkr (60) vilket till del har motverkats av offentlig kompensation för vissa merkostnader 2020 på 23 Mkr. relaterade till återhämtningsdagar. I jämförelsekvartalet ingår en realisationsvinst på 41 Mkr.
  • Rörelseresultatet (EBITA) uppgick till 162 Mkr (153), vilket motsvarar en rörelsemarginal på 5,1 procent (4,9).
  • I andra kvartalet 2020 genomfördes nedskrivning av goodwill samt av nyttjanderättstillgångar, vilket belastade jämförelsekvartalets resultat med -971 Mkr.
  • Periodens resultat uppgick till -19 Mkr (-975). Resultat per aktie efter utspädning uppgick till -0,12 kr (-6,06). Justerat resultat per aktie2 efter utspädning uppgick till 0,19 kr (0,11).
  • Fritt kassaflöde uppgick till 72 (198).

Sammanfattning av perioden januari-juni

  • Nettoomsättningen uppgick till 6 269 Mkr (6 240). Den organiska tillväxten uppgick till 3,4 procent. 
  • Leasejusterat rörelseresultat (EBITA), det vill säga EBITA enligt tidigare redovisningsstandard, uppgick till 128 Mkr (126), vilket motsvarar en leasejusterad rörelsemarginal på 2,0 procent (2,0). De negativa effekterna från pandemin uppskattas ha påverkat resultatet med cirka 90 Mkr (80) vilket till del har motverkats av offentlig kompensation för vissa merkostnader 2020 på 73 Mkr. I jämförelseperioden ingår en realisationsvinst på 41 Mkr. 
  • Rörelseresultatet (EBITA) uppgick till 345 Mkr (335), vilket motsvarar en rörelsemarginal på 5,5 procent (5,4).
  • Periodens resultat uppgick till -28 Mkr (-972). Resultat per aktie efter utspädning uppgick till -0,18 kr (-6,04). Justerat resultat per aktie efter utspädning uppgick till 0,45 kr (0,48).
  • Fritt kassaflöde uppgick till 210 Mkr (424).
  • Antalet platser i Attendos boenden var vid periodens slut 20 858 (20 708). Beläggning i boenden var 83 procent (80).

Telefonkonferens

En telefonkonferens hålls den 22 juli 2021 kl 10.00 (CET) med VD och koncernchef Martin Tivéus samt ekonomi- och finansdirektör Fredrik Lagercrantz. För deltagande vänligen ring in på:

SE:                       +46 8 505 583 53
FI:                        +358 931 583 775
UK:                      +44 3 333 009 268

Du kan följa presentationen och konferensen på följande webblänk:
https://tv.streamfabriken.com/attendo-q1-2021

Rapporten samt övrigt informationsmaterial finns tillgängligt på:
https://www.attendo.com/

Attendo AB (publ)

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Andreas Koch, Kommunikations- och IR-direktör Attendo
Telefon: +46 705 09 77 61   I   epost: andreas.koch@attendo.com

Stefan Svanström, Chef Samhällskommunikation Attendo
Telefon: +46 708 67 38 07   I   epost:
stefan.svanstrom@attendo.com

 

Denna information är sådan som Attendo AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 22 juli 2021 kl. 08.00 CET.

attendo.com

Attendo – det ledande omsorgsföretaget i Norden   I I över 35 år har Attendo haft som utgångspunkt att stödja och stärka människor med behov av omsorg i allt det vi gör. Utöver äldreomsorg erbjuder Attendo omsorg till personer med funktionsnedsättningar samt individ och familjeomsorg. Attendo har omkring 25 000 medarbetare och finns lokalt förankrat med över 700 verksamheter i runt 300 kommuner i Sverige, Finland och Danmark. Varje dag möter våra medarbetare tiotusentals kunder i deras vardag. Varje sådant möte präglas av våra gemensamma värderingar omtanke, engagemang och kompetens. 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Inbjudan till presentation av Tobiis rapport för första kvartalet 2024

Published

on

By

Tobiis delårsrapport för första kvartalet 2024 kommer att publiceras torsdagen den 16 maj cirka kl. 07.30. En webbsänd presentation hålls samma dag kl. 09.00.

VD Anand Srivatsa, och CFO Magdalena Rodell Andersson kommer att presentera och kommentera rapporten. Presentationen hålls på engelska och följs av en frågestund.

Följ den webbsända presentationen live på:

https://ir.financialhearings.com/tobii-q1-report-2024

Vänligen försäkra dig om att du är ansluten till presentationen genom att logga in några minuter innan den börjar. Det kommer att vara möjligt att ställa frågor via chattfunktionen eller muntligt, genom att välja alternativ för deltagande.

Presentationsmaterialet kommer att finnas tillgängligt på Tobiis webbplats. Där kommer även rapporten och en inspelning av webbpresentationen att finnas tillgängliga.

Välkommen!

För mer information, vänligen kontakta:

Carolina Strömlid, Head of Investor Relations, Tobii AB, tel: +46 (0)70 880 71 73, e-post: carolina.stromlid@tobii.com

 

Om Tobii 

Tobii är världsledande inom eyetracking och pionjär inom attention computing. Vårt mål är att göra världen bättre med teknik som förstår vår uppmärksamhet och intention. Vi skapar en bättre framtid med våra produkter och lösningar som appliceras inom områden så som beteendestudier och forskning, hälso- och sjukvård, träning och utbildning, gaming, extended reality (VR, AR & MR), fordonsindustrin, med flera. Tobiis eyetracking-lösningar används av tusentals företag, universitet och forskningsinstitutioner runt om i världen. Tobii har sitt huvudkontor i Sverige och är noterat på Nasdaq Stockholm (TOBII). Mer information finns på: www.tobii.com. 

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Klart för ny kulturverksamhet för unga i Skärholmens nya landmärke

Published

on

By

Avtalet är signerat och klart för Kulturhuset Stadsteaterns nya lokaler i Stockholmshems nybyggda 23-våningshus på Bredholmstorget i Skärholmen. I de nya lokalerna kommer tidigare skapa-själv-verksamheten ”Labbet” för barn och unga att flytta in och utökas rejält.

Labbet som idag har cirka 130 kvadratmeter i Kulturhuset Stadsteaterns lokaler i Skärholmen kommer att få 500 nya kvadratmeter längst ner i det nybyggda 23-våningshuset intill Skärholmens centrum.

– Det känns jätteroligt att Kulturhuset Stadsteatern flyttar in sin ungdomsverksamhet i vårt hus, i Skärholmens nya landmärke. I huset finns också både lägenheter och Stockholmshems kontor, det kommer att göra torget till en levande plats under stora delar av dygnet, säger Maria-Elsa Salvo (S), styrelseordförande Stockholmshem.

I de nya lokalerna kommer det bland annat att finnas tre studios med möjlighet att skapa musik, podd, testa dj-bordet, redigera film och skapa dataspel. Målgruppen kommer att bjudas in att vara med och bestämma vad den nya verksamheten ska heta.

Nu skapar vi ännu bättre förutsättningar för kulturverksamhet för barn och unga i Skärholmen och dess närområde. Det är viktigt att barn och unga i hela Stockholm får förutsättningar att utforska eget skapande och hitta kulturens kraft. Labbets nya lokaler är en viktig del i det arbetet. Här vill vi från Kulturhuset Stadsteatern tillsammans med andra aktörer skapa en trygg och meningsfull mötesplats för barn och unga, vilket också är en viktig del av det förebyggande arbetet, säger Helene Öberg (MP), styrelseordförande Kulturhuset Stadsteatern. 

De nya lokalerna lämnas över till Kulturhuset Stadsteatern den 1 december 2024. I huset finns också 102 hyreslägenheter och Stockholmshems nya kontor. Lägenheterna annonseras hos Bostadsförmedlingen från den 1 maj 2024. Bostadshyresgästerna flyttar in från oktober 2024 och Stockholmshem vid årsskiftet 2024/2025.

Om Kulturhuset Stadsteatern Skärholmen

Kulturhuset Stadsteatern Skärholmen startade 2005 när dåvarande Stockholms stadsteater öppnade en repertoarscen i Skärholmen som 2010 blev en barn- och ungdomsscen. En viktig del i uppdraget har varit och är att utveckla platsen så att den fortsätter vara relevant för de unga besökarna.

Åsa Stenmark
Kommunikationschef Stockholmshem
08-508 39 119
asa.stenmark@stockholmshem.se

Sofia Cherif
Presschef Kulturhuset Stadsteatern
0739-730 220
sofia.cherif@kulturhusetstadsteatern.se

Stockholmshem jobbar med något så viktigt som människors hem. I mer än 80 år har vi varit med och utvecklat Stockholm genom att bygga och förvalta bostäder för alla stockholmare, och lokaler där verksamheter kan utvecklas. Som allmännyttigt bolag har vi ett ansvar som sträcker sig långt utanför tak och väggar. Våra bostadsområden ska vara både socialt och ekologiskt hållbara – att utveckla trygga och bra boendemiljöer är en viktig del av vårt arbete. Hos oss bor närmare 60 000 hyresgäster vilket gör oss till ett av landets största bostadsföretag. Stockholmshem ägs av Stockholms stad.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Norconsult inspekterar bergsslänter i nytt uppdrag

Published

on

By

Norconsult har fått i uppdrag av Trafikverket att inspektera bergsslänter längs vägar i Västsverige och Värmland. Syftet är kontrollera säkerheten och bedöma risken för ras och nedfall av stenblock på vägarna.

Uppdraget omfattar cirka 1 100 inspektioner under 2024 och ungefär lika många under kommande två år. Det finns även option på ytterligare ett stort antal inspektioner varje år.

– Vi befinner oss just nu i en intensiv fältplanering eftersom det kommer krävas två till tre inspektionslag med två personer konstant i fält till och med september. Inspektionerna ska ske handnära. Det innebär att vi är ute på plats och tar oss upp på slänterna med hjälp av lift eller, där det är svåråtkomligt, med hjälp av klättring, säger Christoffer Kall, Gruppledare för Bergteknik på Norconsult.

Enligt bestämmelser ska bergsslänter i anslutning till det allmänna vägnätet inspekteras var sjätte år. Syftet är att bedöma säkerheten och förhindra ras eller blockutfall innan de sker.

– Om vi bedömer att det finns omedelbara risker så kommer en åtgärd ske direkt, det kan handla om att ta bort block eller förstärka berget. Sen finns olika tillståndsklasser där tidsram för åtgärder sätts utifrån hur riskerna bedöms, säger Christoffer Kall.

Cecilia Köljing
Presskontakt
+46790060855
cecilia.koljing@norconsult.com

Norconsult är ett av Nordens ledande konsultföretag inom samhällsbyggnad som kombinerar ingenjörskonst, arkitektur och digital expertis i projekt av alla storlekar, för privata och offentliga kunder. Genom innovation och samarbete, och med vårt syfte ”Varje dag förbättrar vi vardagen”, söker vi ständigt efter hållbara, effektiva och samhällsnyttiga lösningar. Med cirka 6 200 medarbetare på över 130 kontor i Norge, Sverige, Danmark, Island, Polen och Finland kombinerar vi tvärfacklig expertis med lokal närvaro.

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.