Connect with us

Marknadsnyheter

Inzile har tecknat reviderat villkorat avtal om förvärv av QEV Tech Holdings

Published

on

Inzile AB (publ) (“Inzile”) har ingått ett reviderat villkorat avtal om att förvärva 80% av det spanska företaget QEV Tech Holdings (“QEV Holdings”), som i sin tur är delägare i det spanska företaget QEV Technologies SL (“QEV Tech”).

Efter intensiva förhandlingar mellan huvudägare till parterna Inzile och QEV Holdings har en reviderad lösning för ett samarbete nåtts, vilken ger Inzile 80% av aktierna i QEV Holdings, som i sin tur äger 19,64% av QEV Tech. Detta avtal är villkorat av de nedan listade kraven. Vid en extra bolagsstämma kommer Inzile föreslå att aktier emitteras för att den internationella elmobilitetsföretaget eFashion Championship PTE Ltd (”eFC”) ska kunna förvärva 63% av aktierna i Inzile. eFC äger idag 100% av aktierna i QEV Holdings och Enrique Bañuelos de Castro äger 100% av aktierna i eFC. Syftet med förvärvet av QEV Holdings är att eFC, tillsammans med Inzile, etablerar en ledande europeisk hub för elfordon och säkrar nödvändiga resurser för en global expansion. Avtalet är villkorat av följande:

  • Godkännande av Inziles aktieägare vid extra bolagsstämma
  • Godkännande av Nasdaq First North Growth Market, med undantag för eller inget behov av ett uppköpserbjudande (OPA). Endast med detta krav kommer transaktionen att genomföras, motiverad av den föreslagna industriella planen som gynnar alla parter och minoritetsaktieägare.

 – Det här reviderade avtalet kommer ge Inzile en starkare position i QEV Holdings, vilket ökar tempot i utvecklingen av Inzile mot en verkligt internationell leverantör inom elmobilitetsbranschen, säger Ragnar Åhgren, huvudägare och styrelseordförande i Inzile.

Inzile kommer att etablera företaget Inzile USA EV för att komma in på den amerikanska marknaden genom ett joint venture med ett amerikanskt företag. Detta bolag kommer kunna använda all nödvändig elmobilitetsteknik från QEV Tech genom avtal med bolaget. Med ovan nämnda allianser siktar Inzile på att bli det ledande företaget inom elmobilitetsmarknaden i Europa samt en viktig aktör på den nordamerikanska marknaden. Detta kommer att åstadkommas genom framtida etablering av en legal enhet och dotterbolag i USA.

– Genom att gå samman med Inzile kommer vi att ta vår företagsgrupp till en ny nivå, så att vi kan konkurrera globalt i våra fokusområden inom eMobility, säger Enrique Bañuelos, ägare av eFC och Bendinat Group.

Som tidigare meddelats kommer styrelsen och ledningen för Inzile samt den operativa verksamheten att kvarstå i Sverige. Försäljningen inom den sammanslagna enheten kommer att kanaliseras genom Inzile Sverige. Vidare har Inzile, i samarbete med en större resortkedja och med stöd från FN:s World Tourism Organization (UNWTO), påbörjat ett gemensamt utvecklingsprojekt som syftar till att producera ett nytt resortfordon för den globala marknaden.

 – Det reviderade avtalet kommer att stärka våra möjligheter att utveckla elfordon för både hotell- och resortsektorn och för vårt nuvarande segment, samt öka takten mot att leverera nästa generations lastmile-fordon för den internationella marknaden, säger Daniel Wedberg, VD för Inzile.

Som tidigare meddelats har eFC lagt en villkorad order på Inzile som omfattar 96 elbilar. Det totala ordervärdet är 80 MEUR och Inzile kommer att ta hand om projektledning av ordern inklusive inköp av leveranskapacitet från QEV Tech, liksom från andra leverantörer. Ordern kommer att generera en total nettomarginal på 8 MEUR för Inzile. Tävlingsbilarna kommer att produceras och levereras inom 12 månader från orderdatumet, givet att transaktionen mellan Inzile och QEV Holdings genomförs.

För ytterligare information:

Ragnar Åhgren, huvudägare & styrelseordförande Inzile, ragnar.ahgren@inzile.com, +46 73 356 89 89

Daniel Wedberg, CEO Inzile, daniel.wedberg@inzile.com, +46 70 285 42 55

Denna information är sådan som Inzile AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (MAR). Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 5 augusti 2021 kl. 22.30 CET.

Om Inzile

Inzile är ett svenskt techbolag som tillverkar intelligenta eldrivna fordon samt skapar moderna transport- och servicelösningar för ett hållbart samhälle. Företagets vision är att befria världen från utsläpp av fossila bränslen och snabba på klimatomställningen genom att bidra till hållbara städer som förbättrar människors livskvalitet.

Inzile grundades 2012 utifrån en stark vilja att framtidsanpassa arbetsfordonssektorn och i teamet finns några av Skandinaviens främsta auktoriteter inom eldrivna fordon, digitalisering, tillverkning och inköp. Inzile utvecklar, producerar och säljer innovativa fordonslösningar för en global marknad utifrån Nordens utmanande klimat, säkerhetskrav och miljöstandarder. Bolaget har svenskt säte med huvudkontor och produktion i Västervik, R&D i Tranås samt marknadskontor i Stockholm.

FNCA Sweden AB är bolagets Certified Advisor, 08-528 00 399, info@fnca.se.

För mer information, vänligen besök: www.inzile.com

Om QEV Technologies E-MOBILITY WORLD

QEV Technologies är världsledande inom integrering av elmobilitetslösningar. QEV Technologies är ett teknikföretag specialiserat på design och produktion av elfordon. Företaget är innehavare av den exklusiva FIA-licensen för ERX-mästerskapet (rallycross) och ett EXTREME championship team och har också deltagit i ledningen av Mahindra- och Kina-lag i FIA Formula E, världens första helelektriska racingserie. Med sin ackumulerade erfarenhet och know-how syftar den till att revolutionera marknaden för elbilslösningar.

https://www.qevtech.com/

Om Group eFashion Championship PTE. LTD

eFC ägs av grundaren av ABB Formula E Championship, Enrique Bañuelos de Castro, som ger tillgång till intressenter på marknaden för elmobilitet. eFashionChampionship (eFC) är en elhypercar racingserie som samarbetar med världens mest kända lyxvarumärken. Mästerskapet syftar till att fokusera på det ökade medvetandet mot hållbarhet, i samarbete med de mest inflytelserika varumärkena och individerna. eFC ökar även attraktionen för elfordon hos s.k. high-net-worth individuals, vilket i sin tur accelererar utvecklingen av elfordonsindustrin som helhet.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.