Connect with us

Marknadsnyheter

CGit: Delårsrapport, Q2 – CGit Holding AB (publ)

Published

on

Mölndal                                                                                      2021-08-06

Finansiell översikt koncernen

Under Q2 har vi fortsatt arbetet med att bygga vårt kunskapshus inom nästa generation IT-infrastruktur, Deep Learning/AI-infrastruktur. Numer ingår vårt mjukvarubolag, AIXIA, i det byggandet. Detta är en del av vårt långsiktiga arbete och vi följer planen även detta kvartal.

Samtliga intäktsben levererar. Under Q2 har vi jobbat extra med vårt intäktsben inom tjänst/konsulting vilket kommer ge en positiv effekt under andra halvåret av 2021. Vi omsätter 29 253 KSEK, vilket är en ökning med hela 150 % jämfört med samma period föregående år (11 723 KSEK). Vi gör även en ökning av vårt rörelseresultat med drygt 50%, som nu landar på 758 KSEK, jämfört med samma period föregående år (503 KSEK).

(Tkr) 2021Andra Kvartalet 2020Andra Kvartalet 2021Första halvåret 2020Första Halvåret 2020Helår
Nettoomsättning 29 253 11 723 53 515 38 817 77 153
Rörelseresultat 758 503 1 075 513 2 877
Resultat efter skatt 562 419 751 342 2 106
Resultat per aktie efter skatt (SEK) 0,36 0,27 0,48 0,22 1,34
Antal aktier 1 576 000 1 576 000 1 576 000 1 576 000 1 576 000

 

VD har ordet

Även detta kvartal håller vi oss till uppsatt plan och fortsätter att bygga vårt kunskapshus inom nästa generation IT-infrastruktur, Deep Learning/AI-infrastruktur. Numer är vårt mjukvarubolag, AIXIA en del av det byggandet. En otroligt spännande resa som stöttar vår befintliga affär och skapar fantastiska marknadsfördelar för oss!

Att som IT-infrastrukturbolag kunna erbjuda mjukvarulösningar, som skapar helt nya förutsättningar för våra redan innovativa lösningar, är otroligt spännande. Vi kan nu se till hela ekosystemet kring nästa generation IT-infrastruktur, Deep Learning/AI-infrastruktur. Detta skapar en helt unik position på marknaden. Sammantaget fortsätter vi att leda utvecklingen inom detta område och vi befäster vår position som det ledande företaget på marknaden.

Ett kvitto på det är att vi, i global konkurrens, under Q2 skrev ett strategiskt ramavtal med AI Sweden, Sveriges nationella centrum för tillämpad artificiell intelligens. Centret har över 100 partners och stöds av svenska staten, näringslivet och den offentliga sektorn över hela landet. CGit och en grupp globala techjättar har ingått ett strategiskt ramavtal för att bygga upp Edge Lab, en världsledande testbädd inom AI Swedens Data Factory där företag, akademi och offentlig sektor ska kunna utveckla sina AI-lösningar.

Vi är nu med och utformar vägen framåt för den fjärde industriella revolutionen och formar strategier för hur utvecklingen med AI-teknik ska kunna accelerera i Sverige. Det gör oss faktiskt till en av de främsta leverantörerna i Norden av infrastrukturlösningar för artificiell intelligens, AI.

Under Q2 har vi fortsatt att göra en hel del intressanta och bra affärer som vi annonserat genom publicerade pressrealeser under det gångna kvartalet. Vi upplever att vi har ett betydligt bättre affärsklimat nu och att vi fortsätter att förse marknaden med de bästa och mest innovativa lösningarna inom nästa generation IT-infrastruktur, Deep Learning/AI-infrastruktur. Vi flaggade dock för en global komponentbrist i förra rapporten vilket vi delvis märker av. Det är en förlängd leveranstid på vissa komponenter inom hela vårt segment på grund av pandemin. Det har medfört att vi får längre ledtider avseende våra implementeringar mot kund än vi brukar ha. Samtidigt jobbar vi otroligt hårt med vår inköpsstrategi och planering av våra projekt vilket gör att konsekvenserna hittills är marginella.  Komponentbristen kommer med all sannolikhet hålla i sig in i 2022 innan vi är tillbaka på normala nivåer igen.

Vår andel AI-relaterade affärer blir allt fler, vårt mjukvarubolag AIXIA har genererat många spännande affärsdiskussioner och vi blir allt fler medarbetare i linje med våra uppsatta tillväxtmål.

Genom AIXIA är vi bland annat med och bidrar med en nyckelroll i ett AI-projekt tillsammans med Stena Industry Innovation Lab. Vi leder ett projekt som kommer att använda kameror och AI för att inspektera och se till att produktionen hos ett företag inom den globala fordonsindustrin uppfyller deras mycket höga krav på kvalitet. Våra högkvalificerade Deep Learning- och AI-ingenjörer samlar in data, som bilder och video, och med hjälp av vårt eget utvecklade smarta verktyg för datahantering, SnapXS, kan vi garantera kvalitetskontroll på en helt ny nivå, helt automatiserat. Det här är ett bra exempel på hur man kan tillämpa AI i svensk industriproduktion.

2021 har blivit vårt återvändar-år då en del duktiga medarbetare, som har testat sina vingar hos andra arbetsgivare, nu har kommit tillbaka för att de vill vara med och bygga detta spännande bolag. Vi är fortfarande övertygade om att detta kommer bli vårt bästa år hittills och ser fram emot att få ta oss an andra halvåret 2021!

Väsentliga händelser Q2 2021

  • 2021-04-12

CGit tar en ny order inom AI-infrastruktur med ny kund. Kunden, som är verksam i den globala Automotive branschen, har tagit beslutet att investera i AI-infrastruktur avsett för utvecklingsplattform inom AI och Deep Learning. Ordern är värd 10,1 MSEK.
Lösningen bygger på den senaste tekniken inom infrastruktur för AI och Deep Learning, tillsammans med CGit´s kompetens inom området skapar nu kunden en otroligt kraftfull plattform för att möta den ökade efterfrågan från marknaden.

  • 2021-04-14

CGit har precis adderat ytterligare 5 Petaflops GPU beräkningskraft till sitt toppmoderna datacenter i Sverige. Datacentret, som drivs av AI-infrastrukturpionjärerna på CGit, kommer att vara i full fart i slutet av april.

Projektet görs i samarbete med Stena Industry Innovation Lab, Chalmers. Stena Industry Innovation Lab, eller förkortat SII-Lab. De erbjuder de bästa möjligheterna för den svenska industrin att testa digitaliserad produktion för framtiden. SII-Lab spelar en nyckelroll i resan mot det som brukar kallas ”Industri 4.0”.

  • 2021-05-04

    CGit tar en ny order inom nästa generations datamanagementlösning. Kunden som är Visit Group, är verksam inom programvaruutveckling för resebranschen. Visit Group fortsätter att investera i ny kapaciteten och redundans för deras IT-infrastruktur Ordern är värd 2.4 MSEK.

    För några månader sedan investerade Visit Group i en ny datamanagementslöning för att möta marknadens krav på deras lösningar. Nu tar de nästa steg i att säkra både tillgänglighet och redundans genom ytterligare investeringar i deras IT-infrastruktur.
     

  • 2021-06-18

    CGit har tagit en viktig affär värd 1 MSEK. 

    Kunden som är Mindark har sedan 1999 utvecklat Entropia Universe, ett virtuellt universum med över 4 miljoner skapade konton sedan start. Användarna kan inne i den virtuella världen skapa sin egna identitet och välja sin egen väg där möjligheterna är oändliga. Entropia Universe är en av få aktörer med “Real-Cash-Ekonomi” där valutan inne i världen kan omvandlas till en riktig valuta.

    Det är just till denna produkt som CGit nu har fått förtroendet att leverera en ny AI-anpassad IT-plattform för att säkerställa nästa steg i deras utveckling samt möta marknadens krav på kapacitet, tillgänglighet och nya funktioner.
     

  • 2021-06-29

    CGit har tagit en viktig affär värd 1 MSEK. 

    Kunden som är Mindark har sedan 1999 utvecklat Entropia Universe, ett virtuellt universum med över 4 miljoner skapade konton sedan start. Användarna kan inne i den virtuella världen skapa sin egna identitet och välja sin egen väg där möjligheterna är oändliga. Entropia Universe är en av få aktörer med “Real-Cash-Ekonomi” där valutan inne i världen kan omvandlas till en riktig valuta.

    Det är just till denna produkt som CGit nu har fått förtroendet att leverera en ny AI-anpassad IT-plattform för att säkerställa nästa steg i deras utveckling samt möta marknadens krav på kapacitet, tillgänglighet och nya funktioner.
     

  • 2021-06-30

    CGit tar en ny order inom nästa generations lagringslösning med befintlig kund. Kunden, som är verksam inom mjukvaruutveckling och SaaS-tjänster, har tagit beslutet att fortsätta investera i sin plattform för möta marknadens framtida krav samt säkerställa fortsatt utvecklingen av befintlig verksamhet. Ordern är värd 1.8 MSEK.
     

Väsentliga händelser efter periodens utgång

  • 2021-07-15

CGit tar en ny order inom nästa generations kommunikationslösning med befintlig kund. Kunden, som är verksam inom Automotive, har tagit beslutet att fortsätta investera och utveckla sin plattform för skapa en homogen och framtidssäkrad kommunikationsplattform. Lösningen bygger på Arista Networks arkitektur. Ordern är värd 3,5 MSEK.

 

//

För mer information, kontakta Bolaget på:
VD Mattias Bergkvist 
Telefon: 031-762 02 40
info@cgit.se
www.cgit.se

Denna information är sådan information som CGit Holding AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 6:e augusti 2021.

CGit är ett IT-bolag med säte i Mölndalsamt kontor i Göteborg och Lund. Bolaget startades 2007 och ingår ien koncern med det helägda dotterbolaget CGit AB. Bolaget fokuserar på avancerade Datacenterlösningar, bland annat specialiserade lösningar och konsulttjänster rörande utveckling och produktion inom Artificiell Intelligens (AI). Bolaget utvecklar även egna mjukvarulösningar inom AI samt erbjuder specialistkonsulter. CGits erbjuder även ett komplett utbud av drifts-och hostingtjänster inom såväl datacenterlösningar som klienthantering. Bolaget har cirka 30 anställda och marknaden CGit verkar på är Global.
 

Continue Reading

Marknadsnyheter

ICA lanserar årets grillnyheter: svenskt kött med amerikanska smaker

Published

on

By

Äntligen närmar sig grillpremiären. ICA lanserar årets grillnyheter bestående av svensk kyckling, svensk fläskytterfilé och svensk karré med rökighet och smak som för tankarna till den amerikanska södern. Dessutom lanseras en hushållsburgare som består av 60 procent nötfärs från svenska gårdar och 30 procent ärtfärs.

Första fredagen i maj brukar räknas som den officiella grillpremiären. Till årets säsong presenterar ICA fem grillnyheter som förgyller våren och sommarens alla grilltillfällen.

Nyheterna inom kycklingsortimentet är en snabbfilé (utbankad kycklingbröstfilé) samt grillspett. Samtliga är kryddade med en canjunkrydda, vanlig i södra USA, som kombinerar spiskummin, vitlöksgranulat, svartpeppar, paprika, oregano och chilipeppar.

Med våra grillnyheter vill vi inspirera och underlätta för fler att grilla alla dagar i veckan. I år har vi valt att satsa på omtyckta svenska styckdetaljer med smakrika kryddblandningar som passar en pressad vardagskväll likväl som en helgdag då man har lite mer tid framför grillen, säger Mats Heljestrand, kategorichef kött på ICA Sverige.

Årets fläskytterfilé har en rökig smak med tydlig chilihetta och årets karré är även den rökig i kombination med en balanserad sötma och viss pepprighet.

Hushållsburgaren är tillverkad av nötfärs och ärtfärs precis som hushållsfärsen som ICA lanserade under våren. Färsen har tagits fram för att göra det enkelt att äta mer växtbaserat i vardagen, utan att tumma på vare sig smak eller användningsområde och till ett lägre pris. Hushållsburgaren är gjord på hushållsfärs med fördelningen 60 procent nötfärs från svenska gårdar, 30 procent ärtfärs och resterande delar vatten, lök, potatis och kryddor. Jämfört med traditionell nötfärs ger ICA Hushållsfärs cirka 28 procent lägre klimatavtryck*.

Folkets glass – svenskarna har valt smak!

För att avsluta grillmåltiden på bästa sätt presenterar ICA en nygammal glassfavorit från förra året. Glassen röstades fram genom en tävling på ICAs sociala medier där svenska folket fick skicka in förslag på sin drömglass. Över tusen förslag på smakkombinationer skickades in och flest röster fick krämig vaniljglass med mango- och passionsfruktssås toppad med hyvlad vit choklad.

*Beräknat utifrån klimatavtrycket för nötfärs respektive vegetarisk färs i RISE klimatdatabas.

För mer information
ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52, e-post: press@ica.se
ica.se, icagruppen.se

ICA Sverige är den ledande dagligvaruaktören i Sverige. Med fokus på mat och måltider vill ICA Sverige göra varje dag lite enklare. De drygt 1200 fristående ICA-handlarna äger och driver butikerna själva. ICA Sverige har avtal med handlarna om bland annat gemensamma inköp, logistik, marknadskommunikation och butiksutveckling. ICA Sverige är en del av ICA Gruppen. För mer information se icagruppen.se och ICA.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

ICA lanserar årets grillnyheter: svenskt kött med amerikanska smaker

Published

on

By

Äntligen närmar sig grillpremiären. ICA lanserar årets grillnyheter bestående av svensk kyckling, svensk fläskytterfilé och svensk karré med rökighet och smak som för tankarna till den amerikanska södern. Dessutom lanseras en hushållsburgare som består av 60 procent nötfärs från svenska gårdar och 30 procent ärtfärs.

Första fredagen i maj brukar räknas som den officiella grillpremiären. Till årets säsong presenterar ICA fem grillnyheter som förgyller våren och sommarens alla grilltillfällen.

Nyheterna inom kycklingsortimentet är en snabbfilé (utbankad kycklingbröstfilé) samt grillspett. Samtliga är kryddade med en canjunkrydda, vanlig i södra USA, som kombinerar spiskummin, vitlöksgranulat, svartpeppar, paprika, oregano och chilipeppar.

Med våra grillnyheter vill vi inspirera och underlätta för fler att grilla alla dagar i veckan. I år har vi valt att satsa på omtyckta svenska styckdetaljer med smakrika kryddblandningar som passar en pressad vardagskväll likväl som en helgdag då man har lite mer tid framför grillen, säger Mats Heljestrand, kategorichef kött på ICA Sverige.

Årets fläskytterfilé har en rökig smak med tydlig chilihetta och årets karré är även den rökig i kombination med en balanserad sötma och viss pepprighet.

Hushållsburgaren är tillverkad av nötfärs och ärtfärs precis som hushållsfärsen som ICA lanserade under våren. Färsen har tagits fram för att göra det enkelt att äta mer växtbaserat i vardagen, utan att tumma på vare sig smak eller användningsområde och till ett lägre pris. Hushållsburgaren är gjord på hushållsfärs med fördelningen 60 procent nötfärs från svenska gårdar, 30 procent ärtfärs och resterande delar vatten, lök, potatis och kryddor. Jämfört med traditionell nötfärs ger ICA Hushållsfärs cirka 28 procent lägre klimatavtryck*.

Folkets glass – svenskarna har valt smak!

För att avsluta grillmåltiden på bästa sätt presenterar ICA en nygammal glassfavorit från förra året. Glassen röstades fram genom en tävling på ICAs sociala medier där svenska folket fick skicka in förslag på sin drömglass. Över tusen förslag på smakkombinationer skickades in och flest röster fick krämig vaniljglass med mango- och passionsfruktssås toppad med hyvlad vit choklad.

*Beräknat utifrån klimatavtrycket för nötfärs respektive vegetarisk färs i RISE klimatdatabas.

För mer information
ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52, e-post: press@ica.se
ica.se, icagruppen.se

ICA Sverige är den ledande dagligvaruaktören i Sverige. Med fokus på mat och måltider vill ICA Sverige göra varje dag lite enklare. De drygt 1200 fristående ICA-handlarna äger och driver butikerna själva. ICA Sverige har avtal med handlarna om bland annat gemensamma inköp, logistik, marknadskommunikation och butiksutveckling. ICA Sverige är en del av ICA Gruppen. För mer information se icagruppen.se och ICA.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Inbjudan till press- och analytikerkonferens i Stockholm för presentation av Concentrics första kvartal 2024

Published

on

By

Concentrics delårsrapport för första kvartalet (januari-mars) 2024 kommer att publiceras den 8 maj 2024, klockan 08.00 CET.

Klockan 10.00 CET är media, investerare och analytiker välkomna till Tändstickspalatset, Västra Trädgårdsgatan 15 i Stockholm, för en presentation av rapporten.

Det kommer också att vara möjligt att delta via webbsändning/telefonkonferens. VD och koncernchef Martin Kunz och CFO Marcus Whitehouse kommer att hålla presentationen på engelska, och den följs av en frågestund. Vi ser fram emot din medverkan. Mer detaljerad information finns nedan:

Press- och analytikerkonferens kl. 10:00 CET (09:00 BRITTISK TID)

  1. Gå till webbsändningen:

https://edge.media-server.com/mmc/p/bfap7uo9

  • Tryck på knappen Spela upp eller uppdatera sidan i webbläsaren om webbutsändningsvideon inte laddas automatiskt.
  1. Telefonkonferens:
  • Deltagare måste registrera sig i förväg på länken nedan. Efter registrering får varje deltagare ett telefonkonferensnummer och en unik personlig PIN-kod.
  • Med början 10 minuter innan konferenssamtalet inleds måste deltagarna använda den information för att komma åt konferenssamtalet som finns i den e-post som skickas ut vid registrering. Deltagarna kan även använda funktionen för att bli uppringda istället för att ringa närmaste telefonkonferensnummer.
  1. Onlineregistrering för telefonkonferens:

https://register.vevent.com/register/BIf1cbd5c1ef4d434987b02f594574f0c5

För ytterligare information, kontakta Gregory Asante på telefon: +44 121 445 6545 eller e-post: info@concentricab.com

Concentric AB är en innovatör inom flödeskontroll och flödeskraft, och är en leverantör till ledande tillverkare av entreprenadmaskiner, lastbilar, lantbruksmaskiner och industriprodukter. Koncernen har en global närvaro med tillverkning i USA, Tyskland, Storbritannien, Sverige, Indien och Kina. Concentrics fokus är att skapa ledande teknik genom innovativa lösningar och därigenom möta våra kunders hårda hållbarhetskrav. Concentric erbjuder motorprodukter som smörjmedels-, kylmedels- och bränslepumpar, och hydraulikprodukter som omfattar kugghjulspumpar och hydraulaggregat. Concentric erbjuder även flertalet produkter som utvecklats för den snabbt växande marknaden för el- och hybridfordon, däribland elektriska vatten- och oljepumpar, elektriska fläktar, temperaturregleringssystem och elektrohydraulisk styrning. 2023 hade koncernen en omsättning om 4 205 MSEK och 1 282 anställda.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.