Connect with us

Marknadsnyheter

Checkin.com Group kvartalsrapport Q2 2021

Published

on

Checkin.com Group (STO:CHECK) rapporterar fortsatt stark tillväxt under andra kvartalet 2021.

Rapporten i korthet (Q2 2021 vs Q2 2020):

  • Nettoomsättningen ökade till 8 323 (4 827) KSEK vilket motsvarar en tillväxt om 72 (66) %
  • Nettoomsättningen under de senaste 12 månaderna (LTM) uppgick till 28 802 (16 610) KSEK, vilket motsvarar en tillväxt om 73 (93) %
  • EBITDA för perioden uppgick till 188 (509) KSEK med en marginal om 2 (11) %
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 805 (2 058) KSEK 
  • Nettokassan uppgick till 57 899 (7 572) KSEK.
  • Checkin.com Group noterades den 20 maj på Nasdaq First North Growth Market
  • Den 2 augusti offentliggjorde bolaget ett förvärv av teknikbolaget GetID

Den kompletta kvartalsrapporten har nu publicerats och hittas på:

https://group.checkin.com/investors/reports/

 

Webcast

2021-08-11 08:30 CEST inbjuds investerare, analytiker och journalister till en webcast där bolagets vd samt CFO presenterar rapporten, följt av en frågestund. Presentationen kan ses via följande länk: https://www.finwire.tv/webcast/checkin-com/q2/

 

Vd-ord från kvartalsrapporten

När jag stannar upp och summerar kvartalet känns det bra att konstatera att perioden utgör en bra start på vår resa som noterat bolag. Utöver kärnverksamheten har bolaget dessutom haft en händelserik period där såklart noteringen på Nasdaq First North sticker ut. Med en god omsättningstillväxt, stark kärnaffär och flera strategiskt viktiga händelser har kvartal två utgjort en fin fortsättning på året.

Vi har efter periodens utgång dessutom förvärvat det högkvalitativa teknikbolaget GetID. Affären utgör starten på vår strategi att genom förvärv tillföra teknologi och starka team inom områden som stärker gruppens tekniska försprång. Inklusive det offentliggjorda förvärvet har vi nu på årsbasis passerat 40 MSEK i återkommande intäkter samtidigt som vi lagt en bra grund för fortsatt tillväxt. 

Anskaffningen av nya kunder har varit stark under hela första halvan av året trots att H1 historiskt sett varit en svagare tillväxtperiod än andra halvåret. Under kvartalet har inte bara kvantiteten av nya kunder fortsatt varit god, utan vi har även ingått avtal med verkligt globala aktörer inom våra viktigaste vertikaler.

Emissionslikviden bolaget erhöll i samband med noteringen har dessutom möjliggjort en kraftig satsning på långsiktigt tillväxtdrivande delar av bolaget utöver vad det organiska kassaflödet hade medgett. Precis som tidigare kommunicerats har fokus legat på att bygga upp en internationell säljorganisation, öka investeringarna i marknadsföring och fortsätta investera i produktutveckling. Tack vare de nyckelrekryteringar vi gjort, inte minst vår nye vice vd, har vårt kommersiella fokus stärkts och säljorganisationen både omstrukturerats och utökats. Vår historiska tillväxt har åstadkommits med en säljare och när vi nu nästan femdubblar den styrkan räknar vi med att den nya säljorganisationen kommer bidra markant till vår tillväxt.

Internationellt pratar man ibland om SaaS-affärer som ett “flywheel” där det krävs ansträngningar för att få snurr men där farten håller i sig över lång tid. Tack vare vår effektiva affärsmodell med återkommande intäkter och fina kassaflöden, räknar vi på samma sätt med att de satsningar vi nu gör kommer att öka tempot i vår affär många kvartal framåt. Vi är därför övertygade om att det är rätt att fortsätta att investera i tillväxt. På kort sikt kommer den utökade säljstyrkan och marknadsföringen leda till en lägre EBITDA-marginal, samtidigt som tillväxten bör lägga grunden för skalfördelar och därmed stärkta resultat på sikt. 

Vår innovationsförmåga utgör kärnan av vår mjukvara och mycket av det vi bygger är mer långsiktigt än vad som syns under innevarande kvartal. Det amerikanska patent vi erhöll efter kvartalets utgång är ett bra kvitto på detta arbete och är en viktig milstolpe i vårt arbete med att skydda våra innovationer. Vi har under kvartalet fortsatt att bygga unik mjukvara med högt kommersiellt värde som i sin tur möjliggör vår höga organiska tillväxt och bygger styrka inför kommande år. 

Vi har sedan starten haft som ambition att rekrytera de bästa talangerna, oavsett var i världen dom befinner sig. När vi nu kompletterar vår egen rekrytering med det offentliggjorda förvärvet består teamet av drygt 60 medarbetare i 15 länder. Vår framtida framgång avgörs av vår förmåga att attrahera talanger av världsklass och jag är stolt över styrkan i det team vi lyckats sätta ihop hittills.

Kristoffer Cassel
Vd och grundare, Checkin.com Group

 

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Jonas Köpniwsky, Head of Communications Checkin.com Group, press@checkin.com

Denna information är sådan information som Checkin.com Group är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 2021-08-11 07:30 CEST.

 

Certified Adviser

Checkin.com Groups Certified Adviser på Nasdaq First North Growth Market är Erik Penser Bank AB, +46 8463 83 00, certifiedadviser@penser.se.

 

Om Checkin.com Group:

Den första raden kod för Checkin.coms mjukvara skrevs 2017. Företagets målsättning har varit tydlig sedan dess, att etablera en ny standard för checkins på internet. Bolagets SaaS-mjukvara kombinerar flertalet UX-system, datakällor och identitetslösningar för att omgående skapa den optimala checkinupplevelsen för varje användare. Checkin.com Group har sitt huvudkontor i Stockholm, men arbetar och rekryterar globalt för att ha tillgång till de bästa talangerna i världen.

Checkin.com Groups aktie är sedan 2021 listad på Nasdaq First North Growth Market med kortnamn CHECK. Erik Penser Bank AB är Certified Adviser och nås på 08-463 83 00 eller via email: certifiedadviser@penser.se. 

Mer information om bolaget finns på: https://group.checkin.com/investors/
 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Styrelsen i S2Medical AB (publ) har beslutat att bolagets årsredovisning även ska utgöra en kontrollbalansräkning, vilket till följd senarelägger bolagets årsredovisning

Published

on

By

Styrelsen i S2Medical AB (publ) (”S2Medical” eller ”Bolaget”) har i enlighet med aktiebolagslagen (25 kap 13 §), upprättat en kontrollbalansräkning (”KBR”) genom att besluta att balansräkningen i bolagets årsredovisning även skall utgöra en KBR. I syfte att ge Bolagets revisor tillräcklig frist för att möjliggöra denna process har styrelsen valt att senarelägga publiceringen av Bolagets årsredovisning med 6 dagar till den 9 maj 2024.

Beslutet att upprätta KBR grundar sig i att Bolagets egna kapital för närvarande är lägre än hälften av det registrerade aktiekapitalet. Styrelsen ser det inte som sannolikt att denna brist kommer att elimineras enbart genom regleringen av bolagets tillgångar och skulder i samband med genomförandet av den godkända rekonstruktionsplanen. Då både KBR och det positiva utfallet av företagsrekonstruktionen visar på livskraft anser styrelsen att en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital är en tillräcklig åtgärd för att helt eliminera kapitalbristen. Styrelsen avser därför att föreslå en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital. Förslaget kommer att inkluderas i kallelsen till Bolagets kommande årsstämma för beslut.

Vi ser positivt på framtiden och jag uppfattar detta som en nödvändig administrativ åtgärd för att justera ett oproportionerligt stort aktiekapital på över 16 miljoner SEK.” Säger Bolagets CEO, Petter Sivlér

Denna information är sådan som S2Medical AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-05-03 20:38 CET.

Kontaktuppgifter
Petter Sivlér – CEO, S2Medical AB (publ)
Telefon: +46 (0)8-70 000 50
E-post: petter.sivler@s2m.se

Certified Adviser
Vator Securities AB
Telefon +46 (0)8-580 065 99
Hemsida: www.vatorsec.se 
Epost: ca@vatorsec.se

Om S2Medical 
S2Medical AB (publ) är ett medicintekniskt bolag som utvecklar och säljer innovativa sårläkningsprodukter för hela sårläkningsprocessen med fokus på brännskador och kroniska sår. Bolaget har utvecklat eiratex®, ett nytt cellulosabaserat material för läkning av svåra brännskador och kroniska sår. Materialet läker sår effektivt och därmed minskar både lidande för patienter samt kostnader för hälso- och sjukvården. 

Aktiens kortnamn: S2M

Aktiens ISIN-kod: SE0011725084

Continue Reading

Marknadsnyheter

Återkallelse: Santa Maria Tex Mex Style Dip

Published

on

By

Paulig återkallar Santa Maria Dip Tex Mex Style, 250 gram, med bäst före-datum 01/01/2026. Anledningen är att ett antal produkter istället för Tex Mex Style Dip kan innehålla ostdipp, som innehåller allergenen mjölk. Konsumenter uppmanas att reklamera produkten.  

Produkten återkallas som en försiktighetsåtgärd. Ostdippen (Santa Maria Dip Nacho Cheese Style) innehåller mjölk och utgör därmed en hälsorisk för konsumenter som är allergiska mot mjölkprotein.

Visuellt är det enkelt att särskilja produktinnehållet då Dip Tex Mex Style är grön och ostdippen är gul.

Paulig, som äger varumärket Santa Maria, är i kontakt med leverantören av produkten för att säkerställa att åtgärder vidtas för att förhindra att problemet återuppstår.

Ersättning för konsument

Konsumenter ombeds att inte konsumera produkten med det angivna bäst-före-datumet, spara produkten och kontakta Santa Marias Konsumentkontakt för ersättning:

E-mail: konsumentkontakt@santamaria.se
Telefonnummer: 020-67 42 00

Reklamationsformulär på Santa Marias hemsida: https://www.santamariaworld.com/se/om-santa-maria/kontakta-oss/ 

Presskontakt
Eva Berglie
Kommunikationschef
Paulig Scandinavia & Central Europe
0708-99 19 37
eva.berglie@paulig.com

Paulig är ett familjeägt livsmedelsföretag som vill skapa en ny, hållbar matkultur – för både människa och planet. Paulig erbjuder smaker i alla former: kaffe och drycker, Tex Mex och kryddor, snacks och växtbaserade alternativ. Företagets varumärken är Paulig, Santa Maria, Risenta, Poco Loco och Zanuy. Pauligs omsättning uppgick 2022 till 1,1 miljarder euro. Företaget har 2 300 passionerade medarbetare i 13 länder som alla samlas kring syftet For a life full of flavour. www.pauliggroup.com 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från H & M Hennes & Mauritz AB:s årsstämma 2024

Published

on

By

H & M Hennes & Mauritz AB höll på fredagen den 3 maj årsstämma under ordförandeskap av advokat Andreas Steen. Årsstämman fastställde styrelsens förslag att dela ut till aktieägarna SEK 6:50 per aktie. Utdelningen ska utbetalas vid två olika tillfällen under året – i maj samt i november. Avstämningsdag för den första utdelningsbetalningen om SEK 3:25 per aktie är den 7 maj 2024. Utbetalningen av utdelningen beräknas att ske från Euroclear Sweden AB den 13 maj 2024. Avstämningsdag för den andra utdelningsbetalningen om SEK 3:25 per aktie är den 8 november 2024. Utbetalningen av utdelningen beräknas att ske från Euroclear Sweden AB den 13 november 2024.

Årsstämman fastställde resultaträkningen och balansräkningen för moderbolaget och för koncernen. Årsstämman beviljade styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2022/2023.

 

De ordinarie styrelseledamöterna Karl-Johan Persson, Stina Bergfors, Anders Dahlvig, Danica Kragic Jensfelt, Lena Patriksson Keller, Christian Sievert samt Christina Synnergren omvaldes av årsstämman. Årsstämman valde även in den föreslagna nya styrelseledamoten Helena Saxon. Till styrelseordförande omvaldes Karl-Johan Persson. Av de fackliga organisationerna utsedda ordinarie ledamöter är Keith Barker, Agneta Gustafsson och Tim Gahnström, och suppleanter är Therese Nordström, Hans Nilsson och Sofia Almbrandt.

 

Årsstämman fastställde enligt valberedningens förslag att styrelsearvoden per stämmovalda ledamöter fördelar sig enligt följande: styrelsens ordförande SEK 1 900 000, ledamot SEK 825 000. Arvodet för arbetet i revisionsutskottet ska uppgå till SEK 315 000 till ordföranden samt SEK 210 000 vardera till övriga ledamöter.

 

Årsstämman beslutade att utse Deloitte AB till revisor för tiden intill slutet av årsstämman 2025.

Till revisorn ska arvode utgå enligt godkänd räkning.

 

Årsstämman godkände styrelsens ersättningsrapport.

 

Årsstämman beslutade om minskning av aktiekapitalet, för avsättning till fritt eget kapital, genom indragning av de 19 144 612 egna B-aktier som återköpts inom ramen för H&M:s återköpsprogram, varigenom aktiekapitalet minskar med 2 430 352,764 kronor. För att återställa aktiekapitalet efter minskningen av aktiekapitalet beslutade årsstämman samtidigt om ökning av aktiekapitalet med 2 430 352,764 kronor genom fondemission utan utgivande av nya aktier, varvid minskningsbeloppet ska överföras från fritt eget kapital.

 

Årsstämman beslutade att bemyndiga styrelsen att under perioden fram till och med årsstämman 2025, vid så många tillfällen som den anser lämpligt, förvärva högst så många av bolagets aktier av serie B att bolagets innehav inte överstiger 10 procent av samtliga aktier i bolaget. Förvärv ska ske på Nasdaq Stockholm till ett pris per aktie inom vid förvärvstillfället gällande kursintervall. Syftet med bemyndigandet är att ge styrelsen möjlighet att justera bolagets kapitalstruktur. Detta blir ett av de redskap som styrelsen kan välja att använda om överskottslikviditet identifieras. Om bemyndigandet används, avser styrelsen föreslå att årsstämman ska besluta om indragning av de aktier som återköpts av bolaget.

Kontakt:

H&M Group Media Relations 08-796 53 00  E-post: mediarelations@hm.com

För mer information från H&M-gruppen samt pressbilder besök hmgroup.com/media.

 

H & M Hennes & Mauritz AB (publ) grundades i Sverige 1947 och är noterat på Nasdaq Stockholm. H&M:s affärsidé är att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris på ett hållbart sätt. I koncernen ingår förutom H&M, varumärkena COS, Monki, Weekday, & Other Stories, H&M HOME, ARKET, Afound samt Sellpy. Ytterligare information finns på hmgroup.com.

 

 

 

 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.