Connect with us

Marknadsnyheter

Halvårsrapport 1 – 2021

Published

on

Dotterbolaget HUBSO visar en Q2 tillväxt om 63% och en tillväxt under första halvåret (H1) om 88%, med lönsamhet. HUBSO fortsätter att expandera sin varumärkesportfölj genom att signera ytterligare en skönhetsprofil under kvartalet.

VD kommentar
Nu har första halvåret passerat och HUBSO fortsätter sin tillväxtresa. Vi kan konstatera att vi fortsätter att växa mer än den generella tillväxten inom e-handel. Efterfrågan är fortsatt stor på våra varumärken och tillväxten är god både under Q2 och första halvåret. Ett tecken på den ökade efterfrågan är t.ex. att Rebecca Stella Beautys produkter nu finns i LYKOs butiker.

Verksamheten har under Q2 tagit nya steg och Josefine Qvist är ett nytt spännande tillskott till HUBSOs varumärkesportfölj, inom skönhets segmentet. Vår nya icke lanserade profil är i full gång med att göra sig redo för en första lansering. Profilen Emelie som kommer att släppa kläder och accessoarer, har sin följarskara i länder utanför Norden. HUBSO har därför rustat för en mer internationell närvaro med möjlighet till lager och distribution utanför Norden för att snabbare och mer effektivt kunna hantera större volymer internationellt. Vi fortsätter även att öka antalet leverantörer för att hela tiden kunna bibehålla möjligheten till snabb och effektiv produktion, snabba leveranser och hög lageromsättningshastighet.

HUBSO fortsätter att dra nytta av den data som vi besitter och möjligheten till snabb kundfeedback i vårt arbete med kommande produktlanseringar. Detta för att bli ännu mer effektiva i kommande lanseringar hos samtliga varumärken.

Nettoomsättningen i dotterbolaget HUBSO uppgick under Q2 2021 till 8 771 (5 383) ksek och under H1 2021 till 16 951 (9 022) ksek, vilket ger en tillväxt med 63% under Q2 och 88% under H1 jämfört med samma perioder 2020. HUBSO redovisar ett EBITDA för Q2 om 356 (-185) ksek och H1 om 646 (-641) ksek, vilket är en klar förbättring mot jämförbara perioden i 2020. Antalet ordrar under Q2 2021 var drygt 15 000 stycken och under H1 ca 28 000 stycken, vilket är en ökning med 41% resp 66% jämfört med motsvarande perioden 2020.

För koncernen genererades en nettoomsättning under årets andra kvartal om ca 9 027 (5 335) ksek med en EBITDA på -376 (-39) ksek. Under första halvåret hade koncernen en nettoomsättning om 17 509 (6 704) ksek med en EBITDA på -342 (22) ksek.
Vi går nu in i vår mest hektiska period nämligen Q3 och Q4 som kommer att innefatta både nya lanseringar och nya varumärken. HUBSO har under andra kvartalet arbetat hårt med att utveckla affären för att kunna växa och ytterligare stärka och effektivisera verksamheten för våra etablerade varumärken. Vi har då jobbat med att skapa bättre processer kring produktionen och skapa en mer kostnadseffektiv returhantering som möjliggör att produkter kan skickas direkt mellan kunder och på så vis även minska vår miljöpåverkan.

Det inkluderar även att vi har utvecklat vår affärsmodell där våra två senaste signeringar ger oss rätten till att bolagisera varumärkena, med ett majoritetsägande. 

Vi ser ett stort intresse från profiler att jobba tillsammans med HUBSO och vi hoppas kunna knyta till oss fler lovade profiler med starka varumärken under hösten.

Jag ser fram emot en händelserik höst för HUBSO koncernen och alla våra samarbetspartners 

Bästa hälsningar,

Josefine Abrahamsson
VD HUBSO Group
OMSÄTTNING
Nettoomsättningen för koncernen under det andra kvartalet 2021 uppgick till SEK 9 027 088 (5 335 320). Räkenskaperna från HUBSO är inräknade per förvärvsdatumet 2020-04-15.

FINANSIELL UTVECKLING
Resultatet under det andra kvartalet 2021 uppgick till SEK -5 039 975 (-4 016 384). Under Q2 2021 har resultatet huvudsakligen, SEK 4 664 281, påverkats negativt av de goodwillavskrivningar som uppkommer i relation till förvärvet av HUBSO. Detta görs enligt K3 med en avskrivningsperiod om 5 år.

För fullständig rapport se bifogad pdf. 

För mer information, kontakta bolaget på:
Josefine Abrahamsson
VD, Hubso Group AB
josefine(at)hubsogroup.com
ir(at)hubsogroup.com
www.hubsogroup.com

HUBSO Group i korthet:
HUBSO Groups verksamhet består huvudsakligen av HUBSO som har en D2C (direct-2-Consumer) inriktning inom e-handel. Utöver HUBSO innehar Bolaget även den egenutvecklade bildoptimeringstjänsten IMGO samt Bolagets SaaS-produkt Magemail. HUBSO är en D2C (direct-2-consumer) hub för influencers som vill skapa egna autentiska e-handelsvarumärken. HUBSO agerar idag primärt på den nordiska marknaden där man har flera etablerade svenska varumärken inom livsstilssegmentet, men med en försäljning över hela världen. Magemail är en marknadsföringsmjukvara riktad till e-handelsaktörer, vilka är aktiva på en av världens ledande e-handelsplattform Magento. IMGO erbjuder webbaserade tjänster som hjälper webbplatsägare att minska deras bandbreddsanvändning och påverkan för besökare på ett enkelt sätt. Bolagets tjänster ska förenkla och förbättra webbupplevelsen för såväl webbplatsägaren som deras besökare.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Medivir tidigarelägger Q1 webcast till klockan 10.00 den 30 april

Published

on

By

Stockholm — Medivir AB (Nasdaq Stockholm: MVIR), ett läkemedelsföretag inriktat på att utveckla innovativa behandlingar av cancersjukdomar med stora medicinska behov, meddelade idag att bolaget kommer att hålla webbsändningen för att presentera kvartalsresultatet för Q1 imorgon den 30 april, klockan 10.00. Webbsändningen tidigareläggs då Nasdaq Stockholm stänger tidigare.

 

 

För ytterligare information kontakta:
Magnus Christensen, finanschef, Medivir AB
Telefon: 08-5468 3100.
E-post:
magnus.christensen@medivir.com

 

 

 

 

Om Medivir

Medivir utvecklar innovativa läkemedel med fokus på cancersjukdomar där de medicinska behoven är stora. Företaget satsar på indikationsområden där tillgängliga behandlingsmetoder är begränsade eller saknas och det finns stora möjligheter att erbjuda betydande förbättringar till patienterna. Medivir fokuserar på utvecklingen av fostroxacitabine bralpamide (fostrox), en smart kemoterapi som har utformats för att ge en riktad anti-tumöreffekt i levern samtidigt som eventuella biverkningar minimeras. Samarbeten och partnerskap är en viktig del av Medivirs affärsmodell och läkemedelsutvecklingen bedrivs antingen i egen regi eller i partnerskap. Medivirs aktie (ticker: MVIR) är noterad på Nasdaq Stockholms lista för små bolag (Small Cap). www.medivir.se.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

ABB Robotics firar 50 år av robotinnovation – möt oss på Elmia

Published

on

By

ABB Robotics firar 50 år sedan den banbrytande lanseringen av den första helelektriska mikrodatorstyrda industriroboten, IRB 6, utvecklad i Västerås. Detta uppmärksammar vi på Elmia där vi, utöver att ställa ut nyheter, även kommer visa delar av de senaste 50 årens robothistoria.

ABB fokuserar på hållbar industri och de senaste lösningarna inom automation när vi ställer ut på Elmia Automation 2024. Besök monter D02:40 för att uppleva hur ABB stöttar automation inom produktion och logistik, ta del av miniseminarier om bland annat cobots, programvara för robotar och underhållsoptimering, och testa hur det går till att programmera en robot.

“Vi är otroligt stolta över vårt arv och ser med spänning fram emot att fortsätta driva teknikens gränser för att lösa våra kunders utmaningar”, säger Susanne Timsjö, försäljnings- och marknadschef på ABB Robotics i Sverige.

I monter D03:65 visas även delar av ABB:s historiska samling, i samband med firandet av 50 år sedan bolaget lanserade sin första robot år 1974. Innan 1970-talet var det tekniskt omöjligt att utveckla en elektrisk robot. Med framväxten av komponenter såsom högeffektstransistorer, DC-motorer och, viktigast av allt, en 8-bitars mikroprocessor från Intel som kom i april 1972, skapades nya möjligheter.

”Asea var de första som upptäckte denna möjlighet och tog hand om den väl”, säger Hans Skoog, en veteran på ABB Robotics med över 25 år inom robotutveckling. ”Resultatet var IRB 6 – världens första elektriskt drivna robot med en mikrodatorstyrd kontroll, utvecklad av ett team av 18 ingenjörer på Asea.”

IRB 6 startade en global robotrevolution, och följdes snart upp av den kraftfulla IRB 60 som inte bara var världens första elektriska robot för tunga laster (60kg) utan även den första elektriska roboten som användes för punktsvetsning. Sedan dess har ABB Robotics fortsatt att ligga i framkant inom robotteknik.

Hans Skoog kommer att hålla föredrag om den tekniska logiken bakom IRB 6:s tillkomst och ABB/Asea:s framgång. Susanne Timsjö håller föredrag om smart automation och robotik i samarbete med AI.

För mer information om ABB Robotics och deras 50-årsjubileum, besök https://new.abb.com/products/robotics/events/50-years-of-robotic-innovation

För mer information om ABB Robotics på Elmia, besök https://new.abb.com/se/elmia-automation

 

ABB är ledande inom teknik för elektrifiering och automation och möjliggör en mer hållbar och resurseffektiv framtid. Företagets lösningar kopplar samman ingenjörskunnande och mjukvara för att optimera hur saker tillverkas, flyttas, drivs och styrs. Med avstamp i mer än 140 års expertis driver ABB:s fler än 105 000 medarbetare nya innovationer som påskyndar den industriella omställningen. www.abb.com

ABB Sverige

Christine Gunnarsson
Presschef
+46 72 461 20 00
press@se.abb.com

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

SAS GÅR MED I SKYTEAM

Published

on

By

  • SkyTeam och SAS har undertecknat ett alliansavtal som innebär att SAS kommer ansluta sig till SkyTeam den 1 september 2024.
  • SAS kunder kommer uppleva smidigare resor och få fler resmöjligheter till nya destinationer.
  • Alla EuroBonus-medlemmar kommer både kunna använda och tjäna in poäng, medan Guld- och Diamantmedlemmar även kommer få tillgång till SkyPriority-tjänster och lounger.

Idag har SkyTeam och SAS formellt skrivit på ett viktigt avtal, kallat Alliance Adherence Agreement. Detta är ett betydande steg för SAS att bli en del av den globala flygalliansen SkyTeam. SAS kommer officiellt ansluta sig till SkyTeam den 1 september 2024. SAS anslutning kommer stärka alliansens globala nätverk genom att erbjuda bättre tillgång till viktiga flygplatser i Skandinavien men också genom att erbjuda resenärer fler destinationer och både bättre anslutningar och smidigare resor. SAS och SkyTeam arbetar aktivt med att säkerställa en smidig övergång till den nya alliansen för alla kunder och SAS EuroBonus-medlemmar.

Så fort SAS anslutit sig till SkyTeam kommer EuroBonus-medlemmar få förmåner när de flyger med de flesta SkyTeam-flygbolagen. Silver-medlemmar kommer få SkyTeam Elite-status medan Guld- och Diamantmedlemmarna kommer bli Elite Plus. Elite Plus-medlemmar kommer få tillgång till över 750 flygplatslounger och även kunna använda SkyPriority-tjänster som till exempel prioriterad incheckning och ombordstigning.

För SAS kunder kommer den nya alliansen innebära enklare anslutningsflyg över hela SkyTeams nätverk med över 1060 destinationer och öppnar även upp för nya destinationer i bland annat Afrika, Latinamerika och Karibien.

Andrés Conesa, ordförande för SkyTeam, säger: ” SAS delar SkyTeams vision om att leverera mer integrerade och ansvarsfulla reseupplevelser. Tillsammans med våra medlemmar fortsätter vi nu arbetet med att säkerställa en smidig övergång till den nya alliansen för alla kunder.”

Patrick Roux, SkyTeam VD, säger: ”Vi är glada över att välkomna SAS officiellt till vår allians. SAS är kända för att vara pålitliga och erbjuder utmärkt kvalitet och service och det passar SkyTeams fokus på att förbättra kundupplevelsen väl. Vi ser fram emot att vara en del av deras framtida resa.”

Anko van der Werff, SAS VD och koncernchef säger: “Vi är glada över att ha nått denna viktiga milstolpe i SAS övergång till en ny allians. EuroBonus-medlemmar kan nu se fram emot nya destinationer och förmåner med SkyTeam. Det här är början på en spännande framtid för våra kunder, partners och anställda. SAS kunder kommer kunna dra nytta av SkyTeams starka globala närvaro på stora flygplatser världen över och dess fokus på strategiska partnerskap och innovativa hållbarhetsinitiativ.

SkyTeam-medlemmar som flyger till och från SAS-hubbarna Köpenhamn, Oslo och Stockholm är: Air France, KLM, Delta Air Lines och Middle East Airlines.

Bilder: https://www.dropbox.com/t/frndLoTaJwliBqEf

För ytterligare information, vänligen kontakta:
SAS pressjour, tel +46 8 797 29 44

SAS, Skandinaviens ledande flygbolag, med knutpunkter i Köpenhamn, Oslo och Stockholm, flyger till resmål i Europa, USA och Asien. Inspirerade av vårt skandinaviska arv och hållbarhet, är SAS en drivande kraft inom hållbart flyg och i omställningen till flyg med nettonollutsläpp. Vi minskar kontinuerligt våra koldioxidutsläpp genom att använda mer hållbart flygbränsle, investera i nya bränslesnåla flygplan och genom partnerskap för innovation i ny disruptiv teknik– och på så sätt bidrar vi till branschens mål om netto noll koldioxidutsläpp till 2050. Förutom flygverksamheten, erbjuder SAS marktjänster, tekniskt underhåll och frakttjänster.  För ytterligare information besök https://www.sasgroup.net

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.