Connect with us

Marknadsnyheter

Nu är det perfekta tillfället att se över tekniken på kontoret

Published

on

När nu kontoret åter väcks till liv är det ett perfekt tillfälle för företagen att genomföra en grundlig översyn av tekniklösningarna enligt konferensspecialisten Konftel – som förutspår videomöten i rekordstor omfattning.

Konftel tillråder organisationer (via sina återförsäljare) att genomföra en ”kontrollbesiktning” i form av inventering och analys när hybridarbete nu blir en realitet. Samarbetsspecialisten säger att en snabb omställning ofta krävs för att kunna leverera säkra, flexibla mer produktiva arbetsvillkor.

Bygga kollegialitet

“Många av oss siktar på att tillbringa mer tid på kontoret, men att även kunna jobba hemifrån,” förklarar Tommy Edlund, Director of Global Sales. “Många företag är angelägna att åter engagera arbetsstyrkan för att utveckla kollegialitet, laganda och bygga en ny kultur, dela idéer. Hemarbete passar inte alla. Några vill återvända, andra inte.

“Nyckeln för företagen är att åstadkomma en välordnad och välkomnande återkomst som passar både personal och arbetsgivare. Alla företag gör det på olika sätt. Det sker i en enorm skala som involverar tiotusentals företag och miljontals människor Tillvägagångssätten kommer att vara många och varierade – till och med inom varje enskild organisation.”

Edlund tillägger: “Den strategi vi ser framför oss och som diskuteras i kanalen är att ha lösningar som är flexibla och öppna för alla eventualiteter. Det kommer att bli en genomtänkt återkomst till kontoret. Social distansering kommer fortfarande att vara viktigt för många, medan andra kanske föredrar att bära munskydd.

“Det blir ingen snabb återgång till det normala. För dessa företag innebär det att man kommer att ha en del medarbetare på plats i kontoret, medan andra fortfarande är kvar hemma och behöver koppla upp sig. Det gör att möten måste genomföras med personal som befinner sig på olika platser. Några kommer att sitta tillsammans i ett mötesrum där de interagerar med personer som är utspridda på annat håll. Det här kommer även att gälla kunder och leverantörer.

Rekordantal

“Företagen kommer att behöva tillhandahålla fler och fler mötesutrymmen eftersom det kommer att bli allt fler onlinemöten. Vi förväntar oss rekordmånga sådana möten. När väl restriktionerna släpper helt kommer många vara angelägna att träffas ansikte mot ansikte med personer de inte sett på länge, men så snart de börjar pendla och fastnar i trafiken kommer många inse att de kan slippa resa. Att mötas på distans både minskar kostnaderna och är miljövänligare.”

Konftel menar att när allt fler kontor går igång ”som vanligt” kommer en teknisk analys att vara av avgörande betydelse. “Är deras tekniklösningar ändamålsenliga i en modern och dynamisk värld?” frågar Edlund. “Massor av utrustning kanske inte har använts på 18 månader. Ingen vill kasta bort sina tillgångar, men tidigare investeringar kan ha gjorts för helt andra syften. Videokonferens är här för att stanna och måste leva upp till uppgiften.  Fler småskaliga möten kommer att krävas förutom de större styrelserummen.

“I synnerhet ljudupptagning behöver utvärderas, särskilt med tanke på social distansering och mer utrymme mellan personerna i ett rum. Kameror med bredare bildvinkel är en annan faktor som är avgörande för lyckade möten. Det finns inte en storlek som passar alla. Det är viktigt att kunna erbjuda videolösningar för alla mötesrum. Vi har därför utvecklat en interaktiv rumsguide för att utvärdera behoven i en organisation och precisera den bästa lösningen och uppkopplingen för varje rumstyp. Kvalitet är viktigt.”

Edlund avslutar: “Användarna har blivit mer insiktsfulla och krävande. Avkastningen på investeringar är av avgörande betydelse när medarbetarna återkommer till kontoret. En enda inbesparad affärsresa täcker ofta kostnaden för ett mindre rum utrustat för onlinemöten, vilket sedan kan generera ökad effektivitet dag efter dag.

“Fler gruppmöten än någonsin kommer att äga rum online. Det kan till och med handla om personer i samma byggnad, men på olika våningsplan som interagerar med kollegor på andra platser. Det har blivit så vi får saker gjorda. Tänkesättet har förändrats och kontorets tekniklösningar måste hålla måttet om verksamheten ska kunna utvecklas och blomstra. Nu är det rätt tillfälle för organisationer att inventera och säkerställa att de är redo för nästa omtag på arbetsplatsen.”

För kontakt:
Stefan Eriksson, CMO +46 (0)90-70 64 78, Stefan.eriksson@konftel.com

Om Konftel
Konftel är ledande inom produkter för samarbetslösningar. Ända sedan 1988 har vår mission varit att hjälpa människor runt om i världen att genomföra möten, oavsett avstånd. Vi vet att distanssamarbete är ett effektivt sätt att spara tid och pengar samtidigt som det bidrar till en mer hållbar värld. Vi är Climate Neutral-certifierade och kan därför erbjuda kunder att köpa utrustning för videokonferenser, med ett bibehållet gott klimatsamvete. Perfekt ljud och kristallklar videobild är avgörande för produktiva möten, det är därför vi alltid har den senaste tekniken i våra samarbetslösningar. Vår ljudteknik OmniSound® är inbyggd i Konftels alla konferensenheter. Produkterna säljs globalt under varumärket Konftel och vårt huvudkontor ligger i Umeå. Läs mer om företaget och produkterna på konftel.com.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Studie: Eksem kopplat till ätstörningar

Published

on

By

En ny studie från Yale visar att personer med eksem löper ökad risk för ätstörningar

som anorexi, bulimi och hetsätning. Forskarna analyserade över 250 000

patientjournaler och fann att eksempatienter är tre gånger mer benägna att utveckla

hetsätning och dubbelt så benägna att drabbas av anorexi eller bulimi. Det föreslås

att ätstörningar kan vara ett sätt att hantera depression och ångest relaterat till

eksem. Tidig upptäckt är viktig för att kunna ge rätt stöd och vård till dessa individer.

Källa: https://medicine.yale.edu/yigh…

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.