Marknadsnyheter
”Entreprenörer som kör ensam är stark bygger inga stora företag”


Göteborgs Brandservice såg konkurrent efter konkurrent bli uppköpt av stora bolag. Grundaren Ulf Nertby ville inte sälja sitt livsverk, utan valde istället att växla upp. Till sin hjälp tog han Expedition Framåt.
– Jag gick till dem och sa att jag inte ville ha någon blygsam tillväxt på tio procent om året, jag ville dubbla omsättningen och antal anställda.
Ulf Nertby grundade Göteborgs Brandservice 1986 och har sedan dess drivit bolaget som ett familjeföretag. De är en leverantör av olika säkerhetslösningar inom systematiskt brandskydd och förebyggande brand, och när Ulf såg hur konkurrent efter konkurrent köptes upp av större bolag var han tvungen att göra ett val.
– Jag startade bolaget när jag var 29, säger Ulf. Idag arbetar både min dotter och min son i företaget, de har fått gå den långa vägen, från golvet och arbeta sig uppåt. Varför ska vi bli uppköpta, tänkte jag, när vi kan göra resan själva istället. Varför kan vi inte utmana de stora bolagen? Har man väl omfamnat den tanken så behöver man reda ut vad som krävs för att kunna ta den matchen. Det var då jag började jobba med Expedition Framåt. Business Region Göteborg har upphandlat konsulter som är otroligt skarpa och som utmanar oss, de står för den drivkraft som gör att regionen kan växa. Det var perfekt för oss.
Ulf Nertby gick till Expedition Framåt och sa att de inte ville ha en ”kontrollerad tillväxt på blygsamma tio procent om åren”. De ville dubbla sin omsättning inom ett par år. Johan Eckebrant är företagsrådgivare på Expedition Framåt och den som jobbat med Göteborgs Brandservice på Business Region Göteborg.
– Min roll handlar mycket om att skugga företagarna och koppla ihop dem med våra utbildningar, våra nätverk, workshops och någon av våra 35 expertkonsulter. Vi har konsulter inom elva expertkategorier och Ulf har varit väldigt aktiv genom åren, jag träffar Ulf en gång i månaden, och det är också då man kan få ut maximalt av Expedition Framåt. Just nu har vi Nila Pihl som stöttar dem i deras IT-strukturer, vi har Alice Orbelin som jobbar med deras marknad- och säljfunktion. Och så Robert Orbelin som jobbat med att coacha dem i deras affärsplan och som är med deras ledningsgrupp en gång i månaden.
Dubblade omsättningen och antal anställda, siktar på att göra om det
Robert Orbelin är affärsutvecklare och har stöttat entreprenörer och småföretag i över 25 år. Han är även ansvarig för magisterutbildningen Matix på Handelshögskolan som matchar ihop utvalda studenter och tillväxtföretag för att utvecklas i att leda tillväxt.
– I många företag som är entreprenörsdrivna är entreprenören motorn, säger Robert. Det säger sig själv, per definition är entreprenören driven och en stor utmaning är att skapa en ledning som genomsyrar en större del av företaget än entreprenören själv. Ulf har länge haft ambitionen att fler ska bli engagerade i företagets utveckling och det innebär ett stort jobb. En stor del handlar om att skapa gemensamma målbilder och kunna kommunicera dem mellan varandra, skapa förståelse för vilka vi är, vad vi faktiskt gör och vart vi är på väg. Det låter enkelt och det är det också i teoriboken, men i praktiken innebär det mycket jobb.
Göteborgs Brandservice arbetade tillsammans med Expedition Framåt fram en offensiv affärsplan som gick ut på att dubbla omsättningen och antalet anställda. Efter fem år (2020) hade man nått målen och gått från 20 till drygt 40 anställda. Planen är att göra om dubbleringen inom några år och öka omsättningen till 150 miljoner.
– Vi vill växa till minst 80 anställda och med dagens konkurrens upplevs det nog rätt modigt. Vi har stora aktörer med mycket pengar som krigar mot oss. Första året fokuserade vi på att få ordning på vår struktur: målbild och vision, vi jobbade mycket med ledarskapet och ledningsgruppen. År två och tre ägnade vi åt att chockhöja kompetensen. Vi insåg att IT är en viktig kugge för att utveckla bolaget och har byggt egna program och digitala plattformar. Vi gick ner på personnivå och diskuterade: du jobbar med detta varje dag, hur gör vi egentligen, hur kan vi göra det bättre? Vi har utmanat oss själva och jag kan inte peka på någon konkurrent som jobbat med IT på det sättet. Under 2020 har vi börjat mäta allt vi gör i logistikarbetet.
Lika viktigt har lagbygget varit. Ulf pratar gärna om det i sporttermer.
– Det är den inställningen jag är uppväxt med. Jag drar ofta den liknelsen: om du har ett bra omklädningsrum, då utvecklas laget. Oavsett om du är stjärnforward eller trettonde man, så jobbar vi för gruppen och vågar kravställa. Det är inte okej att använda sin titel i vårt sätt att arbeta. Vi har vissa funktioner som ska utföras och det finns anställda med förståelse och ansvar för det, men det bygger på att man lyssnar i båda riktningar. När vi skapade affärsplanen bjöd vi i ledningsgruppen in människor från olika delar av organisationen för att få olika perspektiv. Vi kom fram till den gemensamt i olika former och sedan hade vi något som vi var överens om. Vi har satt höga mål och skruvar hela tiden på saker. Nu arbetar vi med att ta fram en playbook som gör det tydligare vilka värderingar vi har, som ska gälla i alla lägen: när vi är ute på event, när vi pratar med våra kunder, det ska vara en manual som håller ihop allt även när vi växer.
”Det gäller att jobba med tillväxtfrågan på ett systematiskt sätt”
Robert Orbelin köper sportreferenserna och menar att det är just lagbyggena som lyckas.
– Det är en enskild entreprenörs förmåga att ta sitt entreprenörskap ut till resten av företaget, det är det som är nyckeln, det är de som lyckas. De som kör ensam är stark blir framgångsrika själva men de bygger inte så mycket mer. Ulf har det där, en förståelse för att det krävs fler perspektiv och kompetens för att ta sig framåt. De har också ett flöde i allt de gör. Du behöver takt och tempo för att kunna växa. Det är viktigt att du vill framåt, att du har lite bråttom i steget men ändå är långsiktig och strukturerad.
– Ulf har jobbat med tillväxtfrågan på ett systematiskt sätt, säger Johan Eckebrant. Man ser många företag slå i taket eftersom vd:n vill växa men där organisationen inte är riggad för det och inte hänger med, och alltså inte orkar bära tillväxten. Ulf har förstått att man måste bygga roller och ansvar.
– Vi vill fortsätta växa, säger Ulf. Vi vill återinvestera i företaget och skapa jobbtillfällen. Business Region Göteborg är en jätteviktig medspelare där. De har gett oss en tydlighet i hur vi kan växa och de är en stark partner för oss.
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke