Connect with us

Marknadsnyheter

”En rund organisation växer snabbare än en med klassiska hierarkier”

Published

on

IT-företaget Idnet bestämde sig för att bygga hela sitt bolag på kultur och värderingar. Det ledde till att företaget utsågs till en av Sveriges 25 bästa arbetsplatser i storleken 50-249 medarbetare.

– Deras runda organisation har varit en förutsättning för att kunna växa riktigt snabbt, säger Expedition Framåts affärsutvecklare Madeleine Andrén. De har utvecklat ett företag där de anställda känner att de får ta ansvar, där besluten ligger där de hör hemma och inte högst upp i någon topp någonstans.

IT-företaget Idnet arbetar med digitala lösningar för framförallt lager och butiker och för åtta år sedan höll de en konferens i Varberg där de bestämde sig för att växa i ett givet tempo. Bolaget hade varit med i Expedition Framåt sedan 90-talet, innan Business Region Göteborgs tillväxtprogram ens hette Expedition Framåt, men den här gången bestämde Idnet sig för att man ville växa på ett specifikt sätt.
– Vi är ett kunskapsföretag, vi säljer IT-lösningar, säger Magnus Alm, som arbetar med affärsutveckling. Vi är helt beroende av att förstå vad som är viktigt för våra kunder ska nå sina mål och för att förstå det måste vi ha engagerade medarbetare som sätter sig in i vad som händer hos våra kunder och leverantörer och som gör att vi gemensamt förstår vad som behövs för att möta framtiden. Vår samlade kompetens och kultur är vårt viktigaste konkurrensmedel och i Varberg bestämde vi oss för att hitta ett objektivt sätt att mäta vår kultur och hur bra vår arbetsplats är.
– För att kunna fortsätta växa i hög takt behöver vi utveckla vår organisationsmodell med fler team och teamledare, säger Peter Hallinger, vd på Idnet. Det är nu det börjar bli väldigt viktigt att utveckla och tydliggöra vår kultur. 

Christina Befwe arbetar med upplevelsen av Idnet, vilket innefattar interna och externa relationer. Hon har jobbat i bolaget i mer än 25 år (även Magnus och Peter är tvåsiffriga på företaget).
– Det är ganska många som inte kittlas till etthundra procent av ekonomiska mål. Därför bestämde vi oss i Varberg för att uppdatera våra värderingar och utifrån det arbeta mer med mjuka mål. Vi är många hos oss som är analytiskt orienterade och vi tänkte att det är mer trovärdigt om man har en vilja att mäta det. Så vi bestämde oss för att låta en extern part revidera hur bra arbetsplats vi egentligen är. Vi vände oss till Great Place To Work som både certifierar arbetsplatser och utser Sveriges bästa arbetsplatser. 

Charlotta Johansson är företagsrådgivare på Expedition Framåt och hon har varit med under Idnets senaste resa.
– Jag tror att många har en rädsla att ta in externa konsulter. Man tänker att man kanske blottar sig, men om man vågar göra det så kan det bli väldigt bra, Idnet är ett bra exempel på det. De var verkligen genuint intresserade av att skapa en teamkänsla, en Idnet way som de säger. De ville skapa en kultur som skapar värde. 

”Den största fällan är att man tar fram värderingar för att man bör göra det” 

Charlotta Johansson matchade ihop Idnet med affärskonsulten Madeleine Andrén som har en bakgrund som både ekonom och beteendevetare.
– Den största fällan företag går i är att man tar fram värderingar för att man bör göra det, säger Madeleine. Men sen så använder man inte dem, man har inte riktigt kopplat ihop värdeorden med beteenden som skapar en kultur – den kultur man behöver för att nå sina mål, för att tillföra kunden nytta. Det är Idnet riktigt bra på, att koppla ihop sina värderingar med nytta. När de pratar om empowerment menar de empowerment. När de säger att de inte vill ha traditionella hierarkier menar de det. De pratar om Team Idnet och det är inte bara semantik. Vad betyder Idnets ”stronger together” i mötet, projektet, i vardagen, i det vi gör? Hur skapar vi ”curious first movers” som är en annan av deras tre värderingar? Vad får oss att vara det? De ställer hela tiden den här typen av frågor till varandra. 

Madeleine Andrén berättar om arbetet med Idnet där de utvecklat visionen, satt värderingarna och sen jobbat med kommunikationen.
– Det är de tre viktigaste delarna. Visionen är grunden. Den finns där för att säkerställa att alla går åt samma håll. Den visar riktningen och vart vi ska. Värderingarna talar om hur vi ska nå vår vision. De talar om hur vi är, hur vi hjälper varandra och hur vi samarbetar. Det är viktigt att värderingarna är både filosofiska men också pragmatiska: hur ska vi jobba med det här projektet, hur ska det präglas av våra värderingar? Och kommunicerar vi inte de här delarna behöver vi inte ens försöka. Kommunikation är det som får oss att röra oss mot våra visioner. Som ledare behöver man tänka extra mycket på att man visar vägen, att man är en förebild. Man måste visa att man lever efter visionen och värderingarna, och inte bara skrivit under dem på något papper. Det räcker inte att skicka ut ett nyhetsbrev en gång i veckan. En företagsledare som kommunicerar bra skapar trygghet, genom att vara tydlig och ärlig. 

”Alla på företaget är beslutsmässiga, då faller hierarkin till slut” 

Resultatet av kulturarbetet är ett Idnet där hierarkierna har suddats ut och en rund organisation har bildats.
– Vi är måna om att inte bygga in beslutsprocesser och hierarkier i organisationen, säger Peter. Vår värdering ”stronger together” är basen i allt vi gör, vi gör allt tillsammans, du står aldrig ensam i ett beslut. Då går det också väldigt snabbt att ta beslut, för du tar besluten med de som har den bästa kompetensen för beslutet, inte beroende på vem som har en titel eller position. Vi har byggt en kultur där vi ska vara trygga, både i ens eget ansvar och i ett gemensamt ansvar. Då vågar man prova nytt, man är inte rädd att göra fel. Det blir en positiv motor i det där, att man vågar prova. Misslyckas man så bokför vi det på erfarenhetskontot och utvecklas. 

Magnus Alm utvecklar skillnaden på ansvar och hierarki.
– Man måste skilja på de två sakerna. Det är inte så att alla här är utan ansvar. Tvärtom. Alla här tar ett större ansvar än vad man hade gjort i en traditionell hierarkisk organisation. Man kan inte skydda sig bakom sin chef, eller bakom instruktionen, för den kanske inte ens finns – varken chefen eller instruktionen. Det tar oss in på en annan värdering vi har: ”strive for excellence”. Alla ska vara ansvarsfulla, alla ska plocka upp bollar och få rullning på det. Det kräver mycket av alla. Det kräver att man vågar, och det inkluderar att ta ansvar.
– På Idnet är alla beslutsmässiga, säger Christina. Men det gäller att odla den kulturen och aktivt jobba med den. Det ska inte vara något man bara pratar om, utan om man skrapar på ytan så ska det finnas där under också. Vi jobbar fokuserat med det och det är det kanske inte så många företag som faktiskt gör. 

Madeleine Andrén menar att den företagsmodell som Idnet har byggt, den runda organisationen, inte bara är en kulturell insats, utan själva grunden för den snabba tillväxt som bolaget har upplevt de senaste åren.
– För att kunna växa riktigt snabbt och smärtfritt krävs det en rundare organisation, där folk känner att man får ta ansvar, där besluten ligger där de hör hemma och inte högst upp i någon topp någonstans. Har du ett organisationsschema och har tryckt upp det är det absolut. Då måste du rita om det varje gång du växer. Idnet har verkligen gjort det här kulturarbetet till sin livsnerv. De ser sitt fina ekonomiska resultat som ett resultat av personalarbetet de gör. De ligger långt fram i sin organisationskultur och hur de tänker. 

”Företagen som var med i Expedition Framåt under finanskrisen har haft övertag i 10 år” 

Resultatet talar för sig självt. Idnet har blivit certifierade som ett Great Place to Work fyra år i rad och dessutom utsetts till en av Sveriges 25 bästa arbetsplatser bland företag med 50-249 anställda. Under samma period har man utsetts till Gasellföretag. För Charlotta Johansson är det ännu ett kvitto på att Expedition Framåt är med och hjälper företag i regionen att växa.
– Om man tittar i våra system har vi hjälpt nästan 4.000 företag i Göteborgsregionen under åren. Och våra undersökningar bevisar att programmet har effekt för dem. Jag tycker att det är rätt intressant att titta på företagen vi hjälpte under 2007-08 och vad som hände efter finanskrisen. De som var med i Expedition Framåt behöll sin personal i större utsträckning och när det vände kunde de behålla sin konkurrenskraft och sitt övertag i tio år. Det ska bli spännande att se hur utvecklingen kommer att se ut för Expedition Framåt-företagen i spåren av pandemin. Idnet har byggt en stark kultur som varit en positiv kraft under det här året, som gjort det enklare att arbeta hemma till exempel, och företaget har vuxit lika starkt under 2020 som under de senaste åren.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsredovisning 2023 för Alpcot Holding AB (publ) publicerad

Published

on

By

Alpcot Holding meddelar härmed att årsredovisningen för räkenskapsåret 2023 har publicerats. Årsredovisningen finns bifogad detta pressmeddelande och kommer finnas tillgänglig på bolagets hemsida www.alpcot.se.

För mer information, vänligen kontakta:

Dusko Savic
Verkställande direktör
E: dusko.savic@alpcot.se  
T: +46 70 358 12 57

Gunnar Danielsson
Ekonomichef
E: gunnar.danielsson@alpcot.se
T: +46 70 738 05 85

Om Alpcot

Alpcots verksamhet i Sverige startades 2014. Alpcot är en av Sveriges ledande plattformar för privatekonomi och leder den digitala transformeringen av finansbranschen i Sverige. Vår digitala plattform erbjuder kunderna unika tjänster som gör det möjligt att sänka sina avgifter, optimera sina investeringar och hantera personliga risker. Vi ger även råd till företagskunder kring tjänstepensionsplaner och tillhörande riskförsäkringar. Alpcot har ca 40 anställda i Sverige fördelat på kontor i Stockholm, Jönköping, Göteborg och Malmö. Alpcot har tillstånd från Finansinspektionen som försäkringsdistributör och värdepappersbolag. Välkommen att läsa mer på www.alpcot.se.

Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, +46 (0)8-68421100, adviser@eminova.sewww.eminova.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.