Marknadsnyheter
Michelins nya Europeiska All-Season däck: CrossClimate 2
- En mästare på den europeiska All-Season marknaden1-6
- Ger ökad säkerhet från tidig vår till sen höst
- Lagligt att använda på vintern sedan 2019 (Michelin rekommenderar nordiska vinterdäck under svåra vinterförhållanden)
- Hög prestanda från första till sista kilometern tack vare innovativa teknologier2,3&4
Tack vare att Michelin CrossClimate 2 uppfyller många, ofta till synes motstridiga krav på prestanda, klarar däcket de flesta av de skiftande väderförhållanden som bilister kan möta under olika årstider.
–För oss i Sverige rekommenderar vi nordiska vinterdäck på vintern vid svåra vinterförhållanden, men CrossClimate 2 är ett fantastiskt komplement. Det här däcket fungerar perfekt som sommardäck på nordiska vägar, samtidigt som det ger utökad säkerhet på snö under tidig vår och sen höst om timingen i däckskiftet mellan sommar och vinter inte skulle bli perfekt, säger Klas Lindén, Teknisk Chef för personbilsdäck hos Michelin.
En mästare på den Europeiska All-Season-marknaden1-6
Däcket har sommardäckets fördelar vad gäller bromsprestanda på torr och våt vägbana, låg bränsleförbrukning och lång livslängd1,2,5&6, och vinterdäckets fördelar när det gäller väggrepp och bromsprestanda på snö och i låga temperaturer. Snögreppsmärkningen (3PMSF=Three Peak Mountain Snowflake) bekräftar att Michelin CrossClimate 2 får användas på vintern3&4.
Hög prestanda från första kilometern till den sista tack vare innovativa teknologier
Michelin CrossClimate 2, har en innovativ kombination av avancerade teknologier med fokus på gummiblandning och däckmönster. Dess unika egenskaper uppnår den mest effektiva balansen mellan däckmönster och material i slitbanan. Däcket levererar hög prestanda från första kilometern till den sista, hela vägen ned till lagens gräns för mönsterdjup. Michelin CrossClimate 2, både nytt och slitet, toppar sex av nio tester (i huvudsak test av broms- och väggrepp mot andra All-Season däck) under 2020 och 20211-6.
Unik prestanda över tid2,3&4
Däcken behöver bytas först när det slitits ned till den lagliga gränsen, vilket alla vinner på. Bilägaren får mer valuta för pengarna, samtidigt som däckets låga rullmotstånd bidrar till lägre bränslekostnader5&6. Också miljön är en vinnare eftersom färre däck behöver ersättas, det sparar råvaror och resulterar i färre uttjänta däck. Ett lägre rullmotstånd innebär också mindre utsläpp av koldioxid.
–Sedan lanseringen har ursprungsversionen av Michelin CrossClimate radikalt påverkat den europeiska marknaden för Året-Runt-däck, vilket är den kategori som däcket rent tekniskt hör hemma i. Kategorin har vuxit med drygt 19 procent7 årligen och är enda segmentet som fortsatt växa under pandemin8. Michelin CrossClimate 2 är ytterligare ett bidrag till vår hållbarhetsstrategi. De kommande fem åren beräknas All-Season segmentet växa över 16 procent7 per år, säger Scott Clark, vVD Michelin Automotive och Motorsport.
Michelin CrossClimate 2 erbjuds under år 2021 i 115 dimensioner och 61 dimensioner, och år 2022 för fälgar från 15 till 20 tum. Listan innehåller 65 nya dimensioner. Michelin CrossClimate 2-serien tillverkas i sju europeiska fabriker, huvudsakligen i Frankrike, Tyskland, Italien och Spanien.Försäljningen av Michelin CrossClimate 2 har startat i Europa under september.
Bilder och bifogade dokument kan laddas ned från https://contentcenter.michelin.com/portal/shared-board/f2cdb517-6d4a-445b-9fe2-835f42d0807b
För mer information kontakta:
Lotta Wrangle, Presschef Michelin Nordic
T: +46 72 250 07 40
E: lotta.wrangle@michelin.com
Noter
1) Bromstest på torr väg utförd av TÜV SÜD Product Service på Michelins begäran, från 100 till 0 km/tim, i februari 2021, däckdimension 205/55 R16 94V XL på en VW Golf 7 jämförelse mellan MICHELIN CrossClimate 2 (100%) och MICHELIN CrossClimate + (96,2%) ; BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (98,1%) ; CONTINENTAL AllSeasonContact (92,4%) ; GOODYEAR Vector 4Seasons Gen-3 (89,9%) ; PIRELLI Cinturato All Season Plus (89,4%)
2) Bromstest på våt vägbana, utförd av TÜV SÜD Product Service på Michelins begäran, från 80 till 20 km/tim, från oktober till april 2021 (slitna, dvs slitna på maskin (slipade) till mönsterdjupsindikatorn enligt det europeiska kravet: ECE R30r03f), med däckdimension 205/55 R16 94V XL på VW Golf 7 jämförelse mellan MICHELIN CrossClimate 2 (nya : 100% – slitna : 100%) versus MICHELIN CrossClimate + (nya : 98,2% – slitna : 101,1%) ; BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (nya : 103,2% – slitna : 99,5%) ; CONTINENTAL AllSeasonContact (nya : 94,9% – slitna : 96,1%) ; GOODYEAR Vector 4Seasons Gen-3 (nya : 96,7% – slitna: 89,0%) ; PIRELLI Cinturato All Season Plus (nya : 97,4% – slitna: 94,5%)
3) Bromstest på snö, utförd av TÜV SÜD Product Service på Michelins begäran, från 30 till 10 km/tim, i februari 2021 (på nya och slipade till 2 mm), däckdimension 205/55 R16 94V XL på VW Golf 7 jämförelse mellan MICHELIN CrossClimate 2 (nya : 100%-slitna : 100%) och MICHELIN CrossClimate + (nya : 95%-slitna : 88,1%) ; BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (nya: 92,4% – slitna : 70,9%) ; CONTINENTAL AllSeasonContact (nya : 99,5% – slitna : 96,4%) ; GOODYEAR Vector 4Seasons Gen-3 (nya : 97,6% – slitna : 94,1%) ; PIRELLI Cinturato All Season Plus (nya : 81,9% – slitna : 77,0%)
4) Väggrepp på snö, test utförd av TÜV SÜD Product Service på Michelins begäran, februari 2021 (på nya däck och på slitna till 2 mm), däckdimension 205/55 R16 94V XL jämförelse mellan MICHELIN CrossClimate 2 (nya : 100% – slitna : 100%) och MICHELIN CrossClimate + (nya : 95,1% – slitna : 87,5%) ; BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (nya : 84,6% – slitna : 65,2%) ; CONTINENTAL AllSeasonContact (nya : 95,6% – slitna : 91,9%) ; GOODYEAR Vector 4Seasons Gen-3 (nya : 94,6% – slitna : 90,6%) ; PIRELLI Cinturato All Season Plus (nya : 72,0% – slitna : 54,2%)
5) Livslängdstest utförd av DEKRA TEST CENTER, på Michelins begäran, december 2020, däckdimension 205/55 R16 94V XL på VW Golf 7 jämförelse mellan MICHELIN CrossClimate 2 (100%) ; CONTINENTAL AllSeasonContact (100,8%) och GOODYEAR Vector 4Seasons Gen-3 (108,4%) ; BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (69,7%) ; PIRELLI Cinturato All Season Plus (96,9%). Livslängdstest körd i vardagstrafik (D50) I 14.460 km och extrapolerad livslängd 1.6mm
6) Rullmotståndstest utförd på maskin av Applus Idiada, på Michelins begäran, augusti 2020, däckdimension 205/55 R16 94V XL, jämförelse mellan MICHELIN CrossClimate 2 (7,30 kg/t) och MICHELIN CrossClimate + (8,20 kg/t) Eco-vänlig körning beror framförallt på körvanor, fordonet eller däcktrycket. Michelin CrossClimate 2 är klassat ”B” i de flesta dimensioner för rullmotståndet med A-B-C-D-E i den europeiska märkningsskalan. Detta är jämfört med sommardäcksstandard eftersom de flesta är klassade B och högre, enligt Product Tracking – Average Premium Summer – däckmarknaden i Europa 2021.
7) Michelin in-house data
8) Source: ETRMA, European Tyre & Rubber Manufacturers Association
Presschef Michelin Nordic: Lotta WRANGLE
Telefon: 08-709 07 76, Mobil: 072-250 07 40, E-mail: lotta.wrangle@michelin.com
Som ledande mobilitetsföretag är Michelin engagerat i att förbättra sina kunders mobilitet på ett hållbart sätt, genom att designa och distribuera de lämpligaste däcken, tjänsterna och lösningarna på sina kunders behov. Michelin tillhandahåller också innovativa digitala tjänster, kartor och guider för att göra resor till en rikare och unik upplevelse. Företaget utvecklar också högteknologiska material som används i ett stort antal industrier. Gruppen har sitt huvudkontor i Clermont-Ferrand i Frankrike, och är verksam i 170 länder, har mer än 123 600 anställda världen över som tillverkar cirka 170 miljoner däck vid 71 tillverkningsanläggningar 2020.(www.michelin.com).
Taggar:
Marknadsnyheter
Klart för byggande av 219 nya hyresrätter till 2026
I höst tas första spadtagen för sammanlagt 219 nya hyresrätter på Anderstorpgård i centrala Skellefteå. Bostäderna beräknas stå klara för inflyttning under 2026.
– Det blir ett av de största projekten i Skebos historia och ett efterlängtat tillskott i ett Skellefteå som under 2024 växt snabbast i hela Sverige, säger Harriet Classon, ordförande Skebo.
Kvarteret har ett attraktivt läge utmed Skellefteälven i stadsdelen Anderstorp och närhet till en god service med lekplats, idrottsplats och generösa grönområden. I området finns även skolor och förskolor, hälsocentral och Skellefteås centrala delar finns inom 15 minuters gångavstånd.
Det kommer att byggas 219 nya lägenheter fördelade på tre punkthus i åtta våningar samt ett lamellhus på sex våningar. Lägenheterna kommer variera från 2 till 4 rum och kök, med storlekar från cirka 35 till 85 kvadratmeter. Husen kommer att förses med solceller som installeras på yttertaken. NCC är vald som entreprenör för projektet.
– Skellefteå är just nu en av Sveriges snabbast växande städer och behovet av nya bostäder är påtagligt. Vi har sedan tidigare genomfört flera lyckade byggprojekt på uppdrag av Skebo. Med de nya hyresrätterna på Anderstorpsgården får NCC fortsätta bidra till att öka bostadsutbudet i staden, säger Niklas Sparw, affärsområdeschef, NCC Building Sverige.
Skebo bygger även två radhuslängor i två våningar på området. Dessa bostäder är på 5 rum och kök på en yta av ca 100 kvadratmeter. Dessutom kommer cirka 140 parkeringsplatser att erbjudas, varav 80 procent kommer att vara utrustade med motorvärmare som kommer att kunna konverteras till elbilsladdning när det behovet uppstår.
– Behovet av nybyggda hyresrätter i centrala lägen är fortsatt stort i Skellefteå. Att vi snart kan addera över 200 nya lägenheter i ett centralt läge känns riktigt bra och vi ser fram emot att sätta spaden i marken, säger Helena Markgren.
För mer information, kontakta:
Helena Markgren
Vd Skebo
0910 – 73 65 01
____________________________________________________________________
Skebo är Skellefteås största fastighetsbolag som äger och förvaltar cirka 5 000 lägenheter och ett antal lokaler. Vi har hyreslägenheter i flerfamiljshus, radhus, småhus, studentbostäder samt vård- och omsorgsboenden. Vi arbetar för stadens och kommunens utveckling och ligger i toppen vad gäller kundnöjdhet i landet. Vårt mål är att ge varje hyresgäst som kommer till oss möjligheten att flytta in och från första stund börja trivas i sitt drömhem. ”Längta hem” är vår devis som alltid sätter kunden först. Vi verkar för hyresgästinflytande och delaktighet där trivsel, trygghet och goda relationer är i fokus.
Skeppargatan 8, 931 30 Skellefteå, tel +46 910-73 65 00, info@skebo.com, skebo.se
Taggar:
Marknadsnyheter
Swedavias delårsrapport för Q1 2024: Fler resenärer, stärkt kommersiellt utbud och förbättrat linje- och destinationsutbud ledde till ökad nettoomsättning, förbättrat EBITDA och stärkt kassaflöde
Nettoomsättningen för perioden ökade med 154 MSEK och uppgick till 1 443 MSEK. Ett ökat antal resenärer och avgiftsjusteringar har bidragit till ökningen. Kassaflödet för perioden var positivt och uppgick till 57 MSEK, en ökning med 76 MSEK jämfört med föregående år. Swedavia redovisar en EBITDA på 175 MSEK för kvartalet vilket är en ökning med 55 MSEK jämfört med föregående år. Rörelseresultatet uppgick till -217 MSEK, vilket är i nivå med föregående års rörelseresultat. Under perioden har förberedelser för ökad dimensionering av den operativa verksamheten skett vilket påverkade rörelseresultatet. Under kvartalet fortsatte satsningarna på det kommersiella utbudet med förbättringar av utbudet på bland annat Göteborg Landvetter Airport och fortsatt utveckling av Marknadsplatsen på Stockholm Arlanda Airport
Under kvartalet reste 6,7 miljoner människor till eller från Swedavias flygplatser, en ökning med en procent jämfört med föregående år. Ökningen drevs av ett fortsatt ökat utrikesresande där antalet resenärer ökade med 4,9 procent medan inrikesresandet för kvartalet minskade.
– Vi summerar ett kvartal med ett förbättrat EBITDA och ett stärkt kassaflöde jämfört med föregående år. Vi har under kvartalet också stärkt linje- och destinationsutbudet och förbättrat tillgängligheten till bland annat Nordamerika från Arlanda. Under sommarsäsongen kommer våra resenärer kunna välja på närmare 30 avgångar i veckan till flera nordamerikanska destinationer från Arlanda, säger Jonas Abrahamsson, Swedavias vd och koncernchef.
Nettoomsättningen uppgick till 1 443 MSEK (1 289) vilket var en ökning med 12 procent jämfört med föregående år. Kassaflödet för den löpande verksamheten för kvartalet var positivt och uppgick till 57 MSEK (-19), en förbättring om 76 MSEK jämfört med föregående år. EBITDA för perioden uppgick till 175 MSEK, en ökning med 55 MSEK. Rörelseresultatet uppgick till -217 MSEK (-215). Som ett led i förberedelserna inför ett ökad resande i sommar ökades dimensioneringen av den operativa verksamheten vilket ökade driftkostnaderna under kvartalet.
Under kvartalet fortsatte implementeringen av Swedavias kommersiella strategi med fokus på ett brett och varierat utbud av mat, dryck och shopping. På Landvetter invigdes ett nytt utbud av restauranger, kaféer och butiker. Det kommersiella utbudet har även stärkts på Malmö Airport och Luleå Airport. På Arlanda fortsätter den nya Marknadsplatsen att växa och utvecklas. Utbudet har under våren kompletterats med nya restauranger och med ett antal nya butiker och kaféer. Fler öppningar är att vänta under 2024 i takt med att Marknadsplatsen fortsätter växa.
– De kommersiella intäkterna bidrar till vår förmåga att hålla konkurrenskraftiga flygplatsavgifter och möjliggör fortsatt utveckling av flygplatsernas infrastruktur. Men det är förstås främst glädjande att satsningarna mottas väl av våra kunder, säger Jonas Abrahamsson.
Nyckeltal | 2024 | 2023 | 2023 | |
MSEK, om ej annat anges | jan-mar | jan-mar | jan-dec | |
Nettoomsättning | 1 443 | 1 289 | 5 931 | |
Rörelseresultat | -217 | -215 | -318 | |
Periodens resultat | -215 | -199 | -353 | |
Kassaflöde från den löpande verksamheten | 57 | -19 | 766 | |
Medelantal anställda | 2 703 | 2 430 | 2 603 | |
Antal passagerare, miljoner | 6,7 | 6,7 | 32,1 |
Den fullständiga delårsrapporten finns tillgänglig på Swedavias webbplats: Om Swedavia – Finansiell information: www.swedavia.se/om-swedavia/finansiell-information/.
Denna information är sådan information som Swedavia AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 29 april 2024, 13:00 CEST.
För mer information, kontakta Ellen Laurin, tf presschef på Swedavia eller Swedavias presstjänst på telefon 010-109 01 00 eller press@swedavia.se.
Taggar:
Marknadsnyheter
NCC bygger 219 hyreslägenheter i Skellefteå
NCC har tecknat avtal med Skebo om att bygga 219 hyreslägenheter på Anderstorpsgården i Skellefteå. Affären är en totalentreprenad med ett ordervärde på cirka 320 MSEK.
Karta över Anderstorpsgården, Skellefteå
NCC:s uppdrag omfattar nyproduktion av hyreslägenheter i varierande storlekar fördelat på punkt-, lamell- och radhus. Projekteringen för byggprojektet inleds våren 2024 och byggstart sker under hösten 2024. Till årsskiftet 2026/27 ska området vara klart för inflyttning.
– Behovet av nybyggda hyresrätter i centrala lägen är fortsatt stort i Skellefteå. Att vi snart kan addera nya lägenheter i ett centralt läge känns riktigt bra och det blir ett av de största projekten i Skebos historia. Vi ser fram emot att sätta spaden i marken, säger Helena Markgren, vd Skebo.
Det nya bostadsområdet i Skellefteå ska byggas i stadsdelen Anderstorp på Elevhemsgatan, nära det byggminnesförklarade Anderstorps gård och Skellefteälven.
– Skellefteå är just nu en av Sveriges snabbast växande stad och behovet av nya bostäder är påtagligt. Vi har sedan tidigare genomfört flera lyckade byggprojekt på uppdrag av Skebo. Med de nya hyresrätterna på Anderstorpsgården får NCC fortsätta bidra till att öka bostadsutbudet i staden, säger Niklas Sparw, affärsområdeschef, NCC Building Sverige.
Affären uppgår till cirka 320 miljoner kronor och orderregistreras i affärsområde NCC Building Sweden i andra kvartalet 2024.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Johan Jarl, projektutvecklare, NCC Building Sverige, 070-611 97 46, johan.jarl@ncc.se
Amelie Winberg, presschef, NCC Building Sverige, 070-221 13 72, amelie.winberg@ncc.se
NCC:s presstjänst: 08-585 519 00, press@ncc.se, NCC:s Mediabank
Om NCC. NCC är ett av de ledande byggföretagen i Norden. Som expert på att driva komplexa byggprocesser bidrar NCC till byggande som har en positiv inverkan på kunderna och på samhällets utveckling i stort. Verksamheten omfattar bygg- och infrastrukturprojekt, produktion av asfalt och stenmaterial samt kommersiell fastighetsutveckling. 2023 omsatte NCC ca 57 miljarder SEK och hade 12 200 anställda. NCC:s aktier är noterade på Nasdaq Stockholm.
-
Analys från DailyFX8 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter1 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter4 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter5 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke
-
Marknadsnyheter6 år ago
Tudorza reduces exacerbations and demonstrates cardiovascular safety in COPD patients