Connect with us

Marknadsnyheter

Nya beräkningar: svenskarna betalar nästan 7 miljarder för mycket i boränta

Published

on

Nästan 7 miljarder kronor – så mycket betalar svenska låntagare för mycket i boränta varje år, det visar nya beräkningar som Skandia tagit fram. Beloppen varierar stort mellan kommunerna i landet. Låntagare i storstadsregionerna är de som betalar mest ränta i onödan.

Skandia kan idag presentera nya beräkningar som visar att Sveriges låntagare tillsammans betalar över nästan 7 miljarder för mycket i boränta varje år helt i onödan. Problemet är koncentrerat främst till storstadsområdena där lånevolymerna är störst. Summorna har också ökat kraftigt sedan samma beräkningar gjordes 2019. En del av förklaringen är prisuppgången som resulterat i större lån. 

– Hos de flesta banker behöver man vara en duktig förhandlare för att få rabatt på sitt bolån. Konsekvenserna blir att låntagare utan rätt kunskap kan gå miste om tusentals kronor varje år helt i onödan. Istället borde samtliga aktörer ha transparenta kriterier för vad som ger rabatt. När lånen blivit större i takt med prisökningarna finns det nu ännu mer pengar att hämta om man ser över sina lån, säger Johanna Cerwall, vd på Skandiabanken.

Stora skillnader inom Sverige
Skillnaderna är stora runt om i landet. Kommunerna runt Stockholm är de som betalar mest ränta i onödan per låntagare. Men även i kommuner utanför Stockholmsregionen finns det tusenlappar att tjäna. Vellinge och Kungsbacka är exempel på två kommuner där låntagarna också i snitt lägger onödigt mycket pengar på räntekostnader, 5 021 kronor respektive 4 719 kronor per år.

– De med störst bolån är de som har mest att vinna på att få ned sin räntekostnad, men även för en låntagare med mindre lånevolymer finns pengar att hämta. Våra beräkningar visar att det i hög utsträckning är ett storstadsproblem. Men vi ser även samma mönster på mindre orter. Det är tusenlappar varje år som går till spillo och det är pengar man skulle kunna använda till ett långsiktigt sparande till barnen eller sin egen pension, säger Johanna Cerwall.Om alla banker tillämpade en transparent prissättning på bolån skulle fler konsumenter kunna ha bättre förutsättningar att få en bättre boendeekonomi.

– Vi tycker alla ska ha rätt till att veta vad som faktiskt avgör vilken rabatt man får på sin boränta. Beräkningarna är en del i att upplysa bolånetagare om förutsättningarna och möjligheten att minska sina boendekostnader. Alla har inte samma förutsättningar och kunskaper som krävs för att förhandla sin boränta, säger Johanna Cerwall.

Så har vi räknat
Skandia har jämfört SCB:s statistik över svenskarnas genomsnittliga lånekostnad i juni månad 2021 (1,44 %) med Skandias snittränta för 3 månader bundet lån (1,23 %) i juni 2021. Med hjälp av data från Riksbanken 2016 har Skandia beräknat den totala lånesumman för bostadslån i Sverige på geografisk nivå. Beräkningarna har genomförts med linjär approximation för att fram lånevolymen och antalet hushåll i respektive kommun år 2021.

Så funkar ränterabatten hos Skandia på ditt bolån
Du får automatiskt rabatt på din bolåneränta baserat på bolånets storlek och hur stor del av bostadens värde du belånar. Du får ytterligare rabatt om du har din tjänstepension hos oss eller flyttar den hit. Som kund behöver du inte oroa dig för att din bolånerabatt ska försvinna. När det är dags för omprövning får du automatiskt en ny rabatt utan att du behöver förhandla eller ringa och påminna oss.

30 orter där invånarna betalar mest ränta i onödan varje år

Kommun

Hur mycket mer, i genomsnitt, varje hushåll betalar per år i respektive kommun i kronor Totalt belopp per ort i kronor som hushållen betalar för mycket varje år
Danderyd 7 887 67 422 365
Lidingö 6 701 81 545 162
Vaxholm 5 639 18 652 537
Nacka 5 527 156 822 550
Täby 5 393 112 837 651
Ekerö 5 354 39 438 585
Värmdö 5 042 61 700 480
Vellinge 5 021 49 579 671
Stockholm 5 010 1 204 043 548
Sollentuna 4 920 91 441 529
Kungsbacka 4 719 104 550 018
Tyresö 4 676 56 240 979
Öckerö 4 470 15 966 663
Österåker 4 454 54 819 702
Lomma 4 436 31 610 345
Huddinge 4 402 109 962 458
Partille 4 373 37 881 231
Härryda 4 355 42 290 914
Sundbyberg 4 253 49 684 583
Vallentuna 4 206 41 402 900
Solna 4 140 93 522 230
Knivsta 4 121 19 569 749
Göteborg 4 033 430 960 030
Sigtuna 3 959 36 214 630
Mölndal 3 928 62 457 717
Höganäs 3 882 25 754 880
Salem 3 839 16 257 446
Lerum 3 804 43 223 282
Upplands-Väsby 3 795 39 743 696
Nykvarn 3 773 10 421 094

För ytterligare information:
Pontus Haag, presschef 0727-00 67 12

 

 

Om Skandia
Skandia är ett pensionsbolag som erbjuder tjänstepension med förebyggande hälsoförsäkring för att du ska kunna bygga grunden till en trygg pension och vara frisk på vägen dit. Vi har cirka 800 miljarder kronor under förvaltning. Vi låter pengarna jobba på ett sätt som ger bra avkastning åt våra drygt 1,7 miljoner kunder och samtidigt bygger vi ett bättre samhälle. Hos oss finns också en bank för bolån och sparande som möjliggör att hantera hela din ekonomi från pension till räkningar. Läs mer på www.skandia.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Loomis delårsrapport januari – mars 2024

Published

on

By

Fortsatt stark tillväxt med hög marginal i USA

Loomis hade en stark start på året med en organisk tillväxt på 6,3 procent under första kvartalet. Såväl USA som Europa och Latinamerika bidrog till utvecklingen och våra intäkter inom Automated Solutions ökade avsevärt. USA-segmentet hade ett starkt kvartal med stabil tillväxt och ett strukturerat arbete med skalbarhet. Europa och Latinamerika fick en mer utmanande start på året och åtgärder pågår för att återhämta marginalen. Det operativa kassaflödet för kvartalet påverkades av en tillfällig uppbyggnad av lager i utländsk valuta. Det operativa kassaflödet i relation till rörelseresultatet (EBITA) för rullande tolv månader var starkt på 89 procent.

Kommentarer kvartal 1

  • Intäkter för kvartalet uppgick till 7 253 MSEK (6 812). Intäkter ökade med 6,5 procent (21,1) varav organisk tillväxt var 6,3 procent (11,7) och förvärv bidrog med 2,9 procent (0,4). Valutaeffekter bidrog med –2,7 procent (9,0).
  • Rörelseresultat (EBITA)1) för kvartalet uppgick till 754 MSEK (717). Rörelse­marginalen (EBITA) var 10,4 procent (10,5).
  • Rörelseresultat (EBIT) före jämförelsestörande poster för kvartalet uppgick till 710 MSEK (667) och rörelsemarginal (EBIT) före jämförelsestörande poster var 9,8 procent (9,8).
  • Finansnettot uppgick till –188 MSEK (–113) i kvartalet.
  • Resultat före skatt uppgick till 507 MSEK (543) och resultat efter skatt uppgick till 359 MSEK (403).
  • Resultat per aktie var före utspädning 5,06 SEK (5,64) och efter utspädning 5,05 (5,64).
  • Rörelsens kassaflöde2)  för kvartalet uppgick till 402 MSEK (719) vilket motsvarar 53 procent (100) av rörelseresultatet (EBITA). Kassaflödet påverkades delvis av en tillfällig uppbyggnad av lager i utländsk valuta över kvartalsslutet.
  • Loomis AB har återköpt 700 000 egna aktier mellan 5 februari och 5 april, varav 643 592 aktier återköptes under första kvartalet.

 

1)        Resultat före räntor, skatt, avskrivningar på förvärvsrelaterade immateriella anläggningstillgångar, förvärvsrelaterade kostnader och intäkter samt jämförelsestörande poster.

2)        Rörelsens kassaflöde exklusive effekter från IFRS 16.

Detta pressmeddelande finns också tillgängligt på bolagets webbplats, www.loomis.com

6 maj 2024

Jenny Boström
Ansvarig för hållbarhet och investerarrelationer

Mobiltelefon: 079-006 45 92
Epost: jenny.bostrom@loomis.com

Loomis erbjuder säkra och effektiva helhetslösningar för att hantera betalningar, vilket inkluderar distribution, hantering, förvaring och återanvändning av kontanter och andra värdeföremål. Loomis kunder är banker, detaljhandlare och andra finansiella aktörer. Loomis bedriver verk­samhet via ett internationellt nätverk av cirka 400 operativa lokalkontor i drygt 20 länder. Loomis sysselsätter cirka 25 000 personer och omsatte 2023 mer än 28 miljarder kronor. Loomis är noterat på large cap-listan på Nasdaq Stockholm.

Denna information är sådan information som Loomis AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 6 maj 2024 kl. 15.00.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Familjebostäder lanserar ny webb i samarbete med Knowit Experience

Published

on

By

Familjebostäders nya webbplats är ett samarbetsprojekt där Knowit Experience har varit ansvariga för koncept och genomförande när det kommer till användarupplevelse och teknik.

Knowit Experience påbörjade samarbetet som förvaltnings- och utvecklingspartner till Familjebostäder 2022. Ett av de första stora gemensamma projekten var en ny webbplats, där även e-tjänster i Mina sidor var en del av uppdraget. Nu lanseras webbplatsen för de cirka 44 000 hyresgästerna.

Vårt mål är att förenkla vardagen för våra hyresgäster och efter en gedigen behovsanalys har vi utgått från det som våra hyresgäster har uttryckt är viktigast. Det handlar till stor del om tydligare och bättre information om det som händer i huset och i området och att det ska vara enklare att nå e-tjänster. Det är extra roligt att vi nu kan erbjuda en helt ny och smart tvättbokning, vilket har legat högst på önskelistan. Det har varit möjligt genom ett kreativt samarbete med det starka teamet på Knowit Experience, säger Mia Wester Carlsson, kommunikatör och förvaltningsledare på Familjebostäder.

Både hyresgäster och övriga besökare kommer att mötas av ett anpassat innehåll. Med hjälp av AI-teknik anpassas upplevelsen för respektive besökare av webbplatsen, bland annat genom att analysera beteendemönster och preferenser.

Vi är stolta över att tillsammans med Familjebostäders kompetenta team lansera en webplats som bygger på den senaste tekniken med ett användarväntligt och attraktivt gränssnitt. Det här projektet har varit ett stimulerande partnerskap där vi utmanats att hitta de bästa lösningar både kopplat till varumärke, design och tillgänglighet. Att bidra till tjänster som förenklar den digitala vardagen för människor är en viktig del i vår vision, säger Pernilla Vinneby, VD för Knowit Experience svenska verksamhet.

Hyresgästernas behov och förväntningar har varit ledstjärnan för samarbetet och den nya plattformen erbjuder ett användarvänligt gränssnitt och praktiska funktioner för att hyresgästerna lätt ska hitta den information de behöver.

Behoven och förutsättningarna ser så olika ut i målgruppen. Att anpassa upplevelsen har varit avgörande för att nå målen. Tidigare har det varit tillräckligt att presentera samma innehåll och tjänster för alla besökare, men det kommer inte att räcka på sikt. Vi kommer att förvänta oss skräddarsydda och personaliserade upplevelser mer och mer när tekniken blivit så pass lättillgänlig”, säger Elisabeth Mark, UX Lead i projektet.

Exempel på övriga nyheter och förbättringar på den nya webbplatsen är en förbättrad sökfunktion, anpassade frågor och svar och individuellt anpassad dashboard på Mina sidor. Knowit Experience har även arbetat fram ett nytt visuellt koncept för hela webbplatsen.

Knowit Experience är ett affärsområde inom Knowit med cirka 900 specialister inom teknik, design och kommunikation, med ett kunderbjudande som tar ansvar för hela den digitala kundupplevelsen. Med kompetens inom webb, e-handel, analys, marknadsföring, design och big data, hjälper man företag och organisationer i den digitala transformationen. Affärsområdets kunder finns inom flera olika branscher, där offentlig sektor, telecom, retail och hälsa är väl representerade.

För mer information, kontakta:

Anne Danell, Projektledare Knowit Experience, Stockholm, 070-702 705 887 eller anne.danell@knowit.se

Pernilla Vinneby, VD Knowit Experience, Sverige, 070-379 0417 eller pernilla.vinneby@knowit.se

Christina Johansson, Kommunikationschef Knowit AB, +46 70 542 1734 eller christina.johansson@knowit.se

Om Knowit

Knowit är digitaliseringskonsulter med en vision att skapa ett hållbart och mänskligt samhälle genom digitalisering och innovation. Knowit stöttar sina kunder i den digitala transformationen och skiljer sig från andra konsultbolag genom en decentraliserad organisation och agila arbetssätt i kunduppdrag. Verksamheten är indelad i fyra affärsområden, Solutions, Experience, Connectivity och Insight, som erbjuder tjänster inom skräddarsydd systemutveckling, digitala kundupplevelser, internet of things, cloud, cybersäkerhet och managementkonsulting. Kompetenser från olika affärsområden kombineras ofta i kunduppdrag.

Knowit grundades 1990 och har idag cirka 4 100 medarbetare, huvudsakligen i Norden, men även i verksamheter i Tyskland och Polen. Knowit AB (publ) börsnoterades 1997, och finns i dag på NASDAQ OMX Stockholm Mid Cap. För mer information om Knowit, besök gärna knowit.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Luxbright välkomnar ny glasblåsare och tillkännager nya ordrar från L3Harris

Published

on

By

Luxbright är stolta att välkomna Louise Olsson i rollen som glasblåsare. Med en lång erfarenhet av att arbeta med glas tar Louise nu steget att jobba med glas i en industriell skala, en unik möjlighet som gör henne till en ovärderlig resurs för Luxbrights utveckling. I synnerhet är hennes expertis viktig i arbetet med att tillverka kundspecifika röntgenrör för L3Harris.

”Det blir intressant att arbeta med glas för röntgenrör, och jag ser en unik helhet i det som Luxbright har byggt för att möta kunders flexibla krav,” säger Louise Olsson om sin nya roll.

Samtidigt som Luxbright stärker sin organisation med ny kompetens för att möta den växande efterfrågan, har L3Harris lagt ytterligare tre beställningar i maj till ett sammanlagt värde av 1,2 miljoner kronor. Dessa beställningar gäller leverans av nya modeller av deras kundspecifika rör under 2024.

”Nya order och en växande organisation är ett bra kvitto på vårt samarbete med L3Harris. Vi följer vår gemensamma plan för att bygga både kapacitet och kompetens för framtiden,” säger Mats Alm, VD för Luxbright.

Med denna utveckling fortsätter Luxbright att stärka sin ställning som en ledande innovatör inom röntgenteknologi och möta industriella krav med högkvalitativa och kundspecifika lösningar.

För mer information, vänligen kontakta:
Mats Alm, VD
Telefon: +46 (0)70 261 20 11
E-mail: mats.alm@luxbright.com

FNCA Sweden AB är utsedd Certified Adviser
 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.