Connect with us

Marknadsnyheter

Julas VD Joachim Frykberg lämnar efter 19 år

Published

on

Efter 19 år på Jula, varav 10 år som VD, väljer Joachim Frykberg att lämna sina uppdrag som VD för Jula Holdingkoncernen och Jula AB.

Joachim började som marknadschef på Jula innan han axlade rollen som VD, först för Jula AB, och sedan även för koncernen Jula Holding.

– Att lämna Jula är givetvis inte ett lätt beslut, men jag känner att det är ett bra tillfälle att sluta nu. Jula har varit en stor del av mitt liv under många år. Det har varit en fantastisk resa och jag är stolt över allt som vi har åstadkommit på Jula. Jula är ett fantastiskt företag och det har varit ett privilegium att få möjligheten att arbeta nära en av Sveriges främsta entreprenörer i Karl-Johan Blank. Jag är tacksam för det ansvar och förtroende som Kalle, familjen och styrelsen har visat mig under åren på Jula. Också ett stort tack till alla fantastiska arbetskamrater som jag har fått förmånen att arbeta med under åren. Jag är övertygad om att Jula går en lysande framtid till mötes, säger Joachim Frykberg.

Joachim Frykberg väljer att lämna sina uppdrag som VD för Jula Holding och Jula AB för att utforska nya möjligheter i livet. Genom sitt beslut förkroppsligar han Julaandan, d.v.s. den kultur som finns inom Jula och Jula Holding, med ett stort engagemang, ansvarstagande och ärlighet.

Flaggan i topp

Joachim Frykberg lämnar en välmående organisation efter sig. Jula har under flera år presterat rekordomsättningar och rekordresultat.

– Joachim har jobbat i verksamheten i 19 år och varit en av nyckelpersonerna i utvecklingen av det som är dagens Jula. Vi har arbetat nära varandra och det har varit många roliga år. Jula är ett företag i ständig utveckling och tillväxt och det finns alltid nya möjligheter och spännande projekt. Samtidigt har vi förståelse för att Joachim efter 19 år på Jula vill prova nya utmaningar. Jag önskar honom stort lycka till, säger Karl-Johan Blank, Julas ägare och koncernchef.

Rekrytering pågår

Joachim Frykberg kvarstår som VD för Jula AB och Jula Holding under en övergångsperiod.

− Att skifta VD är en naturlig process i en stor koncern. Joachim Fryberg har varit VD länge i verksamheten, och jag har full förståelse för hans att vilja göra något annat. Jag önskar honom verkligen lycka till med sina framtida projekt. Rekrytering av en ny VD för Jula Holding och för Jula AB har redan startat. Jula och Jula Holding är fantastiska varumärken med starka organisationer som genomsyras av Julaandan med många medarbetare som är engagerade och tar ett stort ansvar. Jag hyser stor tillförsikt till att den process som vi nu är inne i kommer att ge ett bra och snabbt resultat, säger Peder Larsson, styrelseordförande.

Jula och Jula Holding har utvecklats starkt under lång tid och den roll som Joachim Frykberg nu innehaft kommer att ersättas med två rekryteringar, en ny VD för Jula Holding och en ny VD för Jula AB. Karl-Johan Blanks roll är oförändrad som aktiv ägare och koncernchef.

För ytterligare information

Peder Larsson, Styrelseordförande Jula Holding, +46 706 30 04 64, peder.larsson@jula.se

Magnus Ljung, Informationschef Jula, +46 708 18 95 06, magnus.ljung@jula.se

Joachim Frykberg, VD Jula Holding, + 46 701 90 29 30, Joachim.frykberg@jula.se

Om Jula Holding

Jula grundades 1979 som ett familjeföretag. Karl-Johan Blank, Julas ägare, har varit med från starten och byggt upp företaget.

Sedan några år har Jula utvecklats till en koncern, Jula Holding, med verksamheter inom Retail, Fastigheter, Finans, Logistik, Hotell och Miljö & Energi. Jula Holdingkoncernens huvudkontor finns i Skara.

Koncernen har cirka 4000 anställda och 2020 omsattes ca 9,8 miljarder SEK, med ett resultat efter finansiella poster om cirka 1,3 miljarder SEK.

Retailföretaget Jula är koncernens ursprung. Jula erbjuder händiga människor ett brett och noga utvalt sortiment av produkter för hemmet, trädgården och fritiden till låga priser. Detta erbjuds via en stark e-handel och totalt 112 varuhus fördelat på 60 i Sverige, 37 i Norge och 15 i Polen.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Slottsviken publicerar årsredovisning

Published

on

By

Styrelsen får härmed avge årsredovisning avseende räkenskapsåret 2023

Årsredovisningen finns tillgänglig på Bolagets webbplats www.slottsviken.se

För mer information kontakta:

Jakob Österberg, VD

Slottsviken Fastighetsaktiebolag (publ)

Telefon 018-19 49 50

E-post jakob.osterberg@slottsviken.se

 
Om Slottsviken Fastighetsaktiebolag:

Slottsviken är ett fastighetsbolag som förvärvar, förvaltar och utvecklar attraktiva fastigheter i stadsnära områden. Bolaget grundades 1983 och har sitt huvudkontor i Göteborg. Slottsviken är noterat på Spotlight Stock Market sedan 1997 och handlas via banker och fondkommissionärer.

Continue Reading

Marknadsnyheter

RaySearch och C-RAD tecknar samarbetsavtal

Published

on

By

RaySearch Laboratories AB (pub) och C-RAD AB är glada att kunna tillkännage ett samarbetsavtal som syftar till att gemensamt utveckla innovativa lösningar och produkter för att förbättra kvaliteten på strålbehandling.

Fokus för samarbetet är att undersöka hur C-RAD:s ytskanningsteknologi kan utnyttjas vid dosplanering i RaySearchs dosplaneringssystem RayStation. Idag används ytorna från Catalyst+, C-RAD:s system för ytguidad strålbehandling, under bildtagning och behandling. Genom att göra Catalysts+ ytor tillgängliga i RayStation®* skapas många användningsmöjligheter. En sådan är att expandera en CBCT-bild, som har ett begränsat avbildningsområde, genom att använda information från ytskanningen. Detta kommer att leda till ett mer komplett återskapande av patientens anatomi, vilket i sin tur resulterar i ett mer tillförlitligt underlag för kliniska beslut. Som ett första resultat av samarbetet kommer ovan beskrivna tillämpning att demonstreras under den pågående mässan ESTRO. Därefter kommer andra användningsområden av företagens respektive produkter att utforskas.

Cecilia de Leeuw, vd och koncernchef, C-RAD: “Vi är mycket glada över samarbetet med RaySearch, genom vilket vi ska förbättra och hitta nya innovativa lösningar i vår gemensamma kamp mot cancer.”

Johan Löf, grundare och vd, RaySearch: “Jag ser fram emot att samarbeta med C-RAD, vars kontor dessutom ligger nära oss i Sverige. Den ytterligare information om patientens anatomi som tillhandahålls genom ytskanning via Catalyst+ har potential att avsevärt förbättra olika steg i dosplaneringsprocessen för strålbehandling i RayStation.”

För mer information vänligen kontakta: 
Johan Löf, grundare och vd, RaySearch Laboratories AB (publ) 
Tel: +46 (0) 8 510 530 00 
johan.lof@raysearchlabs.com  

Om C-RAD 
C-RAD utvecklar ytskanningsteknologi för strålterapi för att möjliggöra en mycket exakt dosavgivning till tumören och samtidigt skydda frisk vävnad från oönskad exponering. Med hjälp av höghastighets 3D-kameror i kombination med förstärkt verklighet stöder C-RAD den initiala patientpositioneringen och övervakar patientens rörelser under behandlingen för att säkerställa hög tillförlitlighet, ett effektivt arbetsflöde och ökad noggrannhet. C-RAD övervakar patientens rörelse utan att använda markörer eller ytterligare dos för att ge den högsta nivån av patientsäkerhet och komfort.
 C-RAD AB är noterat på Nasdaq Stockholm. Mer information finns på c-rad.com.

Om RaySearch 
RaySearch Laboratories AB (publ) är ett medicintekniskt företag som utvecklar innovativa mjukvarulösningar för att förbättra cancervården. RaySearch marknadsför RayStation®* dosplaneringssystem (TPS) och onkologiinformations-systemet (OIS) RayCare®*. De senaste tilläggen i RaySearchs produktlinje är RayIntelligence® och RayCommand®*. RayIntelligence är ett molnbaserat analyssystem för onkologi (OAS) som cancerkliniker kan använda för att samla in, strukturera och analysera data. Behandlingsstyrsystemet (TCS) RayCommand är utformat som en länk mellan behandlingsmaskinen och systemen för dosplanering och onkologiinformation. 

Programvara från RaySearch har sålts till drygt 1 000 kliniker i 43 länder. Företaget grundades år 2000 som en avknoppning från Karolinska Institutet i Stockholm och aktien är noterad på Nasdaq Stockholm sedan 2003. Mer information finns på raysearchlabs.com. 
 
Om RayStation 
RayStation®* är ett flexibelt, innovativt dosplaneringssystem som används av många ledande cancercenter världen över. Det kombinerar unika funktioner för adaptiv terapi, flermålsoptimering och marknadsledande algoritmer för optimering av behandlingsplaner för HDR-brachyterapi och extern strålbehandling med fotoner, elektroner och protoner samt heliumjoner och koljoner. RayStation har stöd för ett stort antal behandlingsmaskiner. Det möjliggör att all behandlingsplanering kan göras i ett och samma system och att befintlig utrustning kan utnyttjas maximalt. RayStation kan integreras fullständigt med RayCare®*. Genom att harmonisera behandlingsplaneringen skapas bättre vård för cancerpatienter över hela världen. 

* Regulatoriskt godkännande krävs på vissa marknader.  

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Styrelsen i S2Medical AB (publ) har beslutat att bolagets årsredovisning även ska utgöra en kontrollbalansräkning, vilket till följd senarelägger bolagets årsredovisning

Published

on

By

Styrelsen i S2Medical AB (publ) (”S2Medical” eller ”Bolaget”) har i enlighet med aktiebolagslagen (25 kap 13 §), upprättat en kontrollbalansräkning (”KBR”) genom att besluta att balansräkningen i bolagets årsredovisning även skall utgöra en KBR. I syfte att ge Bolagets revisor tillräcklig frist för att möjliggöra denna process har styrelsen valt att senarelägga publiceringen av Bolagets årsredovisning med 6 dagar till den 9 maj 2024.

Beslutet att upprätta KBR grundar sig i att Bolagets egna kapital för närvarande är lägre än hälften av det registrerade aktiekapitalet. Styrelsen ser det inte som sannolikt att denna brist kommer att elimineras enbart genom regleringen av bolagets tillgångar och skulder i samband med genomförandet av den godkända rekonstruktionsplanen. Då både KBR och det positiva utfallet av företagsrekonstruktionen visar på livskraft anser styrelsen att en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital är en tillräcklig åtgärd för att helt eliminera kapitalbristen. Styrelsen avser därför att föreslå en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital. Förslaget kommer att inkluderas i kallelsen till Bolagets kommande årsstämma för beslut.

Vi ser positivt på framtiden och jag uppfattar detta som en nödvändig administrativ åtgärd för att justera ett oproportionerligt stort aktiekapital på över 16 miljoner SEK.” Säger Bolagets CEO, Petter Sivlér

Denna information är sådan som S2Medical AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-05-03 20:38 CET.

Kontaktuppgifter
Petter Sivlér – CEO, S2Medical AB (publ)
Telefon: +46 (0)8-70 000 50
E-post: petter.sivler@s2m.se

Certified Adviser
Vator Securities AB
Telefon +46 (0)8-580 065 99
Hemsida: www.vatorsec.se 
Epost: ca@vatorsec.se

Om S2Medical 
S2Medical AB (publ) är ett medicintekniskt bolag som utvecklar och säljer innovativa sårläkningsprodukter för hela sårläkningsprocessen med fokus på brännskador och kroniska sår. Bolaget har utvecklat eiratex®, ett nytt cellulosabaserat material för läkning av svåra brännskador och kroniska sår. Materialet läker sår effektivt och därmed minskar både lidande för patienter samt kostnader för hälso- och sjukvården. 

Aktiens kortnamn: S2M

Aktiens ISIN-kod: SE0011725084

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.