Connect with us

Marknadsnyheter

Yrkestrafiktillstånd – Trafikansvarig konsult till trafiktillstånd gods

Published

on

Har ni behov av en trafikansvarig konsult till ert Yrkestrafiktillstånd?
Vi kan hjälpa er ut på vägarna.

Vi är säkra på att ni ställer höga krav på den trafikansvariga konsult ni söker efter.
 Hos oss på Yrkestrafiktillstånd.se hittar ni kompetenta trafikansvariga konsulter med expertkunskap om trafiktillstånd för gods.

Klicka här för att få offert inom 24 timmar

Vi förmedlar trafikansvariga konsulter till ert Yrkestrafiktillstånd

Att ansöka om trafiktillstånd kräver att en person i företaget är trafiksansvarig och har avlagt två delprov hos Trafikverket.
Dessförinnan behöver man gå utbildningar och lägga många timmar på studier inom ekonomi, juridik, trafiksäkerhet m.m
Det kan vara en tidskrävande process som ofta resulterar i att trafiktillståndet hamnar längre bort i tid än man initialt hade tänkt sig.

Vi kan kliva in som externa trafikkonsulter när behovet uppstår hos er, ni kan då på samma dag ansöka om ert trafiktillstånd hos Transportstyrelsen efter att vi har signerat ett konsultavtal där våra konsulter blir trafikansvariga i ert trafiktillstånd för gods.

Vi specialiserar oss på att förmedla kvalificerade trafikansvariga konsulter åt verksamheter där behovet plötsligt uppstår. Våra styrkor är att vi kliver in som konsult hos er med rätt expertis och erfarenhet som behövs, för att se till att verksamheten snabbt beviljas ett yrkestrafiktillstånd så att ni kan komma igång med transporterna. Våra trafikansvariga konsulter har lång erfarenhet av godstransporter och har genomfört examensprovet för Yrkeskunnande.

Ni kan känna er trygga med att våra konsulter uppfyller samtliga krav som ställs på dem.

Saknar ni en trafikansvarig och vill få igång verksamheten snabbt? Då kan ni tryggt låta oss hjälpa er med att matcha er med en lämplig trafikkonsult. Vår process är snabb, enkel och effektiv och det första steget är att ta kontakt med oss.

Yrkesmässig trafik

Den som är trafikansvarig har som uppgift för att ansvara för att företaget bedriver sin verksamhet enligt de regler som finns. Det är endast den verksamhet som har ett yrkestrafiktillstånd som får bedriva yrkesmässig trafik. Den tillståndsmyndighet som utfärdar tillståndet är Transportstyrelsen. Den som erbjuder betald transport av personer och gods bedriver yrkestrafik. Yrkesmässig trafik kan således både bedrivas som godstrafik, linjetrafik och beställningstrafik med buss. Fordon som lastbilar, bussar, traktorer med släpfordon och terrängfordon kan användas inom yrkesmässig trafik.
Observera att vi enbart arbetar som trafikansvariga inom Gods.

Fördelar med att anlita oss till ert Yrkestrafiktillstånd

Att få in en kompetent och erfaren konsult kan göra stor skillnad, oavsett om det handlar om ett tillfälligt projekt eller en längre lösning. Vi på Yrkestrafiktillstånd.se har samlat ett nätverk av skickliga trafikansvariga konsulter som kan hoppa in när behovet uppstår hos er. Genom att lyssna på era behov och krav kan vi matcha er med rätt person som passar er verksamhet perfekt.

Det finns flera fördelar med att anlita oss. Vår tjänst är enkel, snabb och säker som passar dig som inte vill, kan eller orkar, vänta på att själv avlägga prov hos Trafikverket. Vi hjälper er att snabbt komma igång med ert yrkestrafiktillstånd. Vår process är mycket tidseffektiv och vi ser till att ni kommer ut på vägen igen på nolltid.

Så går vår process till:

När en verksamhet söker efter trafikansvariga konsulter beror det ofta på att dem själva inte har uppfyllt alla kraven som Transportstyrelsen ställer för ett trafiktillstånd. Ett av de vanligaste problemen är att verksamheten inte har en trafikansvarig som uppfyller kraven på ”Yrkeskunnande”. Ett godkännande kan endast uppnås genom att den trafikansvariga visar yrkeskunnande genom ett godkänt resultat av provet hos Trafikverket. Examensprovet omfattar fyra områden – trafiksäkerhet, juridik, ekonomi och företagsledning samt tekniska normer och driftsförhållanden.

Verksamheten som är i behov av en trafikansvarig konsult kan av olika anledningar ha svårigheter med godkännande av yrkeskunnande. Av den anledningen är en trafikkonsult ett smartare, snabbare och smidigare alternativ.

Vi har en enkel process som startar med att du som företagare tar kontakt med oss via kontaktformuläret på vår hemsida eller via e-post där du beskriver ditt behov. Nästa steg är att vi gemensamt med dig kommer överens om ett lämpligt upplägg som gynnar bägge parter. Hela processen, från det att ni beskriver uppdraget till att vi presenterar lämpliga kandidater, tar oftast inte mer än ett par dagar.

Vi kommer som extern trafikansvarig hjälpa din verksamhet med samtliga krav som ställs med hänsyn till yrkestillståndet. Därefter ska det skrivas ett konsultavtal mellan er verksamhet och den trafikansvariga. 

Så snart konsultavtalet har undertecknats ska det medfölja trafiktillstånd-ansökan till Transportstyrelsen. Slutligen väntar Transportstyrelsens prövning som sedan tar ett beslut gällande ärendet.

Vill du ha hjälp med ditt trafiktillstånd? Kontakta oss idag!

Ansökan om yrkestrafiktillstånd

För att ha rätt att bedriva yrkesmässig trafik fordras ett yrkestrafiktillstånd. Så hur gör du om du själv vill söka trafiktillstånd för buss- eller godstrafik? Som sökande måste du uppfylla samtliga krav som ingår i Transportstyrelsens prövning: krav på yrkeskunnande, fast etablering, gott anseende samt ekonomiska resurser. Ansökan om trafiktillstånd skall även styrkas av behörig företrädare (d.v.s. firmatecknare eller VD).

Fast etablering i någon av EU:s medlemsstater

För att din verksamhet ska uppfylla kravet om fast etablering skall verksamheten vara etablerad i en av EU:s medlemsstater där det förvarar företagshandlingar, räkenskaper, personalhandlingar samt information om kör- och vilotider. Det är essentiellt att en gatuadress används. När yrkestrafiktillstånd beslutats om skall det även finnas uppgifter om vilka fordon som ska brukas i verksamheten.

Yrkeskunnande

Företagets trafikansvariga ska uppvisa yrkeskunnande genom ett godkänt examensprov hos Trafikverket. Mer information om examensprovet finns att läsa på Trafikverkets hemsida. Den trafikansvariga ska utöver yrkeskunnandet även uppfylla kravet om det goda anseendet. Denne ska även:

  • Leda företagets transportverksamhet
  • Ha en konkret anknytning till verksamheten (anställd, ägare, aktieägare, styrelseledamot, förvaltare eller trafikansvarig konsult enligt avtal)
  • Vara bosatt inom någon av EU:s medlemsstater

Tänk på att yrkeskunnande från övriga medlemsstater i EU också kan godkännas under förutsättning att intyget skickas till Transportstyrelsen samt att intyget följer Europaparlamentets och rådets förordning 1071/2009.

Ekonomiska resurser

Det måste även finnas tillräckliga ekonomiska resurser inom företaget. Den som ansöker om trafiktillståndet måste kunna påvisa att det finns resurser för att starta samt driva företaget. Det innebär att du som sökande fortlöpande måste kunna visa att verksamheten varje år har kapital på minst 9 000 euro (om ett fordon används) och vidare minst 5 000 euro för varje fordon som används i företaget.

Gott anseende

Vid Transportstyrelsens prövning av kravet på gott anseende tar de hänsyn till sökandens förmåga att fullborda sina skyldigheter mot det allmänna. Kravet på gott anseende betyder att varken den trafikansvariga eller verksamheten i sig får vara dömt för överträdelser av yrkestrafiklagen eller andra allvarliga brott och företeelser. Sökande bör inte heller inneha några skulder hos Kronofogdemyndigheten, ej vara försatt i konkurs eller företräda andra bolag som blivit försatta i konkurs de senaste fem åren.

Så går processen för ett yrkestrafiktillstånd till:

Tänk på att det kan vara tidskrävande att samla in samtliga handlingar och det är därmed en god idé att starta i god tid. Du får även räkna med att själva handläggningstiden pågår i flera veckor.Du kan använda Transportstyrelsens e-tjänst när du gör din ansökan. Det går bra att använda både e-legitimation, personnummer och säkerhetskod. I ansökan kommer du bli ombedd att bifoga alla dokument som krävs för att Transportstyrelsen ska kunna gå vidare med prövningen och bedöma om trafiktillståndet blir beviljat.

Hur lång är Transportstyrelsens handläggningstid?

​​Så snart du skickat in dina dokument och handlingar kan ditt ärende prövas. Du får räkna med att handläggningen och prövningen av ärendet tar mellan 6–10 veckor. Transportstyrelsen samarbetar med ett flertal andra myndigheter för att genomgå prövningen för att bedöma om sökande uppfyller samtliga krav för yrkestrafiktillstånd. Så snart prövningen är klar får du ett beslut i ärendet. Beslutet skickas via post ut till tillståndshavaren. Om en individ skulle olämplighetsförklaras får även denne ett beslut skickat till dig. Får du ett positivt beslut om att tillståndet blivit beviljat, så börjar detta gälla samma dag som ärendet registreras hos Transportstyrelsen.

Vi hjälper er att hitta en konsult till ditt trafiktillstånd

Vårt fokus ligger på att tillhandahålla kompetenta trafikansvariga konsulter. Med ett stort nätverk av konsulter med lång erfarenhet, är vi säkra på att vi kommer kunna hitta rätt kandidat till ert uppdrag. Ta kontakt med oss idag om du vill veta mer om hur vi jobbar med trafikansvariga konsulter.

Kontakta oss idag

Vi på Yrkestrafiktillstånd.se/är ledande inom trafikansvariga konsulter i Sverige. Låt oss hjälpa till när behovet av en trafikansvarig konsult uppstår hos er.

https://yrkestrafiktillstånd.se/

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bravida Finland stärker sin position i västra Finland

Published

on

By

Bravida Finland förvärvar bolaget Vesi-Vasa Oy och stärker därmed sitt erbjudande inom VVS-byggtjänster, industrirör och brandsläckningssystem i regionen Satakunta i västra Finland. Bolaget omsätter 10 miljoner euro och har 40 anställda.

Vesi-Vasa Oy grundades år 1984 och verkar inom installation, service och underhåll av VVS-byggtjänster, industrirör och brandsläckningssystem. Bolaget erbjuder tjänster till både mindre projekt som småhus och större projekt för industrier.

– Vi är väldigt glada att välkomna Vesi-Vasa och deras kompetenta medarbetare till Bravida. Genom förvärvet får vi expertis för behoven inom både fastigheter och industri även i Satakunta-regionen. Expansionen går helt i linje med Bravidas strategi att växa i Finland samtidigt som vi stärker vårt kunderbjudande, kommenterar Marko Holopainen, divisionschef för Bravida Finland.

Jani Vainio, vd för Vesi-Vasa Oy, kommenterar:

– Växande verksamhet och en föränderlig omvärld kommer att kräva stark kompetens inom branschen framöver och som en del av Bravida kommer vi att kunna möta dessa krav. Vi kommer kunna ge våra kunder ännu bättre service och fortsätta vara en attraktiv arbetsgivare för vår personal.

Bravida beräknas tillträda som ägare i juni 2024.

För mer information, vänligen kontakta: 
Liselotte Stray
Kommunikationschef
liselotte.stray@bravida.se
+46 76 852 38 11

Bra fastigheter gör skillnad, därför finns Bravida. Som Nordens ledande leverantör av tekniska helhetslösningar inom service och installation hjälper vi våra kunder att skapa väl fungerande och hållbara fastigheter. 

Bravidas långsiktiga mål är att vara klimatneutral i hela värdekedjan år 2045. Vi har 14 000 medarbetare och finns på cirka 190 orter i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Bravidas aktie är noterad på Nasdaq Stockholm. www.bravida.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Alleima utökar sin produktionskapacitet för segmentet industriell värmning i Japan

Published

on

By

Alleima utökar sin kapacitet för elektriska värmelösningar inom divisionen Kanthal, genom en investering om cirka 100 miljoner kronor i en ny anläggning i Sakura, Japan.

Den totala investeringen om cirka 100 miljoner kronor inkluderar utveckling av en ny anläggning i närheten av den nuvarande produktionsanläggningen i Sakura, Japan. Expansionen kommer att utöka kapaciteten i Japan med cirka 60 %, med en successiv produktionsökning från och med 2025.

Den globala tillväxten för litiumjonbatterier och halvledare driver en ökande efterfrågan på Kanthals lösningar inom segmentet industriell värmning. Samtidigt börjar ett flertal industrier, såsom stål och fordon, att omvandla sina värmningsprocesser från att använda fossila bränslen till elektriska lösningar, vilket gör produktionen mer energieffektiv samtidigt som koldioxidutsläppen minskar. Avsikten med investeringen är att kunna tillvarata marknadstillväxt på medel och lång sikt i Asien.

 

”Vi investerar i ytterligare kapacitet för att möta den växande efterfrågan från kunder inom industriell värmning i Asien. Investeringen är en del i vår strategi för lönsam tillväxt”, säger Göran Björkman, VD och koncernchef för Alleima.

 

Investeringen kommer att genomföras under en tvåårsperiod och vägledningen för capex om cirka 950 miljoner kronor för helåret 2024 kvarstår.

 

Sandviken, den 13 maj 2024

Alleima AB (publ)

Kontaktuppgifter

Emelie Alm, Head of Investor Relations
Emelie.alm@alleima.com
Phone: +46 (0) 79 060 87 17

Yvonne Edenholm, Press and Media Relations Manager
Yvonne.edenholm@alleima.com
Phone: +46 (0) 72 145 23 42

Om Alleima
Alleima, är en global tillverkare av högförädlade produkter i avancerat rostfritt stål och speciallegeringar samt lösningar för industriell värmning. Baserat på långvariga kundsamarbeten och ledande materialteknologi, utvecklar vi produkter för de mest krävande applikationerna och industrierna. Vårt erbjudande inkluderar produkter såsom sömlösa rostfria rör för energi-, kemi- och flygindustrin, precisionsbandstål för vitvarukompressorer, luftkonditionering och knivapplikationer, baserat på fler än 900 aktiva legeringsrecept. Det omfattar också ultrafin tråd för användning i medicintekniska och mikroelektroniska apparater, industriell elektrisk värmeteknik och belagda bandstål för bränslecellsteknik för bilar, lastbilar och vätgasproduktion. Vår helt integrerade värdekedja, från forskning och utveckling till slutprodukt, möjliggör industriledande teknologi, kvalitet, hållbarhet och cirkularitet. Alleima, med huvudkontor i Sandviken, Sverige, hade omkring 6 500 medarbetare och intäkter om cirka 21 miljarder kronor i ungefär 80 länder under 2023. Alleima-aktien noterades på Nasdaq Stockholms storbolagslista den 31 augusti 2022 under symbolen ‘ALLEI’. Läs mer på alleima.com/se.
 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Elevers tillgång till läroböcker stärks

Published

on

By

För att vända kunskapsresultaten i svensk skola behöver skolan gå tillbaka till grunderna, att öka tillgången till fysiska läroböcker är ett viktigt led i detta. Regeringen har nu fattat beslut om förordningsändringar som bland annat säkerställer att läroböcker används i undervisningen.

Den 1 juli i år förtydligas det i skollagen att elever ska ha tillgång till de läroböcker, läromedel och andra lärverktyg som behövs för en god kunskapsutveckling i enlighet med utbildningens mål. Samtidigt definieras vad läroböcker, läromedel och lärverktyg är. Det säkerställs på så sätt att skollagen inte kan tolkas som att det räcker med att elever får använda sig av digitala lärverktyg eller information på internet i undervisningen. Ändringarna i skollagen är en följd av att riksdagen i december 2023 biföll regeringens proposition Stärkt tillgång till läromedel.

– Att ha tillgång till fysiska böcker i undervisningen borde vara en självklarhet för alla elever, men tyvärr är det inte alltid så idag. Det här är viktiga åtgärder och ytterligare ett steg i vår stora satsning för att stärka läskunnigheten bland Sveriges elever, säger skolminister Lotta Edholm.

Regeringen har nu beslutat om ett antal förordningsändringar som en följd av ändringarna i skollagen. Bland annat genomförs ändringar i läroplanerna för de olika skolformerna. Det kommer till exempel att framgå att läroböcker, andra läromedel och andra lärverktyg ska användas i undervisningen. Dessutom tydliggörs det att rektorn har ansvar för att alla elever erbjuds strukturerad undervisning under lärares ledning. Även förordningen om statsbidrag för inköp av vissa läromedel ändras så att det blir tydligt att statsbidraget enbart gäller för inköp av läroböcker och lärarhandledningar.

Läs mer om propositionen Stärkt tillgång till läromedel

Läs mer om regeringens satsningar på läsning på regeringens webbplats

Kontakt

Ellen Kult, pressekreterare hos Lotta Edholm, 076-140 15 28, ellen.kult@regeringskansliet.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.