Connect with us

Marknadsnyheter

Högre resultat och försäljningstillväxt för Lantmännen

Published

on

Läs original

Lantmännens resultat för de åtta första månaderna av 2021, efter finansnetto och justerat för jämförelsestörande poster, uppgår till 1 358 MSEK – något högre än förra årets resultat på 1 320 MSEK för samma period.

– Resultatet för de första åtta månaderna är starkt, trots fortsatt påverkan från coronapandemin. I takt med att restriktioner lyfts i allt fler länder börjar efterfrågan på marknaden att öka, och flera av Lantmännens affärer visar åter en sund tillväxt, säger Per Olof Nyman, Lantmännens vd och koncernchef.

Den ackumulerade nettoomsättningen, exklusive valutaomräkningseffekter, har ökat med 2,1 procent. Samtliga verksamheter utom affärsområde Swecon uppvisar organisk försäljningstillväxt.

Årets svenska skörd är mindre än snittet för de senaste fem åren, och spannmålskvaliteten är generellt lägre framförallt till följd av regn i flera områden. Den globala skörden följer samma mönster, vilket har lett till kraftigt stigande världsmarknadspriser på spannmål – något som påverkar flera av Lantmännens affärer under detta skördeår.

Siffrorna nedan avser rörelseresultat justerat för jämförelsestörande poster. Föregående års resultat anges inom parentes.

Division Lantbruk visar ett lägre resultat än föregående år: 292 MSEK (339). Det lägre resultatet förklaras främst av ökade råvarupriser och minskade spannmålsvolymer. Den finska lantbruksverksamheten utvecklas fortsatt positivt, även om årets skörd är den sämsta på mycket länge. Lantmännen Maskin visar ett högre resultat än föregående år, och den underliggande efterfrågan är fortsatt stark.

Division Energis resultat uppgår till 246 MSEK (380). De högre spannmålspriserna har haft en stor påverkan på resultatet i Lantmännen Biorefineries verksamheter och det genomsnittliga etanolpriset har under året varit något lägre än tidigare. Produktionen fungerar dock väl i samtliga affärer och de strategiska investeringarna i värmebehandlad havre och gluten fortskrider.

Division Livsmedel har förbättrat sitt resultat till 590 MSEK (504). Försäljningen inom framförallt foodservice är fortsatt lägre än innan coronapandemin, men har förbättrats jämfört med föregående år. Efterfrågan har under andra tertialet börjat öka i ett flertal länder, i takt med att restriktioner lyfts.

Affärsområde Swecons resultat är lägre än föregående år: 234 MSEK (262). Tillgången på maskiner har minskat under pandemin till följd av komponentbrist och problem kring frakt och logistik. Aktivitetsnivån på marknaden är fortsatt hög och den underliggande efterfrågan på anläggningsmaskiner är stor.

Affärsområde Fastigheter visar ett resultat, exklusive fastighetsförsäljningar, på 191 MSEK (149). Det högre resultatet drivs både av ett högre driftresultat och högre resultatandelar från delägda företag.

– Efter snart två utmanande år är det glädjande att se att coronapandemin förhoppningsvis börjar närma sig sitt slut. Våra affärer är väl förberedda: inom ett antal områden märks redan en ökad tillväxt, och övriga verksamheter står redo att växla upp. Efter en period med lägre investeringar har vi under 2021 också ökat investeringstakten ordentligt. Lantmännen är mycket väl positionerat inom samtliga affärsområden, och våra medarbetare har hanterat de senaste årens utmaningar på ett föredömligt sätt. Våra planer för framtiden är solida och vår målsättning är fortsatt att utveckla ett företag och ett svenskt lantbruk i världsklass, säger Per Olof Nyman.

Delårsrapporten finns bifogad i detta utskick samt tillgänglig på https://lantmannen.se/finansiellinformation.

Bilder finns tillgängliga på https://lantmannen.se/bildbanken.

Vid frågor, kontakta:

Lantmännens pressavdelning
Tel: 010 556 88 00
E-post: press@lantmannen.com

Denna information är sådan information som Lantmännen ek för är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 5 oktober 2021 kl. 08:00 CET.

Om Lantmännen
Lantmännen är ett lantbrukskooperativ och norra Europas ledande aktör inom lantbruk, maskin, bioenergi och livsmedel. Vi ägs av 19 000 svenska lantbrukare, har 10 000 anställda, har verksamheter i ett 20-tal länder och omsätter 45 miljarder kronor på årsbasis. Med basen i spannmål förädlar vi åkermarkens resurser för ett livskraftigt lantbruk. Några av våra mest kända varumärken inom livsmedel är Axa, Bonjour, Kungsörnen, GoGreen, Gooh, Finn Crisp, Korvbrödsbagarn och Hatting. Vårt företag är grundat på kunskap och värderingar som har funnits i generationer hos våra ägare. Genom forskning, utveckling och verksamhet i hela värdekedjan tar vi tillsammans ansvar från jord till bord. Läs gärna mer på lantmannen.se.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Stöd till regionerna om strategisk planering i deras regionala utvecklingsarbete

Published

on

By

Regeringen ger Tillväxtverket, Boverket, Trafikverket och länsstyrelserna i uppdrag att under perioden 2024–2027 erbjuda regionerna stöd om strategisk planering i deras regionala utvecklingsarbete.

– Det är alltmer viktigt med strategisk planering och samverkan mellan kommuner, regioner och statliga myndigheter för att främja regional utveckling. Detta är särskilt relevant för landsbygdernas utveckling, och regeringen har därför gett en specifik del av sitt uppdrag fokus på detta, säger landsbygdsminister Peter Kullgren. 

Uppdraget innebär att regionerna, som har det regionala utvecklingsansvaret i respektive län, ska erbjudas kunskaps- och metodstöd från Tillväxtverket, efter samverkan med Boverket och Trafikverket. Tillväxtverket ska även, tillsammans med länsstyrelserna, främja samverkan mellan relevanta statliga myndigheter, regioner och andra berörda aktörer.

Ansvaret för planering i Sverige, till exempel kommunal och regional fysisk planering och transportinfrastrukturplanering, är fördelat på flera aktörer, kommuner, regioner och statliga myndigheter. Uppdraget syftar till att öka regionernas möjligheter att beakta dessa planeringsprocesser när de tar fram den regionala utvecklingsstrategin och samordnar insatser för att genomföra den. För uppdraget, som även omfattar regionala pilotprojekt, beräknas totalt 38 miljoner kronor användas, fördelat på 6 miljoner för 2024, 10 miljoner för 2025 samt 11 miljoner för 2026 respektive 2027.

Presskontakt
Mattias Svensson
Pressekreterare hos landsbygdsminister Peter Kullgren
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-110 51 67
mattias.svensson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Paulig har avslutat sina förändringsförhandlingar

Published

on

By

Paulig har avslutat förändringsförhandlingarna som började den 13 mars 2024. Förhandlingarna gällde företagets kontors- och ledningspersonal globalt.

Förändringsförhandlingar inleddes för att anpassa Pauligs organisationsstruktur till den nya tillväxtstrategin. Den nya strukturen kommer att tillåta Paulig att optimera resursfördelningen, förstärka kritiska förmågor, etablera tydligare ansvarsområden och säkerställa tydlighet och snabbhet i beslutsfattandet i en matrisorganisation, vilket i slutändan gör att företaget kan växa snabbare.

Anledningen till förändringsförhandlingarna var inte att minska antalet anställda på företagsnivå. Dock ledde planerade förändringar till förändringar i roller och upphörande av vissa befattningar.

Vid förhandlingarnas början uppskattades det att de potentiella uppsägningarna skulle vara högst 64 kontors- eller ledningsanställda globalt. Som ett resultat av förhandlingarna är det bekräftade antalet uppsägningar 21 globalt.

Den nya organisationen träder i kraft den 1 juni 2024.

Presskontakt: communications@paulig.com

Om Paulig
Paulig är ett internationellt livsmedelsföretag som vill skapa en ny, hållbar matkultur som är bra för både människor och planeten. Företaget erbjuder Tex Mex, snacks, kaffe, World Foods och kryddor under varumärkena Paulig, Santa Maria, Risenta, Poco Loco och Zanuy. Paulig producerar också produkter för livsmedelsindustrin och private label-kunder. År 2023 uppgick företagets försäljning till cirka 1,2 miljarder euro. Paulig grundades 1876 och ägs till 100% av Paulig-familjen. Företaget har 2 300 passionerade anställda i 13 olika länder som alla samlas kring syftet For a life full of flavour.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Guideline Geo har beviljats 11 miljoner kronor i EU-medel för forskningsprojektet GeoHEAT

Published

on

By

CINEA (European Climate, Infrastructure and Environment Executive Agency) har beviljat finansiering för forskningsprojektet GeoHEAT, där Guideline Geo är utvald industripartner i ett konsortium bestående av aktörer från industri, akademi och myndigheter inom EU.

Forskningsprojektet är inriktat på att göra geotermisk energi tillgänglig genom att minska kostnaderna för djupprospektering och utveckla ny teknik som lämpar sig för denna typ av markundersökningar.

Guideline Geo bidrar med geofysisk expertis och specifikt med utveckling av en ny generation av markradar för geotermiska undersökningar i djupa borrhål. 

”Det är spännande att se hur geofysik kan bidra till utvecklingen av geotermisk energi som en hållbar energikälla i Europa. Vi har god erfarenhet av forskningssamarbeten med industripartners inom Europa och akademin och ser fram emot ett tvärfunktionellt och paneuropeiskt samarbete inom konsortiet”, säger Anders Abrahamsson, CTO på Guideline Geo.

Forskningsprojektet beräknas påbörjas i juni, pågå i upp till 3 år och det maximala beviljade beloppet för Guideline Geo är cirka 11 miljoner kronor fördelat under perioden.

För ytterligare information kontakta:

Anders Abrahamsson, CTO, Guideline Geo AB (publ.), tel: +46 70 372 60 09 
Malin Siberg, VD, Guideline Geo AB (publ.), tel.
+46 73 044 60 11 
www.guidelinegeo.com

Denna information är sådan information som Guideline Geo AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 3 maj 2024, klockan 14:15 CEST.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.