Connect with us

Marknadsnyheter

VD-BREV OKTOBER 2021

Published

on

”Den general som vinner striden planerar sina drag innan slaget utkämpas. Den general som förlorar gör bara få beräkningar i förväg.”

Bild: Claes Persson, t.f. VD Gigger Group AB

Jag är den general som noggrant har analyserat marknaden och dess tillväxtmöjligheter inom SaaS-industrin innan ”striden” för vår del startade! Vår strategi har från dag ett varit att rusta för långsiktig tillväxt för Gigger Group och våra dotterbolag, och samtidigt på vägen dit även vinna de kortsiktiga striderna. 

Jag upprepar vår vision:

Vi skall med lägsta möjliga risk växa genom förvärv, genom att etablera oss i fler länder, genom att skapa nya affärer via synergieffekterna som uppstår mellan våra dotterbolag, och att genom detta åtnjuta en kraftigt ökande värdetillväxt.

GIGGER GROUP FÖRBEREDER NAMNBYTE TILL SYNCRO GROUP

Vi har med Gigger Group nu nått till den punkt med vår förvärvsstrategi av SaaS-företag där vi väljer att förbereda namnändring till det mer passande  SYNCRO GROUP. Det nya namnet beskriver bättre vilken verksamhet vi bedriver. Redan från starten för Gigger Group AB, med Gigger AB som första dotterbolag, har fokus legat på verksamheter baserade på SaaS-teknologi.

Dotterbolaget Gigger AB har en av marknadens mest moderna och helautomatiserade Saas-plattform för de personer och företag som är verksamma inom Gig-ekonomin. Ägarportföljen i Gigger Group har sedan innehavet av Gigger AB utökats med ytterligare bolag (Collabs AB, Happyr AB och intentionsavtal om förvärv nyligen ingått med WeAreCube AB) som tillkommit genom förvärv. Dessa bolag har delats in i divisioner och har som gemensam nämnare att de är SaaS-företag, eller företag vars tjänster kan appliceras på redan befintliga SaaS-plattformar.

SYNCRO GROUP är ett namn som bättre visualiserar och tydliggör för aktiemarknaden, och för medarbetare inom koncernen, att vårt bolag samlar kompetensen hos alla de befintliga och tillkommande företagen för att maximera utfall och lönsamhet, genom att synkronisera dessa företags teknologier och tjänsteutbud under ett och samma tak.

“A synchro is any of a number of electrical devices in which the angular position of a rotating part is transformed into a voltage, or vice versa.”

Detta är grundstenarna i vår tillväxtstrategi

Vi bygger vårt bolag genom att skapa divisioner där vi:

  1. Förvärvar SaaS-bolag (SaaS står för Software As A Service), och får genom det en årlig tickande och återkommande intäkt
  2. Förvärvar och integrerar tjänsteföretag inom samma sektor, och får därmed in arvoden för konsult- och experttjänster. I tillägg omvandlar vi en del av dessa företags tjänster att anpassas, paketeras och säljas på befintlig SaaS-plattform inom divisionen
  3. Säkerställer maximering av intäkter utan att lämna några potentiella affärer ogjorda.

Vår affärsmodell genererar multipla inkomstkällor till divisionerna:

Divisionsstruktur:

  • SaaS: Vi identifierar och förvärvar SaaS-plattformar som förenklar och effektiviserarpersonalintensiva och administrativa processer
  • Tjänst: Vi identifierar och förvärvar bolag som tillhandahåller tjänster som optimerar SaaS-plattformen för de kunder som behöver detta stöd
  • Ekosystem: Vi identifierar andra tilläggstjänster som inte är att se som ”livsnödvändiga” men som för många kunder ökar på kundnyttan och knyter dem till oss i ett ekosystem
  • Kundnytta: Vi mäter Kundnytta genom kundnöjdhet/lojalitet

Intäktsströmmar per division

  • SaaS: Abonnemang
  • Tjänster: Service-avgifter
  • Ekosystem: Provisioner/Kick-Backs
  • Kundnytta: Mätbar kundnöjdhet/lojalitet

Vi värdesätter förtroendet från befintliga aktieägare och nya intressenter som väljer att investera i vårt bolag. För oss är det av största vikt att förvalta det förtroendet genom att tillse att våra förvärv alltid ska bidra med värdeskapande och tillföra lönsamhet till gruppen.

Med omfattande marknadsförståelse och god planering har vi sett till så att våra tre första förvärv är framtidssäkrade SaaS-bolag som vi valt att bygga våra divisioner utifrån. Det är grunden i bygget som bara har börjat resan mot ökad tillväxt, en resa som är på god väg att nå målen!

Nominerade till Årets SaaS-företag

Värt att nämna är att vårt första bolag i gruppen, Gigger AB, är nominerade till Årets bästa SaaS-företag av Breakit som är Sveriges nyhetsajt för Tech-bolag och start-ups med över 300 000 unika läsare varje vecka.

Kriterier för Årets SaaS-företag:

️  Uthållig affärsmodell
️  Stark tillväxt alt. resultat
️  Stor potential att skala (måste inte vara internationellt)
️  En viktig bidragande faktor är om bolaget på något sätt jobbar för en bättre värld

Värdet på den globala SaaS-industrin:

Den globala software as a service (SaaS)-marknaden förväntas att växa från 225.6 miljarder USD år 2020 och förväntas nå 436.9 miljarder USD år 2025.

Nedan diagram visar börsnoterade SaaS-bolagens kursutveckling på Nasdaq från 2014 till 2020.

Källa: Bessemer Venture Partners

Men hur vinner vi kriget, inte bara slaget?

Ännu ett kvartal har rusat förbi och vår tillväxtstrategi har börjat visa resultat.

En vinnande armé måste ha väldigt duktiga officerare, och på dem bygger vi våra styrkor. Sedan vår nya Collabsgeneral Fredrik Grufvisare i mitten av augusti tog över kommandot i Collabs AB har bolaget i september fakturerat en nyförsäljning på 2,53 MSEK – ”ett tydligt bevis för att vår plan fungerar.”

Att uppnå synergier är viktigt för att lyckas med vår tredelade strategi.

  • Marcus Rosenberg är vår kunniga och systematiskt strukturerade SaaS-general.
  • Marcus fokuserar primärt med att öppna upp möjliga synergier mellan bolagen i gruppen och skapa nya affärsmöjligheter genom att koppla samman bolagens samlade marknadserbjudanden.
  • Vår Koncernkontroller Fredrik Gnospelius har tagit ett järngrepp på att rikta fokus mot att nå lönsamhet i varje bolag i divisionen, och därmed i hela gruppen.

Varför förvärva CUBE?

Hur passar då CUBE in i vår bolagsgrupp?

Jo de kommer att leverera specialisttjänster ovanpå vår SaaS-plattform Collabs, precis i enlighet med vår fastställda plan. Bolaget siktar mot god lönsamhet för helåret 2021 och bidrar starkt kompetensmässigt till resten av gruppen.

Sammantaget, vi är ett företag med hög kompetens som verkar i en snabbrörlig marknad och har exekverat alldeles utmärkt på vår lagda strategi. Vi rustar och säkerställer att genom synergier mellan förvärvade bolag inom och mellan divisionerna uppnå ökad tillväxt och ser med tillförsikt fram emot att vinna kriget oavsett på vilka marknader vi placerar våra styrkor!

Stockholm 5 oktober -2021

Claes Persson – t.f. VD Gigger Group AB/planerat namnbyte till SYNCRO GROUP AB

Continue Reading

Marknadsnyheter

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

Published

on

By

Torbjörn Söderberg

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
Continue Reading

Marknadsnyheter

Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

Published

on

By

CNBC pratar kredikort

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.

CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar

Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Published

on

By

Vy över Las Vegas

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.

Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2025 Tanalys