Connect with us

Marknadsnyheter

EU-kommissionen lägger fram EU:s första strategi för bekämpning av antisemitism och främjande av judiskt liv

Published

on

I dag lägger EU-kommissionen fram EU:s första strategi för bekämpning av antisemitism och främjande av judiskt liv. Antisemitismen har fått ett oroande uppsving både inom och utanför EU, och genom den här strategin fastställs ett antal åtgärder med utgångspunkt i tre pelare: att förebygga alla former av antisemitism, att skydda och främja judiskt liv, och att främja forskning, utbildning och hågkomst om förintelsen. I strategin föreslås åtgärder för att öka samarbetet med onlineföretag för att bekämpa antisemitism på nätet, för att förbättra skyddet för allmänna platser och gudstjänstlokaler, inrätta ett europeiskt centrum för forskning om nutida antisemitism och skapa ett nätverk av platser där förintelsen ägde rum. Åtgärderna kommer att förstärkas genom EU:s internationella insatser för att leda den globala bekämpningen av antisemitism.

– I dag gör vi ett åtagande att främja judiskt liv med hela dess mångfald. Vi vill se ett judiskt liv som frodas igen i hjärtat av vårt samhälle. Det är så det bör vara, säger EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen. Den strategi vi lanserar i dag innebär en stegvis förändring av vår reaktion på antisemitismen. EU kan bara frodas om dess judiska befolkning känner sig trygg och kan frodas.

– Antisemitismen är inte förenlig med det som EU:s värden och vår europeiska livsstil, tillägger Margaritis Schinas, vice ordförande med ansvar för främjande av vår europeiska livsstil. Den här strategin, som är den första i sitt slag, utgör vårt åtagande att bekämpa antisemitismen i alla dess former och säkerställa en framtid för judiskt liv inom och utanför EU. Det är vi skyldiga dem som gick under i förintelsen, dem som överlevde och framtida generationer.

Mot ett EU fritt från antisemitism

I strategin fastställs åtgärder med fokus på 1) att förebygga och bekämpa alla former av antisemitism, 2) att skydda och främja judiskt liv i EU, och 3) utbildning, forskning och hågkomst om förintelsen. Åtgärderna kompletteras med EU:s internationella insatser för att leda den globala bekämpningen av antisemitism.

Några av de viktigaste åtgärderna i strategin är följande:

  • Förebygga och bekämpa alla former av antisemitism: Nio av tio judar anser att antisemitismen har ökat i deras land och 85 % anser att det är ett allvarligt problem. För att ta itu med detta kommer kommissionen att mobilisera EU-medel och stödja medlemsstaternas utformning och genomförande av sina nationella strategier Kommissionen kommer att stödja inrättandet av ett EU-omfattande nätverk av tillförlitliga anmälare och judiska organisationer för att avlägsna olaglig hatpropaganda på nätet. Även utvecklingen av budskap som motverkar antisemitiskt innehåll på nätet kommer att stödjas. Kommissionen kommer att samarbeta med näringslivet och it-företag för att förhindra olaglig visning och försäljning av nazirelaterade symboler, samlarobjekt och litteratur på nätet.
  • Skydda och främja judiskt liv i EU: 38 % av judarna har övervägt att emigrera eftersom de som judar inte känner sig säkra i EU. För att säkerställa att judarna känner sig säkra och kan delta fullt ut i EU:s samhällsliv kommer kommissionen att bidra med EU-medel till förbättrat skydd av allmänna platser och gudstjänstlokaler. Nästa ansökningsomgång kommer att offentliggöras under 2022 med ett tillgängligt totalbelopp på 24 miljoner euro. Medlemsstaterna uppmanas också att använda Europols stöd för terrorismbekämpningsverksamhet, både på och utanför nätet I syfte att främja judiskt liv kommer kommissionen att vidta åtgärder för att skydda det judiska kulturarvet och för att öka kunskapen om judiskt liv, judisk kultur och judiska traditioner.
  • Utbildning, forskning och hågkomst av förintelsen: I dag har en av tjugo EU-medborgare aldrig hört talas om förintelsen. I syfte att hålla minnet vid liv kommer kommissionen att stödja bildandet av ett nätverk av platser där förintelsen ägde rum som inte alltid är så välkända, till exempel gömställen och avrättningsplatser. Kommissionen kommer också att stödja ett nytt nätverk av unga europeiska ambassadörer för hågkomst av förintelsen. Med hjälp av EU-medel kommer kommissionen att stödja skapandet av ett europeiskt forskningscentrum för nutida antisemitism och judiskt liv, i samarbete med medlemsstaterna och forskarsamhället. För att lyfta fram det judiska kulturarvet kommer kommissionen att uppmana de städer som ansöker om titeln Europeisk kulturhuvudstad att ta upp sina minoriteters historia, däribland den judiska befolkningens historia.

EU kommer att använda alla tillgängliga medel för att uppmana partnerländerna att bekämpa antisemitism i EU:s grannskap och längre bort, bland annat genom samarbete med internationella organisationer, och säkerställa att EU:s externa medel inte felaktigt tilldelas aktiviteter som bidrar till hat och våld, bland annat mot judiska människor. EU kommer att stärka samarbetet mellan EU och Israel för att bekämpa antisemitism och främja återupplivandet av det judiska kulturarvet i hela världen.

Vad händer nu?

Strategin kommer att genomföras under perioden 2021–2030. Kommissionen uppmanar Europaparlamentet och rådet att stödja genomförandet av strategin och kommer att offentliggöra omfattande genomföranderapporter under 2024 och 2029. Medlemsstaterna har redan åtagit sig att förebygga och bekämpa alla former av antisemitism genom nya nationella strategier eller åtgärder inom de befintliga nationella strategierna och/eller handlingsplanerna för förebyggande av rasism, främlingsfientlighet, radikalisering och våldsam extremism. De nationella strategierna bör antas senast i slutet av 2022 och kommer att utvärderas av kommissionen senast i slutet av 2023.

Bakgrund

Den här strategin är EU:s åtagande för en framtid för judiskt liv inom och utanför EU. Den markerar kommissionens politiska engagemang för ett EU fritt från antisemitism och alla former av diskriminering, för ett öppet, inkluderande och jämlikt samhälle i EU.

Som en följd av symposiet om grundläggande rättigheter om antisemitism och antimuslimskt hat 2015 utsåg kommissionen sin första samordnare för kampen mot antisemitism och främjande av judiskt liv. I juni 2017 antog Europaparlamentet en resolution om bekämpning av antisemitism. I december 2018 antog rådet en förklaring om kampen mot antisemitism. I december 2019 blev kampen mot antisemitism en del av ansvarsområdet för kommissionens vice ordförande med ansvar för främjande av vår europeiska livsstil, vilket signalerade avsikten att ta itu med problemet som en övergripande prioritering. I december 2020 antog rådet även ett förklaring om integrering av kampen mot antisemitism i alla politikområden.

Många politikområden som är kopplade till kampen mot antisemitism är i första hand nationella ansvarsområden. EU har dock en viktig roll när det gäller att tillhandahålla politisk vägledning, samordna medlemsländernas åtgärder, övervaka genomförandet och framstegen, ge stöd via EU-medel och främja utbytet av god praxis mellan medlemsländerna. I detta syfte kommer kommissionen att göra sin befintliga tillfälliga arbetsgrupp för bekämpning av antisemitism till en permanent struktur som sammanför medlemsstaterna och de judiska gemenskaperna.

Läs mer

EU:s strategi för bekämpning av antisemitism och främjande av judiskt liv

Faktablad om EU:s strategi för bekämpning av antisemitism och främjande av judiskt liv

Frågor och svar

Webbplats om bekämpning av antisemitism

Samordnare för bekämpning av antisemitism och främjande av judiskt liv

Presskontakt:
 

Maria BLÄSSAR
Europeiska kommissionens representation i Sverige
Chef för avdelningen för press, media och informationsnätverk
+46 (0) 739-315430
maria.blassar@ec.europa.eu

Presskontakter talespersontjänsten vid EU-kommissionen i Bryssel

Christian WIGAND
Telefonnummer: +32 2 296 22 53
christian.wigand@ec.europa.eu

Katarzyna KOLANKO
Telefonnummer: + 32 2 296 34 44
katarzyna.kolanko@ec.europa.eu

Jördis FERROLI
Telefonnummer: +32 2 299 27 29
jordis.ferroli@ec.europa.eu

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsredovisning 2023 för Alpcot Holding AB (publ) publicerad

Published

on

By

Alpcot Holding meddelar härmed att årsredovisningen för räkenskapsåret 2023 har publicerats. Årsredovisningen finns bifogad detta pressmeddelande och kommer finnas tillgänglig på bolagets hemsida www.alpcot.se.

För mer information, vänligen kontakta:

Dusko Savic
Verkställande direktör
E: dusko.savic@alpcot.se  
T: +46 70 358 12 57

Gunnar Danielsson
Ekonomichef
E: gunnar.danielsson@alpcot.se
T: +46 70 738 05 85

Om Alpcot

Alpcots verksamhet i Sverige startades 2014. Alpcot är en av Sveriges ledande plattformar för privatekonomi och leder den digitala transformeringen av finansbranschen i Sverige. Vår digitala plattform erbjuder kunderna unika tjänster som gör det möjligt att sänka sina avgifter, optimera sina investeringar och hantera personliga risker. Vi ger även råd till företagskunder kring tjänstepensionsplaner och tillhörande riskförsäkringar. Alpcot har ca 40 anställda i Sverige fördelat på kontor i Stockholm, Jönköping, Göteborg och Malmö. Alpcot har tillstånd från Finansinspektionen som försäkringsdistributör och värdepappersbolag. Välkommen att läsa mer på www.alpcot.se.

Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, +46 (0)8-68421100, adviser@eminova.sewww.eminova.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.