Connect with us

Marknadsnyheter

Företagskulturen nyckel till framgångsrik nearshoring av IT-tjänster

Published

on

Det nordiska e-handelsföretaget Boozt förvärvade i somras ett litauiskt techbolag, med över 30 medarbetare. Förvärvet var inte bara en del av jakten på kompetens i Skandinavien, utan en naturlig följd av Boozts företagskultur efter tio års nearshoring av IT-tjänster. Boozts medgrundare och teknikchef, Jesper Bröndum, framhåller företagskulturens roll i framgångsrik nearshoring. Delvis ger han IT-medarbetare från Litauen erkännande för Boozts långsiktiga framgång.  

Ursprungligen etablerat som ett visionärt e-handelsföretag för över 13 år sedan, har Boozt mött ett flertal utmaningar på vägen. I slutet av 2010, när e-handeln skiftade från en försäljningskanal till en högaktuell och till och med primär kanal för många företag, förlorade Boozt en betydande mängd kunder. Många bestämde sig för att utveckla sin e-handel på egen hand i stället för med en partner. 

– Vi var nära att lägga ned Boozt, berättar Jesper Bröndum, men lyckligtvis fick vi en bra idé. Istället för att sourca e-handelstjänster valde vi att bygga och äga vår egen ehandelsplattform. Boozt behövde dock en partner för att förverkliga sin idé.

Från offshoring till nearshoring

– Vi arbetade med offshoring av IT-tjänster från Indien och Vietnam innan vi bytte affärsmodell. Offshoring fungerade inte väl för ansvarsområden och förståelse för våra kunders behov. Det var svårt att arbeta när offshoreleverantören sov och tvärtom.

Ett slumpmässigt möte med en skicklig utvecklare från Litauen för tio år sedan öppnade däremot ett nytt kapitel för Boozt. Det ledde till en långsiktig IT-nearshoring från det litauiska företaget Estina, som genom ett strategiskt förvärv tidigare i år har blivit en del av Boozt under namnet Boozt Technology Baltics.

– Det visade sig att skandinaver och litauer delar ett gemensamt synsätt – vi fokuserar på att uppnå mål, och ha ägandeskap samt ta ansvar över det vi gör. Vi gav dem förtroendet att ansvara över några av våra huvudfunktioner från första dagen, säger Bröndum.

Idag utgör litauiska medarbetare den tredje största nationaliteten efter svenskar och danskar i Boozts 1000 man starka organisation. Bland sina anställda har företaget 35 nationaliteter på fem verksamhetsorter i fyra länder. Den kulturella mixen medför enligt Jesper Bröndum inga hinder för att organisera teamen effektivt på grund av den unika interna företagskulturen på Boozt.

– Min bedömning är att samarbetet har fungerat så väl på grund av att båda sidor har tjänat på det. Vi var en perfect match när det gäller kultur och ambitioner, och det är troligtvis hemligheten bakom ett bra sourcing partnerskap. Det var en perfect date!

Den interna företagskulturens betydelse

– Centralt i vår företagskultur är care-why inställningen. Det handlar inte endast om att veta utan även om att bry sig. Att vara nyfiken på varför saker och ting är som de är, att välja att agera, och gå den extra milen för kunden, företaget och varandra. Kulturen stöds av vårt företags tre värdeord, tillit, frihet och ansvar.

Det är en väl utformad företagskultur, som förespråkar ansvarstagande bland medarbetarna för ömsesidiga organisatoriska prestationer. Ändå skapar det tillräckligt med utrymme att främja varje anställds individualitet trots fysiskt avstånd, kulturella eller andra skillnader.

– Jag tror inte på mikromanagement. Vi litar på våra anställda. Det skapar en positiv miljö som stöder personlig och professionell tillväxt. Vi ger våra anställda frihet, vilket skapar en kultur som uppmuntrar initiativ och innovativa tankesätt. Med frihet följer ansvar, vilket ger våra anställda drivkraften att nå de bästa resultaten, avslutar Jesper Bröndum.

Enterprise Lithuania är en fristående byrå som sorterar under den litauiska regeringen. Byrån är en stark tillskyndare av Litauens som ett alternativ och komplement till nearshoring runt Östersjön.

– Litauen har utvecklats till ett regionalt centrum för IT-tjänster och service av hög kvalitet, säger Daina Klepone, VD Enterprise Lithuania. Litauen är det näst största fintechnavet i Europa med ett antal licensierade företag. Boozt förvärv av Estina är en bra illustration av långsiktigt engagemang och samarbete, vilket skapar ömsesidig nytta.

Under det senaste decenniet har uppdragen i Litauen för globala teknikföretag som letar efter mjukvaruteknik, AI-drivna lösningar, produktutveckling eller regelefterlevnad (AML) vuxit kraftigt.

För mer information vänligen kontakta 

Elma Sabanovic, Coast Communications för Enterprise Lithuania 
T : +46 723184949
E : elma.sabanovic@coast.se

Vaida CepkieneAdverum för Enterprise Lithuania 
T: +370 615 67 110 
E: vaida@adverum.lt  
info@enterpriselithuania.com 

Enterprise Lithuania, är en självständig enhet som sorterar under den litauiska regeringens departement för ekonomi och innovation. Byrån har som uppgift att främja entreprenörskap, stödja affärsutveckling och främja export. Teamet på Enterprise Lithuania är en pålitlig rådgivare och assistent för start, tillväxt och export av nationella företag med fokus på små och medelstora företag.
www.enterpriselithuania.com 

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från årsstämma i OrganoClick AB (publ) 2024

Published

on

By

OrganoClick AB (publ) höll onsdagen den 15 maj 2024 årsstämma på bolagets huvudkontor i Täby varvid följande stämmobeslut fattades:

  • Att fastställa resultat- och balansräkningen samt koncernresultaträkning samt koncernbalansräkning.

  • Att disponera resultatet enligt styrelsens förslag i årsredovisningen.

  • Att bevilja styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för det gångna räkenskapsåret.

  • Att styrelsen under det kommande verksamhetsåret ska bestå av fem ordinarie ledamöter.

  • Att i enlighet med valberedningens förslag utge ett fast styrelsearvode om 400 000 kronor till styrelsens ordförande och 150 000 kronor för var och en av styrelsens ordinarie ledamöter, dvs. sammanlagt 1 000 000 kronor samt att revisorsarvode föreslås utgå enligt godkänd räkning.

  • Att intill nästa årsstämma i enlighet med valberedningens förslag omvälja Jan Johansson, Håkan Gustavson, Charlotte Karlberg och Chatarina Schneider samt nyval av Johan Magnusson till ordinarie styrelseledamöter. Till styrelseordförande omvaldes Jan Johansson i enlighet med valberedningens förslag. Styrelsen gav samtidigt ett stort tack till avgående styrelseledamot Malin Bugge för hennes viktiga bidrag till styrelsen och bolagets utveckling under de 4 år som hon suttit i OrganoClicks styrelse.

  • Att anta principer för hur valberedning ska tillsättas inför årsstämman 2025 i enlighet med förslag i kallelsen. 

  • Att ge styrelsen bemyndigande att intill nästa årsstämma vid ett eller flera tillfällen besluta om emission av aktier, teckningsoptioner eller konvertibler, med eller utan företrädesrätt för aktieägarna att betalas kontant, med apportegendom eller genom kvittning. Emissionen får medföra en sammanlagd ökning av aktiekapitalet med högst 10% eller 97 950 kronor (motsvarande 9 795 000 aktier).

  • Att bevilja Valberedningens förslag om att utbetalning av styrelsearvode kan antingen ske i form av aktier i bolaget eller kontant

Verkställande direktören gav därefter sedvanlig presentation över bolagets aktiviteter och utfall 2023 samt en blick framåt under 2024 (bifogad presentation). Presentationen finns även upplagd på bolagets hemsida.

OrganoClick AB (publ) 

Styrelsen

……………………………………………………………………………..

För mer information, var vänlig kontakta:

Mårten Hellberg, VD

08-684 001 10, marten.hellberg@organoclick.com

……………………………………………………………………………..

Om OrganoClick 

OrganoClick AB (publ) är ett svenskt miljöteknikföretag noterat på Nasdaq First North Growth Market utvecklar, producerar och marknadsför funktionella material och kemitekniska produkter baserade på miljövänlig fiberkemi. Exempel på produkter som OrganoClick marknadsför är är den vattenavvisande textilbehandlingen OrganoTex®, biokompositen  OrganoComp®, ytbehandlings- och underhållsprodukter för villa- och fastighetsägare under varumärket BIOkleen®, biobaserade bindemedel för nonwovenmaterial under varumärket OC-BioBinder™ och det flam- och rötskyddade virket OrganoWood® (genom delägda dotterbolaget OrganoWood AB). OrganoClick grundades 2006 som en avknoppning från akademisk forskning vid Stockholm universitet och Sveriges lantbruksuniversitet inom modifiering av biofibrer. OrganoClick har vunnit flera priser såsom utnämningen till ”Sveriges mest lovande start-up bolag”, Sveriges bästa miljöinnovation, och tidigare mottaget flertalet utmärkelser såsom en Climate Solver av Världsnaturfonden (WWF), ett SUSTAINIA100-bolag och varit på Affärsvärldens och NyTekniks 33-lista för ”Sveriges hetaste teknikbolag. OrganoClick har sitt säte i Täby, norr om Stockholm, där bolagets produktion, FoU-, samt sälj- och marknadsavdelning är lokaliserat. OrganoClicks Certified Adviser på Nasdaq First North Growth Market är Mangold Fondkommission AB, tel: +46 (0)8 503 01 551, email: ca@mangold.se.  

Continue Reading

Marknadsnyheter

Gomero Group AB (publ) – Kommuniké från årsstämma 15 maj 2024

Published

on

By

Idag, tisdagen den 15 maj 2024, hölls årsstämma i Gomero Group AB (publ) lokaler med adress Kämpegatan 16, Göteborg. Årsstämman beslutade i samtliga punkter enligt styrelsens och valberedningens förslag. Till ordförande för årsstämman valdes Johan Rask.

Vid årsstämman beslutades i huvudsak följande:

Resultat- & balansräkning

Årsstämman fastställde resultat- & balansräkning för moderbolaget och koncernen för räkenskapsåret 2023 i enlighet med angiven årsredovisning.

Fritt eget kapital balanserades, enligt beslut, i ny räkning.

Ansvarsfrihet

Årsstämman beviljade samtliga i styrelsen och den verkställande direktören ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2023.

Styrelse, revisor samt arvodering

Årsstämman beslutade om omval av styrelseledamöter Johan Rask, Alf Engqvist, Fredrik Östbye, Jörgen Hentschel och Malin Sparf Rydberg. Johan Rask omvaldes till styrelsens ordförande. Styrelsen består således av fem styrelseledamöter.

Årsstämman fastställde att arvode ska utgå med sammantaget 390 000 SEK varav 130 000 SEK till styrelsens ordförande samt med 65 000 SEK till respektive ledamot.

Årsstämman omvalde revisionsbolaget Frejs Revisorer AB till revisor med Ulf Johansson som huvudansvarig revisor. Det fastställdes att bolagets revisor arvoderas efter godkänd räkning.

Valberedning

Årsstämman beslutade om principer för tillsättande och ersättning av valberedning i enlighet med lämnat förslag.

Beslut om bemyndigande om nyemission

Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att bemyndiga styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen och längst intill nästkommande årsstämma fatta beslut om nyemission av aktier. Beslutet omfattar högst 2 500 000 SEK genom nyemission av högst 500 000 aktier.

 

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Nils Lindgren, CFO

Tel. +46 (0)722 03 19 49

E-post: nils.lindgren@gomero.com

Jan-Eric Nilsson, VD

Tel. +46 (0) 73 519 10 11

E-post: jan-eric.nilsson@gomero.com

 

Om Gomero

Gomero Group AB (publ) är ett bolag som hjälper kunder inom energisektorn till en långsiktigt hållbar ekonomisk tillväxt genom utveckling av system och tjänster för prediktivt underhåll – en viktig strategisk fråga i energiomställningen. Med Gomeros uppkopplade produkter, sensorer och dataanalys ser vi till att underhållsarbetet kan optimeras samtidigt som man möter kraven på kostnadseffektivitet och hållbarhet.

Gomeros produkt SIPP™ är marknadsledande i Sverige och hjälper över hundra kunder i nio länder med digitalisering av underhållsprocesser på transformatorstationer. För kunderna innebär det ökad driftsäkerhet, minskade kostnader och bättre möjligheter att arbeta mer effektivt med sitt underhåll. Bland Gomeros kunder finns bland annat Ellevio, Vattenfall, Lede AS, Fingrid och Deutsche Bahn.

Koncernen, med säte i Göteborg, består av två helägda dotterbolag, Gomero Nordic AB och Gomero Pty. Ltd.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Gomero Group AB (publ) – Kommuniké från årsstämma 15 maj 2024

Published

on

By

Idag, tisdagen den 15 maj 2024, hölls årsstämma i Gomero Group AB (publ) lokaler med adress Kämpegatan 16, Göteborg. Årsstämman beslutade i samtliga punkter enligt styrelsens och valberedningens förslag. Till ordförande för årsstämman valdes Johan Rask.

Vid årsstämman beslutades i huvudsak följande:

Resultat- & balansräkning

Årsstämman fastställde resultat- & balansräkning för moderbolaget och koncernen för räkenskapsåret 2023 i enlighet med angiven årsredovisning.

Fritt eget kapital balanserades, enligt beslut, i ny räkning.

Ansvarsfrihet

Årsstämman beviljade samtliga i styrelsen och den verkställande direktören ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2023.

Styrelse, revisor samt arvodering

Årsstämman beslutade om omval av styrelseledamöter Johan Rask, Alf Engqvist, Fredrik Östbye, Jörgen Hentschel och Malin Sparf Rydberg. Johan Rask omvaldes till styrelsens ordförande. Styrelsen består således av fem styrelseledamöter.

Årsstämman fastställde att arvode ska utgå med sammantaget 390 000 SEK varav 130 000 SEK till styrelsens ordförande samt med 65 000 SEK till respektive ledamot.

Årsstämman omvalde revisionsbolaget Frejs Revisorer AB till revisor med Ulf Johansson som huvudansvarig revisor. Det fastställdes att bolagets revisor arvoderas efter godkänd räkning.

Valberedning

Årsstämman beslutade om principer för tillsättande och ersättning av valberedning i enlighet med lämnat förslag.

Beslut om bemyndigande om nyemission

Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att bemyndiga styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen och längst intill nästkommande årsstämma fatta beslut om nyemission av aktier. Beslutet omfattar högst 2 500 000 SEK genom nyemission av högst 500 000 aktier.

 

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Nils Lindgren, CFO

Tel. +46 (0)722 03 19 49

E-post: nils.lindgren@gomero.com

Jan-Eric Nilsson, VD

Tel. +46 (0) 73 519 10 11

E-post: jan-eric.nilsson@gomero.com

 

Om Gomero

Gomero Group AB (publ) är ett bolag som hjälper kunder inom energisektorn till en långsiktigt hållbar ekonomisk tillväxt genom utveckling av system och tjänster för prediktivt underhåll – en viktig strategisk fråga i energiomställningen. Med Gomeros uppkopplade produkter, sensorer och dataanalys ser vi till att underhållsarbetet kan optimeras samtidigt som man möter kraven på kostnadseffektivitet och hållbarhet.

Gomeros produkt SIPP™ är marknadsledande i Sverige och hjälper över hundra kunder i nio länder med digitalisering av underhållsprocesser på transformatorstationer. För kunderna innebär det ökad driftsäkerhet, minskade kostnader och bättre möjligheter att arbeta mer effektivt med sitt underhåll. Bland Gomeros kunder finns bland annat Ellevio, Vattenfall, Lede AS, Fingrid och Deutsche Bahn.

Koncernen, med säte i Göteborg, består av två helägda dotterbolag, Gomero Nordic AB och Gomero Pty. Ltd.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.