Connect with us

Marknadsnyheter

#investtalks: Polymer Factory leder den globala utvecklingen inom avancerade dendritiska material

Published

on

Nanoteknikbolaget Polymer Factory, som noterades på Spotlight Stock Market i april 2021, är en ledande leverantör av ”precisionsnanomaterial” baserade på dendritiska polymerer och innovatör av dendritiska nanoteknologier som kan användas i olika typer av medicinska behandlingar och biosensorer. Avancerade dendritiska material är ett område under stark expansion och Polymer Factory befinner sig i början av en offensiv expansionsresa med fullt fokus på tillväxt i samtliga segment. Det berättar bolagets vd Elin Mignérus.

Berätta om Polymer Factory och er affärsidé

–Polymer Factory grundades 2006 och är specialiserat på dendritiska material som kan användas i olika typer av medicinska behandlingar och biosensorer. Dendritiska material är en typ av nanoskopiska material med en trädliknande struktur med stor bärarkapacitet. Den typ av dendritiska material som vi har utvecklat är icke-toxiska och används bland annat för att förstärka effekten av de aktiva substanserna i vaccin, läkemedel, kan användas som antibiotika-fria antibakteriella material likt antimikrobiella peptider eller för att förstärka effekten av kontrastmedel i samband med diagnostik. Vi är även specialiserade på kontraktsforskning åt stora bolag där dendritiska material skräddarsys utifrån kundernas behov och har dessutom utvecklat SpheriCal®, en patenterad kalibreringsteknologi för masspektrometri. SpheriCal® effektiviserar och förbättrar kalibreringsprocessen och stöder kunder i att skaffa mer exakta data genom masspektrometriinstrument som bland annat används vid livsmedelstestning, läkemedelsupptäckter, virologi och biomedicinsk analys.

Våren 2021 inledde ni en accelererad tillväxt- och uppskalningsfas med VD-byte och börsnotering. Hur ser era expansionsplaner ut?

–Vi inledde vår resa med produktutveckling, global närvaro och har därefter växt organiskt. Idag pågår arbetet med att ta verksamheten till nästa nivå, med noteringen som en viktig pusselbit. Nu har vi ett tydligt tillväxtfokus inom samtliga segment. Vi har signerat samarbetsavtal med flera stora strategiska globala kunder och även investerat i ny labbutrustning. Vi anställer kontinuerligt fler medarbetare, vilket stärker våra förutsättningar att fördjupa våra befintliga kundrelationer och öka vår synlighet på marknaden. Ambitionen är att expandera kraftigt i samtliga befintliga segment samt att addera ett nytt affärsområde, dendritiska nanogeler, under våren 2022. Det är en ny appliceringsform för dendritiska material som inkapslar aktiva substanser för förbättrad leverans. Vi siktar även på att utöka vår IP-portfölj samt att kvalitetscertifiera bolaget för att kunna möta framtida förutsedda behov av certifierade dendritiska material från kunder inom Life Science-sektorn.

Du tillträdde som vd i april 2021. Vilka är dina främsta drivkrafter och hur hoppas du att Polymer Factory ska utvecklas under de kommande åren?

–Jag har tidigare varit vd för ett annat medicintekniskt bolag som befann sig i en spännande utvecklingsfas och kände mig motiverad att ta mig an ett nytt bolag som just inleder en väldigt spännande expansionsresa, bland annat i och med börsnoteringen. Det känns otroligt roligt och intressant att följa Polymer Factory hela vägen från notering till att positionera oss som det globala go-to företaget inom avancerade dendritiska material. Jag drivs av att leda utvecklingen av Polymer Factory till ett mognare bolag med en stark position i alla våra segment.

Hur ser den globala tillväxtpotentialen ut på marknaden för dendritiska material?

–Allt fler läkemedelsbolag och bioteknikbolag får upp ögonen för dendritiska material som en kraftfull förstärkare av de aktiva substanserna i bland annat vaccin och läkemedel. Våra material underlättar och effektiviserar tillverkningsprocessen och har dessutom ett mycket brett tillämpningsområde. När våra kunder har slutfört sina kliniska studier och så småningom lanserar produkter där våra dendritiska material utgör en komponent ser vi goda förutsättningar för ytterligare expansion av vår verksamhet. Sammanfattningsvis är den globala tillväxtpotentialen enorm, såväl för dendritiska material i allmänhet som för Polymer Factory i synnerhet.

Vilka faktorer gör Polymer Factory till ett intressant bolag för presumtiva aktieägare?

–Vi är ett marknadsledande bolag som är verksamt inom ett hett område med en omfattande tillväxtpotential, och med en nanoteknologiplattform som attraherar betalande kunder från en rad olika sektorer har vi en stresstålig och långsiktig affärsstrategi. Vi befinner oss bara i början av en mycket spännande och händelserik tillväxtresa som på allvar ska positionera oss på marknaden. Vi utvecklar och marknadsför väl beprövad teknologi som svarar upp till en stadigt ökande efterfrågan på marknaden.

Fakta: Polymer Factory grundades 2006. Bolaget baseras på många års banbrytande forskning inom området dendritiska material. I april 2021 noterades Polymer Factory på Spotlight Stock Market, kortnamn POLYMER. I samband med noteringen tillträdde Elin Mignérus som bolagets VD. Polymer Factory har potential att accelerera de dendritiska materialens globala genombrott med uppskalningspotential och är idag ett väletablerat bolag i kommersiell fas.

Investor relations: polymerfactory.com/investors

#investtalks #investorrelations #sektorhealthcare #polymer #investtalkspolymerfactory

Skribent: Annika Wihlborg ⎮Invest Talks 
Filmproducent: Sokol Vjerdha ⎮Invest Talks 
Distribution: Dagens Industri Di.se
Projektledare: Andreas Hörlin⎮Invest Talks
Studio: Studio⎮Invest Talks Regeringsgatan 29, Stockholm

Om Invest Talks:
Invest Talks är en oberoende plattform för börsbolag, intressenter & aktieägare. Vi bevakar noterade och onoterade företag. Följ oss på LinkedIn eller vårt nyhetsrum på Cision. Distributionspartner: Dagens Industri.
Friskrivning från ansvar:
Vi tar inget ansvar för fullständighet i sponsrat innehåll, innehållet ska tolkas som marknadsföring och inte ses som en köprekommendation från oss. Alla investeringar innebär risk och satsat kapital kan helt gå förlorat i värde. Med reservation för ev. produktions-, tryck- & färgfel.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Studie: Eksem kopplat till ätstörningar

Published

on

By

En ny studie från Yale visar att personer med eksem löper ökad risk för ätstörningar

som anorexi, bulimi och hetsätning. Forskarna analyserade över 250 000

patientjournaler och fann att eksempatienter är tre gånger mer benägna att utveckla

hetsätning och dubbelt så benägna att drabbas av anorexi eller bulimi. Det föreslås

att ätstörningar kan vara ett sätt att hantera depression och ångest relaterat till

eksem. Tidig upptäckt är viktig för att kunna ge rätt stöd och vård till dessa individer.

Källa: https://medicine.yale.edu/yigh…

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.