Connect with us

Marknadsnyheter

Fem frågor till Hoodins VD, Marcus Emne, angående rapporten för det tredje kvartalet 2021

Published

on

Hoodin och dess VD, Marcus Emne, besvarar inkomna frågor om den nyligen presenterade kvartalsrapporten.

FRÅGA 1
”Efter Q2-rapporten förklarade du varför införandet av MDR i maj inte syntes i siffrorna. I omsättningssiffrorna för tredje kvartalet så kan man ännu inte se en effekt av MDR. När kan vi som investerare räkna med att det händer något på den fronten?”

Svar på fråga 1 – Man kan förvänta sig att intäkter relaterade till införandet av MDR kommer att börja visa sig de närmaste kvartalsrapporterna. Det man ska vara medveten om är att licensintäkterna kommer att vara relativt små initialt men att de har exponentiell ökning över tid, vilket är effekten av affärsmodellen för ett SaaS-bolag.

 

FRÅGA 2
”Er pipeline av antalet företag som förväntas teckna minst en licens av Hoodins lösningar under den kommande 12-månadersperioden har fortsatt öka. Efter Q2-rapporten uttalade du en förhoppning om att det skulle bli en ökning av att prospekterade licenser övergick till aktiva licenser. Detta är inget som syns i siffrorna för kvartalet. Hur går det med aktiveringen av dessa?”

Svar på fråga 2 – Vi  står kvar vid vårt antagande om att majoriteten av de licenser som finns med i vår pipeline kommer att omvandlas till aktiva licenser under en 12-månadersperiod. Att vi inte såg så stor inverkan från aktivering av licenser och dess intäkter i rapporten för det tredje kvartalet beror på flera anledningar. Dels var det en period av semestertider, vilket innebär att företag generellt inte fattar beslut under perioden. En annan väsentlig anledning är att vi tidigare sett långa ledtider från att företag utvärderat sina egna processer och lämpliga verktyg för att effektivisera. Dessa tenderar att bli allt kortare men för det tredje kvartalet så har vi noterat högt intresse i kombination med utdragna ledtider till beslut om aktivering.

 

FRÅGA 3
”När kan vi förvänta oss att ni börjar informera om aktuell försäljning och inte bara om sådant som kan generera omsättning i framtiden?”

Svar på fråga 3 – Jag kan inte ge ett svar om ett datum just nu. Men det jag kan säga att det handlar om att vi behöver uppnå en viss volym av aktiva licenser för att presentera både aktuella försäljningssiffror och nyckeltal som ARR (Annual Recurring Revenue) eller årligt återkommande intäkter som det blir på svenska. Rimligtvis inträffar detta någon gång under 2022.
 

 

FRÅGA 4
”Ni skriver i rapporten att användande av Hoodin ger upp till 90% mer tidseffektivitet och ca 40% högre kvalitet jämfört med manuell bevakning för Medtech-företag. Hade jag fått en sådan siffra presenterad för mig så hade jag genast köpt produkten. Varför säljs det inte fler licenser?”

Svar på fråga 4 – Det är precis det gensvaret vi oftast får när vi sätter upp licenser för en kund. Det går snabbt för dem att inse vilka stora besparingar de kan göra och hur detta effektiviserar väsentliga delar i deras interna processer. Så man kan säga att användaren på kundföretaget som vi för dialog med blir köp-redo ganska snabbt. Nu vänder vi oss till stor del mot branscher med hög grad av regelverk och krav avseende kvalitet, dokumentation och allmän noggrannhet. Vilket också är det som vi bygger vårt försäljning case på. Baksidan av myntet är att händelserna efter att vi genomfört en demo till en potentiell kund är att Hoodin som mjukvara skall valideras, skrivas in i företagets processer, beslutet kan i vissa fall behöva eskaleras och framför allt så behöver kunden göra praktiska ändringar i hur de avser att arbeta med bevakning av digitalt innehåll.

Det kan låta som att det inte skulle behöva vara så krångligt eller dra ut på tiden avsevärt. I normalfall ska det heller inte behöva handla om så mycket mer än några veckor eller kanske någon månad. Men det vi sett under pandemin och framskjutandet av MDR är att många företag också haft problem med att hänga med i svängarna kring alla ändringar. Det har gjort att de valt att skjuta fram aktivering av licenserna i väntan på svar från myndigheter m.m. Detta har stabiliserats avsevärt under hösten och nu uppelever vi mer av ett ”normal läge” i hur kunder beter sig kring beslutsfattande.

 

FRÅGA 5
”Under rubriken Framtidsutsikter och risker skriver ni att beteenden, behov och efterfrågan kommer att förändras och att fler och fler branscher åläggs legala eller kommersiella krav att bevaka och hantera digitalt innehav. Kan du nämna några av dessa branscher och hur ni gör för att identifiera dessa?”

Svar på fråga 5 – Det stämmer och på gott och ont så tillkommer allt fler regelverk, policies och lagar för att reglera och kvalitetssäkra hur produkter får tillverkas, vilka komponenter de får innehålla och hur de får säljas. Allt för att göra produkter säkra för användaren och arbetssituationen för de som producerar produkterna. Vi tittar kontinuerligt på de största branscherna och i vår R&D verksamhet så testar vi just nu 5 st nya industrilösningar. För att de ska gå ut på marknad så ska vi säkerställa följande:
1) Det ska finnas en stor marknad med ett tydligt behov

2) Det ska finnas ett gott underlag av potentiella partners

3) Vi ska ha en rimligt liten investering för att ta fram industrilösning

4) Lösningen skall valideras (värdet av att använda lösningen skall bekräftas av 3-4 företag som är potentiella kunder / partners).

Vi har tidigare varit lite för snabba med att ta ut nya industrilösningar och vi gör inte om misstaget med att lansera en ny lösning om vi inte har ett tydligt business case som visar på att vi får hem investeringen på kort tid.

Vilken av de industrilösningar som just nu testas och snart kommer att lanseras återkommer vi om när det är dags för dem att gå ut på marknad.

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Emne, verkställande direktör, Hoodin AB (publ)
Tfn: +46 79-335 76 58
E-post: marcus@hoodin.com

Hemsida: www.hoodin.com

Om Hoodin AB

Hoodin AB utvecklar och säljer en unik tjänst (SaaS) som kan utföra bevakning och inhämtning av digital information. Tjänsten bevakar och hämtar digital information från de källor kunden anser mest relevanta och viktiga för dem. Den automatiska hanteringen gör att Hoodins kunder får full kontroll över den information som kontinuerligt skapas på internet, samtidigt som tjänsten medför stora arbetstids- och kostnadsbesparingar.

 

Om Hoodins affärsmodell – Hoodins affärsmodell baseras på att partners och kunder betalar en månadslicens. Storleken på månadslicensen är variabel beroende på vilka funktioner som valts för det aktuella projektet samt hur många bevakningar och användarkonton som används. Betalning för licensen sker i förskott om tre månader och Hoodin gör en bedömning att varje projekt inbringar licensintäkter över tre år. En grundlicens har ett månadspris om minst 1250kr. 
 

Om Hoodins partnerprogram – Hoodin når slutkunder och nya användare genom ett nätverk av partners. En partner kan vara verksam inom en viss bransch eller tillhandahålla egen mjukvara där Hoodin ingår som del för att automatisera bevakning och inhämtning av digital innehåll. I och med ingått partnerskap mellan Hoodin och partners, ges partner rätt att sälja och implementera Hoodin hos kund. Affärer med slutkund kan ske omgående efter att partnerskap ingåtts, men utbildning och certifiering av partners anställda sker i regel före de första affärerna registreras. Partners kan utveckla egna erbjudanden baserat på Hoodins plattform, allt från att de driftar och sköter ett projekt åt slutkund, till att de bistår i utbildning och implementering av ett projekt. 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.