Connect with us

Marknadsnyheter

Kvalité och hållbarhet på svenskarnas önskelistor i jul

Published

on

Julen är runt hörnet och önskelistorna är i full gång. Svenskarnas listor toppas av lång hållbarhet, bra kvalité och något de faktiskt har användning av. Det skiljer sig däremot mellan åldrarna då de yngre har miljön betydligt högre upp på listan än den äldre generationen. Det visar en ny undersökning från SodaStream.

Även om julen handlar om mer än själva klapparna så har troligtvis alla, oavsett ålder, några paket de önskar sig. SodaStream har därför frågat svenskarna vad som är viktigt för dem när de får en julklapp. Hela 67 procent uppger att det ska vara något de faktiskt behöver. Därefter kommer ett paket som de vill kunna använda under en längre tid. På tredje plats uppger svenskarna att gåvans kvalité är viktigast.

De viktigaste egenskaperna i ett paket verkar däremot vara en vattendelare mellan åldrarna. Att klappen är bra för miljön är det nämligen mer än dubbelt så många i åldrarna 18-29 år som håller som viktigt jämfört med den äldre generationen mellan 50-59 år.

– Det gläder oss att svenskarna uppskattar kvalité och att de önskar sig något de kommer använda under en längre tid. Att miljöaspekten på klapparna är så mycket viktigare för den yngre generationen är något som lovar gott inför framtiden och jag tror att den typen av önskningar bara kommer att öka under kommande år, säger Mats Ajpe, Marketing Director på SodaStream Nordics.

När svenskarna sedan fick frågan vad de anser är viktigast när de köper julklappar åt andra kommer priset högre upp på listan. Att presenten inte är för dyr är något som var fjärde svarande anser är viktigt. Att jämföra med när man själv får, då endast 11 procent anser att presenten inte bör vara för dyr.

Topp 5: Detta uppskattar svenskarna när de får en julklapp

Att det är någonting jag faktiskt behöver                                    67 %

Att presenten går att använda under en längre tid                     35 %

Att presenten är av bra kvalité                                                    31 %

Att presenten inte är för dyr                                                         11 %

Att presenten är bra för miljön                                                      8 %

Topp 5: Detta är viktigast när svenskarna ger en julklapp

Att det är någonting personen faktiskt behöver                          64 %

Att presenten är av bra kvalité                                                    42 %

Att presenten går att använda under en längre tid                     29 %

Att presenten inte är för dyr                                                        24 %

Att presenten är bra för miljön                                                     7 %

Vilka faktorer är viktigast när du handlar julklappar?

Total
Att det är någonting personen som jag köper presenten till, faktiskt behöver 64%
Att presenten är av bra kvalité 42%
Att presenten går att använda under en längre tid 29%
Att presenten inte är för dyr 24%
Att presenten är bra för miljön 7%
Att varumärket jag köper presenten från har bra rykte 6%
Att presenten kommer från ett varumärke jag känner till 5%
Att presenten inte är för billig 5%
Att presenten är trendig 3%
Att presenten är köpt second hand 2%
Annat 8%
Vet ej 3%
Ej relevant jag handlar aldrig julklappar 10%

Vilka faktorer uppskattar du mest när du själv får en julklapp?

Total: 18-29 år 30-39 år 40-49 år 50-59 år 60+ år
Att det är någonting jag faktiskt behöver 67% 58% 67% 73% 73% 67%
Att presenten går att använda under en längre tid 35% 36% 39% 28% 34% 35%
Att presenten är av bra kvalité 31% 31% 36% 36% 28% 26%
Att presenten inte är för dyr 11% 10% 13% 10% 10% 13%
Att presenten är bra för miljön 8% 12% 10% 4% 5% 8%
Att presenten är trendig 5% 15% 6% 2% 1% 1%
Att presenten inte är för billig 5% 11% 5% 3% 5% 1%
Att varumärket presenten kommer ifrån har bra rykte 4% 6% 5% 4% 3% 3%
Att presenten kommer från ett varumärke jag känner till 4% 10% 4% 2% 3% 1%
Att presenten är köpt second hand 3% 4% 6% 2% 1% 2%

För mer information, vänligen kontakta:
Peter Larsson, presskontakt
Tel: +46 (0)736 64 04 48
E-post:
peter@agency.se

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Inbjudan till presentation av Tobiis rapport för första kvartalet 2024

Published

on

By

Tobiis delårsrapport för första kvartalet 2024 kommer att publiceras torsdagen den 16 maj cirka kl. 07.30. En webbsänd presentation hålls samma dag kl. 09.00.

VD Anand Srivatsa, och CFO Magdalena Rodell Andersson kommer att presentera och kommentera rapporten. Presentationen hålls på engelska och följs av en frågestund.

Följ den webbsända presentationen live på:

https://ir.financialhearings.com/tobii-q1-report-2024

Vänligen försäkra dig om att du är ansluten till presentationen genom att logga in några minuter innan den börjar. Det kommer att vara möjligt att ställa frågor via chattfunktionen eller muntligt, genom att välja alternativ för deltagande.

Presentationsmaterialet kommer att finnas tillgängligt på Tobiis webbplats. Där kommer även rapporten och en inspelning av webbpresentationen att finnas tillgängliga.

Välkommen!

För mer information, vänligen kontakta:

Carolina Strömlid, Head of Investor Relations, Tobii AB, tel: +46 (0)70 880 71 73, e-post: carolina.stromlid@tobii.com

 

Om Tobii 

Tobii är världsledande inom eyetracking och pionjär inom attention computing. Vårt mål är att göra världen bättre med teknik som förstår vår uppmärksamhet och intention. Vi skapar en bättre framtid med våra produkter och lösningar som appliceras inom områden så som beteendestudier och forskning, hälso- och sjukvård, träning och utbildning, gaming, extended reality (VR, AR & MR), fordonsindustrin, med flera. Tobiis eyetracking-lösningar används av tusentals företag, universitet och forskningsinstitutioner runt om i världen. Tobii har sitt huvudkontor i Sverige och är noterat på Nasdaq Stockholm (TOBII). Mer information finns på: www.tobii.com. 

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Klart för ny kulturverksamhet för unga i Skärholmens nya landmärke

Published

on

By

Avtalet är signerat och klart för Kulturhuset Stadsteaterns nya lokaler i Stockholmshems nybyggda 23-våningshus på Bredholmstorget i Skärholmen. I de nya lokalerna kommer tidigare skapa-själv-verksamheten ”Labbet” för barn och unga att flytta in och utökas rejält.

Labbet som idag har cirka 130 kvadratmeter i Kulturhuset Stadsteaterns lokaler i Skärholmen kommer att få 500 nya kvadratmeter längst ner i det nybyggda 23-våningshuset intill Skärholmens centrum.

– Det känns jätteroligt att Kulturhuset Stadsteatern flyttar in sin ungdomsverksamhet i vårt hus, i Skärholmens nya landmärke. I huset finns också både lägenheter och Stockholmshems kontor, det kommer att göra torget till en levande plats under stora delar av dygnet, säger Maria-Elsa Salvo (S), styrelseordförande Stockholmshem.

I de nya lokalerna kommer det bland annat att finnas tre studios med möjlighet att skapa musik, podd, testa dj-bordet, redigera film och skapa dataspel. Målgruppen kommer att bjudas in att vara med och bestämma vad den nya verksamheten ska heta.

Nu skapar vi ännu bättre förutsättningar för kulturverksamhet för barn och unga i Skärholmen och dess närområde. Det är viktigt att barn och unga i hela Stockholm får förutsättningar att utforska eget skapande och hitta kulturens kraft. Labbets nya lokaler är en viktig del i det arbetet. Här vill vi från Kulturhuset Stadsteatern tillsammans med andra aktörer skapa en trygg och meningsfull mötesplats för barn och unga, vilket också är en viktig del av det förebyggande arbetet, säger Helene Öberg (MP), styrelseordförande Kulturhuset Stadsteatern. 

De nya lokalerna lämnas över till Kulturhuset Stadsteatern den 1 december 2024. I huset finns också 102 hyreslägenheter och Stockholmshems nya kontor. Lägenheterna annonseras hos Bostadsförmedlingen från den 1 maj 2024. Bostadshyresgästerna flyttar in från oktober 2024 och Stockholmshem vid årsskiftet 2024/2025.

Om Kulturhuset Stadsteatern Skärholmen

Kulturhuset Stadsteatern Skärholmen startade 2005 när dåvarande Stockholms stadsteater öppnade en repertoarscen i Skärholmen som 2010 blev en barn- och ungdomsscen. En viktig del i uppdraget har varit och är att utveckla platsen så att den fortsätter vara relevant för de unga besökarna.

Åsa Stenmark
Kommunikationschef Stockholmshem
08-508 39 119
asa.stenmark@stockholmshem.se

Sofia Cherif
Presschef Kulturhuset Stadsteatern
0739-730 220
sofia.cherif@kulturhusetstadsteatern.se

Stockholmshem jobbar med något så viktigt som människors hem. I mer än 80 år har vi varit med och utvecklat Stockholm genom att bygga och förvalta bostäder för alla stockholmare, och lokaler där verksamheter kan utvecklas. Som allmännyttigt bolag har vi ett ansvar som sträcker sig långt utanför tak och väggar. Våra bostadsområden ska vara både socialt och ekologiskt hållbara – att utveckla trygga och bra boendemiljöer är en viktig del av vårt arbete. Hos oss bor närmare 60 000 hyresgäster vilket gör oss till ett av landets största bostadsföretag. Stockholmshem ägs av Stockholms stad.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Norconsult inspekterar bergsslänter i nytt uppdrag

Published

on

By

Norconsult har fått i uppdrag av Trafikverket att inspektera bergsslänter längs vägar i Västsverige och Värmland. Syftet är kontrollera säkerheten och bedöma risken för ras och nedfall av stenblock på vägarna.

Uppdraget omfattar cirka 1 100 inspektioner under 2024 och ungefär lika många under kommande två år. Det finns även option på ytterligare ett stort antal inspektioner varje år.

– Vi befinner oss just nu i en intensiv fältplanering eftersom det kommer krävas två till tre inspektionslag med två personer konstant i fält till och med september. Inspektionerna ska ske handnära. Det innebär att vi är ute på plats och tar oss upp på slänterna med hjälp av lift eller, där det är svåråtkomligt, med hjälp av klättring, säger Christoffer Kall, Gruppledare för Bergteknik på Norconsult.

Enligt bestämmelser ska bergsslänter i anslutning till det allmänna vägnätet inspekteras var sjätte år. Syftet är att bedöma säkerheten och förhindra ras eller blockutfall innan de sker.

– Om vi bedömer att det finns omedelbara risker så kommer en åtgärd ske direkt, det kan handla om att ta bort block eller förstärka berget. Sen finns olika tillståndsklasser där tidsram för åtgärder sätts utifrån hur riskerna bedöms, säger Christoffer Kall.

Cecilia Köljing
Presskontakt
+46790060855
cecilia.koljing@norconsult.com

Norconsult är ett av Nordens ledande konsultföretag inom samhällsbyggnad som kombinerar ingenjörskonst, arkitektur och digital expertis i projekt av alla storlekar, för privata och offentliga kunder. Genom innovation och samarbete, och med vårt syfte ”Varje dag förbättrar vi vardagen”, söker vi ständigt efter hållbara, effektiva och samhällsnyttiga lösningar. Med cirka 6 200 medarbetare på över 130 kontor i Norge, Sverige, Danmark, Island, Polen och Finland kombinerar vi tvärfacklig expertis med lokal närvaro.

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.