Connect with us

Marknadsnyheter

Fredrik Strage kurerar exklusiv upplaga när musikmagasinet Sonic återuppstår på Readly

Published

on

Idag återlanserar magasinappen Readly musikmagasinet Sonic som en fortsättning på den nya innehållsserien Readly Retros. Ett exklusivt specialnummer släpps idag där musikjournalisten Fredrik Strage valt ut några av sina favoritreportage från tidningens nästan två decennier långa utgivningsperiod i Sverige.

Sonic publicerades mellan åren 2000 till 2017. Specialnumret är sprängfyllt med klassiska artiklar och intervjuer med odödliga citat från bland annat Kent, Håkan Hellström och Sahara Hotnights med flera. 

Håkan Hellström ser ut som en typisk popsnobb men i intervjun från början av 2008 längtar han efter den enorma folkliga framgång som han senare skulle få. ”Det gäller att nå svennarna.” säger han, kommenterar musikjournalisten Fredrik Strage.

Numret med Kent från 2002 såldes snabbt slut. Varken förr eller senare har Sveriges genom tiderna största rockband, berättat sin historia så utförligt som de gjorde här. Här finns klassiska anekdoter som den om när Högfjällshotellet i Sälen bokade Kent i tron att de var ett dansband (och skrev ”I afton: Kentz” på affischerna). 

Albumaktuella Thåström är en av artisterna som får ta plats i nya Sonic numret, Fredrik Strage fortsätter

– Listan över rockikonens 50 bästa låtar säger mer om hans liv och verk än vad någon annan artikel någonsin gjort. 

Specialnumret ‘Sonic By Fredrik Strage’ innehåller följande utvalda reportage:

  • The Hives (Sonic #1, av: Håkan Steen, foto Rikard Laving)
  • Kent (Sonic #6, av: Klas Ekman & Anders Dahlbom, foto Rikard Laving)
  • Hasil Adkins (Sonic #12, av: Lennart Persson)
  • Stina Nordenstam (Sonic #18, av: Fredrik Strage, foto Carl Dahlstedt)
  • Sahara Hotnights (Sonic #34, av: Henrik Arvidsson, foto Rikard Laving)
  • Mavis Staples (Sonic #34 av: Lennart Persson)
  • Håkan Hellström (Sonic #39, av: Henrik Arvidsson, foto Anna Simonsson)
  • El Perro del Mar (Sonic #39, av: Jenny Damberg, foto Thomas Wal)
  • Depeche Mode (Sonic #46, av: Johanna Paulsson)
  • Thåströms 50 bästa låtar (Sonic #61, av: Mattias Dahlström)
  • Girlgroup-skivsamlaren Sheila Burgel (Sonic #86, av: Gittan Öhman, foto Martin Adolfsson)
  • Min skivsamling: Dennis Lyxzén (Sonic #86, av: Anders Dahlbom, foto Andreas Nilsson)

– Sonic är ett livsverk och en epok av musikjournalistik som vi är väldigt stolta över. Vi får kontinuerligt förfrågningar från gamla läsare som vill beställa våra utgåvor och det finns en hög efterfrågan att gå tillbaka i Sonic-arkiven. Att vi nu får möjlighet att skaka liv i några av våra bästa reportage från åren med Sonic och låta musikfans ta del av innehållet igen känns viktigt. Det gör samarbetet med Readly och Fredrik Strage extra kul, säger Pierre Hellqvist, tidigare chefredaktör på Sonic.

Readly Retros är en satsning från Readly med ambitionen att tillgängliggöra nostalgiskt innehåll och viktig journalistik digitalt. Redan idag står äldre utgåvor för 20 procent av innehållet på Readly.

– Sonic var ett av Sveriges skarpaste musikmagasin under 2000-talet och en självklar kandidat för Readly Retros. Inom ramen för Retros har vi möjlighet att återpublicera bra, välskriven och inflytelserik journalistik där Sonic är en värdefull och viktig tidskapsel för den svenska musikjournalistiken, säger Daniel Hamrin, Nordic Content Lead på Readly.

Topp 10 mest lästa musiktitlarna i Sverige

  1. FÅR JAG LOV
  2. Rock’n’roll Magazine
  3. Sweden Rock Magazine
  4. Fozzie
  5. Rolling Stone
  6. Rockens legender
  7. Musikmagasinet
  8. Monitor
  9. Lira musikmagasin
  10. MOJO 

– Musikkategorin har fått ett uppsving under den senaste tiden och lanseringen av Sonic ligger därför helt rätt i tiden. Jag är säker på att många av våra läsare kommer uppskatta specialnumret av musikmagasinet, fortsätter Daniel Hamrin.

‘Sonic By Strage’ finns tillgänglig i Readly-appen från och med den 16 december.

För mer information, besök: www.readly.com/sonic

För mer information: 
Amelie Argenti, PR Manager 
amelie.argenti@readly.com  
+46 733 92 42 63
 

Om Readly:
Readly är en digital prenumerationstjänst som ger användare obegränsad tillgång till 7500 nationella och internationella magasin inklusive förvärvet av franska Toutabo. Bolaget är idag en ledande aktör inom digitala magasinprenumerationer i Europa med användare på 50 marknader. I samarbete med 1200 förlag över hela världen digitaliserar Readly magasinindustrin. Vårt syfte är ta magasinens magi in i framtiden så att kvalitativt innehåll förblir något som upptäcks och lever vidare. Under 2021 distribuerade Readly cirka 210 000 utgåvor av magasin och tidningar som har lästs 120 miljoner gånger.
www.readly.com

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

ICA lanserar årets grillnyheter: svenskt kött med amerikanska smaker

Published

on

By

Äntligen närmar sig grillpremiären. ICA lanserar årets grillnyheter bestående av svensk kyckling, svensk fläskytterfilé och svensk karré med rökighet och smak som för tankarna till den amerikanska södern. Dessutom lanseras en hushållsburgare som består av 60 procent nötfärs från svenska gårdar och 30 procent ärtfärs.

Första fredagen i maj brukar räknas som den officiella grillpremiären. Till årets säsong presenterar ICA fem grillnyheter som förgyller våren och sommarens alla grilltillfällen.

Nyheterna inom kycklingsortimentet är en snabbfilé (utbankad kycklingbröstfilé) samt grillspett. Samtliga är kryddade med en canjunkrydda, vanlig i södra USA, som kombinerar spiskummin, vitlöksgranulat, svartpeppar, paprika, oregano och chilipeppar.

Med våra grillnyheter vill vi inspirera och underlätta för fler att grilla alla dagar i veckan. I år har vi valt att satsa på omtyckta svenska styckdetaljer med smakrika kryddblandningar som passar en pressad vardagskväll likväl som en helgdag då man har lite mer tid framför grillen, säger Mats Heljestrand, kategorichef kött på ICA Sverige.

Årets fläskytterfilé har en rökig smak med tydlig chilihetta och årets karré är även den rökig i kombination med en balanserad sötma och viss pepprighet.

Hushållsburgaren är tillverkad av nötfärs och ärtfärs precis som hushållsfärsen som ICA lanserade under våren. Färsen har tagits fram för att göra det enkelt att äta mer växtbaserat i vardagen, utan att tumma på vare sig smak eller användningsområde och till ett lägre pris. Hushållsburgaren är gjord på hushållsfärs med fördelningen 60 procent nötfärs från svenska gårdar, 30 procent ärtfärs och resterande delar vatten, lök, potatis och kryddor. Jämfört med traditionell nötfärs ger ICA Hushållsfärs cirka 28 procent lägre klimatavtryck*.

Folkets glass – svenskarna har valt smak!

För att avsluta grillmåltiden på bästa sätt presenterar ICA en nygammal glassfavorit från förra året. Glassen röstades fram genom en tävling på ICAs sociala medier där svenska folket fick skicka in förslag på sin drömglass. Över tusen förslag på smakkombinationer skickades in och flest röster fick krämig vaniljglass med mango- och passionsfruktssås toppad med hyvlad vit choklad.

*Beräknat utifrån klimatavtrycket för nötfärs respektive vegetarisk färs i RISE klimatdatabas.

För mer information
ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52, e-post: press@ica.se
ica.se, icagruppen.se

ICA Sverige är den ledande dagligvaruaktören i Sverige. Med fokus på mat och måltider vill ICA Sverige göra varje dag lite enklare. De drygt 1200 fristående ICA-handlarna äger och driver butikerna själva. ICA Sverige har avtal med handlarna om bland annat gemensamma inköp, logistik, marknadskommunikation och butiksutveckling. ICA Sverige är en del av ICA Gruppen. För mer information se icagruppen.se och ICA.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

ICA lanserar årets grillnyheter: svenskt kött med amerikanska smaker

Published

on

By

Äntligen närmar sig grillpremiären. ICA lanserar årets grillnyheter bestående av svensk kyckling, svensk fläskytterfilé och svensk karré med rökighet och smak som för tankarna till den amerikanska södern. Dessutom lanseras en hushållsburgare som består av 60 procent nötfärs från svenska gårdar och 30 procent ärtfärs.

Första fredagen i maj brukar räknas som den officiella grillpremiären. Till årets säsong presenterar ICA fem grillnyheter som förgyller våren och sommarens alla grilltillfällen.

Nyheterna inom kycklingsortimentet är en snabbfilé (utbankad kycklingbröstfilé) samt grillspett. Samtliga är kryddade med en canjunkrydda, vanlig i södra USA, som kombinerar spiskummin, vitlöksgranulat, svartpeppar, paprika, oregano och chilipeppar.

Med våra grillnyheter vill vi inspirera och underlätta för fler att grilla alla dagar i veckan. I år har vi valt att satsa på omtyckta svenska styckdetaljer med smakrika kryddblandningar som passar en pressad vardagskväll likväl som en helgdag då man har lite mer tid framför grillen, säger Mats Heljestrand, kategorichef kött på ICA Sverige.

Årets fläskytterfilé har en rökig smak med tydlig chilihetta och årets karré är även den rökig i kombination med en balanserad sötma och viss pepprighet.

Hushållsburgaren är tillverkad av nötfärs och ärtfärs precis som hushållsfärsen som ICA lanserade under våren. Färsen har tagits fram för att göra det enkelt att äta mer växtbaserat i vardagen, utan att tumma på vare sig smak eller användningsområde och till ett lägre pris. Hushållsburgaren är gjord på hushållsfärs med fördelningen 60 procent nötfärs från svenska gårdar, 30 procent ärtfärs och resterande delar vatten, lök, potatis och kryddor. Jämfört med traditionell nötfärs ger ICA Hushållsfärs cirka 28 procent lägre klimatavtryck*.

Folkets glass – svenskarna har valt smak!

För att avsluta grillmåltiden på bästa sätt presenterar ICA en nygammal glassfavorit från förra året. Glassen röstades fram genom en tävling på ICAs sociala medier där svenska folket fick skicka in förslag på sin drömglass. Över tusen förslag på smakkombinationer skickades in och flest röster fick krämig vaniljglass med mango- och passionsfruktssås toppad med hyvlad vit choklad.

*Beräknat utifrån klimatavtrycket för nötfärs respektive vegetarisk färs i RISE klimatdatabas.

För mer information
ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52, e-post: press@ica.se
ica.se, icagruppen.se

ICA Sverige är den ledande dagligvaruaktören i Sverige. Med fokus på mat och måltider vill ICA Sverige göra varje dag lite enklare. De drygt 1200 fristående ICA-handlarna äger och driver butikerna själva. ICA Sverige har avtal med handlarna om bland annat gemensamma inköp, logistik, marknadskommunikation och butiksutveckling. ICA Sverige är en del av ICA Gruppen. För mer information se icagruppen.se och ICA.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Inbjudan till press- och analytikerkonferens i Stockholm för presentation av Concentrics första kvartal 2024

Published

on

By

Concentrics delårsrapport för första kvartalet (januari-mars) 2024 kommer att publiceras den 8 maj 2024, klockan 08.00 CET.

Klockan 10.00 CET är media, investerare och analytiker välkomna till Tändstickspalatset, Västra Trädgårdsgatan 15 i Stockholm, för en presentation av rapporten.

Det kommer också att vara möjligt att delta via webbsändning/telefonkonferens. VD och koncernchef Martin Kunz och CFO Marcus Whitehouse kommer att hålla presentationen på engelska, och den följs av en frågestund. Vi ser fram emot din medverkan. Mer detaljerad information finns nedan:

Press- och analytikerkonferens kl. 10:00 CET (09:00 BRITTISK TID)

  1. Gå till webbsändningen:

https://edge.media-server.com/mmc/p/bfap7uo9

  • Tryck på knappen Spela upp eller uppdatera sidan i webbläsaren om webbutsändningsvideon inte laddas automatiskt.
  1. Telefonkonferens:
  • Deltagare måste registrera sig i förväg på länken nedan. Efter registrering får varje deltagare ett telefonkonferensnummer och en unik personlig PIN-kod.
  • Med början 10 minuter innan konferenssamtalet inleds måste deltagarna använda den information för att komma åt konferenssamtalet som finns i den e-post som skickas ut vid registrering. Deltagarna kan även använda funktionen för att bli uppringda istället för att ringa närmaste telefonkonferensnummer.
  1. Onlineregistrering för telefonkonferens:

https://register.vevent.com/register/BIf1cbd5c1ef4d434987b02f594574f0c5

För ytterligare information, kontakta Gregory Asante på telefon: +44 121 445 6545 eller e-post: info@concentricab.com

Concentric AB är en innovatör inom flödeskontroll och flödeskraft, och är en leverantör till ledande tillverkare av entreprenadmaskiner, lastbilar, lantbruksmaskiner och industriprodukter. Koncernen har en global närvaro med tillverkning i USA, Tyskland, Storbritannien, Sverige, Indien och Kina. Concentrics fokus är att skapa ledande teknik genom innovativa lösningar och därigenom möta våra kunders hårda hållbarhetskrav. Concentric erbjuder motorprodukter som smörjmedels-, kylmedels- och bränslepumpar, och hydraulikprodukter som omfattar kugghjulspumpar och hydraulaggregat. Concentric erbjuder även flertalet produkter som utvecklats för den snabbt växande marknaden för el- och hybridfordon, däribland elektriska vatten- och oljepumpar, elektriska fläktar, temperaturregleringssystem och elektrohydraulisk styrning. 2023 hade koncernen en omsättning om 4 205 MSEK och 1 282 anställda.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.