Connect with us

Marknadsnyheter

Touchtech nyhetsbrev – december 2021

Published

on

Jag vill börja med att önska alla en god fortsättning. Nedan följer en sammanställning av intressanta händelser och insikter från 2021.

Touchtech Vendo
Touchtech Vendo är ett säljverktyg som möjliggör försäljning från hela online-sortimentet i fysiska butiker. 2021 som började med att flera av de anslutna butikerna runtom i Europa var nedstängde pga Corona, avslutades med nya rekord. Det sammanlagda utcheckade* värdet, av varukorgar via Vendo-skärmar för alla våra kunder, översteg 100 MSEK. Nedan följer fler insikter och statistik för Vendo under 2021:

  • Det totala antalet checkouts landade på 164 781 st och ca 1 000 000 användar-sessioner. Därmed en konverteringsgrad på 17%, vilket innebar att en av sex kunder som började interagera med en Vendo-skärm genomförde en utcheckning.
  • De bäst presterande skärmar hade en konverteringsgrad på runt på 40%. Detta är väldigt starkt jämfört med konverteringsgraden på ehandeln men även traditionella fysiska butiker. Effekten kan förklaras av att säljarna får möjlighet att möta kunden på butiksgolvet för att aktivt bedriva försäljning, istället för administrativa.  
  • Bästa butiken som ligger i England presterade över 4 MSEK i checkouts under 2021. Det motsvarar ca 7 produkter dagligen, med ett snittpris på 1 500 kr per produkt! Plats nummer två och tre hade butiker i Frankrike med ett checkout-värde på 1,5 MSEK respektive 1 MSEK.
  • Medianvärdet för checkout för en varukorg sett över alla våra kunder låg på 59.99 EUR.
  • Större touchskärmar (32” eller större) genererade 4 gånger mer checkouts. De mindre skärmarna är oftast portabla surfplattor med Vendo som till slut hamnar i en byrålåda och glöms bort. Syns man inte så finns man inte helt enkelt.
  • Franska butiker genomförde i snitt 232 checkouts per skärm under 2021 (för touchskärmar som är 32” eller större) tätt följt av danska skärmar med 196 st och belgiska med 184 st.
  • I 31% av alla användar-sessioner skannades produktens streckkod. Var tredje kund hade med sig en fysisk produkt som de skannade för att snabbare få upp information om produkten.
  • I 51% av alla användar-sessioner som ledde till en checkout skannades produktens streckkod. Slutsatsen man kan dra är att i minst hälften av fallen hade kunden hittat en produkt i butiken men behövde en annan färg eller storlek, vilket de då beställde via Vendo.
  • Jeans var den populäraste kategorin men även skor utmärkte sig.
  • Andelen returer av beställningar via Vendo låg på under 2% för de kunder som valt att dela med sig av den informationen till oss.

Ovan är bara några handplockade exempel på den typ av statistik och insikter som vi kan leverera till våra kunder som beslutsunderlag för att optimera sina butiksverksamheter.  

*Alla försäljningssiffror ovan är inklusive moms. Ett utcheckat värde behöver dock nödvändigtvis inte vara samma som ett genomfört köp eftersom betalning oftast genomförs på kundens egna e-handelskassa eller butikskassa där Touchtech inte har möjlighet att följa transaktionen.

Touchtech Showroom
Efter flera års utveckling och utvärdering tillsammans med Vero Moda, lanserades Touchtech Showroom i november. Det är en produkt som utvecklats för sälj- och marknadspersonalen inom wholesale (B2B) för att effektivisera och digitalisera kundmöten i fysiska showroom. Men produkten kan likväl användas för online-möten då fysiska möten inte alltid är möjliga eller nödvändiga. Förutom Vero Moda och barnvarumärket Nameit har tre nya varumärken från Bestseller redan anslutits och fler är planerade att anslutas under våren. Touchtech Showroom säljs som en prenumerationstjänst med en licenskostnad per användare och månad.

Finansiering
Vi går in i 2022 med en kassa på över 40 MSEK tack vare två riktade emissioner under 2021. Heartland, som äger BESTELLER-gruppen och är storägare i bland annat Zalando, är sedan december ny storägare med en ägarandel på ca 25%. Detta ger oss möjligheten att agera långsiktigt genom att investera för tillväxt och bygga upp en stark organisation.

Teamet
Vi började 2021 med ca 10 medarbetare och blev 20 i slutet av året. I augusti började David Gagner som försäljningschef. Dessutom fick vi en helt ny styrelse med vassa kompetenser och kontakter från branschen. Om ytterligare en månad kommer vi att bli 28 medarbetare utspritt över fyra länder.

Tillsammans med fyra nya säljare kommer fokus på kort sikt vara att skapa skalbara försäljningsprocesser som kontinuerligt genererar kvalificerade affärsmöjligheter. Samtidigt organiserar vi om utvecklingsteamet till att fortsatt kunna leverera produkter i framkant och göra det enklare för nya kunder att börja använda våra tjänster. Det är en tuff, oviss och utmanade tid vi har framför oss men vi har alla förutsättningar på plats för att lyckas.

Nästa uppdatering kommer i samband med bokslutskommunikén.

För ytterligare information, vänligen kontakta
Deniz Chaban, VD
deniz@touchtech.com

Om Touchtech
At Touchtech, we have a mission: to solve retail’s challenges with products that delight and inspire. As the company behind the market leading and ground-breaking Endless-Aisle software products — Vendo, Digital Venue and Lima — we enable retailers around the world to digitalize their retail work-flows using interactive solutions. From car dealerships to retail stores, pop-up concepts to B2B-showrooms, our products are extending what’s possible when integrating online with offline, delivering on the promise to increase sales, profitability and enrich customer experience in physical spaces.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Styrelsen i S2Medical AB (publ) har beslutat att bolagets årsredovisning även ska utgöra en kontrollbalansräkning, vilket till följd senarelägger bolagets årsredovisning

Published

on

By

Styrelsen i S2Medical AB (publ) (”S2Medical” eller ”Bolaget”) har i enlighet med aktiebolagslagen (25 kap 13 §), upprättat en kontrollbalansräkning (”KBR”) genom att besluta att balansräkningen i bolagets årsredovisning även skall utgöra en KBR. I syfte att ge Bolagets revisor tillräcklig frist för att möjliggöra denna process har styrelsen valt att senarelägga publiceringen av Bolagets årsredovisning med 6 dagar till den 9 maj 2024.

Beslutet att upprätta KBR grundar sig i att Bolagets egna kapital för närvarande är lägre än hälften av det registrerade aktiekapitalet. Styrelsen ser det inte som sannolikt att denna brist kommer att elimineras enbart genom regleringen av bolagets tillgångar och skulder i samband med genomförandet av den godkända rekonstruktionsplanen. Då både KBR och det positiva utfallet av företagsrekonstruktionen visar på livskraft anser styrelsen att en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital är en tillräcklig åtgärd för att helt eliminera kapitalbristen. Styrelsen avser därför att föreslå en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital. Förslaget kommer att inkluderas i kallelsen till Bolagets kommande årsstämma för beslut.

Vi ser positivt på framtiden och jag uppfattar detta som en nödvändig administrativ åtgärd för att justera ett oproportionerligt stort aktiekapital på över 16 miljoner SEK.” Säger Bolagets CEO, Petter Sivlér

Denna information är sådan som S2Medical AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-05-03 20:38 CET.

Kontaktuppgifter
Petter Sivlér – CEO, S2Medical AB (publ)
Telefon: +46 (0)8-70 000 50
E-post: petter.sivler@s2m.se

Certified Adviser
Vator Securities AB
Telefon +46 (0)8-580 065 99
Hemsida: www.vatorsec.se 
Epost: ca@vatorsec.se

Om S2Medical 
S2Medical AB (publ) är ett medicintekniskt bolag som utvecklar och säljer innovativa sårläkningsprodukter för hela sårläkningsprocessen med fokus på brännskador och kroniska sår. Bolaget har utvecklat eiratex®, ett nytt cellulosabaserat material för läkning av svåra brännskador och kroniska sår. Materialet läker sår effektivt och därmed minskar både lidande för patienter samt kostnader för hälso- och sjukvården. 

Aktiens kortnamn: S2M

Aktiens ISIN-kod: SE0011725084

Continue Reading

Marknadsnyheter

Återkallelse: Santa Maria Tex Mex Style Dip

Published

on

By

Paulig återkallar Santa Maria Dip Tex Mex Style, 250 gram, med bäst före-datum 01/01/2026. Anledningen är att ett antal produkter istället för Tex Mex Style Dip kan innehålla ostdipp, som innehåller allergenen mjölk. Konsumenter uppmanas att reklamera produkten.  

Produkten återkallas som en försiktighetsåtgärd. Ostdippen (Santa Maria Dip Nacho Cheese Style) innehåller mjölk och utgör därmed en hälsorisk för konsumenter som är allergiska mot mjölkprotein.

Visuellt är det enkelt att särskilja produktinnehållet då Dip Tex Mex Style är grön och ostdippen är gul.

Paulig, som äger varumärket Santa Maria, är i kontakt med leverantören av produkten för att säkerställa att åtgärder vidtas för att förhindra att problemet återuppstår.

Ersättning för konsument

Konsumenter ombeds att inte konsumera produkten med det angivna bäst-före-datumet, spara produkten och kontakta Santa Marias Konsumentkontakt för ersättning:

E-mail: konsumentkontakt@santamaria.se
Telefonnummer: 020-67 42 00

Reklamationsformulär på Santa Marias hemsida: https://www.santamariaworld.com/se/om-santa-maria/kontakta-oss/ 

Presskontakt
Eva Berglie
Kommunikationschef
Paulig Scandinavia & Central Europe
0708-99 19 37
eva.berglie@paulig.com

Paulig är ett familjeägt livsmedelsföretag som vill skapa en ny, hållbar matkultur – för både människa och planet. Paulig erbjuder smaker i alla former: kaffe och drycker, Tex Mex och kryddor, snacks och växtbaserade alternativ. Företagets varumärken är Paulig, Santa Maria, Risenta, Poco Loco och Zanuy. Pauligs omsättning uppgick 2022 till 1,1 miljarder euro. Företaget har 2 300 passionerade medarbetare i 13 länder som alla samlas kring syftet For a life full of flavour. www.pauliggroup.com 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från H & M Hennes & Mauritz AB:s årsstämma 2024

Published

on

By

H & M Hennes & Mauritz AB höll på fredagen den 3 maj årsstämma under ordförandeskap av advokat Andreas Steen. Årsstämman fastställde styrelsens förslag att dela ut till aktieägarna SEK 6:50 per aktie. Utdelningen ska utbetalas vid två olika tillfällen under året – i maj samt i november. Avstämningsdag för den första utdelningsbetalningen om SEK 3:25 per aktie är den 7 maj 2024. Utbetalningen av utdelningen beräknas att ske från Euroclear Sweden AB den 13 maj 2024. Avstämningsdag för den andra utdelningsbetalningen om SEK 3:25 per aktie är den 8 november 2024. Utbetalningen av utdelningen beräknas att ske från Euroclear Sweden AB den 13 november 2024.

Årsstämman fastställde resultaträkningen och balansräkningen för moderbolaget och för koncernen. Årsstämman beviljade styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2022/2023.

 

De ordinarie styrelseledamöterna Karl-Johan Persson, Stina Bergfors, Anders Dahlvig, Danica Kragic Jensfelt, Lena Patriksson Keller, Christian Sievert samt Christina Synnergren omvaldes av årsstämman. Årsstämman valde även in den föreslagna nya styrelseledamoten Helena Saxon. Till styrelseordförande omvaldes Karl-Johan Persson. Av de fackliga organisationerna utsedda ordinarie ledamöter är Keith Barker, Agneta Gustafsson och Tim Gahnström, och suppleanter är Therese Nordström, Hans Nilsson och Sofia Almbrandt.

 

Årsstämman fastställde enligt valberedningens förslag att styrelsearvoden per stämmovalda ledamöter fördelar sig enligt följande: styrelsens ordförande SEK 1 900 000, ledamot SEK 825 000. Arvodet för arbetet i revisionsutskottet ska uppgå till SEK 315 000 till ordföranden samt SEK 210 000 vardera till övriga ledamöter.

 

Årsstämman beslutade att utse Deloitte AB till revisor för tiden intill slutet av årsstämman 2025.

Till revisorn ska arvode utgå enligt godkänd räkning.

 

Årsstämman godkände styrelsens ersättningsrapport.

 

Årsstämman beslutade om minskning av aktiekapitalet, för avsättning till fritt eget kapital, genom indragning av de 19 144 612 egna B-aktier som återköpts inom ramen för H&M:s återköpsprogram, varigenom aktiekapitalet minskar med 2 430 352,764 kronor. För att återställa aktiekapitalet efter minskningen av aktiekapitalet beslutade årsstämman samtidigt om ökning av aktiekapitalet med 2 430 352,764 kronor genom fondemission utan utgivande av nya aktier, varvid minskningsbeloppet ska överföras från fritt eget kapital.

 

Årsstämman beslutade att bemyndiga styrelsen att under perioden fram till och med årsstämman 2025, vid så många tillfällen som den anser lämpligt, förvärva högst så många av bolagets aktier av serie B att bolagets innehav inte överstiger 10 procent av samtliga aktier i bolaget. Förvärv ska ske på Nasdaq Stockholm till ett pris per aktie inom vid förvärvstillfället gällande kursintervall. Syftet med bemyndigandet är att ge styrelsen möjlighet att justera bolagets kapitalstruktur. Detta blir ett av de redskap som styrelsen kan välja att använda om överskottslikviditet identifieras. Om bemyndigandet används, avser styrelsen föreslå att årsstämman ska besluta om indragning av de aktier som återköpts av bolaget.

Kontakt:

H&M Group Media Relations 08-796 53 00  E-post: mediarelations@hm.com

För mer information från H&M-gruppen samt pressbilder besök hmgroup.com/media.

 

H & M Hennes & Mauritz AB (publ) grundades i Sverige 1947 och är noterat på Nasdaq Stockholm. H&M:s affärsidé är att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris på ett hållbart sätt. I koncernen ingår förutom H&M, varumärkena COS, Monki, Weekday, & Other Stories, H&M HOME, ARKET, Afound samt Sellpy. Ytterligare information finns på hmgroup.com.

 

 

 

 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.