Connect with us

Marknadsnyheter

Klarna i ny satsning för konsumentvänligare produkter

Published

on

Läs original

I september 2021 presenterade Klarna sin storsatsning för mer konsumentvänliga produkter. Genom de fyra produktförändringar som implementerades har Klarnas kunder hittills sparat hundratals miljoner kronor. Nu meddelar Klarna att man tar nästa stora kliv mot hållbara betalningar genom att genomföra en rad nya produktförändringar – slopad avgift för månadsfaktura, autobetalningar, tydligare villkor för delbetalningar, samt betalningspåminnelser via SMS.

I början av hösten 2021 presenterade Klarna sin stora satsning på att driva på förändringen mot en mer hållbar kreditmarknad. Fyra omfattande produktförbättringar genomfördes, som alla på kort tid har bidragit till att sätta en ny standard för hållbara betalningar i branschen. Onödiga avgifter eliminerades, krediter utan slutdatum slopades och samtidigt infördes fler betalningspåminnelser och betaltiden vid fakturaköp fördubblades. Detta har bland annat resulterat i mer än en halvering av andelen fakturor som fått en påminnelseavgift, dessutom har Klarna-kunder i Norden sparat mer än 50 miljoner USD bara under Q4 2021. 

Idag presenterar Klarna nästa stora satsning på mer konusmentvänliga produkter genom fyra nya produktförbättringar: Slopad avgift för månadsfaktura, tydligare villkor för delbetalningar, autobetalningar, samt betalningspåminnelser via SMS.

– I höstas påbörjade vi vårt arbete med att driva på förändringen mot mer hållbara betalningar och de här förbättringarna har redan genererat goda resultat för konsumenter över hela Norden. Vi är dock varken nöjda eller klara än. Nu genomför vi fyra nya produktförändringar som vi tror kommer stärka konsumentskyddet ytterligare, säger David Fock, produktchef på Klarna.

Om produktförändringarna:

Slopad avgift för månadsfaktura 
Klarna erbjuder idag en möjlighet för kunder att samla alla köp som görs under en månad på en och samma faktura. Fördelen med betalningssättet är att kunden slipper hålla reda på flera olika fakturor med olika betalningsdatum och istället betala alla sina köp vid ett och samma tillfälle, genom en och samma faktura, i slutet av varje månad. Tidigare har det tillkommit en månadsavgift på 29 kronor för att använda månadsfaktura men inom kort slopas även denna avgift. Förbättringen görs för att eliminera onödiga avgifter som åläggs kunden, som ett led i att främja konsumentvänliga produkter. För att det ska bli enklare att använda månadsfaktura och för att underlätta för kunden att betala i tid, införs nu även för första gången möjligheten att betala sin månadsfaktura via autobetalning.

Nya förenklade villkor för delbetalning samt autobetalning införs
Klarna inför nu även ett nytt förenklat finansieringsalternativ för de kunder som väljer att dela upp sina betalningar för större köp. Tidigare har summan av flera olika delbetalningsköp slagits samman, vilket gjort det svårt för kunden att förstå vilket köp de betalar av på och att följa upp sin avbetalningsplan. Det nya betalningsalternativet ger konsumenten istället en tydlig och tidsbegränsad avbetalningsplan för respektive köp och som erhålls direkt i samband med att köpet görs. Det nya förbättrade upplägget innebär alltså i korthet att konsumenten betalar av en fast summa varje månad, tills köpet är avbetalt. Framöver kommer det således bli enklare för konsumenten att förstå exakt vilket köp man betalar av på, vad köpet i slutänden kostar samt när lånet kommer att vara återbetalt. För att göra det enklare för kunderna att komma ihåg att betala sin månadsfaktura införs även möjligheten att betala via autobetalning. Det nya finansieringsalterantivet är dessutom fritt från påminnelseavgifter.

Vänlig betalningspåminnelse via SMS
I en undersökning som YouGov låtit göra på uppdrag av Klarna, framkom det att 57% av respondenterna inte betalat en faktura i tid på grund av glömska. Det här var något som Klarna adresserade redan genom höstens produktförändringar, då tiden för fakturaköp fördubblades från 14 till 30 dagar samt genom tillägget av fler vänliga betalningspåminnelser i fler kanaler. Sedan dess har andelen påminnelseavgifter mer än halverats, och med en förhoppning om att sänka andelen ytterligare väljer nu Klarna att införa än fler påminnelser, den här gången via SMS. Påminnelsen skickas dag 45, det vill säga dagen efter det sista förfallodatumet. Dag 45 skickas även en påminnelse via mail, vilket sammantaget ger kunden en ytterligare en chans att komma ihåg att betala i tid för att undvika att fakturan går vidare till inkasso.

***

För mer information, vänligen kontakta press@klarna.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Var femte undersökt uppvisar tecken på tandköttssjukdom – vilket kan signalera ökad risk för hjärtsjukdom

Published

on

By

En av fem undersökta uppvisar tecken på parodontit, enligt SKaPa, Svenskt kvalitetsregister för Karies och Parodontit. Parodontit är ett av de mer allvarligare stadierna av tandköttssjukdom, och om mer uttalad har man sett en koppling till en ökad risk för hjärtinfarkt, visar forskning med stöd från Hjärt-Lungfonden.

– Vår forskning i PAROKRANK-studien har visat att det finns ett samband mellan mer svårartad tandlossningssjukdom, parodontit och hjärt-kärlsjukdom. Ett orsakssamband är dock svårt att fastställa då många riskfaktorer samvarierar. Det är vanligare med mer svår parodontit hos patienter med hjärtsjukdom, särskilt om man även har diabetes, säger Anna Norhammar, professor vid Karolinska Institutet.

Var femte undersökt patient över 20 år i Sverige uppvisar tecken på parodontit. Enligt Skapa, Svenskt kvalitetsregister för Karies och Parodontit. Det har även skett en ökning under en tioårsperiod, från ca 17 procent under datainsamlingen 2010-2012 till ca 23 procent under den senaste datainsamlingen 2020-2022. Cirka tio procent av de som undersökts och inkluderats i registret uppvisar tecken på den svårare graden av parodontit.

För att ta reda på allmänhetens kunskap om sambandet mellan tandhälsa och hjärt-kärlsjukdom beställde Hjärt-Lungfonden och Philips Sonicare en Sifo-undersökning 2023, som visar att halva befolkningen inte känner till att det finns ett samband.

– Parodontit orsakas av en bakteriell infektion som hos vissa särskilt känsliga personer leder till en alltför stark inflammation som i sin tur förstör de vävnader som utgör tändernas fäste, säger Anders Gustafsson, professor i parodontologi vid Karolinska Institutet.  

För att minska risken för karies och parodontit rekommenderar Folktandvården egentandvård enligt 2+2+2-metoden, det vill säga borsta 2 minuter, 2 gånger om dagen, med 2 cm tandkräm samt mellanrumsrengöring.

– Det behövs ytterligare forskning på sambandet mellan parodontit hos personer med hjärtsjukdom och kopplingen till en ökad risk för hjärtinfarkt, säger Kristina Sparreljung, generalsekreterare för Hjärt-Lungfonden.

För mer information, kontakta gärna:
Daniel Edelsvärd-Wallerman, presskontakt på Hjärt-Lungfonden, telefon 0708-54 42 35, daniel.edelsvard@hjart-lungfonden.se

Anna Norhammar, professor vid Karolinska Institutet, telefon, 073-362 85 84, e-post anna.norhammar@ki.se

Bilder:
Kristina Sparreljung, generalsekreterare för Hjärt-Lungfonden
Anna Norhammar, professor vid Karolinska Institutet

 

Fakta om tandhälsa (Källa: Hjärt-Lungfonden)
För att förebygga hjärt-kärlsjukdom genom förbättrad munhälsa rekommenderar Folktandvården egentandvård enligt 2+2+2-metoden, det vill säga borsta 2 minuter, 2 gånger om dagen, med 2 cm tandkräm. Utöver detta är det bra att rengöra mellan tänderna.

Enligt Folktandvarden brukar det räcka med en undersökning vartannat eller vart tredje år för personer med friska tänder. Personer med gamla lagningar som behöver kontrolleras eller problem med tandlossning rekommenderas en årlig koll.

Särskilt utsatta riskgrupper för tandlossning kopplad till hjärt-kärlsjukdomar är rökare, personer med diabetes och personer med reumatiska sjukdomar. Där har man sett ökad förekomst av tandlossning som orsakas av inflammation och för dessa personer finns även en förhöjd risk för hjärt-kärlsjukdom.

Fakta om SKaPa
SKaPa är en förkortning av Svenskt Kvalitetsregister för Karies och Parodontit, vilket är ett nationellt register för tandvården.

De grundläggande syftena med SKaPa är att förbättra och utveckla vårdens kvalitet och behandlingsresultat för såväl sjukdomsförebyggande som sjukdomsbehandlande åtgärder avseende tandsjukdomarna karies och parodontit. SKaPa ska också bidra till vårdutveckling inom tandvården, stödja vidareutveckling av nationella riktlinjer och ge underlag för forskning.

Det finns en bred uppslutning för SKaPa inom såväl privat som offentligt bedriven tandvård i Sverige. Registret finansieras, i likhet med andra kvalitetsregister, av Nationella Kvalitetsregister via SKR.

Registret har en bred professionell förankring. De fackliga organisationerna för legitimerade yrkesgrupper inom tandvården, Sveriges Tandläkarförbund, Tjänstetandläkarföreningen, Privattandläkarna och Sveriges Tandhygienistförening stöder arbetet med registetret.

Samtliga tandvårdschefer i landet stöder genom Sveriges Folktandvårdsförening registret. De privata vårdbolagen Praktikertjänst, Smile tandvård och forskare vid odontologiska fakulteter inom ämnesområdena karies och parodontologi stöder registret.

Fakta om Borsta för hjärtat
Hjärt-Lungfonden och Philips Sonicare lanserade 2023 initiativet Borsta för hjärtat. När fler känner till att det kan finnas en koppling mellan munhälsa och hjärta är förhoppningen att fler borstar tänderna enligt 2+2+2-metoden och stödjer Hjärt-Lungfondens forskning inom området.

– Philips är stolta över att ha samarbetat med Hjärt-Lungfonden under 2023 och vi fortsätter att stärka vårt partnerskap under 2024 för att utöka vårt hälsoerbjudande. Det är viktigt att komma ihåg att goda munvårdsvanor och övergripande hälsosamma vanor kan skörda fördelar för bättre hjärthälsa under många år framöver, säger Ruth Dolla, Media & Partnerships Lead Nordics på Philips.

Med Philips Sonicare borstar du för hjärtat mer effektivt än med en vanlig manuell tandborste då du får 62 000 borststrårörelser per minut – det är fler bortstrårörelser på två minuter än en manuell tandborste gör på en hel månad. Philips Sonicares eltandborstar använder sig av sonisk teknologi som pressar vatten och tandkräm in mellan tänder och längs tandköttet för en djup och skonsam rengöring.

Om Hjärt-Lungfondens arbete: 
Hjärt-Lungfonden samlar in pengar till utvald hjärt-lungforskning och arbetar för ökad kunskap om forskningens betydelse, för att ge fler ett längre och friskare liv. Hjärt-Lungfonden bildades 1904 i kampen mot tuberkulos (tbc) och idag är vår vision en värld fri från hjärt-lungsjukdom. Verksamheten är helt beroende av gåvor från privatpersoner och företag. Stöd forskningen på pg 90 91 92-7 eller Swisha valfri gåva till 90 91 927. www.hjart-lungfonden.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Scandinavian ChemoTech meddelar att QM & RA Direktör Eva Ståhl Wernersson lämnar företaget

Published

on

By

Efter tre år som QA/RA chef i Scandinavian ChemoTechs ledningsgrupp väljer nu Eva Ståhl Wernersson att lämna sitt konsultuppdrag i Bolaget och gå vidare mot nya utmaningar.
 

Eva Ståhl Wernersson har varit en viktig del av ChemoTech, under vilka hon har gjort betydande insatser för företagets följsamhet mot regelverket och kvalitetssäkringsåtgärder. Hon ledde bland annat ansträngningarna för att säkra CE-märkningen för IQwave 3.0 CE systemet, vår flaggskeppsprodukt.

 

Vi vill uttrycka vårt uppriktiga tack till Eva för hennes dedikerade tjänst och många prestationer under sin tid hos oss,” sa Mohan Frick, VD. ”Genom hennes ledning har vi stärkt vårt åtagande för regelverksexcellens och positionerat ChemoTech som ett respektabelt Bolag inom vår bransch. Vi alla önskar Eva lycka till i framtiden.”

 

Rekryteringsprocessen av en ny kvalitet- och regulatoriskchef har redan påbörjats. Evas sista dag på Bolaget är satt till den 30 juli, 2024.

 

För mer information vänligen kontakta:

Mohan Frick, CEO

 

Tele: +46 (0)10-218 93 00

Mail: ir@chemotech.se

 

Scandinavian ChemoTech AB (publ)

ChemoTech är ett svenskt medicinteknikföretag med säte i Lund som utvecklat en patenterad teknologiplattform för att ge cancerpatienter tillgång till ett nytt behandlingsalternativ, Tumörspecifik Elektroporation™ (TSE), som kan användas för behandling av både människor och djur. Det finns ett stort antal cancerpatienter vars tumörer av olika skäl inte kan behandlas med konventionella metoder men där TSE kan vara en lösning. Därför utvärderar bolaget kontinuerligt nya möjligheter och applikationsområden för teknologin. ChemoTechs aktier (CMOTEC B) är noterade på Nasdaq First North Growth Market i Stockholm och Redeye AB är bolagets Certified Adviser. Läs mer på: www.chemotech.se.

 

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Lexium etablerar verksamhet i Finland

Published

on

By

Lexium etablerar verksamhet i Finland och öppnar kontor i Helsingfors. Detta steg tas som en följd av att företaget har säkrat ett nordiskt FM-avtal, som omfattar både Sverige och Finland.


För att driva verksamheten i Finland grundar Lexium dessutom ett finskt dotterbolag, Lexium Service Management Oy, som kommer att vara helägt av Lexium Service Management AB.

Det nya kontoret, beläget i Helsingfors, kommer att vara en central plats för att betjäna både befintliga och nya kunder.

Lexium Service Management är glada att kunna starta sin verksamhet i Finland och ser fram emot att välkomna nya kunder och kollegor till företaget. 

– Vi är fast beslutna att leverera högkvalitativa Facility Management-tjänster och stärka vår närvaro inom den nordiska regionen, säger Niclas Brodin, CEO, Lexium Service Management.

För mer information, kontakta:
Niclas Brodin, CEO, Lexium Service Management
+46 70 615 79 60niclas.brodin@lexium.se

Om Lexium Service Management
Lexium Service Management erbjuder framtidens Integrerade Facility Management-tjänster till kunder i Norden genom premiumtjänster som prioriterar teknik, hållbarhet och kvalitet.

Lexium omsätter ca 120 MSEK, sysselsätter ca 150 personer och är ISO-certifierat enligt 45001, 14001 och 9001.

Lexium erbjuder samtliga tjänsteområden som krävs för att sköta en lokal eller fastighet – de huvudsakliga tjänsterna är Bemanning, Fastighetsservice, Lokalvård, Säkerhet och Tekniska tjänster.

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.