Connect with us

Marknadsnyheter

Södra levererar starkt resultat i turbulent tid

Published

on

Södra redovisar ett mycket starkt resultat för det första kvartalet 2022. Resultatet avspeglar det gynnsamma marknadsläget för Södras huvudprodukter, samtidigt som den globala turbulensen skapar osäkerhet framåt.

Under första kvartalet 2022 uppgick Södrakoncernens nettoomsättning till 8 165 MSEK (5 733), en ökning med 42 procent jämfört med samma period i fjol. Rörelseresultatet var 1 974 MSEK (547), vilket motsvarar en rörelsemarginal på 24 procent (10). Avkastningen på sysselsatt kapital uppgick till 36 (10) procent och soliditeten ökade till 64 procent.

Resultatet för det första kvartalet är en effekt av ett gynnsamt marknadsläge med en hög efterfrågan och mycket god prisbild för Södras huvudprodukter inom massa och sågade trävaror. Södras industrier har därtill producerat höga volymer med stabil kvalitet. Detta i kombination med höga utleveransvolymer, där exempelvis Södra Wood levererade en historisk hög nivå under en enskild marsmånad, utgör grunden för det starka resultatet.

– Det är glädjande att Södra står starkt i en turbulent tid. Tack vare fina insatser från medarbetare, medlemmar och entreprenörer har vi hanterat utmaningar i skogen och levererat goda resultat i våra industrier. Under kvartalet har vi ökat produktionen av våra huvudprodukter, samtidigt som prisbild och efterfrågan legat på mycket höga nivåer, säger Lotta Lyrå, vd och koncernchef för Södra.

Händelser under kvartalet
Södra har under det första kvartalet arbetat för att gynna det långsiktiga ägarvärdet och skapa hållbar och lönsam tillväxt.

Under kvartalet har Södra beslutat att bygga ett eget fryslager med plats för 40 miljoner skogsplantor. Fryslagret väntas stå färdigt sommaren 2023 och kommer ge möjlighet att leverera fler och bättre plantor. Därtill har Södra genomfört en prisökning på samtliga virkessortiment samt infört ett nytt sortiment för att underlätta hanteringen av stormskadat leveransvirke.

Under kvartalet har också digitaliseringsarbetet fortsatt, bland annat genom att modernisera den digitala infrastrukturen på Södras sågverk. Samtidigt har effektiviteten stärkts på massabruken genom höjd tillgänglighet och ökat anläggningsutnyttjande.

Osäkerhet inför kommande kvartal
För kommande kvartal råder osäkerhet på marknaden gällande kriget i Ukraina och hur dess effekter kan påverka Södras verksamhet.

– Vi bedömer att utsikterna på marknaden är fortsatt goda på kort sikt, men ser med oro på den ökande globala turbulensen. Vi är ödmjuka för läget som råder i omvärlden och utmaningarna som detta innebär, säger Lotta Lyrå.

Höga energipriser har lett till kraftigt ökade kostnader för kemikalier och logistik, vilket kan påverka Södras resultat framåt. Därtill finns en förhöjd risk för brist på såväl insatsvaror och komponenter som transportkapacitet. Även en större global konkurrens om skogsråvara påverkar Södra. Höjda råvarupriser leder till ökade kostnader för de mindre importflöden från Baltikum som stöttar försörjningen av Södras industri.

– Södra har sedan tidigare utmanats av stigande energipriser och flaskhalsar i de globala försörjningskedjorna. Kriget i Ukraina förvärrar läget ytterligare. Vi har under första kvartalet hanterat detta utan påverkan på produktionen, men osäkerheten framåt är stor och fortsatta eller förvärrade problem skulle riskera att utmana delar av vår produktion. Vi arbetar aktivt med det vi kan påverka för att hantera omvärldens svängningar, som att utveckla en effektivitet i världsklass, säger Lotta Lyrå.

Affärsområdenas resultat första kvartalet 2022
Affärsområdet Södra Skogs rörelseresultat perioden uppgick till -6 MSEK (23).

Affärsområdet Södra Woods rörelseresultat för perioden uppgick till 762 MSEK (378). Resultatförbättringen förklaras av de ökade volymerna i kombination med den mycket goda prisbilden på sågade trävaror. 

Affärsområdet Södra Cells rörelseresultat för perioden uppgick till 1 431 MSEK (378). Resultatutvecklingen förklaras av den förbättrade prisbilden på marknadsmassa. Produktionsvolymen ökade under kvartalet.

Affärsområdet Södra Innovations rörelseresultat för perioden uppgick till på −15 MSEK (−54). Resultatförändringen förklaras framför allt av ett starkare resultat i SunPine samt att innehavet i Silva Green Fuel redovisas som andelar i handelsbolag.

För frågor från media, vänligen kontakta:
Casper Danielsson, PR- och pressansvarig
Tel: 0470-890 90
E-post: press@sodra.com

Södra grundades 1938 och är Sveriges största skogsägarförening med 52 000 skogsägare som medlemmar. Södra är också en internationell skogsindustrikoncern med 3 000 medarbetare runt om i världen. Omsättningen 2021 var 27 miljarder kronor. Vi producerar trävaror, pappers- och textilmassa och grön energi. Vi tar vara på alla delar av trädet och utvecklar nya produkter ur den fantastiska råvara som skogen ger. Södra är en världsledande producent av massa och har även en av Europas största sågverksrörelser. Genom värdeskapande relationer och långsiktigt agerande visar Södra vägen för nästa generations skogsbruk.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Återköp av aktier i Hemnet under den 29 april – 3 maj, 2024 (v.18)

Published

on

By

Hemnet Group AB (publ) (LEI-kod: 5493008VIU67J3HUAR07) (”Hemnet”) har under den 29 april till den 3 maj 2024 återköpt sammanlagt 10 000 egna stamaktier (ISIN-kod: SE0015671995) inom ramen för det återköpsprogram som initierats av Hemnets styrelse i syfte att justera Hemnets kapitalstruktur.

Återköpen är en del av det återköpsprogram om maximalt 450 000 000 kronor som Hemnet tillkännagav den 25 april 2024. Återköpsprogrammet genomförs i enlighet med EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014 (”MAR”) och Kommissionens delegerade förordning 2016/1052 (”Safe Harbour-förordningen”). Syftet med återköpsprogrammet är att justera Hemnets kapitalstruktur genom att minska aktiekapitalet.

Stamaktier i Hemnet har återköpts enligt följande:
 

Datum

Aggregerad daglig volym (antal aktier)

Viktat genomsnittspris per dag (SEK)

Totalt dagligt transaktionsvärde (SEK)

29-april-2024

0

30-april-2024

0

1-maj-2024

0

2-maj-2024

5 000

286,8920

1 434 460

3-maj-2024

5 000

289,7178

1 448 589

Samtliga återköp har genomförts på Nasdaq Stockholm av Carnegie Investment Bank AB (publ) för Hemnets räkning. Efter ovanstående återköp uppgår Hemnets innehav av egna aktier per den 3 maj 2024 till 247 451 stamaktier. Det totala antalet aktier i Hemnet är 96 238 981.

Fullständig information om de genomförda transaktionerna enligt artikel 5.3 MAR och artikel 2.3 i Safe Harbour-förordningen biläggs detta pressmeddelande.

För mer information, kontakta:

Pressförfrågningar
Staffan Tell, Head of PR

M: +46 733 67 66 85
E: staffan.tell@hemnet.se

IR-förfrågningar
Anders Örnulf, CFO
M: +46 72 732 10 12
E: anders.ornulf@hemnet.se

Nick Lundvall, IR Manager & Head of Corporate Development
M: +46 76 145 21 78
E: nick.lundvall@hemnet.se 

Om Hemnet
Hemnet driver Sveriges ledande bostadsplattform. Bolaget grundades som ett branschinitiativ 1998 och har sedan dess utvecklats till en värdeskapande marknadsplats för bostadsmarknaden. Genom att erbjuda en unik kombination av produkter, insikter och inspiration har Hemnet byggt varaktiga relationer med köpare, säljare och fastighetsmäklare i över 20 år. Hemnet delar tillsammans med sina målgrupper en gemensam passion för hemmet och drivs av att vara en oberoende och självklar plats för människor att vända sig till vid de olika bostadsbehov som uppstår genom livet. Detta reflekteras i bolagets vision att vara nyckeln till din bostadsresa, där Hemnet med sina produkter och tjänster vill öka effektiviteten, transparensen och rörligheten på bostadsmarknaden. Hemnet är noterat på Nasdaq Stockholm (“HEM”).

Följ oss: hemnetgroup.se / Facebook / X / Linkedin / Instagram

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Valberedningen i Axolot Solutions Holding AB (publ) reviderar sitt förslag till ordförande i Bolagets styrelse inför årsstämman 8 maj 2024

Published

on

By

Axolot Solutions Holding AB meddelar att dess valberedning reviderar sitt förslag till ordförande i Bolagets styrelse, inför årsstämman onsdagen den 8 maj.

Peter Lysell, befintlig ordförande i Bolagets styrelse, har av valberedningen föreslagits som styrelseordförande även för nästa mandatperiod. Nu har Peter Lysell meddelat att han på grund av ett annat engagemang kommer att befinna sig längre perioder i Asien och därför måste avböja omval. Av denna anledning har Lennart Holm tillfrågats om han skulle vara beredd att kliva in som ordförande ifall bolagsstämman så beslutar, vilket han har accepterat. Peter Lysell önskar kvarstå i styrelsen som ledamot.

Valberedningen föreslår därmed omval av styrelseledamöterna Peter Lysell, Lennart Holm, Mats Lindstrand och Erica Nobel, samt nyval av Lennart Holm som styrelsens ordförande.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Martin Lundin, valberedningens ordförande, för Axolot Solutions Holding AB, tel: 070 631 83 26, mail: mlundin1@gmail.com

Om Axolot Solutions

Axolot Solutions Holding AB är ett svenskt miljöteknikföretag som säljer system för industriell vattenrening. Det görs genom att erbjuda en egenutvecklad patenterad lösning som bygger på en väl beprövad grundteknologi. Axolot Solutions vattenrening är kostnadseffektiv och möjliggör en hög reningsgrad samt recirkulation av vattnet. Detta innebär en minimal belastning på miljön. Bolaget bedriver även verksamhet genom ett dotterbolag i Norge. Mer information om verksamheten finns på www.axolotsolutions.com.

Axolot Solutions Holding AB har sitt huvudkontor i Helsingborg och bolagets aktie (ticker: Axolot) är listad på Nasdaq First North Growth Market, Stockholm sedan 21 november 2018. FNCA Sweden AB är bolagets Certified Adviser. 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Syncro publicerar intervju med vd Ebbe Damm

Published

on

By

Syncro Group, som erbjuder plattformen Collabs för effektiv och transparent influencer marketing, publicerar nedan en intervju med vd Ebbe Damm.

Kommentera det stora nyhetsflödet vi ser på sociala medier just nu.

Som man också kan se på vår hemsida under fliken Partnership Announcements tecknar vi idag flertalet avtal varje vecka i stor och liten skala. De visar inte bara på det stora intresset för vårt erbjudande utan också på att vår plattform fungerar för flera typer av aktörer.

 

Vissa av avtalen gäller er byråverksamhet, hur går det för CUBE?

Absolut, flera av avtalen gäller CUBE som går väldigt bra just nu. Första delen av året är alltid tuff, rent säsongsmässigt, men både omsättning och resultat ser starkare ut i år än föregående år. Införsäljningsgraden är betydligt högre i år än vid samma tid förra året.

 

Hur utvecklas bolaget rent strategiskt?

Utan att säga för mycket så har vi sedan årsskiftet suttit i en rad diskussioner med flera större mediainvesterare. Vi hoppas kunna kommunicera ett par större avtal inom en snar framtid som kommer att visa att vi levererar mot den skalbarhet som vi utlovat under en längre tid.

 

Från ett tekniskt utvecklingsperspektiv, vad händer med plattformen just nu?

Vi har arbetat med AI under en längre tid och för att utforma smartare och enklare hjälpmedel för alla som vill genomföra influencer marktingkampanjer. Inom kort hoppas vi kunna presentera nya verktyg för att göra influencer marketing tillgängligt för fler personer som inte har någon större erfarenhet av influencer marketing.

 

Hur ser ni på internationell expansion?

Flera av de dialoger som pågår, sker med större medieaktörer i Europa. Vi har en skalbarhet i plattformen som gör att våra partners enkelt kan sälja plattformen, så med rätt partners i rätt marknader kan de enkelt anpassa plattformen lokalt utan att vi själva är verksamma där. Vi har många avtal på gång som både stärker oss i Norden och breddar oss i Europa tack vare skalbarheten i plattformen.

 

Imorgon är det bolagsstämma och ni väntas få en ny styrelseledamot och en ny ordförande, hur ser du på det?

Jag ser verkligen fram emot att Mårten Barkman med största sannolikhet väljs in i Syncros styrelse. Han arbetar idag som chef på Google och sitter i styrelsen för Forex Bank. Han har en gedigen karriär från bland annat Paypal, Facebook och Western Union. Han är redan väldigt uppskattad som rådgivare åt Syncro och kommer att ha en viktig roll i styrelsen. Dessutom väntas Joachim Hjerpe väljas till ordförande. Det ser jag också oerhört positivt på och ser fram emot ett gott samarbete. Joachim har också en mycket gedigen bakgrund och har varit en uppskattad styrelseledamot som bidragit förtjänstfullt till den tydliga tillväxtstrategi som vi nu arbetar efter.

 

Snart kan man teckna aktier i TO6, vad kan du säga om det?

Genom teckningsoptionsprogrammet kan vi erhålla ytterligare finansiering för vår expansion. Vi är väldigt entusiastiska eftersom vi ser hur skalbarheten ökar för varje månad som går och vi ser framemot på stor uppslutning i programmet så att vi kan accelerera våra insatser.

 

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Ebbe Damm, VD, Syncro Group
Telefon:  070 546 46 00

E-post:  ebbe.damm@syncro.group

 

Om Syncro Group

Syncro Group AB (publ) är ett noterat bolag på Spotlight Stock Market under SYNC B med en egenutvecklad unik AI-plattform inom influencer marketing som är en del av att forma den nya digitala ekonomin och möjliggör samarbete mellan människor och varumärken – via tech. Syncro har kontor i Sverige och Danmark, med huvudkontor i Stockholm. För mer information, gå in på www.syncro.group.

 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.