Connect with us

Marknadsnyheter

Haldex delårsrapport, januari – mars 2022

Published

on

Genomförda prishöjningar ledde till omsättningstillväxt och förbättrad bruttomarginal

FÖRSTA KVARTALET 2022

  • Omsättningen ökade till 1 272 (1 080) MSEK, motsvarande en organisk tillväxt om 9 procent, till stor del driven av de prishöjningar som infördes under föregående år för att hantera de ökade kostnaderna i försörjningskedjan.
  • Bruttomarginalen uppgick till 27,7 (31,1) procent. Jämfört med fjärde kvartalet 2021 ökade bruttomarginalen med 2,9 procentenheter.
  • Det rapporterade rörelseresultatet uppgick till 75 (112) MSEK, vilket motsvarar en marginal på 5,9 (10,4) procent. Jämförelsestörandeposter om netto -5 (-3) MSEK påverkade resultatet.
  • Justerat rörelseresultat uppgick till 80 (115) MSEK, motsvarande en justerad rörelsemarginal på 6,3 (10,6) procent.
  • Resultat per aktie, före och efter utspädning, uppgick till 1,04 (1,44) SEK.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -60 (-30) MSEK.
  • Försörjningskedjan är fortsatt ansträngd på grund av ökade råvaru- och fraktkostnader samt komponent- och halvledarbrist.
  • I mars tecknades ett långsiktigt avtal med KRONE Commercial Vehicle Group för leverans av den fjärde generationens plattform för elektroniska bromssystem (EBS), vilket är ett strategiskt viktigt kontrakt för Haldex.
  • Haldex har stoppat handeln med Ryssland och Belarus efter den militära attacken mot Ukraina. Då Haldex försäljning i Ryssland och Belarus är begränsad är den direkta påverkan minimal.

HÄNDELSER EFTER KVARTALETS SLUT

  • Haldex har refinansierat sin skuld. Se sidan 5.

Jean-Luc Desire, VD & Koncernchef, kommenterar

Nettoomsättningen under första kvartalet uppgick till 1 272 MSEK (1 080), vilket motsvarar en organisk tillväxt på 9 procent. Region Amerika och region EMEA rapporterade organisk försäljningstillväxt på 16 respektive 7 procent, till stor del drivet av de prishöjningar som infördes under föregående år för att hantera de ökade kostnaderna i försörjningskedjan. Region APAC hade en organisk försäljningsminskning på 20 procent, där omsättningen påverkades negativt av den fortsatta marknadsnedgången i Kina samt leveranssvårigheter till följd av nya covid-19 utbrott i landet. Både Eftermarknadssegmenet och Trailersegmentet ökade jämfört med föregående år, med en organisk tillväxt om 7 respektive 19 procent. Omsättningen i Trucksegmentet under kvartalet var på ungefär samma nivå som motsvarande period föregående år, med en organisk minskning på 1 procent. Enligt vår analys av externa marknadsdata fortsätter vi globalt sett att ta marknadsandelar. Jämfört med föregående kvartal ökade nettoomsättningen med 7 procent.

Det justerade rörelseresultatet uppgick till 80 MSEK (115), vilket motsvarar en marginal på 6,3 procent (10,6). Jämfört med föregående kvartal ökade den justerade rörelsemarginalen med 1,3 procentenheter. Detta visar att vi lyckats höja priserna för att hantera de ökade kostnaderna för bland annat råmaterial, halvledare och frakt, dock med en utspädande effekt på marginalen. Löpande hantering av prissättning till kund vid ökade leverantörskostnader kommer att förbli ett fokusområde framöver. Den rapporterade rörelsemarginalen uppgick till 5,9 (10,4) procent. Den ökade omsättningen tillsammans med störningar i försörjningskedjan ledde till högre kapitalbindning och således ett svagt kassaflöde. Kassaflödet från den löpande verksamheten under det första kvartalet uppgick till -60 (-30) MSEK.

Det är glädjande att vi tecknat samt förlängt flera långsiktiga kundavtal under kvartalet. Ett långsiktigt avtal tecknades med KRONE Commercial Vehicle Group, en ledande tillverkare av släpvagnar, för leverans av den fjärde generationens plattform för elektroniska bromssystem (EBS). Detta avtal förlänger ett befintligt långvarigt samarbete med KRONE och är ett viktigt steg för att utöka Haldex marknadsandel inom detta segment och ytterligare stärka vår position inom marknaden för släpvagnar. Under kvartalet annonserade vi även att vi har förnyat ett långsiktigt avtal för våra automatiska bromshävarmar (ABA) med Daimler Truck. Vid utgången av den nya avtalsperioden kommer Haldex att ha levererat samma produkt till denna kund i 60 år. Att kunna bibehålla affären under så lång tid visar styrkan i Haldex produkterbjudande. Haldex har dessutom tecknat två avtal för ABA i Kina och Sydostasien, vilket stärker vår redan starka position för detta produkterbjudande i Asien.

Med vår storlek har vi en fördel av att vara flexibla som gör att vi snabbt kan reagera på förändringar. Vi vill maximera denna potential och ser över vilka förändringar som kan genomföras för att bli ännu mer agila. Vi strävar efter att fortsätta att optimera vår affärsmodell och vi ser ytterligare möjligheter inom driften av vår verksamhet. Genom ett flertal initiativ, till exempel förbättrade processer kring lagerhantering, tar vi steg mot att förbättra vår operativa effektivitet.

Med anledning av den pågående militära attacken mot Ukraina har Haldex stoppat handeln med Ryssland och Belarus. Då Haldex försäljning i Ryssland är begränsad är den direkta påverkan minimal. Haldex har ökat fokus på efterlevnad av handelsregler och sanktioner för att säkerställa att vi hanterar denna ökade risk på ett bra sätt. Kriget i Ukraina kan påverka framtidsutsikterna för oss och våra kunder samt leda till ytterligare råvaru- och elprishöjningar och fortsatta utmaningar i den redan påverkade försörjningskedjan. Dessutom är det osäkert hur situationen med covid-19 i Kina kommer att påverka både oss och våra kunder framöver. Vi övervakar noggrant utvecklingen i omvärlden och dess påverkan både på vår verksamhet och våra anställda och kommer att fortsätta att vidta nödvändiga åtgärder.  

Sammanfattningsvis var första kvartalet 2022 ett steg i rätt riktning och flera milstolpar uppnåddes, trots den fortsatta påverkan av utmaningarna i försörjningskedjan och den geopolitiska situationen. Vi fortsätter med vår strategiska plan att finjustera och optimera den nuvarande affärsmodellen samtidigt som vi fångar de strategiska möjligheterna för framtiden. Vår strategi har tagits emot väl, och återkopplingen från våra kunder bekräftar att vi är på rätt väg. Vi hoppas kunna dela med oss av fler spännande nyheter under de kommande månaderna. Haldex är väl positionerat för att fortsätta utveckla bromslösningar som möter kundernas utmaningar och överträffar deras förväntningar.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Jean-Luc Desire, VD & Koncernchef
Lottie Saks, CFO
Jenny Boström, Investarrelationer

Telefon: 0418-47 60 00
Email: ir@haldex.com

Denna rapport har ej varit föremål för granskning av bolagets revisorer.

Denna information är sådan som Haldex AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, enligt kontaktpersoners försorg, för offentliggörande torsdagen den 28 april 2022 kl. 07:20.

Fullständig delårsrapport
Den fullständiga delårsrapporten finns tillgänglig via https://www.haldex.com/sv/corporate/investerare/finansiella-rapporter/ eller på https://news.cision.com/se/haldex

Investerarpresentation
Investerare, analytiker och media är inbjudna till en presentation av rapporten torsdagen den 28 april kl 11.00 tillsammans med VD Jean-Luc Desire och CFO Lottie Saks.

Länk till webbsändningen och nummer till telefonkonferensen: 
https://financialhearings.com/event/43490

Webbsändningen finns även tillgänglig i efterhand, och både delårsrapport och presentation kan laddas ned på Haldex webbplats:
https://www.haldex.com/sv/corporate/investerare/finansiella-rapporter/

Om Haldex
Mer än 100 år av kraftfullt fokuserad innovation ger Haldex oöverträffad expertis när det gäller bromssystem och luftfjädringssystem för tunga lastbilar, släpvagnar och bussar. Vi lever och andas vår verksamhet med målet att leverera robusta och tekniskt överlägsna lösningar som grundas i en djup insikt i våra kunders verklighet. Genom att fokusera på våra kärnkompetenser och den passion vi alla delar uppnår vi den snabbhet och flexibilitet som marknaden kräver. Innovationssamarbete utgör kärnan inte bara i våra produkter, utan även vår filosofi. Våra cirka 2 000 anställda, spridda över fyra kontinenter, utmanar dagligen det konventionella för att säkerställa att de produkter vi levererar skapar ett unikt värde för våra kunder och alla slutanvändare. Vi är listade på Nasdaq Stockholm och omsätter ca 4,6 miljarder SEK.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från GreenMercs årsstämma 2024

Published

on

By

Vid GreenMerc AB (publ) årsstämma för räkenskapsåret 2023 fattades nedan angivna beslut.

Följande beslut fattades:

  • Fastställelse av resultat- och balansräkning för 2023
  • Bolagets resultat ska disponeras så som föreslagits i årsredovisningen
  • Att ge ansvarsfrihet till styrelsen och verkställande direktören för den tid redovisningen omfattar
  • Att något styrelsearvode ej ska utgå och att ersättning till revisorn ska utgå enligt godkänd räkning
  • Styrelsen återvaldes och utgörs av Kjell Bjurefeldt, Totte Löfström, Giovana Ordonez Pari, Steffan Soendermark och Ari Liukko
  • Revisor Leif Lüsch omvaldes som revisor
  • Bolagets aktier ska delas upp 10:1. Nuvarande 1 419 215 aktier delas därmed upp till 14 192 150
  • Den nya bolagsordningen antogs. Den nya bolagsordningen finns beskriven i detalj i stämmohandlingarna som finns tillgängliga på bolagets webbplats
  • Styrelsen bemyndigas att före årsstämman 2025, vid ett eller flera tillfällen, fatta beslut om emission enligt styrelsen förslag som finns beskriven i detalj i stämmohandlingarna som finns tillgängliga på bolagets webbplats

Kontakt

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Arvid Börje Ramberg, vd för GreenMerc AB (publ)

kan nås via e-post på arvid@greenmerc.com eller telefon på 0709-36 86 87.

Om GreenMerc: GreenMerc har som ambition att vara bryggan mellan gammalt och nytt, med målet att uppnå tillväxt genom att lansera skalbara webbaserade finanstjänster som överbryggar traditionell finans och Decentralized Finance (DeFi). Med fokus på innovativa teknologilösningar erbjuder företaget en rad tjänster, från utveckling till färdiga, driftsatta och förvaltade lösningar, vilket möjliggör en mer tillgänglig och transparent finansmarknad för GreenMercs kunder. Läs mer på www.greenmerc.com.

Om Trijo: Trijo är ett dotterbolag till GreenMerc och Sveriges enda kryptobörs. Specialiserade på digitala valutatjänster, är Trijo en pionjär inom kryptovalutamarknaden i Sverige. Med en app tillgänglig för både iPhone och Android, och stöd för över 16 nya valutor, arbetar Trijo för att erbjuda enklare åtkomst till kryptovalutor. Trijo har nyligen även lanserat en tjänst som möjliggör staking och därmed en avkastning på dina digitala tillgångar. Läs mer på www.trijo.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Protokoll fört vid ordinarie årsstämma i Attana AB, 556931-4106, fredagen den 3 maj 2024 i bolagets lokaler i Sollentuna.

Published

on

By

 

  1. Val av ordförande och protokollförare vid stämman

Arne Nabseth valdes till ordförande.

Anders Ulrikson valdes till protokollförare.

 

  1. Upprättande och godkännande av röstlängd

Fastställdes enligt bilaga.

 

  1. Val av en eller två justeringsmän

Teodor Aastrup valdes att jämte ordförande justera protokollet.

 

  1. Prövande om bolagsstämman blivit behörigen sammankallad

Sammankallad i enlighet med bolagsordningen.

 

  1. Godkännande av dagordning

Dagordningen godkändes.

 

  1. Framläggande av årsredovisningen och revisionsberättelsen

Årsredovisningen och revisionsberättelsen föredrogs och framlades.

 

  1. Beslut om
    1. Fastställande av resultat- och balansräkningen

Fastställdes.

  1. Disposition av aktiebolagets vinst eller förlust enligt den fastställda balansräkningen

Förlusten balanseras i ny räkning.

  1. Ansvarsfrihet åt styrelseledamöterna och verkställande direktören

Ansvarsfrihet beviljades för styrelseledamöterna och verkställande direktören. Ingen av styrelsens ledamöter deltog i omröstningen.

 

  1. Fastställande av arvoden åt styrelsen och revisorn

Beslutades att revisorn arvoderas enligt godkänd löpande räkning.

Beslutades att styrelsearvode för externa ledamöter uppgår till två och ett halvt basbelopp vardera och till ordförande fem basbelopp.

 

  1. Val av styrelse och revisor

Styrelse:

Arne Nabseth valdes till ledamot.

Lena Jendeberg valdes till ledamot.

Rolf Lundh valdes till ledamot.

Teodor Aastrup valdes till ledamot.

Revisor:

Carlsson & Partners Revisionsbyrå AB med Petter Gustafsson som huvudansvarig revisor valdes till revisor för kommande räkenskapsår.

 

  1. Styrelsens förslag till bemyndigande

Beslutades att godkänna styrelsens förslag.

 

  1. Annat ärende som ska tas upp på stämman
    1. Beslutades att valberedningen till årsstämman 2025 består av de tre största aktieägarna införda i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken per den 1 januari 2025 samt styrelsens ordförande.

 

  1. Årsstämmans avslutande

Arne Nabseth avslutade årsstämman och det konstaterades att alla beslut fattades enhälligt.

 

Vid protokollet  Ordförande

 

 

                                         

Anders Ulrikson  Arne Nabseth

 

Justeras

 

 

                    

Teodor Aastrup

För ytterligare information, kontakta:

Teodor Aastrup

VD Attana AB
ir@attana.com

+46 708862300

Denna information är sådan som Attana AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för publicering genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande vid den tid då företagets nyhetsdistributör, Cision, publicerade detta pressmeddelande.

Om Attana

Attana AB grundades 2002 med idén att effektivisera forskning och utveckling av nya läkemedel genom biologisk interaktionskarakterisering i realtid. Baserat på sina patenterade teknologier säljer bolaget uppdragsforskning och egenproducerade analysinstrument samt ett in vitro diagnostiskt (IVD) verktyg, Attana Virus Analytics (AVA), till läkemedelsbolag, bioteknikföretag och akademiska institutioner. Mer information om Attanas forskningstjänster och produkter finns på www.attana.com eller kontakta sales@attana.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Mattias Clifford – Ny Regionchef för Lexium Service Management

Published

on

By

Lexium Service Management har utsett Mattias Clifford till Regionchef för Göteborg. Med en gedigen bakgrund inom fastighetsbranschen, både som beställare och utförare, tar Mattias med sig omfattande kunskap och erfarenhet till sin nya roll som Regionchef.

– Mattias har arbetat i olika roller inom fastighetsbranschen, vilket har gett honom en unik förmåga att se behoven i hela ledet av FM-tjänster. Denna breda förståelse är en styrka när det gäller att leda ett team mot förändring och säkerställa att rätt personer placeras på rätt platser, säger Johan Lundmark, Operativ Chef, Lexium Service Management.

– För mig handlar ledarskapet om att säkerställa att teamet presterar och mår bra samtidigt som jag strävar efter kontinuerlig förbättring och utveckling. En viktig del av mitt ledarskap är att coacha och tillföra ordning och reda med struktur och rutiner till teamet säger Mattias Clifford, Regionchef, Region Väst, Lexium Service Mangement.

För mer information, kontakta:
Johan Lundmark, Operativ Chef, Lexium Service Management
+4672 992 11 09johan.lundmark@lexium.se

Om Lexium Service Management
Lexium Service Management erbjuder framtidens Integrerade Facility Management-tjänster till kunder i Norden genom premiumtjänster som prioriterar teknik, hållbarhet och kvalitet.

Lexium omsätter ca 120 MSEK, sysselsätter ca 150 personer och är ISO-certifierat enligt 45001, 14001 och 9001.

Lexium erbjuder samtliga tjänsteområden som krävs för att sköta en lokal eller fastighet – de huvudsakliga tjänsterna är Bemanning, Fastighetsservice, Lokalvård, Säkerhet och Tekniska tjänster.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.