Marknadsnyheter
Nytt SEI-verktyg ska minska konsumtionsbaserade klimatavtryck
Idag lanserar Stockholm Environment Institute (SEI) Konsumtionskompassen − ett nytt verktyg som analyserar och illustrerar klimatpåverkan från hushållens konsumtion på lokal nivå. Konsumtionskompassen ska hjälpa svenska myndigheter och kommuner att kartlägga och minska svenskarnas konsumtionsutsläpp
Sveriges konsumtionsutsläpp är i dag nio ton per person och år och utsläppen måste minska kraftigt till omkring ett ton per person och år 2050. Det är det globala genomsnitt som FN:s klimatpanel IPCC har fastställt vara nödvändigt för att vi ska nå Parisavtalets mål. Konsumtionskompassen visar att höga inkomster resulterar i ökad konsumtion och därmed högre klimatpåverkande utsläpp. Transporter och fordon, livsmedel, boende, rekreation- kultur, sport och fritid, möbler tillhör de konsumtionskategorier med störst klimatpåverkan.
Konsumtionskompassen lanseras i dag på ett webinarium med representanter från SEI, Naturvårdsverket, Klimatkommunerna, Kalmar och Umeå kommun. Resultaten visar att de största städerna i genomsnitt har ett högre klimatfotavtryck, följda av landsbygdskommuner med turistnäring och därefter kommuner på pendelavstånd från de största städerna.
− Det är intressant att det är relativt små skillnader i fotavtryck mellan de flesta kommuner, men däremot större skillnader inom respektive kommun. Vi ser att flygresor är den kategori som visar störst skillnad mellan kommuner. Människor i urbana områden flyger mer, medan befolkningen på landsbygden har ett större klimatavtryck från bilkörande, säger Katarina Axelsson, projektledare vid SEI.
Konsumtionskompassen omfattar en databas över hushållens utsläpp från konsumtion med statistik per kommun på postnummernivå. Verktyget omfattar en mängd konsumtionskategorier, samt tillhandahåller en funktion som ska fungera som stöd för kommunernas arbete med att identifiera effektiva styrmedel och åtgärder för att minska de utsläpp som genereras av olika konsumtionskategorier.
Verktyget möjliggör visualisering av utsläppen per kommun och län, där utsläppen per län visualiseras nedan.
Samarbete med Umeå och Kalmar kommun
− Flera svenska kommuner har höga ambitioner för att minska sina klimatavtryck, implementera 2030-agendan för hållbar utveckling och stödja hållbara livsstilar. Dock har de saknat utsläppsdata på lokal nivå för att effektivt kunna planera åtgärder och mäta framstegen. Konsumtionskompassen kommer att bidra till utveckling av nya initiativ och aktiviteter på kommunal nivå för att adressera de konsumtionsbaserade utsläppen, säger Katarina Axelsson.
Projektet leds av SEI i nära samarbete med Kalmar och Umeå kommun, samt företaget InsightOne, som arbetar med marknadsanalyser och livsstilsklassificering utifrån socio-demografiska profiler och har bidragit i arbetet med att skala ner de nationella konsumtionsbaserade utsläppen till postnummernivå.
− Vi är väldigt stolta över att få vara med och bidra. I Umeå var vi tidigt ute med att beräkna och sätta mål för konsumtionens klimatpåverkan. Nu har vi ett verktyg som inte bara kan hjälpa oss i Umeå, utan också i alla andra kommuner i Sverige, säger Aaron Juarez, Projektsamordnare för miljöutveckling i Umeå kommun. Det är utmanande att kartlägga konsumtionens klimatpåverkan. Med Konsumtionskompassen får vi kvalificerade beräkningar utifrån bästa tillgängliga data, vilket hjälper oss att göra riktade insatser i vårt klimatarbete, avslutar Aaron Juarez.
Kommunerna har bidragit med att säkerställa att den data och de metoder som verktyget använder tillgodoser de svenska kommunernas faktiska behov. Kommunerna har nu också en viktig roll i att skapa förståelse för de verksamheter som kommunerna ansvarar för, och därmed också för de minskningsåtgärder som kan genomföras på lokal nivå.
− I Kalmar har det varit en spännande resa att lära känna våra kommuninvånare utifrån deras konsumtionsavtryck, samt se hur lärdomarna kan användas för att vända ohållbara trender och minska klimatpåverkan. Extra intressant är att vi nu kan koppla ihop ekologisk och social hållbarhet, och se att de åtgärder vi identifierar även är positiva för livskvalitet, folkhälsa, mångfald och trivsel, säger Elvira Laneborg, Miljöutvecklare i Kalmar kommun.
Läs mer om lanseringseventet 28 april 10.00-11.30
Utforska SEI:s Konsumtionskompass
Om projektet
Konsumtionskompassen har utvecklats inom projektet Accelerera mot Agenda 2030: Planering och genomförande för minskade klimatfotavtryck på lokal nivå, finansieras av Formas. Projektet startade 2019 och avslutas i april 2022.
För intervjuer och frågor, kontakta:
Ylva Rylander, kommunikatör vid Stockholm Environment Institute
ylva.rylander@sei.org 073-150 33 84
Katarina Axelsson, forskare vid Stockholm Environment Institute
katarina.axelsson@sei.org 073-707 85 77
Stockholm Environment Institute är en internationell och oberoende forsknings- och policyorganisation som tacklar miljö- och hållbarhetsutmaningar. Vi kopplar samman vetenskap och beslutsfattande för att utveckla lösningar och bidra till en hållbar framtid för alla. På våra åtta center i Europa, Asien, Afrika och Amerika engagerar vi oss i policyprocesser, utvecklingsåtgärder och affärspraxis över hela världen www.sei.org @SEIforskning
Taggar:
Marknadsnyheter
Studie: Eksem kopplat till ätstörningar
En ny studie från Yale visar att personer med eksem löper ökad risk för ätstörningar
som anorexi, bulimi och hetsätning. Forskarna analyserade över 250 000
patientjournaler och fann att eksempatienter är tre gånger mer benägna att utveckla
hetsätning och dubbelt så benägna att drabbas av anorexi eller bulimi. Det föreslås
att ätstörningar kan vara ett sätt att hantera depression och ångest relaterat till
eksem. Tidig upptäckt är viktig för att kunna ge rätt stöd och vård till dessa individer.
Marknadsnyheter
Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024
Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.
Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:
”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och
förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”
”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån
”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”
”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg
”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i
hela kedjans utveckling.”
”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla
”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan
har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den
övergripande framgången för verksamheten.”
”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank
”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.
Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.
Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”
”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige
”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var
involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.
Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”
För mer information:
Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se
Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.
Marknadsnyheter
mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras
26 april 2024
mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.
Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.
mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.
mySafety Group AB
För mer information vänligen kontakta:
Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.
Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.
Om mySafety Group AB
mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.
-
Analys från DailyFX8 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter1 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter4 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter5 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke
-
Marknadsnyheter6 år ago
Tudorza reduces exacerbations and demonstrates cardiovascular safety in COPD patients