Connect with us

Marknadsnyheter

Kärcher och Ihopa satsar på grannboxar

Published

on

Kärcher och Ihopa har ingått ett samarbete kring tjänsten grannboxen, en innovativ modell där konsumenter får tillgång till delade produkter utan att behöva äga dem. Visionen är att alla ska ha tillgång till en grannbox nära sig, vilket möjliggör ett bekvämt och hållbart alternativ till att köpa och äga själv.

Ihopa har tagit fram en delningstjänst som utgår från boxar, fyllda med produkter av högsta kvalité, som ställs ut i bostadsområden. Privatpersoner kan genom sitt medlemskap låna hem produkterna för just det behov de har för tillfället. Ihopa tar hand om allt underhåll så att medlemmarna kan använda produkterna utan några avbrott.

– Folk vill dela men det måste vara ytterst bekvämt och smidigt. När det uppnås så låser det upp en markant effektivare konsumtion där folk kan använda fler och bättre produkter till lägre kostnad och med lägre klimatavtryck. Våra medlemmar är extremt nöjda och just Kärchers produkter passar klockrent i modellen, så det är superkul att de också ser potentialen i detta, säger Johannes Dahlberg, medgrundare av Ihopa. 

Så fungerar samarbetet:

Ihopa står för det löpande underhållet medan Kärcher kvarstår som ägare av produkterna, utför service samt tillhandhåller utbytesprodukter vid behov.

– Det här är verkligen ett fantastiskt koncept! Att genom ett abonnemang få tillgång till högkvalitativa produkter utan att behöva äga dom – det vänder upp och ned på konsumentbeteende, affärsmodeller och produktutveckling. Utvecklingen av cirkulära affärsmodeller och förmågan att öka nyttjandegraden av det vi producerar är viktigt för ett hållbart samhälle och våra produkter håller för att användas mycket. Som producent behöver vi över tid förflytta oss från att räkna antal sålda enheter till att ta betalt för nyttjandegrad och lösningsförmåga, säger Mikael Rasmusson, VD på Kärcher Sverige.

Vart finns grannboxarna?

Ihopa har idag 15 grannboxar utplacerade, majoriteteten i Stockholmsområdet, som står i både villa- och lägenhetsområden. Under 2022 kommer fler att ställas ut i områden där många hushåll anmält intresse. Samtidigt arbetar Ihopa nära bostadsutvecklare med visionen att det i varje boende ska ingå en grannbox, betald via hyran/avgiften. Då når modellen sin fulla potential med maximal bekvämlighet till lägst kostnad.

– Vi på Ihopa känner att den här tjänsten ligger helt rätt i tiden. Vi får många förfrågningar, allt från bostadsutvecklare till privatpersoner som vill ha en grannbox till deras kvarter. Nu jobbar vi hårt på att skala upp detta så snabbt som möjligt, fortsätter Johannes Dahlberg.

– Att som produktutvecklare bidra till utveckling av nya, hållbara affärsmodeller är viktigt och ligger i linje med Kärchers hållbarhetsarbete. Med denna modell kan vi öka penetrationen så att många fler konsumenter kan använda våra produkter och genom detta upptäcka både nya produkter och användningsområden. Vi hamnar närmare kunden och kan stärka relationen med användarna av våra produkter, fortsätter Mikael Rasmusson, VD på Kärcher Sverige.

Kontaktuppgifter:

Mikael Rasmusson, VD på Kärcher Sverige, 0703-25 20 10 (mikael.rasmusson@karcher.se)

Johannes Dahlberg, medgrundare av Ihopa, 0707-56 60 89 (johannes@ihopa.com)

Ihopa
Ihopa AB är en startup som grundades 2017 i Stockholm med visionen att skapa ett attraktivt alternativ till att äga själv.  Genom otaliga tester och experiment har företaget utvecklat grannbox-tjänsten, där konsumenter kan få tillgång till produkter för hem, trädgård och fritid på ett bekymmersfritt och hållbart sätt. Bolaget grundades av 4 medgrundare från Sverige, Italien och Rumänien och har idag 12 anställda.

Kärcher
Alfred Kärcher GmbH & Co. KG är en världsomspännande koncern med över 13 000 i 60 länder och agenter som täcker snart samtliga nationer. Kärcher är världsledande tillverkare av innovativa rengöringsprodukter för både professionella och privata användare. Sortimentet omfattar bland annat högtryckstvättar, grovdammsugare, fönstertvättar, skur- och sopmaskiner, biltvättar och redskapsbärare för markvård.

Kärcher AB är ett helägt dotterbolag till det tyska moderbolaget, Alfred Kärcher GmbH & Co. KG. Företagets huvudkontor finns i Göteborg och med säljare, återförsäljare och servicepartners i hela landet.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Studie: Eksem kopplat till ätstörningar

Published

on

By

En ny studie från Yale visar att personer med eksem löper ökad risk för ätstörningar

som anorexi, bulimi och hetsätning. Forskarna analyserade över 250 000

patientjournaler och fann att eksempatienter är tre gånger mer benägna att utveckla

hetsätning och dubbelt så benägna att drabbas av anorexi eller bulimi. Det föreslås

att ätstörningar kan vara ett sätt att hantera depression och ångest relaterat till

eksem. Tidig upptäckt är viktig för att kunna ge rätt stöd och vård till dessa individer.

Källa: https://medicine.yale.edu/yigh…

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.