Connect with us

Marknadsnyheter

Kvartalsrapport 1 2022 – vändning till vinst

Published

on

Koncernen visar ett starkt första kvartal där både omsättning och vinstmarginal växer till nära rekordnivåer.

EBITDA förbättrades Q1 till +2 243 KSEK från ett negativt resultat på 3 207 KSEK Q1 2021. En förbättring med 5 270 KSEK.

Resultatet efter skatt landade på +162 KSEK. Ett rejält lyft från fjolårets – 4 988 KSEK.

Omsättningen uppgick till 32 445 KSEK (22 855 KSEK 2021) under Q1 2022, en ökning med 9 590 KSEK (42%).

 

Nyckeltal i koncernen, KSEK

Jan-Mar 2022 Jan-Mar 2021
Omsättning KSEK 32 445 22 855
EBITDA KSEK 2 243 -3 027
Resultat efter skatt KSEK 162 -4 988
EBITDA marginal % 6,91% -13,24%
Antal utestående aktier vid periodens slut         118 502 100          116 536 683   
Resultat per aktie SEK 0,001 -0,043
Soliditet % 53,17% 57,85%

Finansiella kommentarer koncernen, KSEK

         Omsättningen i koncernen ökade med 9 590 KSEK i jämförelse med 2021.

         EBITDA förbättrades med 5 310 KSEK

        Resultatet efter skatt för Q1 gick från – 4 988 KSEK 2021 till ett positivt resultat på 162 KSEK

         Omsättningen i affärsområdet EasyFill Q1 2022 var samma som under 2021. Under Q1 2021 stod försäljning till GSK för ca 20% till en väsentligt lägre marginal. Fokus har legat på att förbättra marginalen och den ökade från ca 20% till över 40%.

Väsentliga händelser under Q1, 2022

Under slutet av kvartalet genomfördes ett antal installationer av TurnLoader Ambient i Tyskland. Bland annat installerades 67 sektioner i en enskild butik. Dessutom installerades 26 sektioner i en Rewe-butik i samarbete med butikshylltillverkaren Umdasch. Installationerna av totalt drygt 130 sektioner genomfördes samtliga under en 10 dagars-period och var lyckade både rent praktiskt och ur kundnöjdhetsperspektiv.

EasyFill skrev under ett centralt samarbetsavtal med den tyska butikskedjan EDEKA. Ett avtal är avgörande för framtida affärer med butikerna i Edeka-kedjan. EDEKA är tysklands största butikskedja med ca 7000 butiker totalt. Som jämförelse har ICA ca 1250 butiker.

Enjoy Sales hade ett starkt kvartal tack vare god lagerplanering, nya kunder och spännande projekt hos befintliga kunder. Upphävandet av restriktionerna från coronapandemin betydde mycket för den ökade orderingången då restauranger och barer fick möjlighet att öppna upp för fullt igen.

Situationen i Ukraina medförde ökad osäkerhet för koncernen då affärsområdena Enjoy Sales (handel med kommersiella kylskåp) och EasyFill (varuexponeringssystem) har nära samarbete med det grekiska bolaget Frigoglass vars enda tillverkning finns i Ryssland. Sanktionerna mot Ryssland innebar att Enjoy Sales inte längre kunde få leverans av kylskåp i slutet av kvartalet och EasyFill inte längre kunde sälja plasthyllor för RotoShelf till Frigoglass Ryssland. Läs mer om följderna av detta under rubriken Väsentliga händelser efter 2022-03-31.

Väsentliga händelser efter 2022-03-31

Leveranser till Enjoy Sales kunder kommer från slutet av maj att lösas via andra välkända och etablerade leverantörer som man även arbetat med sedan tidigare. Eventuellt kommer leveranser att försenas något men den osäkerhet som hängt över verksamheten sedan krigsutbrottet är borta i och med att leveranserna är tryggade.

Många av de bryggeri- och dryckkunder som nyttjar EasyFills hyllsystem i kylskåp har vänt sig till Frigoglass konkurrenter och för EasyFills del har detta medfört att försäljning av bolagets plasthyllor bytt kund från Frigoglass till andra kylskåpstillverkare och sammantaget har Enjoy Sales och EasyFill kommit ur ”krisläget”, som scenariot kunde blivit när kriget drog igång.

Kommentar från tf VD

VINST!

Det är knappt vi vet hur det stavas eller hur man redovisar det men äntligen visar vi alltså vinst, om än blygsam, på sista raden.

Vi har lyckats lyfta omsättningen samtidigt som vi ökat våra marginaler samt sänkt våra kostnader. Det känns såklart fantastiskt roligt att kunna visa ett positivt resultat för Q1.

 

De åtgärder vi vidtagit och det uttalade fokus som vi haft visar tydligt att vi är på rätt väg. Det finns mycket kvar att göra och min ambition är att vi ska följa upp detta bra Q1 med fler lyckade kvartal för att sluta året på minst breakeven och i förlängningen tjäna bra pengar till oss ägare.

 

Det har varit ett lagarbete från början till slut och alla har verkligen ansträngt sig för att vi ska lyckas; Ebeco har landat fina ordrar till återförsäljarna på ”vanliga” släpvagnar samtidigt som produktionen av specialvagnarna till MobiHeat gett en god marginalförstärkning.

Enjoy Sales har tuggat på bättre än vanligt och ökat omsättningen och i det närmaste kunnat behålla sin marginal trots en del svårigheter med leveranser och ökade kostnader på transporter. Ett uppdämt behov på marknaden efter pandemin har definitivt hjälp till. För EasyFills del har försäljningen av plasthyllor ökat samtidigt som leveranserna av TurnLoader Ambient genomförts vilket visat sig i resultatet.

Nu ska vi se till att vi fortsätter på den inslagna vägen och det är fortsatt kostnadsmedvetenhet och fokus på ökad försäljning till vettiga marginaler.

 

Osäkerheten från situationen i Ukraina tror jag att vi kommer att få leva med ytterligare ett tag framöver och vi följer utvecklingen noga, men man kan nog säga att vi haft tur hittills att vi egentligen inte påverkats i någon större utsträckning trots att en av våra största kunder och leverantörer av kylskåp har/hade sin fabrik i Ryssland.

 

Vi är också väldigt tillfreds med utfallet efter installationerna av TurnLoader Ambient (FIFO-hyllsystem för icke-kylda varor) i Tyskland som vi gjorde i slutat av mars. Teamet gjorde ett hästjobb under 10 dagar och det gjordes installationer på sex olika platser och totalt ca 130 sektioner till olika butiker. Det som stärker oss i tron på produkten är att redan nu, någon vecka efter installationerna, är nya butiker på gång och dessutom fler sektioner till butiker som precis fått sina hyllsystem.

Timing är en viktig aspekt att ta hänsyn till i vår införsäljning och det gäller att träffa rätt i de potentiella kundernas renoveringscykler då de har många olika projekt att ta hänsyn till. Detta gör att det ibland kan ta år mellan besök, intresse och installation och så långa cykler är inget vi är särskilt nöjda med, av förklarliga skäl, och vi försöker hitta vägar för att pricka mer rätt med våra kundkontakter och komma snabbare till beslut, avslut och installation.

 

Jag vill också kommentera vikten av direktkontakt med de stora centrala organisationerna. Utan det centrala avtal som vi fått i hamn med EDEKA hade vägen framåt varit i princip blockerad. Vi har stora förhoppningar på kombinationen EDEKA, EasyFill och FTC (Food tech campus) då FTC agerar promotor av EasyFills produkter internt hos EDEKA och direkt mot deras butiker.
Vi har även etablerat goda kontakter med REWE-kedjan (ca 3300 butiker i Tyskland) och det kommer att bli spännande att följa den utvecklingen. Den första REWE-butiken med TurnLoader Ambient gjordes i samarbete med det österrikiska bolaget Umdasch. Umdasch är en ledande producent av hyllsystem för butiker och denna installation är det första steget på ett potentiellt djupare samarbete där EasyFills förhoppning är att Umdasch producerar TurnLoader Ambient på licens mot royalty och årlig licensavgift. Det är dock helt avgörande att butiksledet ställer krav på tillverkarna att kunna erbjuda TurnLoader. Det fotarbete som vi gör själva mot butikerna är därför mycket viktigt för att etablera produkten och skapa en efterfrågan.

 

Jag får ibland frågor från aktieägare om utvecklingen hos COOP OBS Norge och svaret är att de är väldigt nöjda med TurnLoader Multideck och att vi gör leveranser löpande till dem via våra OEM partners. Det handlar dock inte om utrullning till alla butiker på en och samma gång utan leveranser görs i takt med renoveringar och ombyggnationer. COOPs utvärdering av TurnLoader Ambient för icke-kyld dryck avslutas nu i månadsskiftet april/maj och vi ser fram emot deras rapport.

 

Nu ska vi fira ett lyckat kvartal och knyter näven i fickan och satsar för framtiden.

 

Tf VD Jens Lidén

Bräcke 2022-05-02

Årsstämma

Årsstämma i EasyFill AB (publ) kommer att hållas i Sollentuna 30 juni 2022 16.00
 

Granskning av revisor

Rapporten har inte granskats av Bolagets revisor.
 

Rapportdatum 2022/2023

31/8 Q2 2022

18/11 Q3 2022

23/2 2023 Bokslutskommuniké 2022

 

 

För ytterligare information kontakta:

 

Tf VD: Jens Lidén jens.liden@easyfill.se

Ekonomichef: james.gray@easyfill.se

För mer info besök gärna:
www.easyfill.se
www.easyfillcorporate.com

 

Resultaträkning Q1

 

 

Koncernen

 

Moderbolaget

Belopp i KSEK

2022-01-01

2021-01-01

 

2022-01-01

2021-01-01

 

2022-03-31

2021-03-31

 

2022-03-31

2021-03-31

 

 

 

 

 

 

Nettoomsättning

31 939

22 159

 

8 823

9 255

Aktiverat arbete för egen räkning

506

696

 

250

300

 

 

 

 

 

 

 

32 445

22 855

 

9 073

9 555

Rörelsens kostnader

 

 

 

 

 

Handelsvaror

-21 336

-15 414

 

-5 114

-6 809

Övriga externa kostnader

-3 472

-5 345

 

-1 356

-2 557

Personalkostnader

-5 394

-5 123

 

-1 128

-1 367

 

 

 

 

 

 

EBITDA

2 243

-3 027

 

1 475

-1 178

Finansiella kostnader

 

 

 

 

 

Räntekostnader och liknade kostnader

-692

-544

 

-499

-377

 

 

 

 

 

 

Avskrivning

-1 389

-1 417

 

-402

-450

 

 

 

 

 

 

Resultat efter finansiella kostnader och avskrivning 

162

-4 988

 

574

-2 005

Skatt

0

 

 

0

 

Koncernbidrag

0

 

 

0

 

Resultat för Period

162

-4 988

 

574

-2 005

Balansrapport Q1

 

 

 Koncernen

 

Moderbolaget

Belopp i KSEK

2022-03-31

2021-12-31

 

2022-03-31

2021-12-31

 

 

 

 

 

 

Anläggningstillgångar

 

 

 

 

 

Immateriella anläggningstillgångar

20 954

20 526

 

20 954

20 526

Materiella anläggningstillgångar

7 884

8 160

 

1 504

1 551

Finansiella  Anläggningstillgångar

24 433

24 433

 

59 524

59 938

Goodwill

2 954

3 804

 

 

0

 

 

 

 

 

 

Summa anläggningstillgångar

56 225

56 923

 

81 982

82 015

 

 

 

 

 

 

Omsättningstillgångar

 

 

 

 

 

Varulager

29 620

27 886

 

4 808

5 192

Kundfordringar

17 378

12 845

 

8 989

5 488

Övriga kortfristiga fordringar

5 429

3 887

 

8 704

9 519

Kassa och Bank

-3 822

-3 036

 

1 460

3 670

 

 

 

 

 

 

Summa omsättningstillgångar

48 605

41 582

 

23 961

23 869

 

 

 

 

 

 

SUMMA TILLGÅNGAR

104 830

98 505

 

105 943

105 884

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

EGET KAPITAL OCH SKULDER

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aktiekapital

-11 850

-11 850

 

-11 850

-11 850

 

 

 

 

 

 

Fond för utvecklingsutgifter

 

 

 

-11 629

-11 264

Fritt Eget Kapital

-45 916

-45 137

 

-55 848

-56 307

 

 

 

 

 

 

Summa Eget kapital

-57 766

-56 987

 

-79 327

-79 421

 

 

 

 

 

 

Långfristiga skulder

-5 681

-1 045

 

-4 660

 

 

 

 

 

 

 

 

-5 681

-1 045

 

-4 660

0

 

 

 

 

 

 

Leverantörsskulder

-18 783

-18 339

 

-3 997

-6 093

Övriga kortfristiga skulder

-22 600

-22 134

 

-17 959

-20 370

 

 

 

 

 

 

SUMMA EGET KAPITAL OCH SKULDER

-104 830

-98 505

 

-105 943

-105 884

 

 

Denna information är sådan som EasyFill är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2022-05-02 09:00 CET.

För mer information kontakta:

Jens Lidén                                                
tf VD                                                                    
+46 70 660 58 82                                              
jens.liden@easyfill.se

www.easyfill.se
www.easyfillcorporate.com

Kort om EasyFill AB (publ.)

EasyFill AB är en svensk börsnoterad koncern som med patenterade innovationer som bland annat minskar matsvinnet i livsmedelsbutiker.
EasyFill är ett innovationsdrivet bolag med huvudfokus på utveckling av produkter som förenklar hanteringen av varor i butiker och restauranger. Samtliga produkter bolaget tillverkar och säljer är patenterade på de stora marknaderna i världen. Försäljning sker genom egna företag, via återförsäljare samt tillsammans med tillverkare av läskedryckskylskåp och kylmöbeltillverkare som i sin tur säljer sina produkter vidare med EasyFills produkter installerade i runt om i världen.

EasyFill är sedan maj 2007 listat på Spotlight Stockmarket, Stockholm.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kallelse till årsstämma i Gosol Energy Group AB

Published

on

By

Aktieägarna i Gosol Energy Group AB, 559434-5851, (”Bolaget” eller ”Gosol”), kallas härmed till årsstämma tisdagen den 28 maj 2024. kl. 14:30 på Bolagets huvudkontor på Gustavsviksvägen 2 i Saltsjö-Boo. Stämmolokalen öppnas kl. 14:15 för inregistrering. Registrering av deltagande vid årsstämman avbryts när stämman öppnar.

Rätt att delta och anmälan

Aktieägare som önskar delta i bolagsstämman ska

  • vara införd i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken måndagen den 20 maj 2024, och, om aktierna är förvaltningsregistrerade, begära att förvaltaren rösträttsregistrerar aktierna senast onsdag den 22 maj 2024, samt
  • anmäla sig till bolaget senast onsdagen den 22 maj 2024 per e-post till nils.henoch@gosol.se. Anmälan kan också göras skriftligen till Gustavsviksvägen 2, 132 51 Saltsjö-Boo. I anmälan ska uppges fullständigt namn, person- eller organisationsnummer, adress, telefonnummer dagtid samt ska i förekommande fall, uppgift om ställföreträdare, eller biträde (högst 2) lämnas. Anmälan bör i förekommande fall åtföljas av fullmakter, registreringsbevis och andra behörighetshandlingar (se ”Ombud m.m.” nedan).

Förvaltarregistrerade aktier
Aktieägare som har sina aktier förvaltarregistrerade, genom bank eller annan förvaltare, måste, för att äga rätt att deltaga vid bolagsstämman tillfälligt inregistrera aktierna i eget namn hos Euroclear Sweden AB. Sådan omregistrering måste vara genomförd senast onsdagen den 22 maj 2024, vilket innebär att aktieägare som önskar sådan omregistrering måste underrätta förvaltaren om detta i god tid före nämnda datum.

Ombud m.m.
Om aktieägare ska företrädas av ombud måste ombudet ha med skriftlig, daterad och av aktieägaren undertecknad fullmakt till stämman. Fullmakten får inte vara äldre än ett år, såvida inte längre giltighetstid (dock längst fem år) har angivits i fullmakten. Om fullmakten utfärdats av juridisk person ska ombudet också ha med aktuellt registreringsbevis eller motsvarande behörighetshandling för den juridiska personen. För att underlätta inpasseringen bör kopia av fullmakt och andra behörighetshandlingar bifogas anmälan till stämman.

Antalet aktier och röster
Antalet utestående aktier i Bolaget uppgår vid tidpunkten för denna kallelse till totalt 84 275 167 stycken. Bolaget innehar inga egna aktier.

Ärenden på stämman

  1. Stämmans öppnas.
  2. Val av ordförande vid stämman.
  3. Upprättande och godkännande av röstlängd.
  4. Godkännande av dagordning vid stämman.
  5. Val av en eller två justeringspersoner.
  6. Prövning av om stämman har blivit behörigen sammankallad.
  7. Framläggande av årsredovisning och revisionsberättelse samt koncernredovisning och koncernrevisionsberättelse.
  8. Fastställande av resultat- och balansräkning samt koncernresultat- och koncernbalansräkning.
  9. Beslut om dispositioner beträffande bolagets resultat enligt den fastställda balansräkningen.
  10. Beslut om ansvarsfrihet för styrelseledamöter och verkställande direktör.
  11. Beslut om antalet styrelseledamöter och revisorer.
  12. Fastställande av arvoden åt styrelseledamöter och revisor.
  13. Val av styrelseledamöter och styrelseordförande.
  14. Val av revisor.
  15. Beslut om bemyndigande för styrelsen att besluta om nyemissioner av aktier och/eller teckningsoptioner och/eller konvertibler.
  16. Beslut om justeringsbemyndigande.
  17. Stämmans avslutande.

AKTIEÄGARENS BESLUTSFÖRSLAG

Aktieägare representerade cirka 65 procent av aktierna och rösterna i Bolaget och nedan benämnd ”Aktieägaren”, har framlagt följande förslag till beslut:

Val av ordförande vid stämman (punkt 2)

Aktieägaren föreslår att Hans Jacobsson väljs till ordförande vid årsstämman, eller vid hans förhinder, den som styrelsen i stället anvisar.

Beslut om antalet styrelseledamöter och revisorer (punkt 11)

Aktieägaren föreslår att styrelsen i Gosol ska bestå av fyra ledamöter och utan suppleanter samt att ett registrerat revisionsbolag utses som revisor.

Fastställande av arvoden åt styrelseledamöter och revisor (punkt 12)

Den totala ersättningen till styrelseledamöterna föreslås vara 5 prisbasbelopp att fördelas med 3 prisbasbelopp till ordföranden samt 2 prisbasbelopp till styrelseledamot. Styrelsearvode ska inte utgå till de som är anställda i bolaget.

Aktieägaren föreslår att arvode till revisorn ska utgå enligt av Bolaget godkänd räkning.

Val av styrelseledamöter och styrelseordförande (punkt 13)

För perioden fram till nästa årsstämma föreslår Aktieägaren omval av Hans Jacobsson, Anna Frick, Jimmy Stensson och Martin Tornhill.

Aktieägaren föreslår omval av Hans Jacobsson till styrelseordförande.

Detaljerad information om samtliga personer som föreslås bli valda till styrelseledamöter finns tillgänglig på Gosols hemsida, www gosol.se.

Val av revisor (punkt 14)

Aktieägaren föreslår att det registrerade revisionsbolaget BDO i Göteborg AB väljs till Bolagets revisorer för perioden fram till nästa årsstämma. BDO i Göteborg AB har informerat om att den auktoriserade revisorn Katarina Eklund kommer att utses till huvudansvarig revisor om BDO i Göteborg AB väljs till revisor.

STYRELSENS BESLUTSFÖRSLAG

Beslut om dispositioner beträffande bolagets resultat enligt den fastställda balansräkningen (punkt 9)

Styrelsen föreslår att utdelning skall utgå med 0,12 kronor per aktie. Som avstämningsdag för erhållande av utdelning föreslår styrelsen torsdagen 30 maj 2024. Om stämman beslutar i enlighet med förslaget, beräknas utbetalning av utdelningen ske tisdag den 4 juni 2024 genom Euroclear Sweden AB.

Bemyndigande för styrelsen att besluta om nyemissioner av aktier och/eller teckningsoptioner och/eller konvertibler (punkt 15)

Styrelsen föreslår att årsstämman bemyndigar styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen under tiden fram till nästa årsstämma, besluta om nyemissioner av aktier och/eller konvertibler och/eller teckningsoptioner. Antalet aktier som ska kunna emitteras respektive antalet aktier som ska kunna tecknas med stöd av optionsrätt till nyteckning av aktier respektive antalet aktier som konvertibler ska berättiga konvertering till ska sammanlagt uppgå till sådant antal som ryms inom bolagsordningens gränser om antal aktier och aktiekapital.

Styrelsens beslut om emission skall kunna ske med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt.

Styrelsens bemyndigande skall omfatta rätt att besluta om kontantemission, apportemission eller att aktier, konvertibler eller teckningsoptioner skall tecknas med kvittningsrätt. Vid beslut om emission med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt skall utgångspunkten för emissionskursens fastställande vara aktiens marknadsvärde vid respektive emissionstillfälle.

Förslaget om bemyndigande om emission ger styrelsen flexibilitet i arbetet med att finansiera och möjliggöra fortsatt expansion såväl organiskt som genom förvärv.

Vidare ger bemyndigandet styrelsen en möjlighet att, vid var tid, optimera Bolagets kapitalstruktur.

Styrelsen, eller den styrelsen förordnar, ska ha rätt att göra de mindre justeringar i årsstämmans beslut som kan visa sig erforderliga i samband med registreringen vid Bolagsverket och Euroclear Sweden AB.

För beslut i enlighet med förslaget krävs att beslutet biträds av aktieägare med minst två tredjedelar av såväl de angivna rösterna som de aktier som är företrädda vid bolagsstämman.

Beslut justeringsbemyndigande (punkt 16)

Styrelsen föreslår att årsstämman bemyndigar styrelsen att göra smärre justeringar och förtydliganden i vid stämman fattade beslut som kan visa sig nödvändiga för att kunna registrera besluten hos Bolagsverket och/eller Euroclear.

Tillhandahållande av handlingar

Redovisningshandlingar, revisionsberättelse och övriga handlingar som ska finnas tillgängliga enligt aktiebolagslagen kommer att finnas tillgängliga för aktieägarna senast tre veckor innan årsstämman hos Bolaget och på Bolagets hemsida, www.gosol.se samt kommer att sändas till de aktieägare som begär det och uppger sin post- eller e-postadress. Handlingarna framläggs, och informationen lämnas, genom att de hålls tillgängliga hos Bolaget och på Bolagets hemsida. Handlingarna kan begäras under adress Gosol AB, Gustavsviksvägen 2, 132 51 Saltsjö-Boo Göteborg eller per e-post: nils.henoch@gosol.se.

Behandling av personuppgifter

För information om hur dina personuppgifter behandlas se https://www.euroclear.com/dam/ESw/Legal/Integritetspolicy-bolagsstammor-svenska.pdf.

Stockholm i april 2024

Gosol Energy Group AB (publ)

Styrelsen

Continue Reading

Marknadsnyheter

Gosol Energy Group AB offentliggör årsredovisning för 2023

Published

on

By

Gosol Energy Group AB offentliggör härmed årsredovisning för 2023. Rapporten finns tillgänglig som bifogat dokument samt på bolagets hemsida (www.gosol.se). Nedan följer en sammanfattning av rapporten.

Sammanfattning

  • Årets nettoomsättning uppgick till 275 847 448 kr (177 221 731)
  • Årets resultat efter finansiella poster uppgick till 31 254 886 kr (7 495 349)
  • Årets vinstmarginal uppgick till 11,3% (4,2%)
  • Koncernens likvida medel vid årets slut uppgick till 53 134 419 kr (15 877 428). Det fanns inga räntebärande skulder i Koncernen vid årets slut.
  • Styrelsen föreslår en utdelning till aktieägarna om 0,12 kr per aktie för räkenskapsåret 2023 eller total 10 113 020 kr.
     

VD-kommentar

Det är med stor entusiasm och stolthet jag presenterar min första årsredovisning för Gosol Energy Group AB. Noteringen av Gosol Energy Group AB på Spotlight Market den 28 november 2023 markerar inte bara en viktig milstolpe i vår resa utan också början på ett nytt kapitel i vår strävan att leda energiomställningen mot en hållbar framtid.

Sedan starten 2018 har vi genomgått en betydande utveckling och tillväxt, och jag är tacksam för det hårda arbete och den dedikation som vårt team har visat under dessa år. Trots att vi fortfarande betraktar oss som ett ungt företag inom en dynamisk och växande bransch, har vi lyckats identifiera och navigera de utmaningar och möjligheter som vår sektor innebär. Vår förmåga att kontinuerligt identifiera förbättringsområden och nya tillväxtmöjligheter bevisar vår anpassningsbara och innovativa företagskultur.

Under 2023 upplevde Gosol Energy Group sitt mest framgångsrika år hittills, med en imponerande omsättningstillväxt på cirka 56 procent och ett starkt rörelseresultat. Detta resultat är ett tydligt tecken på de framgångsrika strategiska beslut och prioriteringar vi har gjort, samt de gynnsamma omständigheter som präglat vår bransch.

Även om vi står inför utmaningar som en osäker konjunktur, höga marknadsräntor och otydligheter kring skattereduktion för grön teknik, vilket påverkat vår orderstock och installationsaktivitet i början av 2024, är jag övertygad om vår förmåga att anpassa oss och övervinna dessa hinder. Branschorganisationen Svensk Solenergi prognostiserade tidigare i år att antalet solcellsinstallationer skulle minska med 32 % år 2024 jämfört med föregående år. Den minskade efterfrågan leder till högre konkurrens och en mer prispressad marknad.

Under inledningen av 2024 har vi fokuserat på att säkerställa en kostnadseffektiv organisation samtidigt som vi sett över våra fasta kostnader. Detta för att möta den högre konkurrensen och den mer prispressad marknaden. Vår ambition är vara en effektiv organisation som snabbt kan ställa om och anpassa verksamheten till rådande förutsättningar. Ett ytterligare fokus har varit att öka vår närvaro på marknaden för kommersiella kunder och fortsätta utveckla vårt produkt- och tjänsteutbud.

Som VD för Gosol Energy Group ser jag fram emot att fortsätta vår resa och att leda omställningen av samhället och energisystemet till 100 procent förnybar elproduktion och en elektrifierad transportsektor. Med ett tydligt fokus kvalitet, långsiktighet, kundnöjdhet och hållbar tillväxt, är jag övertygad om att vi kommer att fortsätta skapa värde för våra aktieägare, kunder och samhället i stort.

Tack till alla våra medarbetare, kunder, och aktieägare för ert fortsatta stöd. Tillsammans bygger vi en ljusare och mer hållbar framtid.

Med vänliga hälsningar,

Jimmy Stensson
VD, Gosol Energy Group AB

 

Om Gosol Energy Group

Gosol är en helhetsleverantör inom nyckelfärdiga energilösningar. Bolaget erbjuder ett brett utbud av produkter och tjänster inom segmenten solcellssystem, ladd-infrastruktur, och batterilagring samt tillhörande mät- och lastbalanseringstjänster. Målsättning är att vara en ledande aktör i omställningen av samhället och energisystemet till 100 procent förnybar elproduktion och en elektrifierad transportsektor. Bolaget arbetar utifrån ledorden kvalité och engagemang med kundrelationen, teknisk kompetens och hållbarhet som grundpelare.

Bolagets kundgrupper och affärsområden är indelat i kategorierna privatkunder (konsumenter), bostadsrättsföreningar, lantbruk, kommersiella fastighetsägare samt energibolag. Bolagets produkt- och tjänsteutbud är anpassat för respektive kundgrupp och affärsområde. Gosol är idag verksamt i södra och mellersta Sverige och finns representerat i regionerna Blekinge, Halland, Jönköping, Kalmar, Kronoberg, Skåne, Stockholm, Sörmland, Västmanland, Uppsala, Västra Götaland, Värmland, Örebro och Östergötland.
 

Kontaktuppgifter

För ytterligare information, kontakta:

jimmy.stensson@gosol.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

ICA lanserar årets grillnyheter: svenskt kött med amerikanska smaker

Published

on

By

Äntligen närmar sig grillpremiären. ICA lanserar årets grillnyheter bestående av svensk kyckling, svensk fläskytterfilé och svensk karré med rökighet och smak som för tankarna till den amerikanska södern. Dessutom lanseras en hushållsburgare som består av 60 procent nötfärs från svenska gårdar och 30 procent ärtfärs.

Första fredagen i maj brukar räknas som den officiella grillpremiären. Till årets säsong presenterar ICA fem grillnyheter som förgyller våren och sommarens alla grilltillfällen.

Nyheterna inom kycklingsortimentet är en snabbfilé (utbankad kycklingbröstfilé) samt grillspett. Samtliga är kryddade med en canjunkrydda, vanlig i södra USA, som kombinerar spiskummin, vitlöksgranulat, svartpeppar, paprika, oregano och chilipeppar.

Med våra grillnyheter vill vi inspirera och underlätta för fler att grilla alla dagar i veckan. I år har vi valt att satsa på omtyckta svenska styckdetaljer med smakrika kryddblandningar som passar en pressad vardagskväll likväl som en helgdag då man har lite mer tid framför grillen, säger Mats Heljestrand, kategorichef kött på ICA Sverige.

Årets fläskytterfilé har en rökig smak med tydlig chilihetta och årets karré är även den rökig i kombination med en balanserad sötma och viss pepprighet.

Hushållsburgaren är tillverkad av nötfärs och ärtfärs precis som hushållsfärsen som ICA lanserade under våren. Färsen har tagits fram för att göra det enkelt att äta mer växtbaserat i vardagen, utan att tumma på vare sig smak eller användningsområde och till ett lägre pris. Hushållsburgaren är gjord på hushållsfärs med fördelningen 60 procent nötfärs från svenska gårdar, 30 procent ärtfärs och resterande delar vatten, lök, potatis och kryddor. Jämfört med traditionell nötfärs ger ICA Hushållsfärs cirka 28 procent lägre klimatavtryck*.

Folkets glass – svenskarna har valt smak!

För att avsluta grillmåltiden på bästa sätt presenterar ICA en nygammal glassfavorit från förra året. Glassen röstades fram genom en tävling på ICAs sociala medier där svenska folket fick skicka in förslag på sin drömglass. Över tusen förslag på smakkombinationer skickades in och flest röster fick krämig vaniljglass med mango- och passionsfruktssås toppad med hyvlad vit choklad.

*Beräknat utifrån klimatavtrycket för nötfärs respektive vegetarisk färs i RISE klimatdatabas.

För mer information
ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52, e-post: press@ica.se
ica.se, icagruppen.se

ICA Sverige är den ledande dagligvaruaktören i Sverige. Med fokus på mat och måltider vill ICA Sverige göra varje dag lite enklare. De drygt 1200 fristående ICA-handlarna äger och driver butikerna själva. ICA Sverige har avtal med handlarna om bland annat gemensamma inköp, logistik, marknadskommunikation och butiksutveckling. ICA Sverige är en del av ICA Gruppen. För mer information se icagruppen.se och ICA.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.